החרפת מדיניות התקיפה האמריקאית נגד 'המדינה האסלאמית' - משמעויות לתחום הלחימה הא-סימטרית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על החרפת מדיניות התקיפה האמריקאית נגד 'המדינה האסלאמית' - משמעויות לתחום הלחימה הא-סימטרית

החרפת מדיניות התקיפה האמריקאית נגד 'המדינה האסלאמית' - משמעויות לתחום הלחימה הא-סימטרית

מבט על, גיליון 942, 19 ביוני 2017

English
לירן ענתבי
אודי דקל
הריסות מבנים ברצועת עזה במבצע עמוד ענן, 2012

האם התקיפות האמריקאיות באחרונה, המתבצעות במערכה נגד דאע"ש, וכן המדיניות הרוסית המתירנית בהפעלת הכוח האווירי בסוריה, הגורמת לפגיעה נרחבת באזרחים ובתשתיות אזרחיות, מעידות על שינוי בסטנדרטים הבינלאומיים בלחימה נגד ארגוני טרור ושחקנים תת-מדינתיים? לאור התרחשויות אלו עולה גם השאלה: האם כללי המשחק החלים על מעצמות חלים גם על מדינות אחרות, שמתמודדות מול אתגר הטרור, כמו ישראל? ובאיזה אופן על ישראל להיערך לסבב לחימה עתידי מול ארגון תת מדינתי אלים דוגמת חמאס או חיזבאללה, הפועל באזורים צפופי אוכלוסין?


בסוף מאי 2017 הודיע מזכיר ההגנה האמריקאי, גנרל ג'יימס מאטיס, כי חל שינוי באסטרטגיה האמריקאית במלחמה נגד ארגון 'המדינה האסלאמית', ושעיקרו המעבר מ"התשה" למדיניות המכוונת ל"השמדה". מאטיס הצהיר כי הכוונה האמריקאית היא למנוע מהלוחמים הזרים בשורות 'המדינה האסלאמית' לשרוד את המאבק ולשוב לארצות מוצאם או לעבור לפעול במקומות אחרים, כגון צפון אפריקה, אירופה, אמריקה ואסיה. מאטיס הוסיף כי "נפגעים אזרחיים הם עובדת חיים במצב כזה", אך הבהיר כי כוחות ארצות הברית ממשיכים לעשות מאמצים ניכרים, אמנם בהתחשב בצורך הצבאי, למנוע קורבנות בקרב אזרחים. עם זאת, כבר ניכר כי מאז כניסתו של הנשיא טראמפ לתפקידו עלה מספר הנפגעים האזרחים בתקיפות נגד 'המדינה האסלאמית' בעיראק ובסוריה.

ב- 5 ביוני החלה המתקפה של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית על העיר א-רקה, בירת 'המדינה האסלאמית' בסוריה. על פי דיווחים של גורמי או"ם נהרגו 88 אזרחים בתקיפות מהאוויר. כ- 30 מההרוגים הם נערים, ילדים ונשים. קודם לכן, בסוף מאי, דווח על אודות שתי תקיפות אוויריות נוספות של מטוסי הקואליציה, באחת מהן נהרגו 20 אזרחים שנמלטו מא-רקה, ו- 31 בשנייה. אמנם, עדיין לא ניתן לקבוע כי מדובר בשינוי משמעותי ביחס למדיניות הקודמת אשר להוראות פתיחה באש ולמניעת נזק אגבי, לשם צמצום הפגיעה באזרחים. ועדיין, אופי התקיפות ומספר הנפגעים יכול לרמוז על אימוץ מדיניות יותר מתירנית לפתיחה באש ולתקיפה מהאוויר מאשר בזמן ממשל אובמה, אז החמירה מאד המדיניות למניעת נזק אגבי ואף נטען כי הממשל שאף ל"אפס נפגעים אזרחים".

הימנעות מוחלטת מנזק אגבי במתארי לחימה א-סימטריים, כאשר ארגון תת-מדינתי שנגדו לוחמים פועל בסביבה עירונית ומוטמע בכוונה תחילה בתוך האוכלוסייה האזרחית, המשמשת עבורו 'מגן אנושי', אינה מאפשרת ברוב המקרים את השגת היעדים הצבאיים. בהקשר זה יש לציין כי בדרך כלל, כאשר יש מגבלות חריפות על רמת הנזק האגבי, גם מפקדים בשטח וטייסים לוקחים מרווח ביטחון נוסף כדי למנוע פגיעה באזרחים ובלא-מעורבים בלחימה. לפיכך פוחתת האפקטיביות המבצעית של התקיפות, תופעה שגררה ביקורת גם בארצות הברית, בטענה שאפילו הדין הבינלאומי אינו מציב בפני כוחות לוחמים סטנדרטים ומגבלות כה מחמירים לגבי שימוש בכוח.

נראה כי בתקופת ממשל אובמה, ארצות הברית בחרה להילחם נגד 'המדינה האסלאמית' "עם יד אחת קשורה" והאפקטיביות המבצעית נפגעה. למעשה, זהו אחד המאפיינים של "פרדוקס העוצמה", מונח המתאר את הקושי של מדינות בעלות עוצמה צבאית רבה להתמודד עם ארגוני טרור וגרילה נחותים מהם בעוצמתם, בשל מגבלות הפעלת הכוח שהן מחילות על עצמן, בין היתר בגלל עקרונות של מוסר ומשפט בינלאומי. ארצות הברית גם נמנעה מהפעלת כוחות יבשה, מעבר לפעולות קומנדו מוגבלות, וזאת כדי לצמצם או למנוע אבדות בקרב כוחותיה. מדובר בסימפטום נוסף של אותו פרדוקס, המשקף חשש מביקורת מבית, וגם הוא מצמצם את היכולת למצות את העוצמה הצבאית וכך להשיג מטרות ויעדים שנקבעו. שיקול נוסף שהגביל את היקפן של תקיפת על תשתיות אזרחיות וכלכליות בעיראק ובסוריה היה התחשבות בצורכי השיקום של אזורי הקרבות בעתיד.

מדיניות האש הזהירה והשמרנית של ארצות הברית וכוחות הקואליציה הבינלאומית שהיא מובילה הייתה שונה בתכלית מהמדיניות של הקואליציה הפרו-אסדית, שכללה פגיעה מכוונת באזרחים, כולל בנשק כימי, במיוחד לאחר התערבותה של רוסיה בלחימה בסוריה. מדיניות הפעלת הכוח הרוסית מתחילתה הייתה מתירנית, כמעט ללא מגבלות, ואכן רבו הדיווחים על אודות תקיפות אוויריות רוסיות שפגעו באזרחים, בתשתיות אזרחיות ובבתי חולים, וכתשו אזורים עירוניים בלי להביא בחשבון פגיעה נרחבת באזרחים.

הסימנים הראשונים לנכונותו של ממשל טראמפ להפעיל יותר כוח, באופן כללי, היו תקיפת שדה התעופה שעיראת, שממנו המריאו מטוסים סוריים שתקפו אזרחים בנשק כימי; הפעלה נרחבת יותר של כוחות קרקע אמריקאים באזורי הקרבות בצפון סוריה; הטלת פצצה מסוג GBU-43/B (שמשקלה מעל ל-10 טון) נגד מטרות דאע"ש באפגניסטן. למרות שלטענת האמריקאים נפגעו בתקיפות אלו רק מטרות צבאיות, הן מייצגות שינוי מדיניות ברור לגבי תקיפתן של מטרות צבאיות.

אחד ההסברים להחלטה להפעיל יותר כוח במסגרת המאבק ב'מדינה האסלאמית', אמנם תוך הבנה שכך ייפגעו גם אזרחים חפים מפשע, הוא שממשל טראמפ מבקש להפגין שאינו ממשיך בדרכו של ממשל אובמה וכי בכוונתו לפעול ביתר נחישות ובפחות מגבלות נגד גורמי טרור בעולם. סיבה נוספת היא שהמדיניות הקודמת הגדילה בעקיפין את מספר הנפגעים בגלל התארכות המערכה והעדר אפקטיביות בסיכול תקיפות טרור של הארגון. בכל מקרה, השינוי מבטא שאיפה לפגוע בכמה שיותר לוחמי 'המדינה האסלאמית', כדי למנוע את חזרתם של גורמי ג'האד קיצוניים לארצות מוצאם ואת הסתננותם חזרה לאזורים ששוחררו או לאזורים אחרים במזרח התיכון, כפי שהבהיר מאטיס.

השלכות לישראל

האם הצהרתו של מאטיס והתקיפות האמריקניות האחרונות, וכן המדיניות הרוסית המתירנית בהפעלת הכוח האווירי בסוריה, הגורמת לפגיעה נרחבת באזרחים ובתשתיות אזרחיות, מעידות על שינוי בסטנדרטים הבינלאומיים ללחימה נגד ארגוני טרור ושחקנים תת-מדינתיים? שאלה קשורה היא האם כללי המשחק החלים על מעצמות כמו ארצות הברית ורוסיה חלים גם על מדינות אחרות, שמתמודדות מול אתגר הטרור, כמו ישראל?

במסגרת היערכותה לסבב לחימה א-סימטרי עתידי מתחבטת ישראל בשאלה האם במערכה הבאה נגד חזבאללה בלבנון עליה לפגוע קשות, כבר בשלב הראשון של הלחימה, בכפרים ובשטחים העירוניים שבהם מוסתרות תשתיות חזבאללה, ובעיקר משגרי הטילים והרקטות המוכוונים כלפי ישראל. זאת לשם נטרול יכולת הפגיעה בעורף הישראלי, בטענה כי גם לפי עקרון 'המידתיות', הצורך הביטחוני של הגנת העורף הישראלי גובר על הנזק האגבי האפשרי של פגיעה באזרחים לבנוניים החיים בסביבת התשתיות הצבאיות של חזבאללה. סוגיה דומה עולה גם במקרה של לחימה אפשרית מול ארגון חמאס. עד כמה פוגעת מדיניות מניעת הנזק האגבי, שישראל מחילה בלחימה נגד חמאס ברצועת עזה, באפקטיביות המבצעית של צה"ל, מאריכה את משך המערכה וכך גם גורמת להגדלת הנזק האגבי ולחשיפת העורף הישראלי ובפרט יישובי עוטף עזה לפגיעה חוזרת מצד חמאס ושאר גורמי הטרור הפועלים מהרצועה?

אם ישראל תבחר בסבב לחימה עתידי להטיל על עצמה פחות מגבלות (עדיין תחת כללי הדין הבינלאומי), סביר, לאור המצב השורר כיום בזירה הבינלאומית, כי היא תהא נתונה לפחות ביקורת או סנקציות מצד ארצות הברית (וזאת בשונה ממה שאירע בעת מבצע "צוק איתן", אז עיכב הממשל את העברתם של טילי "הל פייר", שהיו נחוצים לישראל להמשך הלחימה, עקב פגיעה באזרחים).

ההיסטוריה מלמדת כי כאשר ארצות הברית החלה לבצע סיכולים ממוקדים מהאוויר במסגרת הלוחמה בטרור, פחתה הביקורת שלה ושל מדינות מערביות נוספות כלפי ישראל בהקשר זה. מאידך גיסא, קשה לתאר כי שאר גורמי הקהילה הבינלאומית יבליגו על מדיניות הפעלת כוח מתירנית עתידית של ישראל. יתר על כן, מעבר להתחשבות בתגובות בינלאומיות ראוי שישראל תפעל בהתאם לערכי היסוד של החברה הישראלית, שהם בבסיסם ערכים דמוקרטיים-ליברליים, המחייבים לצמצם ככל האפשר פגיעה בחפים מפשע.

יודגש כי גם ממשל טראמפ מפוקח ומוגבל על ידי חסמים, המובנים בדמוקרטיה האמריקאית, דוגמת העיתונות, מערכת המשפט וכן הרלוונטיות הפוליטית של האזרחים המושפעת מאלו ומדעת הקהל. כמו כן, הוא מושפע מדעת הקהל הבינלאומית. מדיניות מתירנית יותר בהשוואה לעבר, בין אם היא אמריקאית ובין אם היא מדיניות ישראלית, צריכה להכיר במגבלות היכולת להפעיל כוח בעימותים א-סימטריים ולהמשיך בחיפוש אחר הפתרונות המתאימים להשגת אפקטיביות מבצעית מיטבית נגד ארגוני טרור ושחקנים תת-מדינתיים - תוך צמצום הפגיעה באזרחים שאינם מעורבים בלחימה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהמדינה האסלאמיתטרור ולוחמה בעצימות נמוכהיחסי ישראל-ארצות הבריתסוריהצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22
REUTERS/Goran Tomasevic
פיגועי התאבדות ברחבי העולם בשנת 2020
הדוח השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי קובע כי מגמת הירידה בפיגועי ההתאבדות, וכן במספר הנפגעים – נמשכת. כך, העשור המדמם שבו נגבו חייהם של 31 אלף איש מסתיים ברגיעה יחסית - אך האם המגמה תימשך גם בעשור השלישי של המאה הנוכחית?
12/01/21

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.