כלי חדש במערכה המדינית: סנקציות אישיות נגד גורמים ישראלים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על כלי חדש במערכה המדינית: סנקציות אישיות נגד גורמים ישראלים

כלי חדש במערכה המדינית: סנקציות אישיות נגד גורמים ישראלים

ברקע המשבר ביחסי ישראל-ארה"ב, לאחרונה החליט הממשל האמריקני להטיל סנקציות נגד מתנחלים בגין מעשי אלימות בגדה המערבית. זו הייתה הסנונית הראשונה, ומהר מאוד הצטרפו למהלך מדינות וגופים נוספים במערב. מהן המשמעויות של האירוע התקדימי – וכיצד על ישראל לפעול?

מבט על, גיליון 1843, 1 באפריל 2024

English
פנינה שרביט ברוך
יוליה ארפורט

היחסים בין הממשל האמריקאי לממשלת ישראל נקלעו למשבר שבא לידי ביטוי במישורים שונים, וביניהם הימנעות ארצות הברית במועצת הביטחון מהחלטה להפסקת אש והתבטאויות ביקורתיות מצד בכירי הממשל. ישראל נתונה גם תחת לחצים מדיניים מצד בעלות ברית אחרות, כולל מדינות אירופה, הכוללים הטלת מגבלות על אספקת אמל"ח לישראל או שקילת הגבלות כאלו. בנוסף, ישראל נחשפה לראשונה בתקופה האחרונה לסנקציות אישיות נגד אזרחים ישראלים בגין התנהלותם האלימה ביהודה ושומרון. השימוש כלפי ישראלים בצעד זה, שהופעל עד כה בעיקר נגד אזרחי מדינות סוררות דוגמת רוסיה, סין ואיראן, הוא תקדים מדאיג. זאת, הן במסר העולה ממנו לגבי מעמדה הבינלאומי הרעוע של ישראל,  והן בשל החשש שמדובר בסנונית ראשונה להטלת סנקציות נרחבות יותר על המדינה וגורמים שונים בקרבה.


כבר בראשית דצמבר 2023 הכריז שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, על הטלת סנקציות נגד ישראלים שהיו מעורבים במעשי אלימות בגדה המערבית. למרות הצעד החריג, הסנקציות היו מוגבלות בהיקפן והתמצו באיסורי כניסה לארצות הברית ליחידים (לעיתים יחד עם בני משפחותיהם הקרובים). ההערכה היא שמדובר בעשרות ישראלים ובני משפחותיהם.

ב-1 בפברואר נרשמה עליית מדרגה. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, חתם על צו מנהלי (executive order) המאפשר להטיל סנקציות על מעורבים במעשי אלימות ביהודה ושומרון. בצו מצוין ש"המצב בגדה המערבית - במיוחד רמות גבוהות של אלימות של מתנחלים קיצוניים, עקירה כפויה של אנשים וכפרים, והרס רכוש - הגיע לרמות בלתי נסבלות". מצב זה, קובע הצו, מהווה איום רציני על המצב בגדה המערבית ועזה, בישראל, ובאזור המזרח התיכון כולו, ופוגע באינטרסים של ארצות הברית וביעדי מדיניות החוץ שלה, הכוללים את פתרון שתי המדינות. הצו מאפשר הטלת סנקציות, הכוללות הקפאת נכסים ואיסור כניסה לארה"ב כלפי מי שאינם אזרחי ארצות הברית, על מי שנחשד, בין היתר, בביצוע פעולות המאיימת על השלום, הביטחון או היציבות של הגדה המערבית; תכנון, הזמנה, הכוונה או השתתפות במעשה אלימות או איום באלימות נגד אזרחים, הרס רכוש ותפיסה או נישול רכוש בידי גורמים פרטיים; וכן על היעדר אכיפה נגד פעולות כאלו; כמו גם ביצוע או ניסיון לבצע מעשי טרור המשפיעים על הגדה המערבית.

דיווח על הצו המנהלי שחתם הנשיא ביידן, פברואר 2024

הצו מאפשר להטיל סנקציות לא רק על אזרחים בודדים אלא גם על ארגונים וגופים מדינתיים. הצו יכול לחול גם על שרים ובכירים במשרדי ממשלה וצה"ל המעורבים בפעילות המנויה בו. בהקשר זה, על פי פרסומים, בדוח פנימי של משרד החוץ נאמר שהממשל האמריקאי ממתין לתשובות מישראל על טענות נגד כוחות צה"ל, ושוקל סנקציות גם נגד חיילים, ביניהם מפקדים בצה"ל, בגין העדר אכיפה כלפי מתנחלים הפוגעים בפלסטינים ביו"ש.

מיד לאחר הוצאת הצו, מחלקת המדינה הכריזה על סנקציות נגד ארבעה מתיישבים שנטען שנהגו באלימות בייהודה ושומרון כלפי פלסטינים. ב-14 במארס נוספו עוד שלושה אזרחים ישראלים ושני מאחזים לרשימת הסנקציות. המעשים המיוחסים להם כוללים השתתפות בהפרות סדר, הצתות רכבים ומבנים, איומים ותקיפות של חקלאים פלסטיניים והרס רכושם. לגבי המאחזים נטען שמדובר בבסיסים שמהם המתנחלים מבצעים אלימות ומונעים מחקלאים פלסטיניים גישה לאדמותיהם.

השימוש של ארצות הברית בסנקציות אישיות כנגד אלימות מתנחלים סלל את הדרך למדינות נוספות לנקוט צעדים דומים. כך, ב-12 בפברואר הוטלו סנקציות על ידי בריטניה, הכוללות מגבלות פיננסיות ומגבלות מסע, על "ארבעה מתנחלים ישראלים קיצונים" (שחלקם מופיעים גם ברשימות של ארצות הברית), שהפרו את "זכויות האדם של קהילות פלסטיניות בגדה המערבית".  הגבלות מסע על "מתנחלים קיצוניים" הוטלו גם על ידי צרפת ב-13 בפברואר ועל ידי ניו זילנד ב-28 בפברואר. גם ספרד הודיעה על פתיחת הליך להטלת סנקציות על מתנחלים וקנדה הודיעה שהיא שוקלת הטלת סנקציות כאלו.

התפתחות חשובה אירעה ב-18 במארס, כאשר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הודיע שהושגה הסכמה של מדינות האיחוד להטיל סנקציות על מתנחלים ישראליים קיצוניים, שיכללו הגבלות כניסה והקפאת נכסים שנמצאים בתחומי האיחוד. זאת לאחר שהונגריה הסירה את התנגדותה לצעד זה. ההחלטה תיכנס לתוקף אחרי האימוץ הסופי על ידי נציגי מדינות האיחוד ופרסומה בכתב העת הרשמי של האיחוד האירופי.

דיווח על ההחלטה הבריטית להטיל סנקציות על מתנחלים

ההשלכות של הטלת הסנקציות חורגות מגדר הפעילות בשטחן של המדינות המטילות אותן.  הדבר נכון במיוחד לסנקציות המוטלות על ידי ארצות הברית. הסנקציות אוסרות על מימון  מי שמוטלות עליו סנקציות, כך שהן משפיעות גם על בנקים וגורמים פיננסיים אחרים. בהתאם לכך, בנק לאומי ובנק הדואר הגבילו פעילות בחשבונות של המתנחלים שנכנסו לרשימת הסנקציות שהטילה ארצות הברית, למעט פעילות, שהותרה במפורש על ידי הממשל, הנדרשת לצרכים הומניטריים שוטפים. בנק ישראל גיבה החלטה זו, תוך הבהרה ש-"עקיפה של משטרי סנקציות כאמור, יש בה כדי לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים וביניהם, סיכוני ציות, סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין. שמירה על הניהול התקין והפעילות הסדירה של התאגידים הבנקאיים בישראל נחוצה לשם שמירה על הפעילות הסדירה של המשק בכללותו, לקיום מערכת יחסים תקינה עם הכלכלה העולמית, ולבסוף לשם תפקודה התקין של הכלכלה הישראלית״.

משמעויות

סנקציות הן כלי במדיניות חוץ ומיועדות לשמש אמצעי להפעלת לחץ לשינוי מדיניות ולאכיפה נגד מדינות "סוררות" שאינן מקיימות את הנורמות המקובלות בקהילה הבינלאומית ואת הדין הבינלאומי. הן יכולות להיות כלליות – מופנות נגד המדינה כולה או סקטורים רבים בכלכלתה, או מצומצמות - נגד גורמים ספציפיים או סקטורים מסוימים בתוך המדינה. סנקציות מצומצמות כוללות סנקציות אישיות, המכוונות כלפי יחידים ומבקשות להשפיע עליהם תוך מניעת פגיעה במי שאינם מעורבים במעשים שהובילו להטלת הסנקציות. הן הפכו לפרקטיקה שכיחה בעשורים האחרונים, בשל יכולתן למקד את הלחץ על מי שאחראי או שמבצע את המדיניות הבלתי רצויה, או שיכול להשפיע עליה או לשנותה. דוגמה בולטת לשימוש בסנקציות מסוג זה ניתן לראות במקרה של רוסיה, שם הוטלו סנקציות נרחבות נגד אנשי האליטה הפוליטית והכלכלית של המדינה המקורבים לשלטון.

עד כה ישראל נתקלה בהשפעות של סנקציות אישיות בעיקר כאשר היה מדובר ברוסים בעלי אזרחות ישראלית ונכסים או פעילות בישראל. העובדה שסנקציות כאלו מוטלות כרגע על גורמים ישראלים היא התפתחות מדאיגה מאוד, שכן היא שמה את ישראל בחברה אחת עם מדינות כמו רוסיה, סין ואיראן. המהלך מצביע לכן על שינוי מדאיג בתפיסת ישראל כמדינה השייכת למועדון המדינות הליברליות שומרות החוק, בכך שנדרש להשתמש נגד אזרחיה באמצעי אכיפה חיצוני מאחר שאינה אוכפת את החוק בעצמה.

השימוש בסנקציות נגד מתנחלים קיצוניים נועד להביע את התנגדותן של מדינות המערב למדיניות הממשלה ביהודה ושומרון, ולאותת לה, כי אם היא לא תאכוף את החוק נגד גורמים אלה, הן לא יהססו לעשות כן. ללא ספק, הטלת הסנקציות דווקא בעת הזו נובעת גם מחוסר שביעות הרצון שלהן מהתנהלותה של ישראל ברצועת עזה, ובפרט מהתעלמותה מהדרישות של בעלות בריתה המערביות לצמצם את הפגיעה באוכלוסייה הפלסטינית ולהציג אופק מדיני. עם זאת, ניכר כי שני גורמים הנחו את המדינות שבחרו להטיל סנקציות אישיות כגד המתנחלים: ראשית, הרצון להימנע מצעדים שעלולים לפגוע במאמצי הלחימה נגד חמאס בעזה, ושנית, ניסיון לאותת לציבור הישראלי כי אין רצון לפגוע בכלל אזרחי המדינה, וכי קיימת הבחנה בינם לבין הממשלה, הנתפסת כתומכת בגורמים קיצוניים ואף מובלת על ידם.

עם זאת, קיים חשש משמעותי כי מרגע שארצות הברית, ומדינות אחרות בעקבותיה, עשו שימוש בכלי של הסנקציות האישיות, הוא ימשיך לשמש אותן גם בעתיד נגד גורמים ישראלים. בשלב זה הוא מופעל נגד אנשים פרטיים, אולם יש פוטנציאל שסנקציות יופעלו גם נגד גורמים רשמיים, בגין אי-אכיפת החוק נגד מתנחלים אלימים ואפשר שאף בגין פגיעה ברכוש של פלסטינים במישרין.

כיצד על ישראל לפעול

בתגובתה הרשמית לצו שהוציא הממשל האמריקאי, ישראל הדגישה כי "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוקו  רבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפירי חוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון." מעבר לכך, תגובת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ',  הייתה איום בכך שישראל תמנע העברת כספים לרשות הפלסטינית דרך המערכת הבנקאית של ישראל.

ישראל צריכה להתייחס לתופעה החדשה והמסוכנת של סנקציות אישיות נגד גורמים ישראלים במלוא הרצינות. בכל הנוגע לגורמים קיצוניים הפועלים ביהודה ושומרון, מן הראוי שהמדינה תפעל נגדם באופן נחוש. מדובר בגורמים עברייניים, המבצעים מעשים ראויים לכל גנאי, תוך פגיעה בביטחון ובסדר הציבורי. יש למצות איתם את הדין כפי שממצים את הדין עם כל אזרח ישראלי הפועל באלימות. מעבר לכך, מעשיהם, והיעדר האכיפה נגדם, פוגעים במעמדה הבינלאומי של ישראל, הרעוע גם כך, בעת שבה נחוצה לה יותר מתמיד תמיכתן של בעלות  בריתה. את המחיר של הכניעה לגורמים הקיצוניים ביותר בחברה הישראלית, משלם כלל הציבור בישראל.

מעבר לכך, יש לפעול באופן כולל יותר לבלימת ההתדרדרות הקשה במעמדה הבינלאומי של ישראל, תוך התנהלות, במעשים ובהצהרות, המבהירה שישראל היא מדינה ערכית ושומרת חוק. כשישראל מוצאת את עצמה במועדון המדינות שאליו משתייכות רוסיה, סין ואיראן, שעל אזרחיהן מוטלות סנקציות אישיות, זהו סימן ברור לכישלון של מדיניות החוץ של ישראל, שנובע מהעדפת אינטרסים פנימיים צרים על פני העדפת האינטרס של הביטחון הלאומי של המדינה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהיחסי ישראל-ארצות הבריתמשפט וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.