מנגנון מדינתי אפקטיבי למאבק בגזענות - חיוני לחוסן הלאומי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מנגנון מדינתי אפקטיבי למאבק בגזענות - חיוני לחוסן הלאומי

מנגנון מדינתי אפקטיבי למאבק בגזענות - חיוני לחוסן הלאומי

הגזענות, מעבר להיותה תופעה מבישה ופסולה, פוגעת בחוסן הלאומי, ועל כן ראוי שמיגורה יוגדר כמשימה לאומית. אלא שמחדל הממשלה לחזק מנגנונים ממשלתיים למאבק בגזענות מצד אחד, והתבטאויות של אנשי ציבור נגד הגופים שעוסקים במיגור גזענות מן הצד השני, פוגעות במאבק בתופעה – מאבק שרשם כמה נקודות חיוביות בשנים האחרונות

מבט על, גיליון 1756, 28 באוגוסט 2023

English
איציק יצחק דסה
מאיר אלרן

בשנת 2017 הכירה ממשלת ישראל לראשונה בכך שקיימת במדינה גזענות ממסדית. באותה הזדמנות הוקמה "היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות" (להלן – היחידה), שתכליתה להיאבק בגזענות כלפי יוצאי אתיופיה, אולם היא מטפלת כיום בכל הקבוצות בחברה, שנתקלות בגילויי גזענות ממסדית. הקמת המנגנון הממשלתי לביעור גזענות ממסדית הוא צעד צודק ונבון, ערכית ומעשית. ברם, אי-הסדרת סמכויות היחידה בחוק והיעדר תקציב ראוי לפעילותה מעיבים על המגמה החיובית שבפעילותה. עולה גם חשש שאי-חידוש הוראת שעה (שהסתיימה ב-2021), המעניקה לקורבנות הגזענות סיוע משפטי חינם, כמו גם התבטאויות נבחרי ציבור נגד פעילות היחידה וההחלטה לאחרונה להפסיק את עבודת ראש היחידה, משקפות כוונה לפגוע במאבק נגד גזענות. כתוצאה מכך תיתכן התעצמות הפגיעה בקבוצות הסובלות מגזענות ממסדית, השסע החברתי יעמיק, תדמית המדינה בזירה הבינלאומית תיפגע וישראל תאבד אמצעי חשוב להדיפת האשמות גורפות נגדה בגין גזענות. לכן, ראוי להעצים את פעילות היחידה, להסדיר את סמכותה בחוק ולהקצות לה משאבים הולמים.


גזענות היא רעה חולה, והיבטים מסוימים שלה מוגדרים כאחד הפשעים הנוראים נגד האנושות. גזענות מטבעה פוגעת בכבוד האדם, מעודדת אלימות וגורמת פגיעה פיזית ואבדן חיים, ומהווה רקע ומניע להדרה חברתית. גזענות חוצה מגזרים, אינה תלויה במעמד חברתי-כלכלי, בהשכלה או בהשקפה פוליטית. היא מתרחשת בכל מרחב ציבורי: במסדרונות הכנסת, במשרדי הממשלה, בבתי-הספר, במגרשי כדוררגל, באקדמיה ובמרחבי ציבור נוספים.

בישראל תופעות של גזענות כמו "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, אלימות..." הם עבירה פלילית, והיבטים אחרים שלהן מהווים עוולה אזרחית. גם לפי פסיקותיו של בית המשפט אפליה ממניעים גזענים פוגעת פגיעה אנושה בכבוד האדם: משפילה, פוגעת באוטונומיה ושוללת חרויות יסוד. בראש הקבוצות הנפגעות מגילוי גזענות נמצאות האוכלוסייה הערבית ויוצאי אתיופיה, אולם אף קבוצה אינה חסינה ממנה. היא מתרחשת גם כלפי העולים מחבר המדינות לשעבר, עדות המזרח וחרדים. לפי סקר היחידה (2022) למעלה מ-83 אחוזים מהאוכלוסייה הערבית חוו גזענות ממסדית, ולפי סקר היחידה (2023) 90 אחוזים מיוצאי אתיופיה חוו גזענות ממסדית. לפי סקר הקונגרס הישראלי 74 אחוזים מהישראלים סבורים שיוצאי אתיופיה סובלים מיחס גזעני.

שני כותבי המאמר בפודקאסט של המכון למחקרי ביטחון לאומי על שוויון חברתי וביטחון לאומי, יוני 2023

הרקע להקמת היחידה התחיל בדוח מיוחד שחיבר מבקר המדינה בשנת 2013, אשר הציג ליקויים משמעותיים בפעילות משרדי הממשלה לשילוב יוצאי אתיופיה, שמקורם בהיעדר מדיניות ממשלתית ברורה. בעקבות הדוח הטילה הממשלה על משרד העלייה והקליטה (החלטה 300) בשיתוף משרדי ממשלה נוספים ובהתייעצות עם הקהילה לגבש מדיניות ראויה לשילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה (להלן-הצוות הבין-משרדי). סרטון שפורסם, בעיצומו של עבודת הצוות, שמתעד חייל ממוצא אתיופי מוכה בידי שוטרים, הוציא אלפים להפגנות סוערות נגד אפליה וגזענות ממוסדת ובפרט נגד שיטור יתר ואלימות משטרתית (מחאת יוצאי אתיופיה 2015), הגביר את הדרישה שהממשלה תפעל למיגורה והאיץ את פעילות הצוות. בחודש ביולי באותה שנה אימצה הממשלה את המלצות הצוות. באבן היסוד השישית שאומצה צוין: "חוזקה של חברה נמדד ביכולתה להתמודד עם תופעות של גזענות, ולקדם סובלנות ולכידות חברתית. על החברה הישראלית להיאבק בתופעות של גזענות והפליה, גלויות וסמויות ולפעול לעקרן מן השורש. יש לגבש מדיניות כוללת ומנגנונים להתמודדות עם התופעה..." (החלטת ממשלה 324).[2]

בפברואר 2016 החליטה הממשלה (החלטת ממשלה 1107( להקים צוות בראשות אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים דאז, "לגיבוש תוכנית פעולה להתמודדות עם תופעת הגזענות נגד יוצאי אתיופיה" (להלן - דוח פלמור). אחת מהמלצות הדוח הייתה להקים "מנגנון ממשלתי" ייעודי שירכז את הפניות ויוודא שהן זוכות לטיפול יעיל ומקצועי. יצוין שדוח מבקר המדינה (2016) קבע שמשרד החינוך מתקשה לקדם חינוך לחיים משותפים ונגד גזענות, בין היתר, בשל היעדר כתובת ייעודית, ותשתית ארגונית ותקציבית. ביולי 2016 הממשלה אימצה את דוח פלמור על כל המלצותיו (החלטה 1958). כך, בשנת 2017 הוקמה "היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות" במשרד המשפטים. לראש היחידה מונה עו"ד אווקה זנה, ועם הקמת המועצה הציבורית המייעצת מונה לעמוד בראשה המשנה לנשיאה בדימוס של בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין. במועצה יש ייצוג של עובדי ציבור בכירים ונציגי ציבור ממגוון החברה.

הקמת מנגנון ממשלתי למאבק בגזענות הוא מהלך חשוב הן מנקודת מבט מוסרית-ערכית והן מנקודת מבט תועלתנית. בעצם ההכרה של המדינה בגזענות ממסדית יש חשיבות סימבולית וחינוכית. לדברי השופט רובינשטיין, עם שחווה לאורך ההיסטוריה רדיפה וסובל גם היום מאנטישמיות, לא יכול להרשות לעצמו שהגזענות תדור בקרבו. מוטלת על המדינה חובה לנהוג בכל אדם בכבוד ובשוויון ולהימנע מפגיעה בכבודו, בגופו ובחייו.

מיגור גזענות משיא גם תועלת חברתית. השופט רובינשטיין מסביר כי כפי שכתוב במקורות "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" כשנוהגים בפרט (בקבוצתו ובתרבותו) בצורה מכבדת גדלים הסיכויים לקירוב לבבות, לניפוץ חסמים ולבניית אימון גדלים. גישה זו נכונה לעניין יחסי הגומלין בין אזרח לאזרח וגם בין המדינה לאזרחיה. כלומר, כבוד ושוויון הם הבסיס לבניית חיים משותפים ולחיזוק המרקם החברתי, ולהגברת אימון הציבור במוסדות המדינה. כמו כן, מנגנון מדינתי שתכליתו להביא לביעור גזענות משפר את תדמית המדינה. הוא מכשיר מדיני שמסייע בהדיפת האשמות גורפות שישראל היא מדינה גזענית. למשל,  כשציין ראש ממשלת ישראל בנאומו בעצרת האו"ם (2018) "ישראל הטיסה יהודים מאתיופיה לחופש ולחיים חדשים בישראל", הוא השתמש ביהודי אתיופיה כדי להדוף האשמות שמדינת ישראל היא גזענית

מנגד, כפי שציין הנשיא ריבלין, הגזענות פוגעת לא רק בקבוצות המיעוט, אלא בחברה כולה. בחברה החיים בתוכה קבוצות מגוונות הנבדלות זו מזו, בתרבותן ובהשקפותיהן סביר להניח שייווצרו מתחים וקונפליקטים שמובילים לקיטוב ולשסע חברתי אשר בהתקיים גילוי גזענות ואפליה מבנית הוא מועצם. כפועל יוצא מכך הלכידות החברתית מתפוררת והביטחון הלאומי נמצא נפגע.

ריאיון עם ראש היחידה למאבק בגזענות שהודח, אוגוסט 2023

מעיון בדוחותיה אפשר ללמוד ש"בכוח אדם זעום" 'היחידה' קידמה מהלכים חשובים: המדינה הסמיכה (בהוראת שעה) להעניק לנצרכים סיוע משפטי חינם, מונו כשבעים ממונים נגד גזענות שמכהנים במשרדי הממשלה, קודמו שיתופי פעולה עם רשויות שונות ובהם משטרת ישראל ומשרד החינוך, הוקם "פורום ארגוני חברה אזרחית למאבק בגזענות" ומדי שנה מטופלים ביחידה למעלה מארבע מאות פניות  (2021 - 450 פניות, 2022 – 415 פניות).

בחינת התפלגות הפניות לשנת 2022 מעלה כי: 32 אחוזים מהפונים הם מהאוכלוסייה הערבית (פי 1.5 מגודלה בחברה), 18 אחוזים - עולים מחבר המדינות לשעבר, 17 אחוזים - יוצאי אתיופיה (פי 10 מגודלם בחברה), ושיעור החרדים ועדות המזרח – חמישה אחוזים (כל אחת).

המאבק הממשלתי בגזענות ועתיד היחידה לוט עתה בערפל. השופט רובינשטיין מצביע על מספר ליקויים של הממשלה הראויים לתיקון: ראשית, היחידה פועלת כיום מכוח החלטת ממשלה בלבד וסמכותה, לרבות המשאבים ראויים שיש להקצות לפעילותה, טרם הוסדרה בחוק. שנית, למרות שהוראת השעה שמעניקה סיוע משפטי לנפגעים מגזענות הסתיימה ב-2021, הממשלה נמנעת מחידושה. שלישית, פורסמה החלטה על אודות פיטוריו של מנהל היחידה. בעבר התקבלה החלטה לא להכפיף את היחידה ישירות למנכ"ל משרד המשפטים, אך היא בוטלה בשל התנגדות ראש היחידה. לאחר פיטוריו לא יהיה גורם שיתנגד להכפפת היחידה לגורם נמוך יותר. משמעות הדבר היא שמעמדו ותנאי העסקתו של ראש היחידה שיבוא יהיו פחותים מהקיים. במצב זה ,מועמדים ראויים יירתעו מהגשת מועמדותם ורמת המקצועיות תיפגע. הליקויים האמורים ופיטוריו של ראש היחידה מבטאים למעשה כוונה להחליש את המאבק בגזענות.

בסיכום, הימנעות הממשלה מתיקון הליקויים, שעליהם הצביע השופט רובינשטיין ואשר יש בהם כדי לבטא נסיגה של הממשלה ממחויבותה למאבק בגזענות, בצד התבטאויות של נבחרי ציבור ועיתונאים נגד היחידה, משקפים מגמה מטרידה. נסיגה בנכונות הממשלה להיאבק בגזענות עשויה להגביר את מופעי הגזענות ויהיו לכך השלכות קשות על החוסן הלאומי.

מיגור גזענות הוא אינטרס לאומי וראוי שיוגדר כמשימה לאומית. ראוי לממשלה לשקול בחיוב את ההמלצות של יו"ר המועצה הציבורית היוצא, השופט רובינשטיין, ושל גורמי מקצוע להעצים את פעילותה היחידה: להסדיר את מעמדה בחוק ולהעניק לה סמכויות לברר תלונות, לדרוש מסמכים, לנהל הליכים באופן עצמאי - לרבות הטלת סנקציות-  ולהקצות לה משאבים ייעודיים.

_____________

[1] המאמר נכתב גם על בסיס שיחות עם המשנה לנשיאה בדימוס של בית המשפט העליון השופט פרופסור אליקים רובינשטיין, ששימש עד לאחרונה יו"ר הוועדה המייעצת של היחידה.

[2] איציק יצחק דסה, מחבר מאמר זה, נמנה בין נציגי ציבור, שיחד עם צוות בין-משרדי, גבשו את אבני היסוד וההמלצות שאושרו בהחלטה זו.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25
Foto Olimpik via Reuters Connect
חוסן לאומי במבחן ההתפנות האזרחית הנרחבת במלחמת חרבות ברזל
חוסן מוגדר כיכולתה של מערכת להתמודד בהצלחה עם הפרעה קשה, לקיים רציפות תפקודית במהלכה, להתאושש ממנה ולצמוח. קובץ מאמרים זה הוא תוצר של סמינר למידה שעסק בסוגיות החוסן הלאומי החברתי בצל ההתפנות האזרחית במלחמת חרבות ברזל. הקובץ משלב בין ידע, תובנות ומסקנות של חוקרי חוסן לבין אלו של אנשי מעשה בתחום הפינוי וההתפנות. הוא מבטא מגוון תפיסות ופרשנויות של החוסן בתצורותיו השונות, כפי שהוא בא ליד ביטוי בעת המלחמה הקשה, על רקע טראומה קולקטיבית נמשכת. בקובץ שלושה שערים. השער הראשון כולל מגוון מאמרים בדבר הקשר בין ההתפנות כהפרעה מכוננת ומתמשכת לבין החוסן כמאפיין את יכולתן של הקהילות המתפנות ושל החברה הישראלית בכללה ליצור מידה של רציפות תפקודית תוך כדי המלחמה, ולהתחיל להתאושש ממנה. בשער השני מאמרים המנתחים את השלכות ההתפנות מיישובי הנגב המערבי ומיישובי קו העימות בצפון בתחילת המלחמה על חוסנן של הקהילות השונות. השער השלישי מתמקד באלתורי מערכת החינוך במסגרת ההתפנות הנרחבת הבלתי צפויה, נוכח חשיבותה המיוחדת לצעירים המתפנים והשלכותיה על חוסנן של המשפחות ושל הקהילות הנפגעות. כל אלה מאפשרים להבין תופעות חברתיות עמוקות ומעצבות מציאות בתנאי הפרעה קשה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, והם משקפים חוויה אישית ולאומית משמעותית לישראלים המושפעים ברמה האישית, הרעיונית והפוליטית מן המלחמה המיוחדת הנוכחית ומן האתגרים שהציבה.
07/04/25
Shutterstock
"חבר מביא חבר" בצה"ל? הטיית הדמיון והשפעתה על הקבעון המחשבתי
בחינת המינויים במטכ"ל בחמשת העשורים האחרונים מצביעה על מינוי שכיח של יוצאי צנחנים וסיירת מטכ"ל לתפקידים משמעותיים. מהן ההשלכות של הדבר על "הקונספציה" – ומה על הרמטכ"ל הנכנס ללמוד מכך?
30/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.