ביקור טראמפ בישראל ובמזרח התיכון | המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ביקור טראמפ בישראל ובמזרח התיכון

ביקור טראמפ בישראל ובמזרח התיכון

מבט על, גיליון 932, 21 במאי 2017

English
עמוס ידלין
אלדד שביט
ביקור טראמפ בישראל ובמזרח התיכון

ביקור טראמפ בישראל ובמזרח התיכון היה סיורו הראשון של טראמפ מחוץ לארצות הברית שסיפק לו הזדמנות להסיט במידה מסוימת את תשומת הלב מהנעשה בזירה הפנימית. קבלת הפנים המפוארת שזכה לה בערב הסעודית ופגישותיו עם שורה ארוכה של מנהיגים ערביים ומוסלמים, גם הן אמורות לספק לו הישגים רבים, שעיקרם מיצוב דימויו כמנהיג מעצמתי סמכותי, הצגת חזית אחידה נגד איראן ודאע"ש והצלחה לממש את הבטחתו לשיפור הכלכלה האמריקאית. כן מתכוון טראמפ לפעול כדי לגייס את ההנהגה הסעודית, כמו גם את מנהיגי מדינות המפרץ האחרים, לסייע לממשל לקדם "עסקה" בין ישראל לפלסטינים. נכונותן של ארצות הברית וערב הסעודית לחזק את השותפות האסטרטגית ביניהן והמוטיבציה של הממשל האמריקאי לקדם את התהליך המדיני מהווים הזדמנות ראשונה מסוגה מזה שנים רבות להניע תהליך מדיני אחר, ריאלי יותר, במזרח התיכון. ישראל מצדה חייבת להימנע מלמצוא את עצמה נדחקת לעמדת הסרבן. גם אם לא ניתן בעת הנוכחית להגיע להסכם קבע, קיים סיכוי גדול מאשר בעבר לקדם צעדים כדי לבסס הסדרי ביניים. במסגרת זו צריכה ישראל להצביע על מהלכי ביניים אפשריים, שאימוצם המוסכם ישנה את המציאות בשטח ויאפשר לבסס תשתית מדינית, כלכלית וביטחונית שתקל בהמשך הדרך על הגעה להסדר קבע.


ביקור טראמפ במזרח התיכון מתנהל בצלו של משבר פוליטי חריף בוושינגטון סביב ההאשמות הנחקרות, הן על ידי ה-FBI  והן על ידי ועדות בשני בתי הקונגרס, על אודות האפשרות כי התקיימו קשרים בין מקורביו של טראמפ לבין הרוסים במהלך מערכת הבחירות. שיאן של ההתפתחויות עד כה הוא החלטת משרד המשפטים למנות תובע מיוחד, שיחקור את הסוגיה והשיח שמתחיל להתפתח, כולל בקרב מחוקקים רפובליקנים, בדבר האפשרות שיפתחו תהליכי הדחה (impeachment) נגד הנשיא. ההתפתחויות האלה מציבות את הנשיא, כבר כארבעה חודשים מאז שנכנס לתפקידו, בעמדת מגננה שכבר נותנת אותותיה בהתנהלותו בזירה הפנים האמריקאית ולה אף פוטנציאל להשפיע על שאיפותיו ומהלכיו בהקשר למדיניות החוץ.

הפגישות שינהל טראמפ במהלך ביקורו בריאד, בירושלים, בבית לחם ובוותיקן, כמו גם השתתפותו בכנסי נאט"ו וה-G-7  האמור להתקיים מאוחר יותר החודש בסיציליה, מספקים לו הזדמנות להסיט במידה מסוימת את תשומת הלב מהנעשה בזירה הפנימית בארצות הברית, כמו גם אפשרות לייצר שיח חיובי אלטרנטיבי, שיתמקד בשינוי המוצלח והמהיר שהממשל בראשותו מחולל, בראייתו, במעמדה של ארצות הברית בזירה המזרח תיכונית, וכיוון שכך גם במעמדה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית.

במוקד הסיור באזור עומד הביקור בריאד. ההנהגה הסעודית יצאה מגדרה  כדי להכין לטראמפ קבלת פנים מפוארת ולהמחיש לו כי הן ערב הסעודית והן יתר מדינות המפרץ חפצות ביקרו, וכי בניגוד להתייחסות לקודמו בתפקיד, ברק אובמה, הציפיות ממנו וממדיניותה של ארצות הברית גבוהות וכי, שוב בניגוד להתנהלות קודמו בתפקיד, סדרי העדיפויות והאינטרסים בין המדינות חופפים במידה רבה. בנוסף לשיחות הבילטרליות עם ההנהגה הסעודית מקיים טראמפ פגישות עם מנהיגי המדינות הנמנות על "המועצה לשיתוף פעולה במפרץ" (ה- (GCC ומשתתף ב"פסגה אמריקאית-מוסלמית", שאליה הגיעו במיוחד שורה ארוכה של מנהיגים ערביים ומוסלמים. יצוין כי מאז החל טראמפ את כהונתו, הוא מקדיש זמן ומאמצים רבים כדי להפגין עניין בשיקום יחסיה של ארצות הברית עם ערב הסעודית ומדינות המפרץ האחרות.

הפגישות בערב הסעודית צפויות לספק לו הישגים רבים בראייתו:

א.         ברמה האישית, הנשיא טראמפ ואנשיו מעריכים כי הנהירה של מנהיגי מדינות ערביות ומוסלמיות לפגישות מדיניות עמו ימצבו את דימויו כמנהיג מעצמתי וסמכותי. כן צפויים המפגשים לתקן את הדימוי שנוצר לו במהלך מערכת הבחירות כאסלאמופוב, ובפרט לאחר שחתם על הצווים לאיסור כניסתם של מוסלמים ממספר מדינות לארצות הברית. בנוסף, טראמפ מעוניין להוכיח כי בניגוד לנשיא אובמה, הוא  מוכן ל"הנהיג מקדימה" ולבסס מדיניותו על אמון ומערכת יחסים אישית טובה עם עמיתיו בזירה הבינלאומית.

ב.         לממשל האמריקאי, כמו גם לסעודים, עניין להציג חזית אחידה מול איראן ומול פעילויותיה החתרניות ושאיפתה לבסס ציר שיעי מטהרן עד בירות. ארצות הברית וערב הסעודית, ועמן המחנה הסוני הפרגמטי כולו, רואות בהכלת איראן יעד מרכזי. אשר למדיניות בסוגיית הסכם הגרעין, נראה כי למרות שערב הסעודית וממשל טראמפ גורסים שההסכם רע, בשלב זה הוא משרת את האינטרסים שלהן והן אינן רוצות בביטולו. הממשל האמריקאי אף חידש בימים האחרונים את ה-Waiver הנשיאותי וכך אפשר את המשכה של הקפאת הסנקציות על איראן.

ג.          הממשל האמריקאי מקווה לחזק ולהעמיק את השותפות של מדינות אסלאמיות רבות במערכה נגד דאע"ש, הן בהיבט הפיננסי והן בהיבט  הפעילות בשטח. לכולן יש אינטרס להציג את עצמן כמחויבות להכרעת המערכה ויותר מכך - לעיצוב ההסדרים ביום שאחרי, על בסיס כוחות קרקע ערביים–סוניים, אם כי עד כה לנכונות זו לא היה ביטוי מעשי רב.

ד.         דגש מיוחד מייחס הממשל האמריקאי לעניינו של טראמפ להבליט כי השותפות עם ערב הסעודית ומדינות המפרץ כבר מניבה תרומה ממשית  לכלכלה האמריקאית ומהוה מימוש של הבטחותיו לייצר מקומות עבודה חדשים. מיד לאחר הגעתו של טראמפ לריאד פורסמה הודעה על ההסכמות עם ערב הסעודית בדבר עסקאות אמל"ח חדשות בהיקפים עצומים, שיכניסו לארצות הברית מעל מאה מיליארדי דולרים כבר בתקופה הקרובה ואפשרות לעסקאות נוספות בסדר גודל של מאות מיליארדים בעשור הקרוב. סיכום עסקאות רכש בסדרי גודל כאלה עלול להציב אתגר ל"יתרון האיכותי" של ישראל ולכן מחייב אותה לשיח מעמיק עם האמריקאים בנושא.

בפגישותיו בערב הסעודית נדונו גם דרכים לקידומו של תהליך מדיני בין ישראל לפלסטינים. נראה, כי המטרה היא לגייס את ההנהגה הסעודית, כמו גם את המנהיגים האחרים ממדינות המפרץ, לסייע לממשל לקדם "עסקה" בין ישראל לבין הפלסטינים. בהקשר זה תידרש ככל הנראה ריאד להפעיל את השפעתה על הפלסטינים ולדחוק בהם למתן את עמדותיהם ולגלות גישה חיובית יותר כלפי ישראל. הציפיה האמריקאית היא, שערב הסעודית ומדינות המפרץ לא ימתינו לסיכום ההסדר הסופי בין ישראל לפלסטינים, כפי שקובעת יוזמת השלום הערבית, אלא יחלו תהליך נורמליזציה עם ישראל במקביל לצעדים שינקטו הישראלים והפלסטינים בכיוון הסדר, ועוד לפני הסכם קבע. לפי העיתון האמריקאי "וול סטריט", כבר קיימת הצעה סעודית ברוח זו, אך היא מותנית בהקפאה חלקית של התנחלויות. המנהיגות הסעודית, מצדה, דחקה בטראמפ לא להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים - מהלך שבראייתה ישבש את הניסיון לחדש את התהליך המדיני.

הנשיא טראמפ מייחס חשיבות רבה לביקור בישראל, שימחיש את מחויבותו לישראל ולעם היהודי. עם זאת, בניגוד לעמדות שהשמיעו טראמפ ואנשיו ערב הבחירות, וכן הרושם שנוצר כי הממשל החדש יפגין תמיכה בעמדות הישראליות ויאמצן הלכה למעשה כעמדת פתיחה לניהול השיח בהקשר הישראלי-פלסטיני, נראה כי בפועל הממשל היה קשוב לעמדות שהוצגו לו על ידי המנהיגים הערביים, ובכללם אבו מאזן, שעמם נועד בחודשים האחרונים.  אבו מאזן אף הצליח ליצור את הרושם אצל טראמפ כי אכן יש לו עניין רב בהתקדמות בתהליך המדיני, גם באמצעות ויתור על תנאיו המוקדמים לחידוש המשא ומתן.

לא ברור האם בידי הממשל תכנית מגובשת כיצד לחלץ את הצדדים מהמבוי הסתום, אולם עבודת המטה לקראת ביקור טראמפ בישראל ובמזה"ת מחזקת את האפשרות כי לגבי רבים מהרכיבים המתגבשים אין שינוי משמעותי בעמדת ארצות הברית, כפי שהוצגה גם על ידי ממשלים קודמים. לפי שעה, הממשל אינו מוכן לקבל החלטה בדבר העברת השגרירות האמריקאית לירושלים ונראה כי הוא ממשיך לראות בסוגיית ירושלים רכיב של המשא ומתן העתידי בין הצדדים. דיפלומטים אמריקאים ממשיכים להתייחס לכותל המערבי כ"שייך לגדה המערבית". זאת ועוד, דבריו של היועץ לביטחון לאומי, הרברט מקמאסטר, שלפיהם בפגישתו המיועדת עם אבו מאזן הנשיא יביע את תמיכתו ב"שאיפה הפלסטינית לכבוד ולהגדרה עצמית", מלמדים כי הממשל והנשיא קשובים לעמדה הפלסטינית.

בליבת הביקור בישראל וברשות הפלסטינית עומדת כוונת הממשל להתניע תהליך מדיני. הנשיא ודוברי הממשל הבכירים אינם מסתירים את עניינם בכך ששני הצדדים "יסייעו" לנשיא להגיע ל"דיל האולטימיטיבי" ולהצליח במקום שקודמיו הנשיאים נכשלו, למרות שהם חוזרים וקובעים כי אין להם עניין לכפות פתרונות על הצדדים, אולם נראה כי הדיאלוג יתמקד בעיקר בשלב הראשון של צעדים בוני אמון משני הצדדים. אמנם, הם מודעים לאתגר הגלום בצורך לתמרן מול הקשיים הפוליטיים בישראל ובזירה הפלסטינית (בעיקר הפירוד הפנימי בה), ובכל זאת הם חוזרים ומדגישים כי הנשיא מצפה ממנהיגי ישראל והפלסטינים להיות מוכנים לפשרות.

האתגר שניצב ממילא בפני ישראל בהתנהלותה העתידית מול הממשל האמריקאי מתחזק עתה ביתר שאת. גם אם ניכרת אכזבה מחלק מעמדות הממשל, על ישראל להימנע מהצגת עמדות שיציבו אותה ב"עמדת הסרבן". על רקע זה, ובהנחה שהממשל אינו מתכוון להניח כבר בביקור זה פרמטרים על השולחן ועדיין ניתן להשפיע על עמדותיו וכך להשפיע על עיצוב התהליך, על ישראל לעבור ממדיניות פסיבית הדבקה בסטאטוס קוו להצגת מדיניות פרו אקטיבית:

א.         במקום להציג תנאים מקדימים טקטיים (דוגמת הפסקת הסתה על ידי הרשות הפלסטינית נגד ישראל; תשלום למחבלים כלואים ובני משפחותיהם) יש להציג מדיניות המבהירה מהם היעדים האסטרטגיים של ישראל ("איזה ישראל אנו רוצים") ומהם הנושאים המהותיים שעליהם ישראל לא תוכל לוותר - הסדרי ביטחון, אי-חזרת הפליטים, שימור גושי ההתנחלויות והשכונות יהודיות של ירושלים.

ב.         יש להצביע על מהלכי ביניים אפשריים והסדרי מעבר, שאימוצם במסגרת הסכמות עם הפלסטינים ישנו את המציאות בשטח, יבנו אמון ויאפשרו לבסס תשתית מדינית, כלכלית וביטחונית, שתקל בהמשך הדרך על הגעה להסדר קבע.

ג.          לקדם מהלך רב-צדדי אזורי, בהתאם למדיניות שהממשל מנסה לקדם מול ערב הסעודית ומדינות המפרץ האחרות, אשר במסגרתו ארצות הברית תדבק במדיניותה הנותנת מענה לאינטרסים של מדינות אלה (מדיניות תקיפה מול איראן ונכונות לאספקת אמל"ח), בעוד המדינות הערביות יגלו נכונות רבה יותר ללכת לקראת ישראל, שתתבטא באימוץ צעדי נורמליזציה. ישראל מצדה תקפיא צעדים המעידים על כוונה להקשות על מימוש פתרון שתי המדינות, ואפילו למנוע אותו.

לסיכום, ביקור טראמפ בישראל ובמזה"ת מראה כי נכונותן של ארצות הברית וערב הסעודית לחזק את השותפות האסטרטגית ביניהן, וכן המוטיבציה של הממשל האמריקאי לקדם את התהליך המדיני הישראלי-פלסטיני, מספקים הזדמנות ראשונה מסוגה מזה שנים רבות להניע תהליך מדיני מעשי יותר מאשר בעבר. לכן, על ישראל להימנע מלמצוא עצמה נדחקת לעמדת הסרבן. גם אם לא ניתן בעת הנוכחית להגיע להסכם קבע עם הפלסטינים, קיים סיכוי גדול מאשר בעבר לקדם צעדים לקראת הסדרי ביניים, אשר יתקבלו הן על ידי הממשל האמריקאי והן על ידי המדינות הערביות המרכזיות, ובאמצעותם גם על ידי הפלסטינים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטיניםיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.