אזור החיץ בגבול מצרים – רצועת עזה: יותר נזק מתועלת לביטחון חצי-האי סיני - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על אזור החיץ בגבול מצרים – רצועת עזה: יותר נזק מתועלת לביטחון חצי-האי סיני

אזור החיץ בגבול מצרים – רצועת עזה: יותר נזק מתועלת לביטחון חצי-האי סיני

מבט על, גיליון 632, 23 בנובמבר 2014

English
זאק גולד
המנהיגים המצריים, והנשיא בראשם, שבים ומצהירים, כי הבסת הטרור בסיני תדרוש את שיתוף הפעולה של האוכלוסייה המקומית. על כן, במסגרת הקמתו של אזור החיץ, יהיה על ממשלת מצרים, בעידוד בינלאומי, ליישם מדיניות שתפריד בין צרכיה הלגיטימיים וסיבלה של האוכלוסייה לבין הדרישות הבלתי-קבילות של ארגוני הג'האד הפעילים באזור. פינוי של תושבים שומרי חוק מבתיהם מנוגד לקו מחשבה זה, ויש לשער שהוא יהפוך את משימת חיסולו של איום הטרור בחצי-האי סיני לקשה ביותר לביצוע עבור מצרים.

הצבא המצרי הודיע שבכוונתו לממש תכנית קיימת להקים "אזור ביטחון" לאורך גבולה המזרחי של מצרים, באזור שבו גובל חצי-האי סיני ברצועת עזה. כוחות מצריים החלו לפנות שמונה מאות בתים ברפיח המצרית – כולם בטווח של 500 מטרים מן הגבול עם עזה, תוך עקירה מבתיהם של כעשרת אלפים תושבים; בהמשך הוכפל טווח החיץ ל- 1000 מטרים. קובעי המדיניות בקהיר סבורים, כי הקמת אזור חיץ זה תחסום את זליגתם של כלי נשק ולוחמים דרך מנהרות העוברות מתחת לקו הגבול. ואולם, צעד זה, אלא אם ינוהל ברגישות, עלול יהיה להוביל אוכלוסייה הניצבת ממילא בשולי החברה המצרית לזרועותיהם של הארגונים המיליטנטיים, הפועלים ברחבי חצי-האי סיני, וכך להחריף את הקשיים הניצבים בפני הפעילות נגד הטרור, המנוהלת באזור זה על ידי ההנהגה המצרית.

צעד דרסטי 
מצרים נקטה עד כה מאמצים כבירים, שתכליתם הייתה לחסל את תשתית הארגונים המיליטנטים הפעילים בסיני, אך ההתקפות על כוחות הביטחון שלה בחצי-האי עדיין נמשכות. במהלך החודשים האחרונים התפתחה מגמה מדאיגה ומצערת, של ריבוי נפגעים בקרב כוחות הביטחון המצריים – מדי שבוע נמנו בין חמישה לחמישה עשר הרוגים משורות הצבא והמשטרה. ממשלתו של הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי העמידה במבחן את המוניטין שלה, כאשר החליטה להשיב את הביטחון על כנו ברחבי מצרים, אך בעוד שברחבי המדינה הפך איום הטרור מתון יותר, המצב השורר בסיני אינו יוצר רושם של "ניצחון" במה שכונה על ידי מפקדי הצבא כ"מלחמה נגד הטרור".
החלטתה של קהיר ליצור אזור חיץ סגור לאורך הגבול בין סיני לבין רצועת עזה התקבלה אחרי אירוע תקיפה חמור שבוצע בעיר הצפונית שייח זוויד, בצפון חצי-האי סיני, ב-24 באוקטובר 2014. במתקפה משולבת, שבה נעשה שימוש בכלי רכב עם מתאבד ובמתקפת רימונים באמצעות רקטות, תקפו לוחמים עמדת ביקורת של הצבא והרגו כ-31 חיילים. היה זה מספר הקורבנות הגבוה ביותר מאז הפיגועים – הדומים באופן הביצוע –  שבוצעו ב-2004 בעיר טאבה ובערי נופש נוספות בסיני, ואשר גבו אז מן הצבא המצרי את מניין הקורבנות הגבוה ביותר באירוע יחיד מזה עשורים. אוכלוסיית מצרים, שמרביתה מתגוררת הרחק מחצי-האי סיני, אינה מרבה לשאול שאלות אודות המבצעים שמנהל צבא מצרים בסיני, וקיימים דיווחים מעטים בלבד המגיעים מן הערים והכפרים, שבהם כוחות הביטחון רודפים אחרי אויב מאיים וחמקמק. אף על פי כן, ממשלת מצרים גמרה אומר להגיב בנחרצות ובהיקף נרחב על ההתקפה הראוותנית, רבת הנפגעים.
אפשר להשוות את ההלם שפשט במצרים בעקבות מתקפת ה-24 באוקטובר 2014 לתחושות שהתעוררו  בעקבות "טבח רפיח", שאירע באוגוסט 2012. אז נטבחו שישה עשר חיילים בבסיסם הצבאי, בקרבת הגבולות עם רצועת עזה ועם ישראל. מוחמד מורסי, מי שכיהן אז כנשיאה של מצרים, הגיב למתקפה זו בפיטוריהם של שר ההגנה וראש המטה הכללי של הצבא, ובמינוי א-סיסי לתפקידים אלה. א-סיסי, פילדמרשל בדימוס, נדרש אז לגבש תגובה דרסטית, ובחר להקים אזור חיץ לאורך הגבול עם רצועת עזה ולהימנע מהדחת עמיתיו לשעבר משורות הצבא מתפקידיהם.

הקשר לרצועת עזה 
בדומה לתגובתה למתקפה שאירעה באוגוסט 2012, גם לאחר מתקפת אוקטובר 2014 טענה הממשלה המצרית, כי התוקפים זכו לסיוע מגורמי חוץ, והפנתה אצבע מאשימה לעבר רצועת עזה. טענה זו הצדיקה את הקמתו של אזור החיץ. עד כה, לא נטל שום ארגון אחריות לביצוע ההתקפה – גם זהות הארגון האחראי למתקפת אוגוסט 2012 טרם הובררה – על אף שיהיה זה סביר להניח, כי הייתה זו מלאכתם של לוחמי אנצאר בית אל-מקדס ("תומכי בית המקדש") - הארגון הג'האדי המאורגן והקטלני ביותר מבין אלה הפעילים בחצי-האי סיני. ארגון זה, על אף שגייס לשורותיו בעיקר אזרחים מצריים, קם לתחייה, ככל הנראה, במחנה אימונים ג'האדי שפעל ברצועת עזה, והוא מנהל קשרים הדוקים עם קבוצות ג'האדיסטיות הפועלות בשטח הרצועה.
עד כה, לא הוצגו ראיות שיוכיחו את הקשר בין רצועת עזה למתקפת אוקטובר. ואולם, כוחות הביטחון המצריים טוענים, כי אמצעי הלחימה, שנעשה בהם שימוש כדי לתקוף את כוחות הצבא, מקורם בחמאס וכי חמאס העבירם לאנשי אנצאר בית אל-מקדס באמצעות מנהרות שמקורן בעזה. גורמי מודיעין ישראליים מסכימים כי קיים קשר בין ארגון אנצאר בית אל-מקדס לבין חמאס, אם כי נטען כי חמאס מספק לארגון זה נשק כדי לתקוף את ישראל, ולא יעדים מצריים. ואולם, לנוכח מצבו המעורער של חמאס מאז נפילת ממשלת 'האחים המוסלמים' במצרים בקיץ 2013, ובמיוחד על רקע תוצאות מבצע 'צוק איתן', אין זה סביר שחמאס ישאף להתגרות במצרים לפני כינוסה של ישיבת המשך בנושא הפסקת האש עם ישראל, האמורה להתקיים בקהיר. אפשרות אחרת היא, על אף שאינה סבירה מאוד, כי ארגון ג'האדיסטי המבוסס ברצועת עזה, או אפילו פלג של חמאס, סייעו לתוקפים במטרה לשבש את המפגש המתוכנן, שבו תידון הפסקת האש.
בכל מקרה, המתקפה עצמה הייתה ביטוי למגמה נמשכת בסיני, לאו דווקא ביטוי להסלמה. היעד שנבחר וכן שיטת הפעולה, היו מוכרים. התקפות על נקודות ביקורת של כוחות הביטחון, ואפילו מתקפות התאבדות, אינן בגדר חידוש. על כן, לא היה צורך מיוחד בסיוע מן החוץ כדי לתכנן את המתקפה או לבצעה. ארגוני טרור בסיני, ובראש ובראשונה אנצאר בית אל-מקדס, מסוגלים להוציא לפועל מתקפה מסוג זה באופן עצמאי.
משום שהארגונים המורדים המבוססים ופועלים בחצי-האי סיני אינם נסמכים על סיוע חיצוני, הקמתו של אזור חיץ לאורך הגבול עם רצועת עזה לא ישפיע ככל הנראה באופן משמעותי על מספר ההתקפות המבוצעות באזור. נוסף לכך, הצבא המצרי פועל במרץ נגד מנהרות ההברחה כבר מאז פברואר 2013, ואף דבק במאבקו בהן וביצע פיצוצים חוזרים של מנהרות. עם זאת, חסימת המנהרות לא בלמה את העלייה החדה במספר ההתקפות שנרשמו במצרים מאז הקיץ של 2013.

סבל מקומי גובר 
אזור חיץ יהיה עשוי לפגוע עוד בתעשיית ההברחות: כל מנהרה חדשה תיאלץ להיות ארוכה יותר בכ-1000 מטרים, וברגע שזו תתגלה ותיהרס, ייקח זמן ממושך יותר לשוב לכרות אותה. לעומת זאת, כל הישג שתשיג מצרים כתוצאה מבלימת ההברחות של אמצעי לחימה מרצועת עזה יתבטל, אם מדיניותה תמשיך להזין את ההתקוממות בחצי-האי סיני עצמו. על פי פרסום לעיתונות מטעם שגרירות מצרים בוושינגטון, הנשיא א-סיסי "הדגיש את הצורך להעניק לתושבי אזור זה [המפונים מבתיהם] זמן כדי להתפנות ולהתיישב במקום חלופי", אם כי עדים לפינוי סיפרו שהמהלך התבצע במהירות.
יהיו רבים מבין התושבים של אזור החיץ, שישמחו על ההזדמנות לעזוב את המקום החשוף למתקפות המורדים ולפעילות הננקטת נגדם, כמו גם לפעילותן של כנופיות מבריחים. אחרים יהיו מרוצים פחות, עקב ההכרח לעזוב את בתיהם – במיוחד אם לא יקבלו פיצוי הולם, באופן מיידי. אוכלוסייתו של חצי האי סיני מצויה ממילא בשולי החברה המצרית, ופינוי תושבים מבתיהם עלול לדרבן רבים מהם לחבור לשורות ארגון אנצאר בית אל-מקדס וארגונים אלימים אחרים המתנגדים למשטר.
ארגון אנצאר בית אל-מקדס שמר על שקט מוזר באוקטובר האחרון ולא התבטא בקשר למדיניות "אזור החיץ". עם זאת, תעמולת הארגון תקפה בעבר את עקירת האוכלוסייה בסיני, בכוונה לזכות באהדתה ולהרחיב את היקף ההתגייסות לשורותיו. במארס 2014 האשים הארגון, במסר שהוקלט בווידיאו, את הצבא המצרי ב"הקמת אזור חיץ" במטרה "להגן על האויב הציוני".

מסקנות
המנהיגים המצריים, והנשיא בראשם, שבים ומצהירים, כי הבסת הטרור בסיני תדרוש את שיתוף הפעולה של האוכלוסייה המקומית. על כן, במסגרת הקמתו של אזור החיץ, יהיה על ממשלת מצרים, בעידוד בינלאומי, ליישם מדיניות שתפריד בין צרכיה הלגיטימיים וסיבלה של האוכלוסייה לבין הדרישות הבלתי-קבילות של ארגוני הג'האד הפעילים באזור. פינוי של תושבים שומרי חוק מבתיהם מנוגד לקו מחשבה זה, ויש לשער שהוא יהפוך את משימת חיסולו של איום הטרור בחצי-האי סיני לקשה ביותר לביצוע עבור מצרים.
זאת ועוד, הקמתו של אזור החיץ עלולה להחריף את בידודם של תושבי רצועת עזה – אם כי הסחר במוצרי צריכה מוברחים נבלם עוד קודם לכן, כך שלהקמת החיץ צפויה להיות השפעה מוגבלת בלבד על המצב ההומניטארי הקשה ביותר, השורר ממילא ברצועה. מסיבה זו, אל לקובעי המדיניות בישראל להיות מודאגים מתגובת נגד משמעותית מצידם של תושבי עזה הפלסטינים. ואכן, ממשלות ישראל השונות מעודדות מזה כעשור פעילות מצרית מוגברת לאורך הגבול בין מצרים לרצועת עזה. מאידך גיסא, ישראל צריכה להיות מוטרדת מן האפשרות, שהקמת אזור חיץ תאריך את תקופת אי-היציבות בחצי-האי סיני, הממשיך לדמם מעבר לגבולה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטרור ולוחמה בעצימות נמוכהיחסי ישראל-פלסטיניםמצריםרצועת עזה וחמאס
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25
Shutterstock
טרור איראני בזירה הבינלאומית – נקמה אפשרית בישראל
נוכח השהיית התגובה האיראנית להתנקשות בהנייה, עולה האפשרות כי בטהראן מתכננים לגבות מחיר מישראל בזירה הבינלאומית. כיצד יש להיערך לאתגר?
03/09/24
צומת 11/9 - מסע בעקבות הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם
היום הנורא שנצרב בזיכרון האנושי ובדפי ההיסטוריה – ה-11 בספטמבר 2001 – היווה צומת דרכים מרכזי בהתמודדות הבינלאומית עם הטרור של ארגוני הסלפייה-ג'האדייה. הפיגועים המחרידים וחסרי התקדים בניו יורק ובוושינגטון הפכו את "הג'האד העולמי" מתופעה שולית בזירה הבינלאומית לאיום הטרור העיקרי מאז ועד היום. מתקפת הטרור ההיא שינתה את ההתייחסות של ארצות הברית ושל מדינות המערב כלפי האיום הגלובלי המתפתח, והן הפעילו נגדו מגוון אמצעים צבאיים, פוליטיים, משפטיים, דיפלומטיים וכלכליים ואף יצאו לשלוש מלחמות באפגניסטן, בעיראק ובסוריה בשם "המלחמה בטרור העולמי". מדינת ישראל, שצברה ניסיון רב בלחימה בטרור הפלסטיני והשיעי, נדרשה לבצע התאמות במדיניות הביטחון שלה למול הטרור הג'האדיסטי הסוני, שכוון נגד יעדים ישראליים ויהודיים בתוך ישראל, לאורך גבולותיה ומחוצה לה. ספר זה הוא הראשון שנכתב בעברית ובוחן במבט לאחור את פיגוע הטרור החמור ביותר בהיסטוריה ואת תוצאותיו בחלוף יותר משני עשורים. הוא כולל ניתוח נרחב של התפתחות ציר הטרור הסלפי-ג'האדי מהקמת אל-קאעדה ועד ארגון דאע"ש, שבשיאו קמה "המדינה האסלאמית" כישות מדינתית קצרת ימים, ששלטה על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה וגייסה אלפי מתנדבים מרחבי העולם למאבק אל מול ציר בינלאומי שלחם נגדה. הספר מתאר כיצד למרות אובדן הטריטוריה הגיאוגרפית של "המדינה האסלאמית" ועל אף ההצלחות בחיסול מנהיגי אל-קאעדה ודאע"ש, הגחלים של תופעת "הג'האד העולמי" עודן לוחשות במזרח התיכון, בערבות אפריקה ובכרכים הגדולים של אסיה, והעשן העולה מהן מרחף גם מעל מדינות המערב. פעילי הג'האד מצפים להתאוששות ולבואו של דור חדש שיפיח את להבות הטרור הסלפי-ג'האדי בצומת הבא.
29/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.