לנוכח שיתוף פעולה טרנס-אטלנטי – סלעי מחלוקת עם ישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על לנוכח שיתוף פעולה טרנס-אטלנטי – סלעי מחלוקת עם ישראל

לנוכח שיתוף פעולה טרנס-אטלנטי – סלעי מחלוקת עם ישראל

ממשל ביידן מחדש את הדיאלוג שטראמפ קטע עם אירופה. על סדר היום: סין, רוסיה, וגם סוגיות רגישות לישראל כמו איראן והסכסוך הישראלי-פלסטיני. אם כך, האם העימות בין ירושלים לציר וושינגטון-בריסל בלתי נמנע?

מבט על, גיליון 1444, 2 במארס 2021

English
שמעון שטיין
עודד ערן

מנהיגי המדינות הבכירות באיחוד האירופי נשמו לרווחה למשמע התבטאויות שונות של הנשיא ביידן הראשונות בנושאי מדיניות חוץ. דבריו מלמדים על שובה של ארצות הברית כגורם מרכזי בזירה הבינלאומית, חידוש הדגש על דיפלומטיה, מולטילטרליזם, זכויות אדם אוניברסליות ושלטון החוק. שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לאיחוד האירופי, שדעך בעידן טראמפ והחליש את יכולתם להתמודד עם אתגרים משותפים, צפוי למלא עתה תפקיד משמעותי בטיפול בסוגיות בינלאומיות מרכזיות. בכללן סוגיות עקרוניות לישראל – תכנית הגרעין האיראנית והתנהלותה של איראן במזרח התיכון, המציאות הגיאו-פוליטית באזור, והתהליך המדיני הישראלי-פלסטיני. על רקע שיתוף הפעולה הטראנס-אטלנטי המתחדש, נראה שיתעוררו חילוקי דעות בין ישראל לבין הממשל האמריקאי והאיחוד האירופי כאחד. 


בשני נאומים שנשא באחרונה הנשיא ביידן, ב-4 בפברואר במחלקת המדינה וב-19 בפברואר בוועידת הביטחון השנתית, שנערכה במינכן, הוא פרס את עיקרי משנתו בנושאי מדיניות החוץ. דבריו מעידים על שינוי עמוק ביחס למאפייני המדיניות של הנשיא טראמפ - כוונה לחזור ולפעול במסגרות בינלאומיות, כמו למשל חזרת ארצות הברית להסכם פריז בנושא האקלים, לארגון הבריאות העולמי ולמועצה לזכויות האדם, וכן לפעול לקידום זכויות וחרויות אוניברסליות ולחזק את שיתוף הפעולה עם השותפות המסורתיות של ארצות הברית בהתמודדות עם אתגרים משותפים. הנשיא ביידן אף הצהיר בנאומו בוועידת הביטחון במינכן, כי הממשל מבקש את שיתוף הפעולה של אירופה בהתמודדות עם האתגר האסטרטגי שמציבות סין ורוסיה. גם מנהיגי האיחוד האירופי יבחנו מצדם אפשרות להרחיב את שיתופי הפעולה עם ממשל ביידן בזירות בעיתיות נוספות שחשיבותן לאיחוד גדולה, ביניהן המזרח התיכון, שבמרכזה סוגיית איראן ובמיוחד תכנית הגרעין, התנהלות טורקיה באזור בכלל ובמזרח הים התיכון בפרט, והסכסוך הישראלי-פלסטיני. לישראל יש כמובן עניין ישיר בחלק ניכר מהסוגיות שבהן עשוי הדיאלוג הטרנס-אטלנטי לעסוק ובמידת תאום העמדות בין הממשל האמריקאי לאיחוד האירופי.

נאום ביידן בוועידת מינכן, 19 בפברואר 2021

האם ישראל צריכה להיות מודאגת ממה שנראה כהחייאת השותפות הטראנס-אטלנטית? בחינת העמדות בשלוש סוגיות – איראן והגרעין, ההתקרבות בין ישראל לבין מספר מדינות ערביות באזור והתהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים – אמורות ללמד על מציאות החדשה שבפניה עלולה ישראל לעמוד.

איראן: ממשל ביידן הבהיר כי בכוונתו לחזור להסכם הגרעין עם איראן מ-2015, שממשל טראמפ פרש ממנו ב-2018. שלוש השותפות האירופאיות לעסקה אף נקראו ליצור את התנאים למפגש שבו תשתתפנה איראן וארצות הברית. נושא זה הוא ללא ספק סלע מחלוקת גלוי בין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שטוען מאז שהתגבשה עסקת הגרעין כי היא גרועה ומאיימת ישירות על ביטחון ישראל. עדות להתנגדותה הנחרצת של ממשלת ישראל נגד החזרה להסכם הגרעין במתכונתו הנוכחית היוו דבריו בהקשר זה של הרמטכ"ל אביב כוכבי, בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי בטחון לאומי (26 בינואר, 2021), שגם קרא להתמיד בלחץ המאסיבי שהפעיל הנשיא טראמפ על איראן.

נאום הרמטכ''ל כוכבי בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי

הדגש האמריקאי המחודש על דיפלומטיה והנכונות לשוב לעסקת הגרעין עם איראן מעמידים את ישראל, כמו גם מדינות מסוימות במפרץ, בעמדה מוחלשת מול הסכמה אמריקאית-אירופאית בעניין זה וספק אם שיחות הטלפון בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו (ב-17 בפברואר) ובין היועצים האמריקאי והישראלי לביטחון לאומי (ב-23 בינואר) הפיגו את חששות הצד הישראלי. במצב עניינים זה, על ישראל לבחור בין חזרה לעימות חזיתי נגד הממשל האמריקאי, עם השלכות העלולות להיות חמורות יותר מאלו שנבעו מהעימות בין ממשלת נתניהו לבין ממשל אובמה, לבין דיאלוג שוטף עם כל השותפות להסכם הגרעין ובמיוחד עם ארצות הברית, בניסיון לשלב במשא ומתן שיתקיים עם איראן את מירב הדרישות הישראליות.

המציאות הגיאופוליטית במזרח התיכון: ממשל ביידן מתחיל את כהונתו על רקע אירועים ותהליכים המשנים את תצורתו המדינית של האזור. אחרי עשור של טלטלה שכונתה "האביב הערבי" ושנת מגפה שהעמיקה בעיות כלכליות–חברתיות, ניכרים בקרב מדינות באזור קשיים (שהתגלעו גם קודם לכן) בהתמודדות עם איראן, טורקיה ורוסיה, הנוקטות מדיניות אגרסיבית על מנת לקדם אינטרסים אסטרטגיים שלהן. שני נשיאיה הקודמים של ארצות הברית, אובמה וטראמפ, הותירו משקע של אי-וודאות בקרב הנהגות באזור אשר להמשך הנוכחות האמריקאית, המדינית-כלכלית-צבאית בו. הכרה זו הייתה ככל הנראה גם ביסוד נכונותן של מספר מדינות ערביות/מוסלמיות להכיר בישראל ולנרמל את היחסים עמה.

הנשיא ביידן, לפני ולאחר השבעתו, וגם האיחוד האירופי, ברכו על "הסכמי אברהם" – הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין - וגם על הסכמים בינה לבין מרוקו, סודאן וקוסובו, שהנשיא טראמפ היה שושבינם. אבל האיחוד והממשל האמריקאי, כמו גם המדינות שחתמו על הסכמים עם ישראל, אינם שותפים לתחושה הרווחת בציבוריות ובהנהגה הישראליות כי הם מבטאים התנערות מוחלטת מהנושא הפלסטיני וכי כינון יחסים עם ישראל טרם פתרון הסכסוך מייתר את הצורך בו או למצער בנקיטת צעדים לקראתו. יש להניח, כי לנכונות ממשל ביידן והאיחוד האירופי להירתם לביסוס הנורמליזציה בין ישראל לשכנותיה תהיה חשיבות רבה להמשך התהליך. אלא שבהעדר צעדים תומכים, בין היתר מהלכים לקידום הסדר ישראלי-פלסטיני, יישארו ההסכמים חלקיים ומוגבלים. כבר כיום ניכרת האטה בתהליך הנורמליזציה כתוצאה מאכזבתן של מדינות שהצטרפו אליו ולא קבלו מארצות הברית את התמורה שהבטיח להן ממשל טראמפ. ובנוסף, ממשלות ערביות שבחרו בנורמליזציה עם ישראל מודאגות מהחלטות בדבר תוספת בניה בהתנחלויות בגדה המערבית, שקיבלה ממשלת ישראל אחרי חתימת ההסכמים.

כתבה על נכונות ארה''ב לשוב להסכם הגרעין ושיחת בלינקן עם מקביליו האירופים

התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים: החלטת ממשל ביידן להתנער מ"תכנית המאה" להסדר ישראלי-פלסטיני שגיבש ממשל טראמפ, וכן תמיכתו בפתרון שתי המדינות לסכסוך (בעוד ההכרה האמריקאית בירושלים בירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית לעיר נותרו בעינן), וכן לחדש את הקשר עם הרשות הפלסטינית ועם אונר"א התקבלה בברכה על  ידי חברות האיחוד.

תמיכתו הנחרצת של האיחוד האירופי בפתרון שתי המדינות על בסיס גבולות 67, בשינוים שיהיו מוסכמים על ידי שני הצדדים, אינה רחוקה מעמדתם המסורתית של כל הממשלים, עד נשיאות טראמפ. רצונו של הנשיא ביידן לחזור לדיפלומטיה מולטילטרלית מחזקת את האפשרות לתאום אמריקאי-אירופי לגבי סוגיות הליבה של הסכסוך, וכן ביחס לדרכים העשויות לקדם פתרון. עוד טרם בירור עמדתה הקונקרטית של ארצות הברית בהקשר זה, האיחוד כבר הביע תמיכה בחידוש פעילותם של הקווארטט לענייני המזרח התיכון ושל פורמאט מינכן, שעליו נמנות גרמניה, צרפת, ירדן ומצרים, הפועלות להחייאת התהליך המדיני הישראלי-פלסטיני.

נכון אמנם שבראש סדר היום האמריקאי והאירופאי מצויות סוגיות כבדות משקל יותר מאשר הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך כל ממשלה ישראלית שתפרש זאת כהזדמנות לעבות התנחלויות או שכונות במזרח ירושלים – טעות תהיה בידה. הקהילה הבינלאומית הרלבנטית לנושא – בפרט ארצות הברית והאיחוד האירופי, ובנוסף המדינות שעמן חתמה ישראל לאחרונה הסכמי נורמליזציה - צפויה לעקוב מקרוב אחר צעדי ישראל בירושלים וביהודה ושומרון, מתוך הרצון לשמר את חיותו של פתרון שתי המדינות. אפשר שהאיחוד האירופי וארצות הברית יגבשו שושבינות משותפת להצעת החלטה במועצת הביטחון, שבמסגרתה תעוגן גם אפשרות לקדם פתרון זה בשלבים מוסכמים, תוך הימנעות מצעדים חד-צדדיים ועל פי לוח זמנים נקוב.

כתבה על יחס ממשל טראמפ כלפי הפלסטינים, I24NEWS, פברואר 2021

אם יתגבר נשיא הרשות הפלסטינית על המכשולים הפנים-פלסטינים בדרך לקיום בחירות למועצה המחוקקת ולנשיאות, יהיה על הרשות הפלסטינית עצמה, וכן על ישראל והקהילה הבינלאומית, להידרש לדילמות הכרוכות בהשתתפות הפלסטינים תושבי מזרח ירושלים בבחירות וכן בהשתתפות חמאס. השילוב שבין עמידה על מימוש זכויות פוליטיות, המשותפת לממשל האמריקאי ולאיחוד האירופי, וכן רצון לשמר את הסכמי אוסלו (שעל פיהם השתתפו כבר פלסטינים תושבי מזרח ירושלים בבחירות למוסדות הרשות) מחייב מחשבה מוקדמת של ישראל על אודות השלכותיה האפשריות של החלטה להקשות על הגורמים הפוליטיים הפלסטינים לקיים את הבחירות או למנוע אותן.

אמירה זו נכונה ביתר שאת לגבי הצורך לגבש מדיניות של ישראל מול האפשרות שיתגבש ציר טראנס-אטלנטי על בסיס ההערכה שגם אם בתנאים הנוכחיים לא ניתן להגיע לפתרון מקיף וכולל לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ברוח עיקרון שתי המדינות, יש להימנע מצעדים שיפגעו במימושו. יתר על כן, יוזמה ישראלית שתכלול צעדים להחייאת הכלכלה הפלסטינית, כולל בשטח C, להקלות בסגר על רצועת עזה, לשחרור חלקי ומותנה של אסירים פלסטיניים, וכן נכונות לקדם עם ארצות הברית, האיחוד האירופי, מצרים וירדן, שיתוף פעולה אזורי נרחב (וגם הפסקת המערכה הפלסטינית האנטי-ישראלית) עשויה למצוא אוזן קשבת בממשל האמריקאי ובאיחוד האירופי ולמנוע מחלוקות. יוזמה כזו תקדם גם את הנורמליזציה עם מדינות ערב ואולי עם מדינות מוסלמיות שמחוץ לאזור.

לסיום - ישראל, הרואה עצמה חלק מהעולם המערבי, אמורה לכאורה להיות מרוצה מהשינויים בעמדות הממשל האמריקאי, שמשמעותם כוונה לחזק מחנה זה במאבק הגלובלי מול היריבות האוטוריטריות סין ורוסיה. אך למעשה, הניסיון המתהווה לחזק את הסדר הליברלי, שבמרכזו כיבוד החוק הבינלאומי ושמירה על זכויות אדם - שני היבטים שלא היו רלוונטיים עבור ממשל טראמפ - עלול לשוב ולהתגלות כסלע מחלוקת מהותי בין ישראל לארצות הברית וגם בינה לבין האיחוד האירופי, ובמיוחד בינה לבין חזית אמריקאית-אירופית אחת. ובהיבט הגלובלי, לישראל צריך להיות ענין בצמצום המתיחויות בין ארצות הברית לסין ורוסיה, שכן הגברתן עלולה לפגוע במרחב התמרון הישראלי ולהעמיד את ממשלת ישראל בפני דילמות מורכבות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןאירופההסכם הגרעין עם איראןיחסי ישראל-פלסטיניםיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.