סבב הסנקציות השני על איראן: השפעתו על שוק הנפט העולמי ועל איראן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על סבב הסנקציות השני על איראן: השפעתו על שוק הנפט העולמי ועל איראן

סבב הסנקציות השני על איראן: השפעתו על שוק הנפט העולמי ועל איראן

מבט על, גיליון 1110, 25 בנובמבר 2018

English
ששון חדד
תומר פדלון
דגל איראן מתנוסס מעל שדה הנפט בסורוש. איראן, 25 ביולי 2005.

הסבב השני של הסנקציות המחודשות, שהטיל הממשל האמריקאי על איראן, אינו מבטיח שינוי במדיניות הרפובליקה האסלאמית. יוזכר שאיראן, ידעה לעקוף סנקציות בעבר ועמדה בלחצים כבדים בלי לוותר על רכיבים מרכזיים במדיניותה. מעבר לכך, בעקבות הסכם הגרעין והסרת הסנקציות ב-2016, יתרות המט"ח של איראן תפחו ל-100 מיליארד דולר, והן אמורות לסייע למשטר לשרוד כלכלית גם לאחר תום הפטור הזמני מיישום הסנקציות, שארצות הברית העניקה לשמונה מדינות. אפקטיביות הסנקציות תימדד במידה רבה בהיקף ההכנסות שהאיראנים יפיקו מהנפט. זו אכן תלויה ביכולת האמריקאית להביא את היקף יצוא הנפט האיראני ל"רמה אפסית" ושמירה על מחירי נפט סבירים. כך או אחרת, דומה שדרכה של איראן ל"הרס כלכלי", כפי שהבטיח הנשיא דונלד טראמפ, ארוכה מאוד.


השלב השני בהטלת הסנקציות האמריקאיות על איראן החל בתחילת נובמבר 2018, כאשר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז על "הסנקציות הגדולות ביותר שאי פעם יצאו לפועל". במאי 2018 הודיע ממשל טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין עם איראן שנחתם שלוש שנים קודם לכן תחת ממשל אובמה, ובחודש אוגוסט השנה החל שלב הטלת הסנקציות הראשון. במסגרתו נאסרה מכירת דולרים במערכת הבינלאומית לאיראן ולחברות איראניות, קניה ומכירה של ריאל איראני מחוץ לגבולות איראן ומכירה של זהב ומתכות יקרות לאיראן. כן הוטלו איסורים על מכירת מטוסים אזרחיים ומכוניות לחברות איראניות.

השלב הנוכחי של הסנקציות מכוון לפגוע במשק הנפט, מקור ההכנסות העיקרי של איראן (ההכנסות מנפט היוו כ-70 אחוזים מהכנסות המדינה ב-2017). בחודש יוני האחרון אמר סגן שר הנפט האיראני, חביבוללה ביטרף, כי הכנסות הממשל האיראני מנפט בשנה הקלנדרית 2017 עמדו על 50 מיליארד דולר. הסנקציות הנוכחיות מכוונות לפגוע בהכנסות אלו וארצות הברית אוסרת למכור או לקנות מחברות נפט איראניות כל מוצר הקשור לנפט. בנוסף, הסבב הנוכחי כולל איסור על העברות כספים בינלאומיות של בנקים איראניים וניתוקם ממערכת הסליקה העולמית, סנקציות נוספות הוטלו בתחום התעופה, הבנקאות והשילוח הימי, והחזרת הרשימות השחורות של יותר מ-700 גופים ואישים. בהשוואה לסנקציות שהטילה ארצות הברית על איראן בין השנים 2015-2012, יותר גופים איראניים יהיו תחת הסנקציות האמריקאיות מאשר בעבר: 700 לעומת 400, ובנוסף הסנקציות חלות על מוצרים נוספים, שלא הוזכרו בסנקציות בתקופת אובמה.

בעקבות הפרישה מהסכם הגרעין ויישום הסבב השני של הסנקציות התעורר חשש בעולם כי הסנקציות יהיו חרב פיפיות עבור ארצות הברית, שכן הן תבואנה לידי ביטוי בעלייה של מחירי הנפט. גם בנקודה זו, ההשוואה לסנקציות שהוטלו על ידי ממשל אובמה מתבקשת. מחיר הנפט באותן שנים היה מעל ל-100$ לחבית. הטלת הסנקציות על איראן כמעט ולא השפיעה על מחיר הנפט הגבוה באותן שנים. יתרה מכך, דווקא אז חלה ירידה דרמטית במחיר הנפט העולמי, וזאת בשל גורמים שכלל לא היו קשורים לסוגיית איראן, לרבות האטה יחסית בסין וכמובן הטכנולוגיות האמריקאיות החדשות להפקת נפט. גם הסכם הגרעין, שגובש בשנת 2015, נתן סיבה נוספת לירידת המחירים. כיום שוק הנפט בעולם שונה באופן משמעותי מזה שהיה בעידן אובמה.

עד הפרישה מהסכם הגרעין, הנפט האיראני היווה בסך הכל חמישה אחוזים מכל ייצור וייצוא הנפט בעולם. נתון זה נמצא במגמת ירידה מתמדת מרגע פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין. כיום, גם מבחינת יצוא וגם מבחינת הפקה, הנפט האיראני פחות משמעותי בעולם מאשר בשנת 2012, מכיוון שהסנקציות מגיעות באקלים כלכלי שונה בתכלית מזה של שנת 2012. היצע הנפט בעולם הוא הגבוה ביותר אי פעם בזכות טכנולוגיות מתקדמות והיצעים אמריקאים גדולים מאשר בעבר. בעולם מופקות כיום מעל ל-100 מיליון חביות נפט מדי יום, מה שמקטין את ההשפעה של הנפט האיראני. כמו כן, האטה יחסית בשווקים המתפתחים בכלל ובסין בפרט הובילה לירידה מסוימת בביקושים. בנוסף, ארצות הברית פועלת בשותפות עם ערב הסעודית וכבר לפני מספר חודשים ביקשה ממנה להפיק יותר נפט כדי להשלים את החסרים מהנפט האיראני. באוקטובר האחרון ערב הסעודית הפיקה 10.7 מיליון חביות ביום - עלייה של יותר מחצי מיליון חביות מאז הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין. שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, אמר כי פוטנציאל הפקת הנפט הסעודי יכול להגיע ל-12 מיליון חביות ביום. ייתכן שהסתבכות השלטון הסעודי בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באוקטובר, דרבנה אף היא את ההיענות הסעודית לבקשת הממשל האמריקאי להתערב במחיר הנפט העולמי (למרות שערב הסעודית טוענת שמחיר נמוך מדי הוא לא אינטרס סעודי ויישקלו קיצוצים בתפוקה). גם ארצות הברית ורוסיה מפיקות היום הרבה יותר מאשר בעבר ובחודש אוקטובר קבעו שיא העומד על 11.3 מיליון חביות ביום. לכן אין זה מפתיע שמחיר הנפט כיום נמוך ממחיר הנפט בזמן הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין בחודש מאי (75$ לחבית), והוא משמעותית נמוך יותר מהמחיר הממוצע לחבית בשנת 2012 (112$ לחבית).

באקלים כזה, נראה כי היכולת האמריקאית להחליף את הנפט האיראני קיימת. הנשיא טראמפ הצהיר כי מטרתו היא להביא לאפס יצוא נפט מאיראן. השאלה הגדולה היא, האם ארצות הברית תוכל לעצור את ייצוא הנפט האיראני. ראשית, הפטור ה"זמני" שהעניק הבית הלבן לשמונה מדינות - הודו, טורקיה, סין יפן, טאיוואן, דרום-קוריאה, איטליה ויוון - יוביל לכך שייצוא הנפט האיראני עדיין יעמוד לכל הפחות על מיליון חביות ביום. שנית, האיראנים משוכנעים ביכולתם להמשיך ולייצא נפט. ביום בו החל הסבב השני של הסנקציות, נשיא איראן, חסן רוחאני, הכריז כי "היום, איראן יכולה למכור את הנפט שלה והיא תמכור אותו ברחבי העולם." מילים אלו של רוחאני אינן ריקות מתוכן וכנראה נשענות על תקדימי העבר, שלפיהם איראן הצליחה לעקוף את הסנקציות. כבר באוקטובר השנה היא השתמשה בשתי טכניקות שיושמו על ידי המשטר למכירת נפט בשנים 2012–2015. הראשונה היא הברחה ומכירה מתחת למכ"מ. במסגרת זו מוחשכים המשדרים של מכליות הנפט האיראניות, כך שיהיה קשה לזהות אותן; דרך שנייה היא הברחה יבשתית למדינות השכנות - טורקיה, פקיסטן, אפגניסטן וכמובן רוסיה. ישנן רשתות הברחה רוסיות אשר מסייעות להעביר משלוחי נפט מאיראן לסוריה. העברת נפט זו מסייעת לאיראן, בין השאר, לממן את פעילות חיזבאללה וחמאס.

בנוסף, האיחוד האירופי מבקש לעקוף את הסנקציות בתחום הפיננסי על ידי בניית מסלול תשלומים עוקף סנקציות (SPV), כדי אפשר לחברות אירופיות, שתרצינה בכך, להמשיך לקיים עסקים עם איראן. מסלול זה אינו רלבנטי לחברות הגדולות, שכבר יצאו מאיראן ובכלל זה הבנקים הגדולים, וחשיבותו היא בראש ובראשונה פוליטית, כחלק מהמאמץ האירופי להבטיח את הישארותה של איראן בהסכם הגרעין. הערכה רווחת היא, שגם מסלול זה, שבינתיים היווצרותו נתקלת בקשיים נוכח סירובן של המדינות השונות לארחו בתחומן, לא יחזיר חברות אלו ליחסים כלכליים עם חברות איראניות.

אפקטיביות הסנקציות תימדד במידה רבה בהיקף ההכנסות שהאיראנים יפיקו מהנפט. זו אכן תלויה ביכולת האמריקאית להביא את היקף יצוא הנפט האיראני ל"רמה אפסית" ושמירה על מחירי נפט סבירים, וזאת בניגוד לציפיות איראן. תוזכר בהקשר זה את הצהרת סגן נשיא איראן, אסחאק ג'האנגירי, ב-16 באוקטובר, שהעלייה במחירי הנפט תפצה על הירידה בהיקף ייצוא הנפט. נראה כי הצעדים האחרונים של הממשל האמריקאי מצביעים על שילוב בו-זמני של שני רכיבי הפעולה - כמות ומחיר. מצד אחד, הממשל פועל להקטנה הדרגתית של יבוא נפט איראני על ידי שמונה צרכניות גדולות, ומצד שני הוא מעודד מפיקות אחרות (ערב הסעודית, רוסיה וארצות הברית בעיקר) להגדיל את תפוקתן. השינוי ההדרגתי יאפשר לאיראן לשקול שנית את עמדתה בנוגע למשא ומתן מחודש לפני שהסנקציות יתהדקו.

גם הצלחה כלכלית של הסנקציות אינה מבטיחה שיתחולל שינוי במדיניות איראן, שהנהגתה מעריכה שממשל טראמפ מעוניין בהחלפת המשטר בטהראן וכי כוונותיו אינן לפשרה חדשה. יוזכר שבעבר איראן עמדה בלחצים כבדים מאד בלי לוותר על רכיבים מהותיים במדיניותה, ומדובר במדינה למודת סנקציות, שהשכילה לעקוף אותן. מעבר לכך, בעקבות הסכם הגרעין והסרת הסנקציות ב-2016, יתרות המט"ח של איראן תפחו ל-100 מיליארד דולר, והן אמורות לסייע למשטר האיראני לשרוד כלכלית גם לאחר תום הפטור הזמני מיישום הסנקציות, שארצות הברית העניקה לשמונה מדינות. יתרה מזאת, לא בטוח שמדינות אלה תשתפנה פעולה עם הממשל האמריקאי ותפסקנה לייבא נפט מאיראן. מכאן, שדרכה של איראן ל"הרס כלכלי", כפי שהבטיח הנשיא דונלד טראמפ, ארוכה מאוד.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןכלכלה וביטחון לאומיאקלים, תשתיות ואנרגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.