פוטין בדרך להאג? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על פוטין בדרך להאג? הצעד התקדימי והמשמעויות לישראל

פוטין בדרך להאג? הצעד התקדימי והמשמעויות לישראל

בצעד דרמטי הוציא בית הדין הפלילי הבינלאומי צו מעצר נגד נשיא רוסיה בגין חשד לביצוע פשעי מלחמה. אמנם, הסיכוי שנראה את פוטין על ספסל הנאשמים אינו גבוה, אך לצעד התקדימי משמעויות רבות – שיש לשים להן לב גם בישראל

מבט על, גיליון 1702, 26 במארס 2023

English
אורי בארי

בחודש מארס הוציא בית הדין הפלילי הבינלאומי צווי מעצר נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ובכירה בממשלתו, בגין חשד לביצוע פשעי מלחמה של גירוש בלתי חוקי והעברה אסורה של ילדים מאוקראינה לשטחי רוסיה. מדובר בצווי המעצר הראשונים שהוצאו בבית הדין במסגרת חקירת העימות בין המדינות, וצפוי כי בעתיד ייפתחו הליכים בגין ביצוע פשעים נוספים. מדובר במהלך דרמטי, העשוי להשפיע על עתידו של בית הדין באופן ניכר. בנוסף, להליך פוטנציאל השפעה רחב הכולל את העמקת הבידוד של פוטין והגבלת תנועתו, הגברת התמיכה העולמית באוקראינה וכן משמעות למגעים עתידיים להפסקת אש בין הצדדים. בהקשר הישראלי, ההליך מעלה חששות שכן הוא קובע שגם לראשי מדינה שאינה חברה בבית הדין אין חסינות, והוא מצביע על קביעות משפטיות אפשריות עתידיות בנוגע לפשע העברת אוכלוסייה וגם על קושי צפוי בגיוס תמיכה בעמדה הישראלית בהליך בבית הדין.


ב-17 במארס הוציאה ערכאת קדם המשפט של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) צווי מעצר נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונציבת זכויות האדם במדינה, מריה לבובה-בלובה, בגין חשד לביצוע פשעי מלחמה. השניים חשודים בביצוע פשעי מלחמה של גירוש בלתי חוקי והעברה אסורה של ילדים אוקראינים מאזורים שנכבשו באוקראינה לשטחי רוסיה וחצי-האי קרים. רוסיה גינתה את ההחלטה וציינה כי צו המעצר חסר משמעות משפטית, שכן היא אינה חברה בבית הדין ואינה נושאת בהתחייבויות אליו. מנגד, מדינות רבות וארגונים, כולל ארצות הברית, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי הביעו תמיכה במהלך.

מדובר בצווי המעצר הראשונים שהוצאו במסגרת חקירת העימות בין רוסיה לאוקראינה בבית הדין. ההליך עסק בראשיתו בפשעים שבוצעו על רקע סיפוח חצי-האי קרים והלחימה במזרח אוקראינה בשנת 2014. אוקראינה ורוסיה אינן חברות בבית הדין, אך אוקראינה נתנה הסכמה אד-הוק להחלת סמכות השיפוט שלו על פשעים שבוצעו בשטחה החל מ-21 בנובמבר 2013. בסמוך ולאחר פלישת רוסיה, ב-2 במארס 2022, הודיע תובע בית הדין כארים קאן על פתיחת החקירה באופן רשמי, וכי ייכללו בה גם חשדות לפשעים שמתבצעים במהלך הלחימה הנוכחית.

כתבה על הוצאת צו המעצר נגד נשיא רוסיה, מארס 2023

עצם פרסום הוצאת הצווים הוא חריג, שכן ככלל צווי המעצר מוצאים באופן חשאי על מנת להגן על קורבנות ועדים ולמנוע פגיעה באפקטיביות החקירה. אולם, בהודעת בית הדין הוסבר כי לאור העובדה שפשעים עדיין מתבצעים בשטח, מודעות ציבורית לצווים עשויה לתרום למניעת המשך ביצועם. הצווים עצמם נותרו חסויים, אך מדוחות ותחקירים שפורסמו עולה כי כ-6,000 ילדים אוקראינים הוחזקו בעשרות מחנות ל״חינוך פולטי מחדש״ ברוסיה, והיו נתונים לתכניות לימודים פרו-רוסיות ואינדוקטרינציה, ומאות ילדים אומצו בהמשך על ידי משפחות רוסיות. רוסיה מצידה לא מסתירה את המהלך, אולם טוענת כי מדובר בפעולה הומניטרית של עזרה לילדים שאולצו לעזוב בשל המלחמה. צווי המעצר מהווים תקדים בבית הדין בכך שלראשונה נפתח הליך קונקרטי נגד אזרחים של חברה קבועה במועצת הביטחון של האו״ם. יש לציין כי בעבר הוציא בית הדין צווים נגד ראשי מדינה מכהנים – נשיא סודאן עומר אל-באשיר בשנת 2009, ונשיא לוב מועמר קדאפי בשנת 2010.

בריאיון שנערך עימו ציין קאן כי הבחירה להתמקד תחילה בפוטין ובחשדות האלו נבעה מהממצאים בשטח, ולא בהחלטה מראש, וכי במקביל נבחנים כיווני חקירה נוספים. כך, ב-13 במארס פורסם ב-NYT כי משרד התביעה מקדם פתיחת הליך נוסף בגין פגיעה מכוונת בתשתיות אזרחיות. כמו כן, ניתן לשער כי נבחנות טענות שהופיעו בדוחות של ארגונים שונים, ביניהם ועדת החקירה שהקימה מועצת זכויות האדם של האו״ם, שמצאה ראיות למגוון רחב של פשעים ביניהם רצח, עינויים, אונס, ירי לא מאובחן, והתקפות לא פרופורציונליות. בנוסף, ב-20 במארס קיים בית הדין הכשרה בנושא הגנת עדים ותמיכה בקורבנות של אלימות מינית באוקראינה, וסביר כי נושאים אלו נבחנים אף הם. מהלכים אלה תואמים את מדיניות קאן להתמקד בפשעי אלימות מינית ועל רקע מגדר ופשעים נגד ילדים.

מעניין לציין כי פשע העברה בכפייה של ילדים כלול ברשימת הרכיבים המופיעים בחוקת בית הדין תחת עבירת רצח עם (Genocide). כאשר נשאל קאן על אודות הבחירה לשייך את העבירה לפשעי מלחמה, השיב כי החקירה בשלב התחלתי וככל שיתגבשו ראיות מספקות לפשעים נוספים, משרד התביעה יוסיף אישומים בהתאם.

בית הדין לא מקיים הליך נגד חשוד בהיעדרו, לכן כל עוד פוטין ולבובה-בלובה אינם בחזקת בית הדין ההליך נגדם מוקפא. לבית הדין אין כוח שיטור משלו והוא מסתמך על המדינות החברות, אשר מחויבות לסייע לו בביצוע צווי המעצר. נכון להיום, 123 מדינות חברות בבית הדין, כולל מרבית מדינות המערב. אולם, לבית הדין עצמו אין כלים אפקטיביים לאכוף חובה זו ובעבר מספר מדינות, כולל ירדן ודרום אפריקה, סרבו לעצור חשודים שהיו על אדמתם (מרבית המקרים עסקו בסירוב המדינות לעצור את נשיא סודאן לשעבר עומר אל-בשיר). בחודש אוגוסט עתיד פוטין לבקר בדרום אפריקה לפסגת מדינות ה-BRICS, ולקראת הפסגה נשמעים קולות הקוראים לממשל לא לאפשר לו להגיע למדינה. כמו כן, בהודעה רשמית ציינה דרום אפריקה כי היא מכירה במחויבויות שלה.

ריאיון עם תובע בית הדין הפלילי בנוגע לצו המעצר נגד פוטין

ההליך הנוכחי מעורר שאלה שעלתה בבית הדין מספר פעמים בנוגע לחסינות המוענקת במשפט הבינלאומי לראשי מדינה - ולנושאי תפקיד בכירים - מפני הליכים פליליים וכן מפני מעצר על ידי רשויות מדינה אחרת. חוקת בית הדין קובעת כי אין חסינות מפני הליכים גם לראשי מדינה מכהנים. אולם, החוקה גם קובעת כי לא תקודם בקשה לסיוע או הסגרה, שתחייב מדינה להפר את מחויבויותיה במשפט הבינלאומי ביחס לחסינות דיפלומטית של אדם ממדינה שלישית, בהעדר הסכמה של אותה מדינה לוותר על החסינות. בשנת 2019 קבעה ערכאת הערעור של בית הדין (אגב סירובה של ירדן לעצור את אל-בשיר) כי אין חסינות לראשי מדינה אל מול בית דין בינלאומי. אולם, מההחלטה לא היה ברור אם כלל זה חל על מדינה שאינה חברה, רק כאשר החקירה נפתחה בעקבות הפנייה של מועצת הביטחון של האו״ם, כפי שאירע בסודאן. נראה כי כעת בית הדין מאמץ את העמדה שקובעת כי גם כאשר החקירה לא נפתחה בעקבות הפנייה של מועצת הביטחון, לראשי מדינה שאינה חברה אין חסינות מפני הליך, ועל מדינות חברות לעצור חשוד ממדינה זו כאשר הוא נמצא בשטחה.

מדובר באחד המהלכים הדרמטיים ביותר שהתקבלו בבית הדין מאז הקמתו, ואשר צפוי להשפיע על עתידו באופן ניכר. מחד גיסא, הסיכוי כי פוטין יוסגר ויועמד לדין בהאג בזמן הקרוב קלוש, וככל שיעבור זמן אפשר שתיגרם פגיעה במעמדו ויוקרתו של בית הדין, בפרט ככל שפוטין יבקר במדינות חברות ולא ייעצר. מאידך גיסא, מהלך זה מראה כי קאן אינו חושש להתעמת גם עם מעצמות, ותואם את המגמה שלו מאז כניסתו לתפקיד – מיסוד בית הדין כגורם משמעותי בעימותים עכשוויים ועשייתו מוקד (hub) לצדק בינלאומי באמצעות הגברת שיתוף הפעולה עם מדינות. קאן מציין כי שיתוף הפעולה הנרחב עם מספר מדינות בחסות האיחוד האירופי, אפשר גישה מהירה למידע וראיות ולכן לזירוז ההליך הנוכחי.

בנוסף, להליך יש פוטנציאל השפעה רחב, הכולל את העמקת הבידוד של פוטין והגבלת תנועתו; סיווגו כפושע מלחמה; פגיעה במוטיבציה של לוחמים רוסים בשטח; והגברת התמיכה העולמית באוקראינה. כן תיתכן השפעה על מגעים עתידיים להפסקת אש בין הצדדים, גם בהיבט של מיקום השיחות - שלא ניתן יהיה לקיימן במדינה חברה בבית הדין, וגם אפשרות כי רוסיה תתנה את השיחות בהקפאת ההליך נגדה בבית הדין. זאת, באמצעות אימוץ החלטה של מועצת הביטחון, שבסמכותה להורות על הקפאת הליך למשך שנה אשר ניתנת להארכה לתקופות נוספות.

בפני בית הדין קיימת חקירה בעניינה של ישראל, אשר נפתחה באופן רשמי במארס 2021 ומתמקדת בטענות לביצוע פשעים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה החל מ-13 ביוני 2014, על ידי כלל הצדדים לעימות. ההליך הנוכחי באוקראינה מעלה מספר חששות בהקשר הישראלי. ראשית, הקביעה בנוגע להעדר חסינות לראשי מדינה שאינה חברה יכולה להשפיע על הליכים עתידיים, ככל שיפתחו, נגד בכירים ישראליים. שנית, צווי המעצר הוצאו בגין פשע של העברת אוכלוסייה. מדובר באותו הסעיף האוסר גם על העברת אוכלוסייה של הכוח הכובש לתוך השטח הכבוש (״פשע ההתנחלויות״), וכן אוסר על העברה של אוכלוסייה כבושה בתוך השטח עצמו. קביעות של בית הדין בהליך הנוכחי המתנהל נגד פוטין יכולות להשפיע בעתיד על החקירה בעניינה של ישראל, הן בנוגע ל״פשע ההתנחלויות״, והן בנוגע לפינויים של כפרים פלסטיניים. מעבר לכך, התגברות היחס האוהד לבית הדין, שנובעת מתמיכה עולמית רחבה בחקירה נגד רוסיה, צפויה להקשות על ישראל לגייס מדינות וגורמים בעלי השפעה להפעיל לחץ על התובע להקפיא את החקירה נגדה, בהתבסס על טענות היוצאות נגד הלגיטימיות של בית הדין ושל סמכותו מול מדינות לא חברות כמו ישראל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמשפט וביטחון לאומירוסיהמלחמת אוקראינה-רוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הפסקת פעילות אונר"א: מהלך ראוי המחייב הערכות מקדימה
ב-30 בינואר 2025 ייכנסו לתוקף חוקי אונר"א, שנועדו לנתק את הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א במטרה להגביל ולצמצם את פעילות הסוכנות. בעוד האינטרס של ישראל בהפסקת פעילות אונר"א ברור ומוצדק, בוודאי נוכח הגילויים בדבר מעורבות אנשי הסוכנות באירועי ה-7 באוקטובר ובהתחשב בתפקיד שהיא ממלאת בהעמקת הסכסוך והתמשכותו, המהלך החקיקתי אינו משרת את האינטרסים של ישראל. מעבר לכך שהוא משמש תחמושת נוספת במערכה הבינלאומית נגד ישראל, יישום החקיקה עלול לגרור את ישראל להידרש למלא את מקומה של אונר"א. לכן, המלצתנו היא לדחות את כניסת החוקים לתוקף ולגבש תחילה אלטרנטיבה מיידית לאונר"א ברצועת עזה, יהודה ושומרון וירושלים, וכן תכנית חלופית לטווח הארוך על בסיס העקרונות הבאים : (1) מינוי גורם או גוף קבוע שיספק במקום אונר"א שירותים נדרשים לאוכלוסייה בעזה, במסגרת הדיונים על "היום שאחרי שלטון חמאס"; (2) קידום מהלך שיוביל לכך שהרשות הפלסטינית תמלא את ה"וואקום" שייווצר עם הפסקת פעילות אונר"א ביהודה ושומרון; (3) מימוש אחריותה של עיריית ירושלים לאספקת השירותים שמעניקה אונר"א כיום לתושבים הפלסטיניים במזרח העיר.
06/01/25
שאטרסטוק, חיים צח לע''מ
צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החלטה חמורה ומסוכנת – ומה הלאה?
המשמעויות וההשלכות של ההחלטה התקדימית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט
26/11/24
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.