שינוי במדיניות הכליאה של האסירים הביטחוניים – בין נכון לבין אפשרי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • מלחמה עם איראן
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • מלחמה עם איראן
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על שינוי במדיניות הכליאה של האסירים הביטחוניים – בין נכון לבין אפשרי

שינוי במדיניות הכליאה של האסירים הביטחוניים – בין נכון לבין אפשרי

"לסיים את הקייטנה" – כך הכריז השר לביטחון לאומי בן גביר בהתייחסו לשינויים שהוא מתכנן בתנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים בישראל. אין ספק כי שינוי מסוג זה נדרש, אך מאחר וסוגיית האסירים היא רגישה וקונצנזואלית בכל מגזרי החברה הפלסטינית, יש להניח כי הדבר יוביל להסלמה, ואפילו חריפה. כיצד על ישראל לפעול?

מבט על, גיליון 1685, 25 בינואר 2023

English
קובי מיכאל

שינוי במדיניות הכליאה של האסירים הביטחוניים אכן נדרש. אלא שבשל ההשלכות הרחבות והחמורות היכולות להתלוות לו עקב מרכזיותה של סוגיית האסירים בשיח ובסדר היום הפלסטיני, הן של הציבור והן של הרשות הפלסטינית, מתחייבות מחשבה אשר ליעד האסטרטגי לגבי הזירה הפלסטינית וגם בניית מערך שלם של צעדים ומדיניות, כשמדיניות הכליאה היא חלק אינטגרלי שלו. כל זאת, בכפוף לשילוב המערכים הרלוונטיים והכנה תודעתית של האוכלוסייה בישראל להתמודדות עם הסלמה בזירת הסכסוך. שאם לא כן, יישום כוונתו המוצהרת של השר בן-גביר עלול יהיה לייצר חיכוך ברמה גבוהה, שיתדרדר עד כדי אינתיפאדה שלישית, בלי שישראל רצתה בכך ובלי היערכות הולמת ומוקדמת.


הכרזתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר בנוגע ל"קץ הקייטנה" של האסירים הפלסטיניים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ובעקבותיה ביקורו המתוקשר בכלא נפחא, בתחילת ינואר 2023, ימים ספורים לאחר מינויו לשר לביטחון לאומי, הובילה מידית לציפוף השורות בזירה הפלסטינית.

בהתייחס לכוונותיו המוצהרות של השר בן-גביר, בנוגע להחמרת תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים, או בלשון דוברו: "השר בן גביר הגיע למקום על מנת לוודא שהתנאים של האסירים הביטחוניים לא ישופרו" עולות מספר שאלות יסוד:

  1. האם נכון להקשיח את מדיניות הכליאה של האסירים הביטחוניים?
  2. מהן אפשרויות התגובה של האסירים בבתי הכלא, של הפלסטינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון ושל ערביי ישראל?
  3. האם השינוי ניתן לביצוע בעת הנוכחית? האם שירות בתי הסוהר ערוך לשינויים המתבקשים על פי כוונת הקשחתם של תנאי הכליאה בכל הנוגע למתקני הכליאה ולהיקף הכוחות שיידרשו להתמודד עם בעיות אפשריות כתוצאה ממימושה? האם המשטרה ערוכה לטפל במהומות אפשריות במגזר הערבי או בערים המעורבות, שיפרצו בתגובה להקשחת התנאים? האם צה"ל ערוך להתמודדות עם הסלמה חריפה בגדה המערבית וברצועת עזה?
  4. האם יש חלופות לתנאי הכליאה הנוכחיים, ובין היתר גיבוש תהליך הדרגתי לצמצום הפער בין המצב הקיים לבין השינוי אותו מבקש השר בן-גביר להחיל?

השר בן גביר בביקור בכלא נפחא, ינואר 2022 |

המציאות הקיימת בבתי הכלא הביטחוניים בישראל אכן מחייבת שינוי, אלא שלא כל מהלך, ככל שיהיה מוצדק, יהיה גם חכם בכל עיתוי ובכל תנאי. ברור שהאסירים הביטחוניים הכלואים בישראל זוכים באוטונומיה ניהולית ובהטבות מפליגות מעל ומעבר למתחייב על פי דין ישראלי ועל פי הדין הבינלאומי, ובוודאי שתנאי כליאתם נוחים יותר מאלה שבמדינות מערביות אחרות – גם בהתחשב במספר הכלואים ובמאפיינים שלהם. מדובר במציאות שהתעצבה לאורך שנים כמענה לצורך ברגיעה ובהכלה, והכול בגיבוי הדרגים המדיניים לדורותיהם ששקלו את שיקוליהם והבינו את המשמעויות הכרוכות במרכזיותה של סוגיית האסירים בעבור פלסטינים באשר הם.

האסירים הם בחזקת קונצנזוס כלל פלסטיני, נושא המאחד בין הזרמים ומאחה קרעים, ובעיקר עשוי ללכד את הציבור הרחב למאבק, ואפילו אלים. הרשות הפלסטינית מעולם לא הציגה עמדה שונה מעמדת הציבור בנוגע לסוגיה ואינה צפויה לחרוג ממנהגה זה גם עכשיו. יתרה מזאת, הרשות הפלסטינית מרימה את האסירים הביטחוניים על נס, משלמת להם ולבני משפחותיהם סכומי כסף גבוהים, המגיעים עד כדי כשבעה אחוזים מתקציבה השנתי.  כל שינוי במדיניות זו יכרסם בלגיטימציה הציבורית, השחוקה ממילא של הרשות. שכן מדובר בנושא לאומי, בעל בסיס אידיאולוגי, שהוא נדבך בעצם הווייתה.

הנחת העבודה של הדרג המדיני חייבת להיות הסלמה ואפילו חריפה בכל שלוש החזיתות (יהודה ושומרון, רצועת עזה וערבים אזרחי ישראל-ערים מעורבות), בהינתן שינוי במדיניות והרעה בתנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים. אם זו הנחת העבודה, מתחייבת הכנה מוקדמת של המערכים - הארגונים, כוחות הביטחון, המשאבים, ולא פחות חשוב - של אוכלוסיית ישראל. לדרגים המקצועיים חשיבות רבה בתהליך ההכנה של הדרג המדיני, שעליו למצוא את הדרך להתגבר על חוסר אמון, ככל שהוא רווח בשורותיו, כלפי הדרגים המקצועיים. במסגרת זו, יהיה עליו להתגבר במיוחד על חוסר אמון במשטרה ובשירות בתי הסוהר, ולשתף גופים אלה בתהליך השינוי. בראש ובראשונה, יהיה על הדרג המדיני לדרוש את חוות דעתם המקצועית לגבי הכוונה להקשיח את תנאי הכליאה וההיערכות ליישומה, בהתאם ליעדים ולמדיניות שייקבעו.

תיעוד מתוך אגף חמאס בכלא עופר

טרם שינוי המדיניות, ראוי לבחון את האפשרות לסיווג שונה של אוכלוסיית האסירים, להבחין בין אסירים מסוכנים שדם על ידיהם, לבין אחרים שהעבירות שביצעו חמורות פחות. כן יש להבחין בין נערים לבין מבוגרים ובין בריאים לחולים. אפשר שנכון לבחון שינויים הדרגתיים מול חלק מקבוצות האסירים, במקביל לשחרור מוקדם של אחרות. הקצאת מתקני כליאה ספציפיים תידרש על מנת להפריד בין אסירים או לבודד אסירים מסוכנים. זאת גם כדי להקרין מסר של חמלה ויישוב דעת כלפי חוץ. בנוסף יש לבחון אפשרות לפיילוט שבמסגרתו יוסב מתקן כליאה אחד לכלא שבו תנאים מחמירים ואליו יועברו אסירים מסוכנים או מפרי משמעת מבתי כלא אחרים. בכל מקרה, חשוב לחשוב ולתכנן את שינוי המדיניות ואת יישומה במסגרת רעיונית סדורה של חלופות.

ומעל לכל, לא נכון יהיה לבודד את סוגיית האסירים משאר רכיבי הסוגייה הפלסטינית. כלומר: שינוי במדיניות הכליאה חייב להיות חלק מתפיסה מערכתית רחבה ונדבך של מטרות אסטרטגיות מוגדרות ביחס לזירה הפלסטינית. את השינוי יש לבצע כחלק ממערך וממהלך אסטרטגי שלם וכולל, ואולם, לא בטוח שממשלת ישראל כבר הגדירה מהו יעד השינוי שהשר בן-גביר מייחל לו, ולכן גם לשאלת עיתויו של השינוי במדיניות הכליאה חשיבות מן המעלה הראשונה.

שינוי במדיניות הכליאה של האסירים הביטחוניים אכן נדרש, אלא שבשל ההשלכות הרחבות והחמורות היכולות להתלוות לו מתחייבות מחשבה אשר ליעד האסטרטגי לגבי הזירה הפלסטינית וגם בניית מערך שלם של צעדים ומדיניות, כשמדיניות הכליאה היא חלק אינטגרלי שלו. שאם לא כן, יישום כוונתו המוצהרת של השר בן-גביר עלול יהיה לייצר חיכוך ברמה גבוהה, שיתדרדר עד כדי אנתיפאדה שלישית, בלי שישראל רצתה בכך ובלי היערכות הולמת ומוקדמת. פרט לשילוב המערכים הרלוונטיים בחשיבה המקדימה ובהכנות, תידרש הכנה תודעתית של האוכלוסייה בישראל, שלא מן הנמנע שתידרש להתמודד עם הסלמה בזירת הסכסוך. שהרי, קל יותר לציבור להבין מהלך ולהסכין לו כשברורה התוחלת האסטרטגית המקווה ולא כשמדובר במהלך שתכליתו מיצוי לא אחראי של מדיניות על בסיס הנחה - לא מוכחת בהכרח - שהתמיכה בו נתונה מראש ובלי שהשלכותיו נדונו לעומק.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS (INSS modifications)
המחאה ברצועת עזה בתקופת מלחמת חרבות ברזל
12/06/25
REUTERS/Ricardo Moraes (modified by INSS)
בל נרמה את עצמנו ביחס לעסקה לסיום המלחמה בעזה
החוקר עזר גת בוחן לעומק ומטיל ספק בטענות השגורות בציבור בעד עסקה שתביא לסיום המלחמה
11/06/25
REUTERS/Ammar Awad
מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?
מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?
14/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • מלחמה עם איראן
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.