ה-קטאר של האביב הערבי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • מלחמה עם איראן
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • מלחמה עם איראן
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ה-קטאר של האביב הערבי

ה-קטאר של האביב הערבי

מבט על, גיליון 319, 5 במארס 2012.

English
עודד ערן

הטלטלה שאחזה במרחב הערבי הבליטה את כוחה העולה של קטאר ואת מדיניות החוץ הייחודית שאימצה, הכוללת מעורבות אקטיבית במרבית מוקדי הטלטלה באזור. מדיניות זו – עירוב של אופורטוניזם ואמביציה – בשילוב עם עוצמה כלכלית אדירה ונכונות להשתמש בה לצרכים מדיניים, במקביל לחולשתם של מוקדי הכוח העיקריים מתוך האזור ומחוצה לו, מאפשרת את כניסתה של האמירות לחלל שנוצר ואת מעמדה המדיני החדש.


הטלטלה שאחזה במרחב הערבי הבליטה את כוחה העולה של קטאר ואת מדיניות החוץ הייחודית שאימצה, הכוללת מעורבות אקטיבית במרבית מוקדי הטלטלה באזור. מדיניות זו – עירוב של אופורטוניזם ואמביציה – בשילוב עם עוצמה כלכלית אדירה ונכונות להשתמש בה לצרכים מדיניים, במקביל לחולשתם של מוקדי הכוח העיקריים מתוך האזור ומחוצה לו, מאפשרת את כניסתה של האמירות לחלל שנוצר ואת מעמדה המדיני החדש.
העוצמה הכלכלית של קטאר היא תוצאה ישירה של עתודות הגז הטבעי בהם היא בורכה. האמירות היא כיום היצואנית הגדולה בעולם של גז טבעי (LNG), ובשטחה העתודות הגדולות בעולם של גז טבעי לאחר רוסיה ואיראן. משאב נדרש זה הפך את אזרחי קטאר (250,000 מתוך כמיליון תושבים) לבעלי ההכנסה הגולמית לנפש הגבוהה בעולם, עם שיעור צמיחה מדהים של למעלה מ-18% ב-2011. לצד עוצמה כלכלית זו יצרה משפחת אל-ת'אני השולטת באמירות מכשיר אדיר השפעה בדמות רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" שהפכה מאז השקתה ב-1996 לכלי יעיל בניהול יחסי החוץ שלה. שיעור הצפייה ברשת זו במזרח התיכון גבוה ממילא וההתקוממויות שאחזו במרחב הגבירו את הפופולאריות שלה. עבור קטאר רשת זו מהווה מכשיר מרכזי להשגת השפעה. הרשת מתאימה את אופי הדיווחים, כדי למצוא חן בעיני מנהיגים מסוימים, גם מחוץ לעולם הערבי, ומבקרת אחרים אשר מבינים איזה כוח יש לשידורי התחנה בדעת הקהל - וזאת כמנוף לחץ לשינוי מדיניותם כלפי קטאר. בהקשר זה, כיסוי טלוויזיוני אוהד יותר של בית המלוכה הסעודי בשידורי התחנה הוכיח עצמו ככלי יעיל בשיפור יחסי קטאר-ערב הסעודית.
בעצם הכיסוי הרב שמעניקה הרשת לסכסוכים שונים בעולם הערבי היא מחסנת במידה רבה את המשפחה השלטת מביקורת על היעדר הדמוקרטיה במדינה. אירועי ה"אביב הערבי" הכניסו את כל בתי המלוכה בעולם הערבי וקטאר עמם לסד בעייתי. מחד גיסא, כולם מבקשים לשמר את צורת המשטר ואת השליטה המוחלטת בתהליכים הפוליטיים הפנימיים ומאידך גיסא, ישנו הרצון לאמץ עמדה המזדהה כביכול עם ההמונים הערביים שיצאו לרחובות במחאה על השחיתות והדיכוי. כדי להבטיח שהרשת תישמע להוראות האמיר, סולק מתפקידו, בספטמבר 2009, המנכ"ל, חנפאר, שקנה לעצמו שם של תומך נלהב בתהליכים דמוקרטיים ובפעילות החברה האזרחית בעולם הערבי, אך גם של תומך התנועות האסלאמיות בהן חמא"ס. שלא במקרה יורשו הוא בן למשפחת המלוכה.
מעורבותה של קטאר באירועים ובתהליכים בעולם הערבי בעשור האחרון מרשימה. במשבר בתימן שמשה קטאר לצד חברותיה ל"מועצה לשיתוף פעולה במפרץ" כמתווכת והביאה לסילוקו (אם כי בתנאים טובים) של הנשיא לשעבר סלאח. במלחמת האזרחים בסוריה היא מנהיגה בפעלתנותה (בגיבוי סעודי לא מבוטל) את מרבית אחיותיה הערביות. שליטיה לא מכחישים עתה כי הם אף שולחים נשק וסיוע כספי ניכר למתקוממים הסורים. משלוחי נשק אלו מעוררים מטבע הדברים שאלות חשובות כגון ממי נקנה הנשק שנשלח לאופוזיציה הסורית, כיצד מגיע אליה הנשק, היינו האם קטאר זוכה לעידוד, תמיכה ושיתוף פעולה עם מדינות אחרות אשר מבקשות שלא להיחשף כמסייעות באופן פעיל למורדים הסורים.
קטאר, המעורבת גם בביסוס המשטר החדש בתוניסיה, סייעה, אולי יותר מכל גורם ערבי אחר, להפלת משטר קדאפי. קטאר דחפה לפעולה הצבאית של נאט"ו בלוב ואף שלחה (בנוסף לאיחוד האמירויות) שישה מטוסי קרב כסיוע סמלי למאמץ של נאט"ו לאכוף סגר אווירי על לוב. קטאר הייתה המדינה הערבית הראשונה שהכירה בממשלת המורדים בלוב, היא אף מכרה בשמם נפט וסיפקה להם סיוע כלכלי וצבאי נרחב. במסגרת זאת היא אימנה וציידה את כוחות האופוזיציה ואף שלחה כוחות מטעמה שסייעו בפועל ללחימה. מדיניות זו אפשרה לקטאר להפנות את תשומת הלב מהנעשה במפרץ ולהוכיח כי היא חברה מכובדת ואחראית בקהילה הבינלאומית. מבחינתה היא כבר קטפה את פירות השקעתה – מנהיגי המערב לא חסכו תשבחות לאקט המנהיגותי והמוסרי שלה.
לאחרונה בולטת פעילותה של האמירות גם בסכסוך הפנימי בזירה הפלסטינית בין תנועות פתח וחמא"ס והיא תפסה, לפחות זמנית, את מקומה של מצרים העסוקה בבעיותיה הפנימיות, כשושבינה המרכזית במאמצי התיווך בין הארגונים. הסכם המסגרת שהושג ב-6 בפברואר 2012 בין תנועות אלו נחתם בדוחה בירת קטאר ונושא את שמה. גם בין ירדן והמנהיג של חמא"ס, חאלד משעל, תיווכה קטאר ויורש העצר הקטארי אף נכח בפגישת מלך ירדן עם משעל.
בסוף פברואר 2012 יצא אמיר קטאר ביוזמה חדשה הקוראת לחקירה בינלאומית של כל פעולותיה של ישראל בירושלים מאז 1967 שמטרתם "למחוק את אתריה המוסלמים והערבים". האמיר קרא בפני באי "ועידת דוחה הבינלאומית להגנה על ירושלים" להחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, שתקים ועדת חקירה בנושא. יוזמה זו תזכה את קטאר בעוד נקודות זכות ברחוב הערבי, להם היא זקוקה כעת בשל מדיניותה כלפי סוריה, על אף שסיכוייה להתממש נמוכים ביותר.
הפעילות הגלויה של קטאר במישור הפלסטיני-ישראלי גורמת לישראל מידה רבה של נזק. קשריה של קטאר עם גורמים כאיראן וחמא"ס – קשרים שבראייתה מסייעים למנוע פגיעה בה מידי אותם גורמים – הביאו בין היתר את ישראל להחלטה לנתק לחלוטין את יחסיה עם קטאר ולסגור באופן סופי את משרד הנציגות הדיפלומטית בדוחה במארס 2011, לאסור על נושאי דרכון קטארי לבקר בשטחי יהודה ושומרון ולעצור את שיתוף הפעולה בין קטאר לתעשיות הביטחוניות בישראל. למרות זאת קטאר לא הסתירה את נכונותה לקיים קשרים גלויים עם ישראל בתנאי שבראיית קטאר ירושלים תוכיח את רצינותה בתהליך המדיני, תנאי סף נמוך במידה רבה מהתנאים שמציב העולם הערבי לכינון קשרים גלויים עם ישראל.
ההשקעות שאותן מבצעת קטאר, באמצעות קרן ההשקעות הממשלתית, במזרח אסיה, אירופה וארצות הברית בפרויקטים של תשתית, נכסי נדל"ן, מוסדות פיננסים ואף מועדוני כדורגל, הופכים את האמירות לשחקן מרכזי בעל השפעה בזירות אלו. קשה למצוא בהיסטוריה המודרנית מקרה דומה של מדינה זעירה שהוציאה אל הפועל מדיניות חוץ כה אקטיבית. לשם השוואה גם ללוקסמבורג מאפיינים סטטיסטיים דומים אך שאיפותיה מצומצמות וכמוהן גם השפעתה המדינית.
קטאר מצטיינת בזיהוי תהליכים ומגמות באזור ומעבר לו ומקדימה את האחרים בהתמודדות עמן. עבור קטאר, זיהוי מהיר של המגמות בדעת הקהל הערבית והתייצבות מאחוריהן הכרחית כדי לשמור על ביטחונה, כל עוד הן לא מגיעות לפתחה או מסכנות את יחסיה עם שכנותיה החזקות, סעודיה ואיראן. כך קרה גם באשר לגישתה ל"אביב הערבי" והתפקיד המרכזי שהיה לה בהתרחשויות.
גם מבית, קטאר מבקשת להקדים ולהתמודד עם ביקורת שאולי תופנה אליה בהקשר זה. אמיר קטאר, חמד בן ח'ליפה, הודיע לאחרונה, כי יקיים בחירות ל"מועצת השורא" הקטארית – לראשונה בהיסטוריה של המדינה – במחצית השנייה של שנת 2013. לדבריו, נוכח השינויים הגדולים באזור, אין להסתפק במסרי הרגעה, אלא בקידום רפורמות נמשכות. ההבטחה לקיום הבחירות תאפשר לקטאר לעבור בשלום לפחות את החודשים הקרובים תוך שהיא ממשיכה ליהנות מיציבות מדינית וכלכלית ולשמש כמשענת מדינית וכלכלית לכוחות הרדיקליים באזור. זאת, תוך ניצול החלל המנהיגותי שהותירו גדולות ממנה, כדי לקדם את האג'נדה הייחודית לה המונעת מאינטרס הישרדותי גרידא.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהאביב הערבייחסי ישראל-פלסטיניםסעודיה ומדינות המפרץ
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
הזירה האזורית: חיכוך ומחנאות לצד דטנט ושיתופי פעולה
המגמה העיקרית בזירה המזרח־תיכונית היא של 'דטנט אזורי'. לאחר שבשנים האחרונות התאפיינה המערכת האזורית במאבקים בין המחנות השונים (השיעי, הסוני־פרגמטי, האחים המוסלמים והג'האדיסטים) על ההגמוניה, במהלך 2021 ניכר שינוי בדפוסי הפעולה במזרח התיכון. בעיקר בלטה דינמיקה שתכליתה קידום של שיתוף פעולה, שלא נראתה כמוה באזור כבר שנים רבות, והיא אינה תואמת את קווי החלוקה בין המחנות. ערב הסעודית ואיראן מנהלות שיח, בין היתר בתיווך עיראק; איחוד האמירויות הערביות סיימה את מעורבותה במלחמות בתימן ובלוב וכן שופרו יחסיה עם איראן, סוריה וטורקיה; לאחר שלוש שנים של חרם הסתיים הסכסוך בין קטר לבין איחוד האמירויות, ערב הסעודית, בחריין ומצרים; ירדן מקיימת דיאלוג עם איראן ועם בשאר אל־אסד נשיא סוריה, ואילו טורקיה מגלה עניין בשיפור יחסיה עם איחוד האמירויות, מצרים, ערב הסעודית וישראל. זאת ועוד, איחוד האמירויות ובחריין פעלו לפיתוח קשריהן הפומביים עם ישראל במסגרת 'הסכמי אברהם', ומצרים הניעה ביוזמתה תהליך להידוק היחסים הכלכליים עם ישראל, וכן פועלת עם ירדן לפתרון משבר האנרגיה בלבנון. על ישראל לעמוד על המשמעויות של הדיאלוגים האזוריים, לנצל את הפתיחות האזורית המסתמנת כדי להרחיב את הקשרים שהתפתחו במסגרת הסכמי אברהם ולפעול ליצירת קשרים נוספים.
24/01/22
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • מלחמה עם איראן
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.