עשור למלחמה בסוריה: שינויי אקלים, יציבות פוליטית ומה שביניהם - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על עשור למלחמה בסוריה: שינויי אקלים, יציבות פוליטית ומה שביניהם

עשור למלחמה בסוריה: שינויי אקלים, יציבות פוליטית ומה שביניהם

המחאות הסוערות שאירעו בדרום סוריה ב-2011 הציתו את מלחמת האזרחים העקובה מדם, אך חומר הנפץ הונח כבר שנים לפני כן: הבצורת הקשה שפקדה את האזור גרמה לאפקט דומינו שטלטל בסופו של דבר את השטח. כעת, שינויי האקלים, שרק הולכים ומחריפים, עלולים לזעזע מדינות נוספות הנמצאות בגבולותיה של ישראל – ויש להיערך לכך בהתאם

מבט על, גיליון 1449, 24 במארס 2021

English
כרמית ולנסי
שירה עפרון
קים נח

במארס 2021 צוין עשור למלחמת האזרחים בסוריה, שהותירה מדינה מפוצלת, מפורקת וחרבה, אשר מרבית אוכלוסייתה נאלצה להגר בתוך ומחוץ למדינה ושורר בה משבר הומניטארי חסר תקדים, עד לכדי רעב. גורמים עיקריים לפריצת המרד הפנימי נגד משטר בשאר אל-אסד היו שינויי האקלים והבצורת שנגרמה בעטיים, שהמחישו את הניהול הכושל של משאבי הטבע והזנחת המגזר החקלאי מצד המשטר. המגמות האקלימיות שקדמו למלחמה מתחוללות כיום ביתר שאת, והן צפויות להקשות מאוד על תהליך שיקומה של סוריה. בד בבד, מגמות אלה ניכרות במדינות רבות ברחבי המזרח התיכון, הסובלות מכשלי משילות דומים. לפיכך, על ישראל לבחון את המקרה הסורי הן בהקשר המקומי והן בהקשר האזורי ולגבש דרכי התמודדות עם השלכות האקלים על יציבות פוליטית וחברתית באזור.


עשר שנות מלחמה בסוריה גבו את חייהם של מאות אלפי אנשים, הובילו למצב של כ-12 מיליון פליטים ועקורים, להרס של כמחצית מתשתיות המדינה ולכך שכ-90 אחוזים מאוכלוסייתה של סוריה חיים מתחת לקו העוני. כל זאת, בהיעדר אופק לתהליך פוליטי בר קיימא, שיצעיד את סוריה לעתיד יציב יותר. תיאור רווח של הנסיבות שהובילו למציאות טרגית זו מתחיל במעצר נערים שריססו כתובת גרפיטי בגנות המשטר: "הגיע תורך ד"ר", הקוראת להפלתו של רופא העיניים ד"ר בשאר אל-אסד, כשלב ראשון בגל המחאות שפקד את המזרח התיכון במסגרת "האביב הערבי" והוביל לנפילתם של המשטרים בתוניסיה, לוב, תימן ומצרים. המחאה העממית על ההתעללות בנערים הנתונים במעצר החלה בדרעא שבדרום סוריה, ובמהרה התפשטה כאש בשדה קוצים ברחבי המדינה.

ברם, חוסר היציבות בסוריה לא החל במארס 2011. בדומה למדינות אחרות במזרח התיכון, סוריה סבלה מבעיות יסוד מתמשכות: לחץ דמוגרפי, משאבים מוגבלים, שיעורי אבטלה גבוהים ובעיקר ניהול לקוי ומושחת. עם זאת, לסוריה נוסף אתגר משמעותי והוא הבצורת הקשה שפקדה את המדינה, פגעה באופן ישיר במעל 15 אלף איכרים זעירים והובילה לירידה של כ- 48 אחוזים בייצור החיטה הלאומי. מציאות זו הובילה להגירה המונית של כמיליון וחצי איכרים לערים ויצרה עומסים על תשתיות במרכזים העירוניים ובעיקר סביב דמשק, שהיו צפופים זה מכבר, בין היתר נוכח גלי הגירה של למעלה ממיליון פליטים עיראקים שהגיעו לסוריה בין השנים 2003 – 2007.

המהומות בסוריה בתחילת שנת 2011, אל-ג'זירה

לצד הבצורת היו גורמים נוספים שהובילו לפרוץ המחאות, אולם גם להם זיקה ישירה לסוגיות אקלימיות, למשאבי הטבע ובעיקר לניהול כושל שלהם על ידי השלטונות עוד משנות שלטונו של חאפט' אל אסד: ניהול לקוי של משק המים לאורך שנים לצד הרחבה של שטחים חקלאיים והשקייתם, העמיד את ביטחון המים של סוריה בסכנה נוכח הניצול הלא מחושב של האדמה ומקורות המים. אחת ההשלכות החמורות ביותר של מדיניות זו הייתה הידלדלות מי התהום, שהחמירה עם השנים. כך למעשה הובילו שנות הבצורות החמורות, שהחלו בחורף 2007, לקריסת המערכת החקלאית של צפון-מזרח סוריה וכנגזרת מכך לעלייה משמעותית במחירי המזון במדינה כולה.

הנשיא בשאר אל-אסד ניסה לקדם מדיניות כלכלית ניאו-ליברלית במטרה לפתוח את המדינה לכלכלה העולמית ולהגדיל את פעילות המגזר הפרטי. אלא שבמקום לקדם מדיניות זאת בהדרגה, משטרו צמצם בחדות את הסובסידיות והתמיכות הכלכליות שניתנו למגזר החקלאי. התוצאה הייתה פגיעה קשה באוכלוסייה הכפרית, חיזוק האליטה הכלכלית והעמקת הפערים בחברה הסורית. מדיניות הזו ערערה במידה משמעותית את תמיכת האיכרים במשטרו. לכך נוסף ההיבט הדמוגרפי: החברה הסורית עברה במהלך העשורים האחרונים שינויים מפליגים, במרכזם גידול האוכלוסייה - תוצאה של שיעורי ריבוי טבעי מן הגבוהים בעולם. האוכלוסייה העירונית בסוריה, שכמעט הכפילה עצמה בין 2002 ל-2010 כשצמחה מ- 8.9 מיליון ל-13.8 מיליון, אך הגבירה את הלחץ על המשאבים שממילא הלכו והצטמצמו.

שילוב הגורמים הללו היה ידוע גם לפני פרוץ מלחמת האזרחים, כך שהכתובת הייתה על הקיר. בשנתיים שקדמו למלחמה פורסמו שלל מחקרים שהגדירו את סוריה כחבית חומר נפץ כלכלית וחברתית. בפברואר 2010, הזהיר האו"ם מהשפעות הבצורות על מחירי המזון והדלק, ולכן על החוסן הקהילתי והיכולת של אזרחי סוריה להתמודד עם המצב. מסמך אחר שפורסם על ידי סוכנות האו"ם להפחתת סיכוני אסונות (UNISDR) והמרכז הערבי לחקר אזורים צחיחים וארצות יבשות (ACSAD), סקר את עליית הטמפרטורות והבצורות בסוריה בעשור שקדם ל-2011 והראה כי סדרת הבצורות שפקדה את האזור בין השנים 2007 - 2009 החמירה את מצבם של מיליוני אנשים במחוזות אל-חסכה, א-רקה, חלב ודיר א-זור, והובילה לחוסר יציבות סוציו-אקונומי, לבעיות בריאותיות ולחוסר ביטחון תזונתי.

כתב הניו יורק טיימס תומס פרידמן על הבצורת שהובילה למלחמת האזרחים בסוריה

לכאן נקשרת השאלה המהדהדת לאורך שנות המלחמה בסוריה, לגבי מידת נכונותה של  הקהילה הבינלאומית לסייע בפתרון המשבר בסוריה. כבר בשנת 2008 סוריה פנתה לאו"ם וביקשה סיוע עקב היותה "נפגעת משינוי האקלים", אך האו"ם דחה את בקשתה בקבעו שסוריה לא הפעילה את תוכניות החירום שלה לשנות בצורת. נציג האו"ם לתיאום העניינים הומניטריים (OCHA), עבדאללה אבן יאיא, פנה ביולי 2008 לשגרירות האמריקאית בדמשק לסיוע חירום באזורים הכפריים והתריע כי: "הנזק החברתי-כלכלי שנגרם מהבצורת היה מעבר ליכולת ההתמודדות שלנו כמדינה". התחזית העגומה התממשה באביב 2011.[1]

גורמים סביבתיים בעייתיים והיעדר תגובה הולמת עלולים לפגוע גם במאמצי השיקום. עשר שנות לחימה אכזרית הותירו נזק סביבתי אדיר בסוריה כתוצאה מהתקפות שביצעו כל הצדדים היריבים על בארות ומתקני נפט באזורים רבים, אשר גרמו לזיהום הקרקע, המים והאוויר. זאת ועוד, עקירת עצים והטמנת כימיקלים באדמות חקלאיות הביאו לכיווץ נוסף של המגזר החקלאי. ובנוסף, כוחותיו של אסד, כמו גם של גורמים אחרים, השתמשו במים כנשק על ידי תקיפת מקורות מים והסטתם. כתוצאה מכך, לכ-90 אחוזים מאוכלוסיית סוריה אין גישה למים נקיים. לכל אלו משמעויות לגבי הסיוע ההומניטרי הנדרש בסוריה והיכולת לקדם ביטחון תזונתי וכלכלי במדינה בעתיד, לכשהלחימה תסתיים. אלא שאלו מטרות שאינן בראש סדר העדיפויות של הקהילה הבינלאומית.

משמעויות

למרות ששינויי אקלים לא היו הגפרור שהצית את האש, כי אם התגובה האלימה של המשטר כלפי המפגינים היא שליבתה את הלהבות, מלחמת האזרחים בסוריה היא דוגמא חיה של ההשפעה שיש לשינויי האקלים על יציבותן וחוסנן של מדינות. הכישלון של מדינות ברחבי המזרח התיכון להתכונן ולהתאים עצמן לשינויי האקלים וכך להתמודד עם הקשיים שאלו גורמים בכל הנוגע לאספקת צרכים בסיסיים ובראש ובראשונה מים ומזון לאוכלוסייה, עלול לגרום ערעור שלטוני ואובדן משילות. הוואקום השלטוני שנפער, כפי שמעיד המקרה הסורי, דינו להוות כר פורה לארגונים אסלאמיים רדיקליים, דוגמת דאע"ש, שמנצלים את חולשת האוכלוסייה ואובדן הפרנסה מחקלאות לגיוס מתנדבים לשורותיהם.

במציאות של אקלים משתנה ועלייה מתמדת בטמפרטורות, המקרה הסורי אמור להיתפס כתמרור אזהרה אזורי. מרבית שטחיהן של שכנותיה של ישראל - מדינות ערביות במערב אסיה ובצפון אפריקה - נחשבים אזורים צחיחים עד צחיחים מאוד. ממוצע המשקעים בהן מסתכם בעד 400 מ"מ בשנה ולפיכך, שינויי האקלים, שבראשם ההתחממות הגלובלית והתרחבות השטח המדברי, מסכנים את המגזר החקלאי שלהן (שתומך בפרנסה של 60 אחוזים מכלל האוכלוסייה באזור) וכתוצאה מכך את הביטחון התזונתי בהן. במצרים עלולים שינויי האקלים והיעדר ניהול מיטיבי של משאבי טבע מוגבלים להוביל בעתיד הקרוב להחמרה משמעותית בביטחון התזונתי, באופן שייצור תסיסה חברתית – עד כדי קריסת המשילות. מודלים צופים כי עליית הטמפרטורות תגרום לבצורות, בעוד עליית פני הים תביא לחדירה של מי מלח לנילוס אשר תפגום באיכות מי ההשקיה. התממשות תחזיות אלו, לצד הצמיחה בשיעורי האוכלוסייה, עלולה להיות רקע לעימותים פנימיים בעלי פוטנציאל השפעה על היציבות והביטחון בגבולה הדרומי של מדינת ישראל.

כתבה על שינויי האקלים במצרים, אל-ג'זירה

מלחמת האזרחים בסוריה מדגימה היטב את טשטוש הקו המפריד בין ביטחון לאומי במובן הצר של המונח לפרשנות הרחבה יותר. ואולם, ההתייחסות למלחמה ממחישה עדיין את נטייתם הרווחת של חוקרים לבחון אירועים ביחסים הבינלאומיים בעיקר דרך פריזמה פוליטית וצבאית ולהקדיש תשומת לב פחותה לסוגיות אקלימיות וסביבתיות. נטייה זו מאפיינת גם את קהילת המודיעין בישראל ומעבר לים, כפי שציין במפורש דו"ח שכתבה ועדת הקונגרס לענייני מודיעין בארה"ב בספטמבר 2020, שבו נטען כי המודיעין לא שם דגש מספק על איומים ארוכי טווח לביטחון לאומי, ביניהם שינויי אקלים.

חשוב כי ישראל תפיק את הלקח המתבקש מהמקרה הסורי ותפנה קשב גם להתפתחויות סביבתיות ואקלימיות וליכולתן של מדינות השוכנות בסביבתה הקרובה להתמודד איתן. יתר על כן, אתגרי האקלים חוצים זירות ודורשים התייחסות אזורית רחבה ואף גלובלית. ובנוסף, בעוד שגורמי המודיעין נוטים להישען על חומר מסווג, הערכות שינויי האקלים דורשים התמקצעות בכלי ניתוח ומתודולוגיות מתקדמות מהעולם המדעי הגלוי. חשוב לשלב את היכולות המתקדמות של יצירת מודלים עם יכולות הערכת הסיכונים הגאו-פוליטית כדי לנתח באורח מקיף את סוגיית הקשר בין השפעות סביבתיות ואקלימיות לבין התפתחויות פוליטיות, כלכליות וביטחוניות במדינות האזור,  וכיצד קשר זה עלול להשליך לרעה על ביטחונה של ישראל.

משבר האקלים מציב בפני ישראל גם הזדמנויות לשיתוף פעולה אזורי, שבמסגרתו ישראל ושותפותיה יוכלו לקדם שיקום סביבתי ולתעדף השקעות בתחומים שבהם יש לישראל יתרון, ביניהם אנרגיות מתחדשות, טכנולוגיות ייצור וטיהור מים, וחקלאות מדברית. הקצאת משאבים בתחומים אלה, בפרט תוך תיאום ושיתוף פעולה אזורי, עשויה לייעל את ההתמודדות במדינות האזור עם שינויי האקלים, המורגשים כבר וצפויים להחמיר בשנים לבוא.

_________________________

[1] US Damascus Embassy, November 26, 2008, https://wikileaks.org/plusd/cables/08DAMASCUS847_a.html

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםסוריהאקלים, תשתיות ואנרגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Shir Torem
מעבר לגבול: ההזדמנות האסטרטגית של ישראל בסוריה
כיצד נראית סוריה חמישה חודשים לאחר נפילתו של בשאר אסד — הן מהעבר הסורי והן מהעבר הישראלי של הגבול — ומהם הסיכונים וההזדמנויות העומדים בפני מקבלי ההחלטות בירושלים?
08/05/25
מנגנון בינלאומי לייצובה ועיצובה של סוריה החדשה
בעקבות עליית המשטר האסלאמיסטי בסוריה, מתהווה במדינה זו מציאות אשר תציב בפני ישראל סכנות והזדמנויות כאחת. איראן נדחקה מסוריה, אך צפויה לפעול לחידוש נוכחותה בה; טורקיה ממלאה תפקיד מרכזי בסוריה, התפתחות העלולה לגרום חיכוך מדיני וצבאי עם ישראל, ובתרחיש קיצון אף עימות צבאי. בה בעת, טורקיה היא כנראה הגורם היחיד, אשר יש לו מוטיבציה ויכולת לשגר לסוריה כוחות קרקעיים. לכן, טורקיה עשויה למלא תפקיד חיובי בייצוב סוריה ובצמצום הסכנה לפריצת מעשי איבה בינה לישראל. שיקומה וייצובה של סוריה יחייבו משאבים רבים ושתוף פעולה בינלאומי. לשם כך, מוצע להציג בפני הממשל האמריקאי יוזמה לכינון מנגנון בינלאומי לשיקום סוריה בראשותו. מבחינת ישראל נועד הרעיון לצמצם את הסכנות לחיכוך צבאי בינה לבין סוריה; להגביל את ידי טורקיה במנגנון הבינלאומי ובכך למקסם את היתרונות שבמעורבותה ולמזער את הסכנות הגלומות בה; וכן לצמצם סיכונים לחידוש השפעתה של איראן בסוריה. מעורבות ישראלית גלויה במנגנון תביא כנראה להכשלתו מראש. לפיכך, מומלץ שהתפקיד הישראלי יצטמצם להעלאת הרעיון בפני הממשל ובפעילות מולו להבטחת האינטרסים שלה.
04/03/25
מפה אינטראקטיבית: הזירה הסורית
ב-8 בדצמבר, עם נפילת משטרו של בשאר אל-אסד, הכריזה ישראל על מבצע חץ הבשן בסוריה. במהלך המבצע, צה"ל פעל באזור החיץ והשתלט על שיא החרמון בצד הסורי. במקביל, התבצעו לפחות 136 תקיפות ישראליות במדינה, 65 אחוזים מהן התבצעו בחלקים המערביים של המדינה (דמשק, דרעא ולטקיה). על פי דובר צה"ל, תקיפות אלו הובילו, תוך 48 שעות בלבד, להשמדה של בין 70 ל-80 אחוזים מהיכולות הצבאיות של משטר אל-אסד. מפה זו מציגה את התקיפות הישראליות בסוריה במהלך מבצע חץ הבשן. בנוסף, המפה מציגה את אזורי השליטה במדינה ואת השחקנים השונים הפועלים בה, לרבות הכוחות הכורדיים, האמריקאיים והטורקיים. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
26/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.