הארכת שירות הנשים בצה''ל – בעד ונגד - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הארכת שירות הנשים בצה''ל – בעד ונגד

הארכת שירות הנשים בצה''ל – בעד ונגד

מבט על, גיליון 497, 15 בדצמבר 2013

English
פנינה שרביט ברוך
בימים אלו מתקיים דיון על הצעת התיקון לחוק שירות הביטחון, שיכול להיות בעל השלכות היסטוריות על מעמד הנשים בצה"ל ובחברה הישראלית. הדיון, המתנהל בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ איילת שקד, עומד בפני סיום, טרם העברתו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הצעת החוק, המוכר בתור "חוק השוויון בנטל", עוסקת ברובה בהסדרת גיוסם לצה"ל של בני הישיבות, אולם בין סעיפיה יש שני סעיפים שקשורים למשך השירות של גברים ושל נשים בצבא. ההצעה קובעת כי משך השירות של גברים יקוצר מ- 36 ל-32 חודשים ובמקביל יוארך משך השירות של הנשים מ-24 ל-28 חודשים. המשמעות הינה, כי הפער בין שירות הגברים והנשים יקטן משנה לארבעה חודשים בלבד. המחברת בוחנת את שלוש העמדות המרכזיות שהוצגו בועדה בנושא זה.

בימים אלו מתקיים דיון על הצעת התיקון לחוק שירות הביטחון, שיכול להיות בעל השלכות היסטוריות על מעמד הנשים בצה"ל ובחברה הישראלית. הדיון, המתנהל בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ איילת שקד, עומד בפני סיום, טרם העברתו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הצעת החוק, המוכר בתור "חוק השוויון בנטל", עוסקת ברובה בהסדרת גיוסם לצה"ל של בני הישיבות, אולם בין סעיפיה יש שני סעיפים שלא קשורים במישרין לגיוס בני הישיבות, אלא למשך השירות של גברים ושל נשים בצבא. ההצעה קובעת כי משך השירות של גברים יקוצר מ- 36 ל-32 חודשים ובמקביל יוארך משך השירות של הנשים מ-24 ל-28 חודשים. המשמעות הינה, כי הפער בין שירות הגברים והנשים יקטן משנה לארבעה חודשים בלבד. היוזמה לתיקון מקורה בצה"ל, זאת מכיוון שקיצור משך השירות של הגברים ייצור פערי כוח אדם. כוונת הצבא היא שפערים אלה יגושרו בחלקם על ידי גיוס בני הישיבות ובחלקם על ידי הארכת משך השירות של הנשים.
כידוע, הנושא של גיוס בני הישיבות הוא נושא שמעסיק מאוד את הציבור הישראלי ומרבית הדיונים בוועדת שקד עסקו בנושא זה. עם זאת, התקיימו גם מספר דיונים שעסקו בנושא משך השירות של הנשים בצה"ל, אשר במסגרתם הוצגו שלוש עמדות עיקריות:
1. התנגדות להארכת משך השירות של נשים בצה"ל מתוך גישה אידיאולוגית לפיה עדיף כי נשים לא ישרתו בצה"ל, או ששירותן יוגבל ככל הניתן.
2. התנגדות להארכת משך השירות של נשים, שכן משמעות הדבר היא שאת מחיר קיצור השירות של הגברים ישלמו הנשים, תוך פגיעה בזכויותיהן.
3. תמיכה בהארכת שירות הנשים, מתוך מחשבה כי הדבר יאפשר מימוש טוב יותר של פוטנציאל הנשים בצה"ל ויתרום לקידומן בצבא ובחברה הישראלית.
ההכרעה בין הגישות השונות מחייבת לערוך בחינה של מקומן ומעמדן של הנשים בצה"ל בעבר וכיום. שירות הנשים בצה"ל עבר תמורות רבות במהלך השנים על רקע השינוי במעמד הנשים בחברה הישראלית בכללותה. בעת הקמת צה"ל, העיקרון המנחה היה "צבא של גברים שנשים עוזרות בו". 70% מהנשים שירתו כפקידות ובתפקידי עזר "מסורתיים". בהמשך, חלה התקדמות, בפרט נוכח הפנייתם של יותר גברים לתפקידי לחימה, ואז הוטבע המונח "נשים חליף גברים", שמשמעו הכשרת נשים לתפקידים מקצועיים, לשם פתרון בעיות כוח אדם בתפקידים שפינו הגברים (מדריכות לחימה, נשקיות, נהגות, מכונאיות מטוסים, קשריות ועוד). נקודת ציון משמעותית ארעה בשנות ה-90 בבג"ץ אליס מילר הידוע, שבעקבותיו החל השירות הצבאי להיתפס כעניין של זכויות, גברה הדרישה לשוויון הזדמנויות פורמאלי ונדחו תירוצים ביורוקראטיים וכלכליים כסיבות לאי הגברת השוויון. ב-2007, קבעה ועדה בראשות האלוף (מיל') יהודה שגב שורת המלצות מרחיקות לכת לקידום שירות הנשים. העיקרון המנחה של הוועדה, היה המרת שירות על בסיס מגדרי לעקרון "האדם הנכון בזמן הנכון". רוב המלצות הוועדה טרם יושמו, אם כי חל שיפור במעמדן של נשים, כאשר המגמה הכללית השוררת היום בצה"ל, היא קידום שירות משמעותי יותר של נשים והנחלת יחס מכבד לנשים בצה"ל.
צה"ל מתבסס על מודל "צבא העם" שמשמעותו ראיית הצבא לא רק כגוף האמון על שמירת בטחונה של ישראל אלא גם כנושא תפקיד חברתי, מעין כור היתוך לחברה וראי לה. השירות הצבאי משליך על העתיד ומשמש פעמים רבות כמנוף לחיי האזרחות. מעבר לכך, השירות הצבאי בישראל, שמתקיים בתקופה בה אישיותו של האדם מתעצבת, הינו גורם משפיע על עיצוב וגיבוש הזהות העצמית ותחושת הערך העצמי, והדבר נכון גם במישור המגדרי. השירות הצבאי משפיע הן על האופן בו נשים תופשות את עצמן ומקומן בחברה והן על האופן בו הגברים תופשים אותן. תפישות אלו מחלחלות אל המשך החיים גם מחוץ לצבא. כתוצאה מכך יש חשיבות רבה לקידומו של שוויון מגדרי בתוך צה"ל.
ניתן להצביע על שלושה חסמים עיקריים העומדים היום בפני השתלבות מהותית של נשים בצבא: ראשית, נשים לא משרתות בתפקידי לחימה פיסית, המהווים את הליבה היוקרתית של השירות הצבאי; שנית, הפערים המשמעותיים הקיימים באורך השירות גורמים לכך שיש תפקידים שחסומים בפני נשים בשל הכשרה ארוכה, אשר אינה משתלמת לאור ההגבלה של משך השירות; שלישית, הצבא עדיין נחשב, בישראל כבעולם, כ"מועדון גברים". יתר על כן, הקצונה הבכירה, שהיא זו שמקבלת את ההחלטות ומתווה את המדיניות, עדיין מורכבת באופן כמעט בלעדי מגברים.
אשר לחסם הראשון, ניתן להצביע על מגמות שינוי רלוונטיות. כיום, ישנן לא מעט יחידות קרביות שבהן נשים משתלבות, כגון: טייס, חובלות, תותחנים, קרקל וכו'. אמנם תהליך ההשתלבות איטי וקשה, אך עדיין מדובר במגמה עקבית. כמו כן, בשדה הקרב המודרני יש גידול מתמיד בלחימה מרוחקת ומבוססת טכנולוגיה, מרחב בו אין משמעות להבדלים הפיזיים בין גברים ונשים. על כן, גם אם לא יהיה ניתן להתגבר על חסם זה לחלוטין, צמצומו יפתח אופציות נרחבות שתאפשרנה לנשים להתקדם גם אם לא צמחו מתוך האצולה הקרבית.
לגבי החסם השני, הפתרון הוא פשוט – תיקון חקיקתי. לכן הצעת התיקון הנדונה כעת מהווה הזדמנות להסרת חסם זה. השוואה או צמצום הפער של משכי השירות של גברים ונשים תאפשר לשבץ נשים בתפקידים משמעותיים, מבלי שהדבר יהיה תלוי בהתנדבותן. בהתאם, הצבא יוכל לתכנן ולתקנן נשים לתפקידים אלה.
אשר לחסם השלישי, אין ספק ששינויים חברתיים אורכים זמן רב. עם זאת, כשבוחנים את מעמדן של נשים בחברה הישראלית (ובעולם המערבי בכלל) וכן בצה"ל עצמו כיום, לעומת המצב לפני חמישים ואפילו שלושים שנה, ניכרת התקדמות משמעותית. ככל שנשים ישולבו בתפקידים משמעותיים יותר, ובהתאם גם יתקדמו יותר בסולם הדרגות, ניתן לשער כי השינויים באווירה השוררת בצבא בהקשר המגדרי יואצו.
לפיכך, יש מקום לאמץ את תיקון החקיקה המוצע ולצמצם (ובהמשך לבטל לגמרי) את הפער בין משך השירות של הגברים והנשים בצה"ל. עם זאת, יש לתת מענה לחשש לפיו הארכת משך השירות תביא בסופו של דבר רק לפגיעה בנשים ולהגדלת הנטל עליהן בלי תמורה אמיתית. לכן, במקביל לתיקון החקיקתי, על הצבא לגבש תכנית שלמה אשר תבטיח שוויון הזדמנויות מהותי. יש צורך בשוויון מלא בגיוס – במיון, בהכשרה ובשיבוץ – על פי קריטריונים זהים של יכולת וכישורים. יש להבטיח קידומן של נשים מתאימות וכן להבטיח שוויון מהותי והתחשבות בצרכיהן תוך כדי השירות. לצורך כך נדרשת, מעבר לקיומה של תכנית ברמה המטכ"לית, עבודה מול מפקדים על מנת לוודא כי ההחלטות מיושמות ויורדות לרמת השטח. במקביל, יש להבטיח את שמירת מעמדן וכבודן של הנשים בצבא, בייחוד נוכח הממשקים מול חיילים דתיים, שאף צפויים לגבור נוכח הגיוס האפשרי של בני הישיבות.
לצד הדרישות מצה"ל בנושא זה, מן הראוי שהמחוקק יבחן מחדש את הפטור משרות על בסיס הצהרת דתיות גרידא שמשאיר מקום להשתמטות כמו גם את הפטור הארכאי לנשים נשואות. יש גם מקום לעודד נשים נוספות, כגון נשים דתיות, להתגייס לצה"ל, תוך מתן מענה לצרכיהן הייחודיים. לצד כל זאת יש לשים גם דגש על יצירת תהליך ליווי חינוכי, כלומר לדאוג להטמעת ערכי שירות ומוטיבציה בקרב נשים בשלב בית הספר ולא רק מיום הגעתן לבקו"ם. עם זאת, אין מקום לעכב את ההחלטה על הארכת משך השירות עד למתן מענה כולל לכל הנושאים הללו.

    החשיבות של הבטחת מעמדן הראוי והשווה של נשים בחברה הישראלית משקפת תפישה נורמטיבית בסיסית של ערכי השוויון וכבוד האדם. הדרך הטובה ביותר להשגת יעד זה היא באמצעות הפיכת מימוש זכויות הנשים לאינטרס. פתיחת הדרך לשילוב משמעותי יותר של נשים בצה"ל תביא לכך ששמירת מעמדן תהיה אינטרס של המערכת ובכך תביא לקידומן, הן בצה"ל והן בחברה הישראלית בכללותה.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
"צבא הפרשים" הופך "לצבא ההייטק"
המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 2023 הראתה בעליל ש"צבא הפרשים" הופך לחלק מהותי ועיקרי של "צבא ההייטק"
03/06/25
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.