בסיבוב הזה המלך עבדאללה ניצח - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על בסיבוב הזה המלך עבדאללה ניצח

בסיבוב הזה המלך עבדאללה ניצח

מבט על, גיליון 400, 30 ינואר 2013

English
עודד ערן
הבחירות לפרלמנט הירדני, שנערכו ב-23 בינואר 2013, לא נתנו תשובה חד משמעית באשר להשפעות ההתקוממויות בעולם הערבי על יחסי הכוחות האמיתיים בממלכה, בין הממסד ובראשו המלך, לבין האופוזיציה, ובמרכזה תנועת "האחים המוסלמים". שני הצדדים התמידו בהתחפרותם בעמדות המוצא שלהם: המלך – באשר לקיומן של הבחירות במסגרת חוק הבחירות שלמרכיביו הוא הסכים, ו"האחים המוסלמים" – בהחרמת הבחירות לאור סירוב הממשל הירדני לקבל את תביעותיהם.  יש להניח שכשלון "האחים המוסלמים" במצרים לייצב את שלטונם ומוראות המאבק האלים בסוריה ירסנו את הכוחות האופוזיציוניים בירדן אבל דרכו של המלך אינה סוגה בשושנים.

הבחירות לפרלמנט הירדני, שנערכו ב-23 בינואר 2013, לא נתנו תשובה חד משמעית באשר להשפעות ההתקוממויות בעולם הערבי על יחסי הכוחות האמיתיים בממלכה, בין הממסד ובראשו המלך, לבין האופוזיציה, ובמרכזה תנועת "האחים המוסלמים". שני הצדדים התמידו בהתחפרותם בעמדות המוצא שלהן: המלך – על קיומן של הבחירות במסגרת חוק הבחירות שלמרכיביו הוא הסכים, ו"האחים המוסלמים" – בהחרמת הבחירות לאור סירוב הממשל הירדני לקבל את תביעותיהם.

עבדאללה השני הסכים אמנם במהלך הדיון הציבורי והפרלמנטרי לכמה שינוים אך רובם היו קוסמטיים ובוודאי לא כאלו שהיו יכולים לכרסם באופן משמעותי בסמכויות המלך. נדמה כי המשמעותי ביותר מבין התיקונים, הוא קיומן של בחירות מקבילות: האחת, ל-108 מושבים (מתוך 150) ממחוזות הבחירה השונים בירדן וחלוקתם בדרך הנותנת עדיפות לכוחות שמסורתית תומכים במשטר; השנייה, ל-27 מושבים בבחירות לרשימות על בסיס ארצי. חמישה עשר המושבים האחרים שוריינו לנשים. היחס בין מספר הנבחרים על בסיס מחוזי לאלו הנבחרים על בסיס ארצי היווה את אחד ממוקדי המחלוקת עם האופוזיציה ובמיוחד עם "האחים המוסלמים", שהעריכו, ככל הנראה, שכוחם גדול יותר במישור הארצי. מאחר ו"האחים המוסלמים" החרימו את הבחירות, קשה לאמוד במדויק את נכונות ההערכה. מאידך יש לציין שלושה קריטריונים מספריים, המצביעים על הערכת יתר של כוחם. בשתי הזדמנויות שונות ניסתה האופוזיציה להוציא את תומכיה להפגנות כנגד קיומן של הבחירות. בפעם הראשונה ציפו המארגנים ל-50 אלף איש ובסופו של דבר הגיעו רק עשרת אלפים מפגינים. גם אם נניח מספר דומה שנחסם על ידי כוחות הביטחון, עדיין מספר המפגינים היה רחוק מציפיות המארגנים ומהיעד המספרי, שאותו הציבו. בהזדמנות השנייה, בהפגנה שאורגנה ימים ספורים לפני הבחירות (18 בינואר 2013) באזור ג'בל חוסיין, בעמאן, השתתפו כ-2000 מפגינים בלבד ושוב, הרחק מ-20.000 המפגינים שלהם ציפו המארגנים.

הכישלון המשמעותי ביותר היה באי יכולתם של ה"האחים המוסלמים" להביא לשיעור נמוך ביותר של משתתפים בהצבעה בפועל, על אף שהממשל הירדני נתן בידם מכשיר להשגת יעד זה. לפי חוק הבחירות, היו חייבים אלה הרוצים לממש את זכותם להצביע, להירשם לפני יום הבחירות עצמו. מתוך הזכאים נרשמו, על אף לחץ האופוזיציה, 70 אחוז, היינו, 2.3 מיליון אזרחים. זה אחוז גבוה מאוד לאוכלוסיה שגילתה בעבר מעורבות נמוכה ביותר במערכת הפוליטית.

בבחירות עצמן, רק 1.23 מיליון איש התגברו הן על "המכשול" הראשון של רישום מוקדם והן על עצם ההגעה לקלפיות. אבל ספק אם "האחים המוסלמים" יוכלו למנף שיעור של 40% מצביעים בפועל – מתוך שלושה מיליון אזרחי ירדן שיכולים היו להצביע – כדי לקרוא תיגר על הבחירות ועל תוצאותיהן. גם התוצאות של הבחירות למועמדים מתוך רשימות ארציות, מצביעות על בעייתיות מסוימת אך גם בהן לא יהיה די כדי לחזק את טיעוני האופוזיציה. ל-27 המושבים שעמדו לבחירה על בסיס ארצי, הוגשו 61 רשימות. רק שליש מהן זכה לייצוג בפרלמנט החדש. הרשימות שנכשלו קיבלו כרבע מסך קולות הבוחרים – קולות ש"בוזבזו". יש להניח שרפורמות נוספות בחוקי המפלגות והבחירות יטפלו גם בשאלת הרשימות הארציות, שכן בחזונו רואה המלך עבדאללה מספר נמוך יותר של מפלגות, המציגות מצעים המקיפים את כל שאלות היסוד בחברה הירדנית. – מספר שיא בתולדות ירדן – תחזק את הלגיטימיות של הבחירות האלה בעיני האזרח הירדני.

מתוך 27 המושבים הארציים, זכתה רשימת "המרכז האסלאמי" בשלושה מושבים וביחד עם 13 המושבים שבהם היא זכתה במחוזות השונים, היא הפכה לגורם משמעותי המאפשר לה לתבוע את ראשות הפרלמנט החדש וגם תפקיד בקביעת ההמלצות שתיתנה למלך על המועמד לראשות הממשלה. כשנשאל המלך בראיון האם יוכל לחיות עם ראש ממשלה מן "האחים המוסלמים" הוא התחמק ממתן תשובה ישירה והפנה את המראיין לכך שבמצרים רק 12 אחוז הצביעו עבור "האחים המוסלמים" והוסיף שהוא רואה זאת כאתגר להחזיר תנועה זו למעגל הרפורמות בירדן. המלך גם רמז, כי להערכתו 12 אחוז מכלל המצביעים אכן משקפים את כוחה של התנועה בירדן. בשלב זה של המאבק הפנימי בירדן בין המלך וכוחות האופוזיציה, ידו של המלך על העליונה. תביעות האופוזיציה, שלא נענו, היו מצרות את סמכויותיו. חלק ניכר בחברה הירדנית, על רבדיה השונים, השתתף במערכת הבחירות על בסיס חוק הבחירות, שמרכיביו מקובלים על המלך עבדאללה. גם נזיפות קלות של כ-400 משקיפים זרים לא יהוו חיזוק משמעותי לטענות האופוזיציה בדבר אי תקינותן של הבחירות. כמו כן כניסתן של 19 נשים לפרלמנט.

המשך המאבק בין המלך והאופוזיציה יתחולל הן בפרלמנט, מצד נבחרים שלא מייצגים את הכוחות המסורתיים, השבטיים בעיקר, אשר שומרים עדיין על כוחם גם בפרלמנט החדש, והן מחוץ לפרלמנט, בזירה הציבורית. המלך עבדאללה השני התייחס בכל התבטאויותיו הפומביות לרפורמות כתהליך נמשך והוא יהיה נתון ללחצים להרחיבן.

יציבות המשטר בירדן תלויה לא רק במשחק הפוליטי הפנימי. חלק מהביקורת, במיוחד מצד התומכים המסורתיים בחצר הארמון, נובע ממצוקה כלכלית וזו לא תבוא על פתרונה בקרוב, מה גם שהממשלה הירדנית נתבעת לקצץ בסובסידיות כתנאי לקבלת הסיוע מהמוסדות הבינלאומיים (מזה כמה ימים מתנהלות הפגנות ספוראדיות בממלכה בין השאר על רקע המצוקה הכלכלית). ירדן קיבלה הבטחות לסיוע כספי ממדינות המפרץ מפיקות הנפט אך גם סיוע זה זורם בעצלתיים, כאשר במקרה זה התורמות היו מבקשות לראות דווקא האטה בקצב אימוצן ויישומן של רפורמות בנושא המשטר וביזור סמכויותיו.

הנחשול האדיר של פליטים מסוריה, הנאמד ביותר משלוש מאות אלף איש, יוצר נטל כבד על הממלכה ההאשמית וגם הסיוע הכספי, שנועד להקל על ירדן לקלטם, לא יפתור את כול הבעיות במיוחד אם שהייתם של אלה בירדן תתארך.

יש להניח שכשלון "האחים המוסלמים" במצרים לייצב את שלטונם ומוראות המאבק האלים בסוריה ירסנו את הכוחות האופוזיציוניים בירדן אבל דרכו של המלך אינה סוגה בשושנים.

בסקר שנערך ביולי 2012, הסתבר שרוב הנשאלים לא ידעו כלל את פרטיו החשובים של חוק הבחירות. לפי אותו סקר, 33 אחוז מהנשאלים אמרו, כי יצביעו לרשימות שבטיות ו-21 אחוז אמרו, כי יצביעו עבור מועמדים אסלאמיים כולל אלו של "האחים המוסלמים". ראו:

IRI Poll: Jordanians Split Over Direction of Country, Economy and Corruption Cited as Top Concerns, The International Republican Institute, September 24, 2012
http://www.iri.org/news-events-press-center/news/iri-poll-jordanians-split-over-direction-country-economy-and-corruptio

2.ראיון המלך לפריד זכאריה ב-CNN, 25 בינואר 2013.
http://www.cnn.com/2013/01/25/world/meast/syria-unrest/index.html

3. 2 באופן ישיר, 2 ברשימות הארציות ו-15 במחוזות שבהן שוריין מושב לנשים.
למרות התפארותו בכך שבירדן קיימת מלוכה קונסטיטוציונית עם מגבלות על פעולתה. בראיון לעיתון הצרפתי נובל אובזרבטר, כפי שתורגם לאנגלית בעיתון ג'ורדן טיימס, 13 בינואר 2013.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםירדן
English

אירועים

לכל האירועים
המאבק המתמשך של ישראל על מעמדה הבינלאומי
11 בדצמבר, 2025
16:30 - 13:30

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מדינות המפרץ קונות השפעה במצרים וירדן
רכישות הענק של המפרציות העשירות במצרים ובירדן מעניקה להן דריסת רגל משמעותית בשתי מדינות אלה – דבר המשפיע גם על ישראל, ומציב בפניה הזדמנויות וסיכונים
09/07/25
Shutterstock
המשבר השקט: כיצד רואות מדינות ערב את ישראל בעת הנוכחית?
ברקע המלחמה הנמשכת כבר מעל שנה וחצי, מדינות השלום הערביות עודן מחויבות להסכמים ולחזון הנורמליזציה עם ישראל, אך גובר החשש שהמשך המדיניות הישראלית הנוכחית יסב נזקים רב-ממדיים ליחסים בין הצדדים
04/06/25
Official White House Shealah Craighead
המרחב הערבי וממשל טראמפ 2.0
סעודיה, מצרים, ירדן, איראן והפלסטינים: כיצד תיראה מדיניות טראמפ כלפי המזרח התיכון?
23/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
לפודקאסט זה אין גרסת שמע