עידן הכסף הסיני: שת"פים כמתכון לשיפור המעמד לפני עידן ביידן? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על עידן הכסף הסיני: שיתופי פעולה כמתכון לשיפור המעמד לפני עידן ביידן?

עידן הכסף הסיני: שיתופי פעולה כמתכון לשיפור המעמד לפני עידן ביידן?

בייג'ינג מחממת מנועים לקראת חילופי הממשל בוושינגטון: בתוך זמן קצר הספיקה סין לחתום על הסכמים כלכליים משמעותיים במערב ובמזרח, לקדם אינטרסים באפריקה ולהצהיר על יוזמות מדיניות במזה"ת. מה היא מנסה להשיג בכך – ולמה ישראל צריכה לשים לב?

מבט על, גיליון 1426, 14 בינואר 2021

English
אייל פרופר

ראשי האיחוד האירופי ונשיא סין קיימו מפגש פסגה מקוון (30 בדצמבר 2020) והודיעו על השלמת הסכם השקעות מקיף ביניהם, לאחר שבע שנים של משא ומתן. הסכם זה מצטרף לחתימה על הסכם סחר חופשי באסיה (RCEP), לחיזוק יחסים בילטרליים בדגש כלכלי עם מדינות אפריקה ולהצהרות  מדיניות שקוראות  לשימור הסכם הגרעין עם איראן וקידום דיאלוג אזורי במפרץ הפרסי. החלטה סינית להאיץ תהליכי משא ומתן ולחתום על הסכמים כלכליים ולצד זאת לקדם מהלכים מדיניים, נועדה לחזק את צמיחת הכלכלה הסינית ואת מעמדה הגלובלי לקראת כניסת ביידן לבית הלבן. ישראל צריכה לעקוב מקרוב אחר המהלכים שאותם מובילה סין וללמוד את משמעותם לכלכלת ישראל, לשמר עם סין דיאלוג ברמת ההנהגה, ובמקביל לתאם עמדות בהקשר ליוזמות המדיניות עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות עמיתות במפרץ.


במפגש מקוון של הוועדה המשותפת של סין והאיחוד האירופי (30 בדצמבר) הודיעו ראשי המדינות על השלמת המשא ומתן על הסכם השקעות מקיף (Comprehensive Agreement on Investment). נראה כי סין האיצה בתקופה האחרונה את המשא ומתן, שכלל 35 סבבי שיחות במשך שבע שנים, ונעזרה בשאיפתה של הקנצלרית אנגלה מרקל להשלים התהליך במהלך תקופת הנשיאות הגרמנית שהסתיימה ב-31 בדצמבר 2020. נשיא סין סי ג'ין-פינג אמר באירוע כי מדובר בהסכם מאוזן שיתרום לשני הצדדים, ואשר מוכיח את רצונה של סין להמשיך בצעדי הפתיחות ולהציע אפשרויות לשיתופי פעולה עם אירופה והקהילה הבינלאומית. ההסכם, לדבריו, יסייע לחזק את האמון בסחר הגלובלי ולקדם שיקום כלכלי לאחר תקופת משבר הקורונה. סי ג'ין-פינג הביע תקווה שהאיחוד האירופי יעניק למשקיעים הסינים תנאים הוגנים וללא משוא פנים. בהודעת האיחוד האירופי נאמר כי ההסכם יעניק למשקיעים האירופים אפשרויות כניסה נוחות יותר לשוק הסיני ויסייע לשקיפות וסחר הוגנים יותר עם סין.

הסכם ההשקעות עם האיחוד האירופי מצטרף ל"שותפות אזורית כלכלית מקיפה" (RCEP), שנחתמה ב-15 בנובמבר בחסות עשר מדינות ארגון ASEAN וכן ניו-זילנד, אוסטרליה, יפן, דרום קוריאה וסין. גם המשא ומתן לקראת גיבוש הסכם זה, שנמשך שמונה שנים, קיבל תנופה בשנה האחרונה. נראה כי הממשל בבייג'ינג העניק עדיפות לגיבוש הסכמי הסחר וההשקעות עם מדינות אסיה ואירופה, וככל הנראה אף התפשר בסעיפים שונים, אמנם בלי לפגוע באינטרסים סינים מהותיים, כדי להגיע להסכמות. זאת, בעיקר לאור המתיחות האסטרטגית המתמשכת מול ארצות הברית ורצונה של סין לחזק את קשרי הסחר עם מדינות ואזורי סחר מרכזיים בעולם, כמעגל משלים לתכנית פיתוח הסחר הפנימי בסין עצמה. נראה כי קברניטי האיחוד האירופי, כמו עמיתיהם באסיה, העריכו כי לצד הקשיים המהותיים שנתגלעו ביחסיהן עם סין (בין היתר בנושאי זכויות אדם והאגרסיביות הסינית כלפי המיעוטים בסינג'יאנג וטיבט, כמו גם כלפי חלק ממדינות המערב ביניהן אוסטרליה), עליהם לנסות לקדם עם סין שיתופי פעולה כלכליים, שיסייעו לאינטרסים של חברות מקומיות בתקופה של משבר כלכלי שסופו איננו ידוע.

כתבה על ההסכם בין סין לאירופה, דויטשה ולה, 31 בדצמבר 2020

לצד חתימה על הסכמים כלכליים מולטילטרליים ממשיכה סין לקדם באינטנסיביות אינטרסים כלכליים ומדיניים ברחבי העולם. שר החוץ הסיני וואנג יי (Wang Yi) ביקר (4–9 בינואר 2021) בחמש מדינות באפריקה – ניגריה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בוטסוואנה, טנזניה ואיי סיישל – נפגש עם ראשי המדינות והתמקד בשיתופי פעולה כלכליים. במסגרת זו, סין הצהירה כי מעבר למשלוח חיסונים למדינות באפריקה, נחתמו עם 12 מדינות ביבשת הסכמים לדחיית חובות ול-15 מדינות אחרות אושר לדחות את מועדם של תשלומי הלוואות ללא ריבית.

במקביל לקידום וחתימת הסכמים כלכליים פעלה סין בתקופה האחרונה רבות גם במישור המדיני המולטילטרלי. כחלק מכך, שר החוץ הסיני הציג תכנית לשימור וחיזוק עסקת הגרעין עם איראן (JCPOA) לאחר כניסת ממשל ביידן לבית הלבן. זאת, במפגש וירטואלי בדרג שרים (21 בדצמבר) בראשות ג'וזף בורל, הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון ובהשתתפות שרי החוץ של איראן, רוסיה, צרפת, גרמניה ובריטניה, השותפות להסכם הגרעין (ולמעט ארצות הברית שפרשה ממנו). התכנית הסינית קוראת להפסקת מדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן שנקט ממשל טראמפ; לחזרת ארצות הברית להסכם המקורי בהקדם האפשרי, תוך הסרת הסנקציות מעל איראן וללא תנאים מוקדמים, ובמקביל לחזרת איראן למלא את מחויבותה להסכם, תוך מציאת פתרון הוגן לסוגיית הציות האיראני. על פי הודעת משרד החוץ הסיני, אחרי שארצות הברית תודיע על חזרתה להסכם ייערכו התייעצויות ותכונס ועידה בינלאומית בהשתתפות כל השותפות, שבה תאושר חזרת ארצות הברית להסכם (נוסיף כי שר החוץ האיראני מוחמד זריף הבהיר בהקשר זה כי הכל ברור ולכן אין צורך בהתייעצויות ומשא ומתן). כן הציעה סין להקים פורום אזורי במפרץ הפרסי, שמטרתו קידום דיאלוג מולטילטרלי לפתרון סוגיות ביטחון אזוריות וסיוע לשימור ה-JCPOA.

השינוי המהותי בהקשר למעורבות סין בהסכם הגרעין עם איראן הינו נכונותה להציג יוזמה לפעולה, ולא רק לנסות לסייע בשיכנוע איראן לקבל יוזמות של מדינות אחרות. כחלק מכך, ההצעה להקמת מסגרת לדיאלוג אזורי במפרץ, שתדון בין היתר בדרכים לשמר את הסכם הגרעין, הוצגה קודם לכן על ידי שר החוץ הסיני במפגש וירטואלי (ב-10 בספטמבר 2020) עם שרי החוץ של קבוצת ה-BRICS – ברזיל, רוסיה, סין, הודו ודרום אפריקה, וכן בפגישה בסין עם שר החוץ האיראני זריף (10 באוקטובר 2020), ובמפגש מיוחד של מועצת הביטחון (20 באוקטובר 2020) שדן במצב במפרץ. ההצעה הסינית הינה כללית ואיננה מפרטת עמדה לגבי האפשרות, שהועלתה על ידי האירופים והנשיא הנבחר ביידן, לקדם מסגרת לדיון בהתנהגותה האיזורית של איראן וסוגיית הטילים הבליסטיים.

שר החוץ הסיני מתייחס להסכם הגרעין עם איראן, דצמבר 2020

בשני ההסכמים הכלכליים, עם האיחוד האירופי ועם מדינות אסיה והפאסיפיק, ניצבת סין לכאורה כמנצחת, לאור השפעתה המתרחבת על השוק העולמי בעקבות התאוששותה המהירה ממגפת הקורונה. מהסכמים אלה אפשר שוב ללמוד כי קידום סוגיות כלכליות, אשר תורמות להמשך הצמיחה בסין, עומד בראש סדר העדיפויות של הממשל הסיני.

במישור המדיני, סין נוהגת להצהיר הצהרות, אך מגלה פעלתנות רק בסוגיות שבהן משולבים אינטרסים סינים וסיכויי הצלחתם גבוהים. לפיכך, מעורבותה בנושא הגרעין האיראני ובדיאלוג לשיתוף פעולה במפרץ מעלה את השאלה, האם היא רואה הזדמנות לקדם את עמדותיה ואולי אף לשתף פעולה עם ממשל ביידן, לצד האיחוד האירופי ומדינות שונות במזרח התיכון, בעיקר מדינות המפרץ. נראה כי סין מעוניינת להוכיח לממשל ביידן כי הדרך הנכונה צריכה להיות הידברות בין כל הצדדים, גם אם חלקם עוינים זה לזה, ולא באמצעות הקמת קואליציה של מדינות במפרץ נגד איראן, כפי שבראייתה ניסתה לעשות ארצות הברית בתקופת ממשל טראמפ, בין היתר באמצעות קידום נורמליזציה בין ישראל וחלק ממדינות המפרץ .

לאחר כניסת הנשיא ביידן לתפקידו תראה סין בחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין ללא תנאים מוקדמים הצלחה מדינית, וכך גם אם ייושם הרעיון לקיים מפגש אזורי באזור המפרץ. זאת ועוד, (ולאור המיקוד של סין באינטרסים הכלכליים שלה) התפתחות חיובית שתכלול קונצנזוס עם ארצות הברית בסוגיות אלו, תאפשר להנהגה בבייג'ינג לקבל בשנה הקרובה החלטה לאשר את ההסכם הכלכלי האסטרטגי עם איראן ל-25 שנה ולהציגו כצעד משלים לקידום שותפויות כלכליות עם מדינות המפרץ, ואיראן בכללן. האיראנים זקוקים לסיוע סיני כלכלי ומשתוקקים לקדם את ההסכם הכלכלי בעוד בייג'ינג נמנעה עד כה לאשרו, בין היתר כדי לא להיתפס כמתגרה בארצות הברית ובאיחוד האירופי בסוגיה כה רגישה.

ישראל, בראייה הסינית, נתפסת כחלק מהמחנה האמריקאי השמרני ("מחנה טראמפ") המתנגד להסכם הגרעין עם איראן, וככל הנראה אין ציפייה סינית (שמשותפת גם לגורמים שיעסקו בנושא בממשל ביידן) כי תתמוך ביוזמה סינית זו. גם על רקע זה, ישראל צריכה לעקוב מקרוב אחר ההסכמים הכלכליים וההצעות המדיניות של סין, לבנות עימה דיאלוג ברמת הנהגה (מה שלא נעשה בשנה האחרונה), ללמוד את משמעות ההסכמים המסחריים האזוריים עבורה, ולצד זאת להמשיך לתאם עמדות מדיניות עם ארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי, כמו גם עם מדינות עמיתות במפרץ.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופההמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.