הסכם הפיוס הפלסטיני – בין מלאכת פלסתר להזדמנות לשינוי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הסכם הפיוס הפלסטיני – בין מלאכת פלסתר להזדמנות לשינוי

הסכם הפיוס הפלסטיני – בין מלאכת פלסתר להזדמנות לשינוי

מבט על, גיליון 548, 12 במאי 2014

English
קובי מיכאל
אודי דקל
ניתוח הסכם הפיוס הפלסטיני מחייב התבוננות אל מה שאין בו, לא פחות מהניסיון להבין את מה שיש בו. למרות דלות סעיפיו של ההסכם, המתייחס לשני נושאים בלבד, ולמרות חשיבותם הרבה של הנושאים הנעדרים מן ההסכם, שעלולים כנראה להפוך לרועץ בכל הנוגע לסיכויי יישומו, חשוב להתייחס למשמעויות הנובעות מעצם תקפותו לעת הזו.  ככל שהתרחיש נראה דמיוני, מן הראוי שממשלת ישראל לא תתנגד לעיקרון הפיוס, אלא תעמיד מולו גישה אחרת להנעת התהליך המדיני תוך התניה, כי חמאס יקבל את שלושת תנאי הקוורטט וכי ממשלת הרשות תהייה בעלת המונופול על הכוח ועל הטריטוריה הנתונה לשליטתה.

הסכם הפיוס הפנים פלסטיני בין פתח לחמאס דומה במהותו להסכמים קודמים בין שני הארגונים (מכה 2007, קהיר 2011 והצהרת דוחא 2012) והוא כולל הקמת ממשלת הסכמה לאומית של טכנוקרטים בראשותו של הנשיא עבאס ועריכת בחירות לפרלמנט ולנשיאות הרשות הפלסטינית. בהבנות שגובשו הוחלט על דחיית הדיון בסוגיה הביטחונית הכוללת את עתיד הזרוע הצבאית של החמאס ויכולותיה. הנושא יטופל במסגרת וועדה ביטחונית שתוקם רק לאחר הקמת ממשלת האחדות. המשמעות, היא המשך המצב הקיים, קרי, ניהול נפרד של הגדה המערבית ועזה. ההסכם אינו מציין תאריכים מחייבים להשלמת ההתייעצויות להקמת ממשלת האחדות, ואין בו תאריך ברור לעריכת הבחירות גם לאחר השלמת הרכבת הממשלה.

ניתוח הסכם הפיוס הפלסטיני מחייב התבוננות אל מה שאין בו, לא פחות מהניסיון להבין את מה שיש בו. למרות דלות סעיפיו של ההסכם, המתייחס לשני נושאים בלבד, ולמרות חשיבותם הרבה של הנושאים הנעדרים מן ההסכם, שעלולים כנראה להפוך לרועץ בכל הנוגע לסיכויי יישומו, חשוב להתייחס למשמעויות הנובעות מעצם תקפותו לעת הזו.

    אל ההסכם הגיעו הצדדים כתוצאה מחולשה פנימית, כל צד בשל התערערות מתמשכת של בסיס הלגיטימציה והתמיכה הציבורית בו. במובן זה, מדיניות הפנים של שני הגורמים הפלסטינים הכתיבה את המהלך. החמאס נתון במצב של שפל בשל העימות מול השלטון המצרי הנוכחי, לאחר הדחת פטרונו – האחים המוסלמים – מהשלטון.

    בנוסף, אובדן התמיכה הציבורית בחמאס נובע מהמשבר הכלכלי המתמשך ברצועת עזה, בשל סגירת המנהרות והמצור הקשה המוטל על הרצועה מצד מצרים. גם עבאס מבין, כי הוא איבד את תמיכת הציבור הפלסטיני, לאור היעדר תוחלת בדרכו המדינית, ובעיית הלגיטימציה של עבאס היא בראש ובראשונה בקרב קהל הבית שלו – ובעיקר צעירי פתח, שמאסו בו ובהנהגה שסביבו. בד בבד עבאס מונע מהתחושה, שהוא עלול להותיר מורשת של פיצול המחנה הפלסטיני.

    אם אמנם מניע ההסכם הוא פנימי ונועד להרחבת בסיס הלגיטימציה של עבאס, אזי נדרש לברר על איזו לגיטימציה בדיוק מדובר ומה ההשלכות למדיניות החוץ. האם אכן מדובר בלגיטימציה המעצימה את מרחב התמרון המדיני שלו מול ישראל? האם כזו המעניקה לו גמישות לפשרות משמעותיות מבחינתו? הניסיון לתלות את מאמציו של עבאס ולהציגם כמאמץ או חוסר ברירה לצורך הרחבת בסיס הלגיטימציה מבית, פירושו תמיכה, גם אם לא מדעת, בעידוד ההסתה וטיפוח אתוס המאבק וההתנגדות. שיח השנאה בציבור הפלסטיני גורם להצרה ולצמצום של מרחב התמרון המדיני של עבאס, אבן ריחיים על צווארו, פרגמטי ככל שיהיה.

    נדמה ששני גורמי הכוח בצד הפלסטיני מבינים את פוטנציאל ההתרסקות של ההסכמות, בגין הפערים העצומים ביניהם והסתירה הרעיונית העמוקה שבין האידיאולוגיה הדתית, הכלל אסלאמית של חמאס לבין האידיאולוגיה הלאומית של פתח. ההסכם לא משנה את מהותה של החמאס כארגון טרור ואין בו כדי להפוך את הרשות הפלסטינית, את אש"פ או את עבאס למי שמייצגים בסמכות וברשות גם את הפלסטינים ברצועת עזה. שלב הביניים הנוכחי – עד לביצוע ההסכם – הוא התקופה הקשה ביותר מבחינת חמאס, אשר מעניק לעבאס לגיטימציה מחודשת. מנגד, פתח ועבאס גוררים רגליים ומשהים את הקמת הממשלה תוך ניסיון למשוך ככל האפשר את חמאס במצב הביניים הנוכחי.

     ממשלת הטכנוקרטים מהווה מנגנון שנועד לאפשר לשני הצדדים לדור לכאורה בכפיפה אחת, מבלי שמי מהצדדים יצטרך לוותר על האידיאולוגיה המכוננת שלו. המנגנון המוצע עלול להתברר כבעייתי ומסוכן מעצם פוטנציאל הלבנוניזציה הטמון בו. חמאס, כדוגמת חזבאללה בלבנון, יוכל להיות חלק ממנגנון מדינתי ושותף לממשלה, תוך שמירה על יכולותיו הצבאיות (ומנהיגי חמאס בעזה כבר הדגישו זאת!) ועל חופש הפעולה הצבאי באופן המשרת את האינטרסים האסטרטגיים החשובים לו. חשוב להדגיש, כי כל הסכמה בינלאומית לשעטנז כזה, תוך הישענות על משאלות לב בדבר הסיכוי להתמתנות של חמאס ביום שאחרי, טומנת בחובה את זרעי הפורענות למציאות בלתי נסבלת עבור ישראל. ניסיון לייחד את המקרה הפלסטיני על פני האחרים במרחב, הוא סוג של משאלת לב והתעלמות מהעומק האידיאולוגי הדתי שבתפישת העולם של חמאס.

      אם וכאשר תתרקם מציאות של הסכם הפיוס, עלולה ישראל למצוא עצמה בפני בעיה מורכבת למול רצועת עזה. כיצד בדיוק תפעל ישראל מול עבאס, שמכוח ההסכם הופך לאחראי גם ברצועת עזה, במקרה של ירי רקטי מהרצועה? האם תיאלץ למתן תגובותיה אל מול טענות הקהילה הבינלאומית שתגובה חריפה מדי עלולה לפגוע ברשות הפלסטינית ובאחדותה השברירית? כיצד תוכל ישראל לנהל עם עבאס משא ומתן מדיני לצד דין ודברים בנוגע לטרור ולהתבססות תשתיות טרור ברצועת עזה ויתכן אף בגדה המערבית? יתרה מזאת, כיצד מתירים את הכשל הלוגי הקיים בשותפותו של ארגון טרור, המתנגד להסכמי אוסלו, בממשלה של ישות, שהוקמה מכוח אותם הסכמים?

     עבאס מתכוון, כנראה, להציג ממשלת טכנוקרטים שתקבל את שלושת תנאי הקוורטט - נטישת הטרור והאלימות, הכרה בהסכמים קודמים והכרה בישראל, בנוסף להסכמה להמשך המשא ומתן המדיני עם ישראל בתנאיו. זאת, מבלי לאתגר את חמאס. בדרך זו, מצפה עבאס להעשיר את ארגז הכלים שלו כמייצג כלל העם הפלסטיני, דבר המעניק משקל ותוקף נוסף לפנייתו לזירה הבינלאומית להשגת הכרה רחבה במדינה פלסטינית ולהצבת אתגר לישראל.

     למרות שסביר להניח שהפיוס לא יחזיק מעמד, מכיוון שחמאס לא יוותר על שלטונו ברצועה ולא יפרק את כוחו הצבאי וחזונו של עבאס – 'רשות אחת ונשק אחד' – לא ימומש, צריכה ישראל להיות חד משמעית בתביעתה שעל חמאס לקבל את תנאי הקוורטט. כל התפתלות מתוחכמת או העלמת עין טומנת בחובה את זרעי הפורענות ותוביל לשחיקה בהגדרת הקהילה הבינלאומית את חמאס כארגון טרור. דבר שעלול להעמיד את ישראל במציאות בה היא מואשמת בטרפוד מהלך ההתפייסות הפלסטיני, גם במצב שתיאלץ לפעול בעזה בעקבות טרור רקטי.

גישה אחרת להנעת התהליך המדיני

במידה ואכן תכונן ממשלת הסכמה של טכנוקרטים, אחת האופציות שעומדות בפני ישראל, היא מעבר משיח של התנגדות לפיוס לניסיון להניע מחדש את התהליך המדיני, אך עם שינוי מהותי במתכונת התהליך. הכוונה לעבור מדיון בסוגיות הקבע, בהן הפערים לא ניתנים לגישור בעתיד הקרוב, לבנייה הדרגתית של מציאות של שתי מדינות, תוך סיוע לפלסטינים בבניית ישות מדינית אחראית, יציבה ומתפקדת. במקרה כזה יכולה ישראל לתבוע אחריות של הרשות הפלסטינית ובעיקר של עבאס לרצועת עזה ולהציע להפוך את הרצועה לנדבך הראשון בתהליך מדורג של בניית המדינה הפלסטינית.

    אם הממשלה בהנהגת עבאס תפעל בהגיון מדינתי, תוכיח מסוגלות ורצון לבניית הבסיס הראוי לישות מתפקדת, אז על ישראל להציב דרישה שהממשלה תתמקד בשלב ראשון בשיקומה של רצועת עזה ובפיתוחה, ובתוך כך שליטה של הרשות במעברים לרצועה. אם תפגין הממשלה הפלסטינית את הרצון והיכולת, ובד בבד תפעל בנחישות למיגור תשתיות הטרור והתשתיות הצבאיות הלא מדינתיות ברצועת עזה, יכונן השלב השני – בהירתמות הקהילה הבינלאומית, ישראל והעולם הערבי – לסייע בתהליכי הבנייה ובכללם נמל ימי (עם סידורי הביטחון המתחייבים). בשלב השלישי, לאחר התקדמות מוכחת, יופנו מאמצי הפיתוח לגדה המערבית, בשטחי C, לצורך בניית והקמת תשתיות כלכליות ואף הקמתם של מרחבים עירוניים חדשים, בהם תשוקם אוכלוסיית הפליטים ממחנות פליטים בגדה המערבית שהתנאים בהם קשים במיוחד.

    לסיכום, ככל שהתרחיש נראה דמיוני, מן הראוי שממשלת ישראל לא תתנגד לעיקרון הפיוס, אלא תעמיד מולו גישה אחרת להנעת התהליך המדיני תוך התניה, כי חמאס יקבל את שלושת תנאי הקוורטט וכי ממשלת הרשות תהייה בעלת המונופול על הכוח ועל הטריטוריה הנתונה לשליטתה.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
המאבק המתמשך של ישראל על מעמדה הבינלאומי
11 בדצמבר, 2025
16:30 - 13:30

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock (modified by INSS)
המסלול מייצוב ופירוז רצועת עזה ללא שלטון חמאס ל-Statehood פלסטיני
"מפת דרכים" לעיצוב מחדש של המציאות בזירה הפלסטינית
15/12/25
REUTERS/Dawoud Abu Alkas
על ניצחון, הכרעה, ומה שביניהם: אתגר השגת מטרות המלחמה בחמאס
כיצד ניתן להגדיר ניצחון והכרעה – והאם ישראל השיגה אותם בתום שנתיים של מלחמה בעזה?
19/11/25
דרישות ישראל לפירוז הרצועה ולעקרונות כוח הייצוב הבינלאומי (ISF)
על ישראל להציג תוכנית סדורה, רב-שלבית ומפורטת לפירוז רצועת עזה ובמסגרתה הקמת כוח ייצוב בינלאומי, בטרם יתקבלו החלטות אמריקאיות ובינלאומיות "מעל לראשה"
04/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
לפודקאסט זה אין גרסת שמע