טורקיה של ה- AKP ויחסיה עם ישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על טורקיה של ה- AKP ויחסיה עם ישראל

טורקיה של ה- AKP ויחסיה עם ישראל

מבט על, גיליון 225, 21 נובמבר 2010

אהוד טולדאנו

מאז שלביה הראשונים של הקדנציה השנייה של ממשלת Adalet ve Kalkınma Partisi) AKP)  ניכרת התנהלות שונה ביחסי החוץ של הממשלה בראשותו של רֶגֶ'פְּ טָיִיפְּ אֶרְדוֹאַן ובמיצובה הגיאו-אסטרטגי, גלובלית ואזורית. חלק ממגמה זו בא לידי ביטוי בביקורת הולכת וגוברת על מדיניותה של ממשלת ישראל ודירדור היחסים בין שתי המדינות. החמרה מיוחדת נרשמה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", ולאחרונה כתוצאה מאירועי המשט לעזה. בדרך כלל את המגמה האנטי-ישראלית הבוטה והמתוקשרת מוביל ראש הממשלה ארדואן, אך מקובל להניח כי האידאולוג העיקרי מאחורי מדיניות החוץ החדשה הכוללת הוא שר החוץ אָחְמֶט דבוּטְאוֹלו.ֹ


בשנה האחרונה הִרְבְּתָה קהיליית ההערכה בעולם לעסוק במתרחש בתורכיה, ואף בישראל עסקו בכך, תוך הדגשת השינוי שחל ביחסי שתי המדינות. הסקירה הנוכחית מבקשת להשלים את הפער החברתי-תרבותי בניתוחים המדיניים-פוליטיים שהוצעו, ולהביא בפני הקוראים נקודת מבט שעיקרה פנים-תורכי. (ראה/י כאן סקירה מפורטת הכוללת גם המלצות למדיניות ישראלית מול אנקרה).

אין חולק על כך שמעמדה המחוזק של תורכיה ניבנה במהלך העשור האחרון, וכי הוא נתמך במידה רבה על ידי צמיחה כלכלית חסרת תקדים ומרשימה ביותר בקנה מידה עולמי. תהליך עיור מואץ ומסיבי בעשור וחצי האחרונים מחולל תהליכי מודרניזציה חברתיים-תרבותיים וכלכליים, המעלים את רמת ההשכלה, את רמת ההשתתפות בחיי הכלכלה, ולא פחות משמעותי—את רמת ההשתתפות בחיים הפוליטיים. תהליכים אלה גרמו למהפך הפוליטי שהעלה בנובמבר 2002 את ה-AKP לשלטון. תחת ממשלת ארדואן-גוּל נמשכה ביתר שאת הצמיחה הכלכלית, בעיקר—אך לא רק—בתחומי הבניין (היקף גדול בתורכיה ובחו"ל: שדות תעופה, כבישים, גשרים, מבני ציבור, ותשתיות) והייצור (טקסטיל, חומרי גלם, וסחורות חקלאיות), פחות מדע וטכנולוגיה. התרסקותה של המערכת הפוליטית הכֶּמָאליסְטית, על מפלגותיה הישנות, המפוצלות והמושחתות סייע לארדואן לזכות בתמיכת האליטות הישנות, אשר חדלו לראות ב-AKP איום על חילוניותה של הרפובליקה, אלא סיכוי לבער את השחיתות השלטונית.

בקדנציה השנייה (מ-2007), ללא צורך בשותפים קואליציונים, פנתה ממשלת ה-AKP למהלכים רחבי היקף בזירות הפנים והחוץ במטרה להביא לשינוי מהותי באופיה של מדינת הלאום הכֶּמָאליסְטית. עיקר מדיניות "הַהִפָּתְחוּת הדמוקרטית" כּוּוָן לענייני פנים בוערים ולמיצוב מחודש של תורכיה במישור הבינלאומי והאזורי. בראשית הקדנציה, נשענה ה-AKP על תמיכה ציבורית רחבה, ייצבה את המערכת הפוליטית, ופעלה להרחיק אפשרות של התערבות הצבא בפוליטיקה. אך משלהי 2008 החלה הממשלה במהלך שנועד לגבש "תורכיה חדשה" על-פי עיקרי השקפתה. מאז, גורם יישום המדיניות החדשה לציבור המשכיל והמודרניסטי להעריך מחדש את יחסו ל-AKP, כאשר סקרים מצביעים על החלשות התמיכה בה, עליית התמיכה במפלגות האופוזיציה מימין (MHP) ומשמאל (CHP), והתגברותה של הביקורת הציבורית כלפי מדיניות הממשלה. ימים יגידו אם אכן הולך ומתגבש איום ממשי על יכולתה של ה-AKP לנצח בבחירות המיועדות למחצית 2011. סביר להניח כי המפלגה תמשיך להיות הגדולה בפרלמנט התורכי, אך עולה ומתחזקת האפשרות כי היא תזדקק לתמיכת מפלגה אחת נוספת לפחות, כדי להקים קואליציה. הפשרות הקשות שיִדָּרְשו לעשות במקרה כזה כל השותפים הפוטנציאליים עשויות לערער את היציבות הפוליטית ממנה נהנית תורכיה בשנים האחרונות.

חוסר הנחת הנוכחי מממשלת ה-AKP מוּנַע על ידי: מדיניות הפנים (מול הכורדים, העָלֶוִים (Alevi), הצוענים והלא-מוסלמים); מדיניות החוץ ("אפס בעיות עם השכנים" מול המדינות הגובלות בתורכיה מכל עבריה, וכן מה שנראה כהתרחקות מבוקרת מהמערב והתקרבות ל"ציר הרשע"); ואישיותו המקטבת של ראש הממשלה. המשותף למרכיבי הפנים והחוץ של המדיניות החדשה הוא הרצון למנף את עוצמתה הכלכלית והגיאו-אסטרטגית של "תורכיה החדשה", כדי להביא לשינוי מהותי בהתנהלותה הפנימית והחיצונית ולהציע פתרונות לקונפליקטים חברתיים-פוליטיים וסכסוכים חיצוניים, שאורכם שנות דור ויותר. היחס לישראל נגזר מהמיצוב התורכי החדש במזרח התיכון ואינו עומד כעיקרון מדיני בפני עצמו (ראו דיון מפורט בסקירה המלאה). ליבת ההתנגדות למדיניות הַהִפָּתחוּת נובעת מכך שהיא נתפשת כאיום על מיתוס "כור ההיתוך" הכמאליסטי ועל אחדות ושלמות "האומה התורכית". במקביל, הפתיחה למזרח על חשבון המערב נתפשת כאיום על אופיה המודרני-מתקדם של הרפובליקה. עם זאת, בפועל, מתברר כי התהליך הפנימי "תקוע" עקב גמישותה המוגבלת של הממשלה, שאינה מגיעה לרף הציפיות המינימלי של המיעוטים אליהם כוונה ההִפָּתְחוּת. גורל דומה פוקד בחודשים האחרונים את מדיניות ה"אפס בעיות" בזירת החוץ, עד כדי כך שהולכת ומתקבעת האמירה הלגלגנית של מבקריה—"מדיניות ה'אפס בעיות' הניבה אפס תוצאות".

ממשלת ה-AKP נמצאת כיום לקראת היְשוֹרֶת האחרונה לפני בחירות 2011, והיא נדרשת עתה להתנעת התהליכים מחדש, צעד שיש בו סיכונים רבים, ואשר יזכה ללא ספק לביקורת נוקבת מצד האופוזיציה המתחזקת. זוהי גם שעת מבחן מנהיגותית לארדואן, וניתן אף לתהות: האם נהיה עדים ל"פירוק" (לא מוצהר) של הכֶּמָאליזם ולערעור יסודות מדינת הלאום התורכית לנוכח התחזקותן של זהויות אתניות שדוכאו עד כה. התהליכים הללו מתרחשים תחת שלטון שמרני, ריכוזי ובעל נטיה אסלאמית, אשר ספק אם יוכל לעכל את הפלורליזם הדתי והדמוקרטי—המתבקש בהתמודדות מסוג זה.

באשר ליחסים עם ישראל, אין ספק שיחסים טובים עם תורכיה הם אינטרס ישראלי ברור, אך רב המרחק בין שאיפה זו לבין הראיה הנפוצה בקרב חוגי הערכה ומדיניות בישראל, הרואה ביחסים אלה צורך חיוני שאסור לסכנו. מצב היחסים בשנתיים האחרונות אינו עומד עוד במבחן המינימלי למה שפעם הוגדר כ"ברית אסטרטגית". ניוון המרכיב הביטחוני (הן התעשייתי והן הצבאי והמודיעיני), העדר שיתוף פעולה מדיני, הסלמת הרטוריקה האנטי-ישראלית, צמצום המגעים בין החברות האזרחיות, והאיום על היקף הסחר, כל אלה מבטאים מציאות עגומה ומוכרת. אין רגלים לטענה, כי המצב הנוכחי גורם לבידודה של ישראל או מגבירו. לכן, על ישראל לעשות מאמץ סביר כדי למנוע ניתוק יחסים רשמי, אולם אל לה לעשות כל מאמץ, ואין להעמיד בסכנה את הנכסים החשובים שעדיין יש לה בזירה הציבורית בתורכיה. מוטב שהממשלה לא תקבל את התכתיבים התורכיים כתנאי להחזרת השגריר או להימנעות מגירוש שגרירנו מאנקרה. גם הורדת דרג היחסים, או אף ניתוקם המוחלט, אינם עניין שלא ניתן יהיה לתקנו עם השתנות התנאים, כפי שכבר ראינו בעבר. בכל מקרה, חשוב לקיים את הדיאלוג הפתוח בין הקבוצות בחברה המעוניינות בקשר הדוק עם הצד האחר, ויש גם כיום בתורכיה קבוצות חשובות ומשפיעות בעולם העסקים, בדיפלומטיה, בתקשורת, באקדמיה ובתרבות, שיש להן עניין רב בהגנה על המשך הקשרים עם ישראל ובהעמקתם.

לישראל דימוי עוצמתי בתורכיה ויש לשמור עליו כנכס אסטרטגי. בניגוד לטענת האַ-סימטריה כביכול שביחסי שתי המדינות, בשדה הכוח קובעים כללי ההדדיות, ויחסים שאינם נתפשים על ידי שני הצדדים כמשרתים את שניהם לא יאריכו ימים גם אם ישראל תמשיך לגלות כושר ספיגה גבוה. גם כיום, עדיין יש לישראל אפשרויות לפעולה מושכלת ויעילה בזירה התורכית. אומנם תחת ממשלת ה-AKP קיים סיכוי קלוש לשיפור היחסים, אך יש בכל זאת לפעול כדי למָקְסֶם את מה שישראל מעוניינת לקבל מתורכיה גם במצב הנוכחי, ולא לשְׁחוֹק נכסים מוחשיים ובלתי מוחשיים שעדיין קיימים; זאת, כדי שיעמדו לעת חילופי שלטון באנקרה, דבר שבוא יבוא, גם אם כרגע סבירותו ל-2011 אינה מאד גבוהה. יש לשמר נכסים אלה (מסחריים, תרבותיים, אקדמיים, דיפלומטיים) על בסיס של היענות קונסטרוקטיבית ליוזמות תורכיות ולא על בסיס של חיזורים חסרי תוחלת שלא יניבו את ההדדיות הנדרשת במצב הנוכחי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהטורקיה

אירועים

לכל האירועים
ועידת הביטחון והשירות של קבוצת "ידיעות אחרונות" וה-INSS
15 ביולי, 2025
15:00 - 10:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.