יוזמה אמריקאית חדשה: יצירת סביבה להתפרקות מגרעין (CEND) - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על יוזמה אמריקאית חדשה: יצירת סביבה להתפרקות מגרעין (CEND)

יוזמה אמריקאית חדשה: יצירת סביבה להתפרקות מגרעין (CEND)

מבט על, גיליון 1177, 16 ביוני 2019

English
אמילי לנדאו
שמעון שטיין
עוזר מזכיר המדינה לביטחון בינלאומי כריסטופר פורד (מימין) בדיון מכין לקראת הוועידה התקופתית לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ב-2020. ז'נבה, 23 באפריל 2018.

הממשל האמריקאי הודיע לאחרונה על יוזמה חדשה בשם "יצירת סביבה להתפרקות מגרעין" (CEND), במטרה לייצר דיאלוג בין מדינות במאמץ ליצור סביבה ביטחונית שתוביל להתפרקות מנשק גרעיני. יש לראות יוזמה זו כניסיון לבלום את התנופה שנוצרה בשנתיים האחרונות סביב האמנה לאיסור נשק גרעיני וכמאמץ לשכך את הלחץ והביקורת שילוו את ועידת המעקב של האמנה למניעת תפוצה גרעינית (NPT) ב-2020. השאלה הראשונה במעלה סביב המאמצים לבקרת נשק גרעיני ופירוקו – דילול מאגרי הנשק מול יציבות היחסים – היא דילמה רבת-שנים. תומכי האמנה לאיסור נשק גרעיני מתמקדים בסכנות ההומניטריות של שימוש בנשק גרעיני, אך מתעלמים מהסכנות הגרעיניות המשמעותיות מצדן של איראן וצפון קוריאה. במזרח תיכון גם כן ניצבים בפני הדילמה האם לטפל ראשית בנשק או שמא להתחיל בלהתמודד עם ההקשר הביטחוני ויחסים בין מדינות, ובהקשר זה נדחו קידום יוזמות להשקת דיאלוג אזורי כללי ובפרט בנושא כינון אזור מפורז מנשק גרעיני.


במסגרת ההיערכות לוועידת המעקב של האמנה למניעת תפוצה גרעינית, ה-NPT (RevCon) שתתקיים ב- 2020, וכחלק מהמאמץ למצוא מענה למומנטום שנוצר בשנתיים האחרונות סביב האמנה לאיסור נשק גרעיני ((Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons, אמנה הממתינה עדיין ל-50 אישרורים על מנת להיכנס לתוקף), הציג לאחרונה הממשל האמריקאי יוזמה חדשה בנושא פירוק נשק גרעיני, בכותרת: "יצירת סביבה להתפרקות מגרעין" (Creating an Environment for Nuclear Disarmament - CEND). הרעיון הוא לערוך סדרה של כנסים/מפגשים, שבמסגרתם יחל דיאלוג בין המדינות במטרה לבחון כיצד הן רואות את הסביבה הביטחונית שלהן ואת הקשר בינה לבין הרתעה גרעינית ופירוק הגרעין - כל זאת במאמץ לייצר סביבה ביטחונית שתעודד התפרקות מנשק גרעיני.

תמצית היוזמה החדשה באה לידי ביטוי בדברי כריסטופר פורד, עוזר מזכיר המדינה האמריקאי לענייני ביטחון בינלאומי ומניעת תפוצה גרעינית. בנאום שנשא פורד להצגתה של יוזמת CEND, הוא הסביר כי הצמצום הרב שחל בארסנלים הגרעיניים של ארצות הברית וברית המועצות לא היה הגורם שהביא לירידה במתיחות ששררה בין שתי המעצמות בתקופת המלחמה הקרה, אלא התוצאה של אותה ירידה במתיחות. ובמילותיו של רונלד רייגן: "מדינות אינן חוששות אחת מהשנייה משום שהן חמושות; הן חמושות משום שהן חוששות אחת מהשנייה".

בעוד גישת "איסור הפצצה” (nuclear prohibition) דוחה שימוש בנשק גרעיני מטעמים הומניטריים וכופרת בהיגיון או בפרקטיקה של ההרתעה הגרעינית, הממשל האמריקאי מבסס את יוזמתו החדשה על עקרונות שעוגנו באמנת ה-NPT עצמה, ומופיעים במבוא של האמנה: "רצון להפיג עוד את המתיחות הבינלאומית ולחזק את האמון בין המדינות, על מנת להביא להפסקת ייצור הנשק הגרעיני, לחיסול כלל המלאי הקיים ולהוצאה מלאה של הנשק הגרעיני ושל האמצעים לשיגורו ממאגרי הנשק של המדינות." במילים אחרות, הדרך לפירוק נשק גרעיני מחייבת הפניית תשומת הלב לא רק לנשק עצמו, אלא למה שאינו פחות חשוב מכך והוא אופי היחסים בין מדינות וממשלים בעולם ותפיסת הביטחון שלהם, כמו גם מידת האמון השוררת בין העמים. על פי תומכיה של יוזמת ה-CEND, אם לא יושג שיפור בסביבה הביטחונית, פירוק הנשק הגרעיני יישאר מטרה חמקמקה.

מדוע אג'נדה זו עולה דווקא עכשיו? נוסף על המומנטום שיצרה תנועת "איסור הפצצה" שיוזמת ה-CEND מנסה לתת לה מענה, אפשר לראות ביוזמה גם ניסיון להתמודד עם הלחץ והביקורת הצפויים ללוות את ועידת המעקב של ה-NPT ב-2020. סביר להניח שהמדינות הלא גרעיניות החברות ב-NPT ישמיעו את קולן נגד מדינות הגרעין המוצהרות, תוך הטחת ביקורת כלפיהן על כך שאינן נוקטות את הצעדים הדרושים כדי למלא את מחויבותן להתפרקות מגרעין לפי סעיף VI של ה-NPT, ועל כך שארצות הברית, רוסיה וסין נכנסות כעת לתכניות למודרניזציה והרחבה של מאגרי הגרעין שלהן. היעדר התקדמות באמנה למניעת ניסויים גרעיניים (CTBT) ובאפשרות לכונן אמנה להפסקת הייצור של חומרים בקיעים (FMCT), וכן הבעיות שמונעות התקדמות בנושא כינוס וועידה ליצירת אזור מפורז מנשק להשמדה המונית (WMDFZ) במזרח התיכון -הן כולן בעיות רלוונטיות בעיני המדינות הלא גרעיניות. ה- RevCon של 2020 מסמן את יום השנה ה-50 לכניסת הNPT- לתוקף, וייתכן שמדינות אלה יראו בכך עיתוי הולם לתת ביטוי לתלונותיהן ביתר שאת.

השאלה מה צריך לבוא קודם במסגרת מאמצים לקדם בקרת נשק ופירוק בתחום הגרעין - האם צמצום המאגרים עצמם או ייצוב היחסים בין המדינות (קרי הורדת רמת המתיחות ביניהן ומתן תשומת לב לחששות ביטחוניים) - היא דילמה ותיקה. על פי ניסיון בקרת הנשק בין ארצות הברית לברית המועצות, העדיפות ניתנה לאופציה השנייה: בניית אמון בין המעצמות הגרעיניות במטרה לייצב את ההרתעה ההדדית ביניהן. במקום לנסות לצמצם את המאגרים כצעד ראשון, שתי המדינות החלו את תהליך בקרת הנשק שלהן בשורה של צעדים לבניית אמון (צעדים בוני אמון -CBM; צעדים בוני אמון וביטחון - CSBM). הצעד הראשון היה "הקו החם" שהוקם בין וושינגטון למוסקבה ב-1962, בעקבות משבר הטילים בקובה. משבר קובה הבהיר היטב הן לארצות הברית והן לברית המועצות, כי הרס הדדי יכול להתרחש בשוגג ובגלל טעות בהערכת כוונות הצד השני. הכרה זו הביאה לכך, שבפעם הראשונה נוצר אינטרס משותף לשתי המדינות להבהיר הכוונות -ששימש בסיס להסכמתן ליישם את הצעד הראשוני.

תומכיה של יוזמת האיסור הגרעיני (nuclear prohibition) ממקדים את תשומת ליבם בסכנות ההומניטריות של השימוש בפועל בנשק גרעיני, אך הם מדגישים זאת בהקשר של מדינות הגרעין המוצהרות ונוטים להתעלם מסכנות הגרעין החמורות שצומחות מכיוונן של השואפות לגרעין החדשות - איראן וצפון קוריאה. רוב המדינות הגרעיניות המוצהרות הן גרעיניות כבר מזה חמישה עשורים לפחות - תקופה שבה נעשה שימוש בנשק גרעיני רק פעם אחת, בסוף מלחמת העולם השנייה - בעוד ששואפות הגרעין החדשות משמיעות איומים ישירים להשמיד מדינות אחרות. ובכל זאת, בוועידות מעקב קודמות של ה-NPT, רוב המדינות הלא גרעיניות סירבו לכלול סעיף במסמך המסכם אשר יגנה את איראן בגין שנות ההונאה וההפרה הבוטה שלה את ה-NPT, אותה אמנה שהשמירה עליה כה יקרה להן.

זאת ועוד, ארצות הברית ורוסיה אמנם מחזיקות במעל 90 אחוזים מהנשק והחומר הגרעיני בעולם, אך חסידי יוזמת ה-CEND מדגישים כי ארצות הברית ורוסיה צמצמו מאוד את מאגרי הנשק הגרעיני שלהן בהשוואה למצב שהיה בשיא המלחמה הקרה. ובעוד שאין ספק כי מתחים חדשים ומדאיגים מאוד התעוררו ביחסים בין שתי המעצמות הגרעיניות האלה, המפתח לשיפור המצב הוא בעבודה על מערכת היחסים שלהם, ולא בהתעקשות על צמצום מיידי בגרעין - מטרה שקשה לראותה מתממשת.

הדילמה האם להתחיל בהתמקדות בנשק או בהתמקדות בהקשר הביטחוני הרלוונטי ביחסים בין המדינות, נוכחת בצורה בולטת גם בהקשר המזרח התיכוני. באזור נעשו מאמצי בקרת נשק כבר במסגרת שיחות על בקרת נשק וביטחון אזורי (שיחות ACRS) בתחילת שנות התשעים, כחלק מהערוץ הרב-צדדי של שיחות השלום במדריד. זוהי דילמה שיוצרת את מה שעד כה התגלה כמכשול בלתי עביר במהלך העשור האחרון לפתיחה בדיאלוג אזורי בכלל, ובשיחות על אזור מפורז מנשק השמדה המונית בפרט. מצרים הובילה את הקו המבקש להתמקד בשלב הראשון בנשק, בעוד ישראל תמכה באופן מסורתי בהתמודדות עם ההקשר הביטחוני שביסוד החימוש. בשיחות ACRS, ארצות הברית שילבה את רעיון הצעדים בוני אמון בבקרת הנשק, ואינדיקציה לתרומתה של גישה זו השתקפה בכך שרבים מן המשתתפים הערבים בשיחות ACRS השתכנעו בהיגיון של בניית אמון, ברגע שנוכחו ביתרונות הממשיים שהוא מביא. למרבה הצער, לא היה המשך לשיחות ACRS, ומעבר לדיונים על אודות צעדים בוני אמון וביטחון, לא ננקטו מהלכים בפועל.

עדיין נותר לראות כיצד מדינות יגיבו ליוזמת ה-CEND ובאיזו מידה הן תהיינה מוכנות לשתף פעולה עם יוזמה בהובלה אמריקאית, כמו גם כיצד היוזמה תשתלב בסדר היום והדינמיקה של ועידת המעקב ב- 2020. בכל הנוגע למזרח התיכון, מתן עדיפות לדיון על ההקשר הביטחוני יהיה ללא ספק התפתחות מבורכת בקשר למאמצים עתידיים לבקרת נשק באזור, הגם שאין בכך כדי לומר שמובטחת גישה חיובית כלפי היוזמה האמריקאית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Shir Torem
מעבר לגבול: ההזדמנות האסטרטגית של ישראל בסוריה
כיצד נראית סוריה חמישה חודשים לאחר נפילתו של בשאר אסד — הן מהעבר הסורי והן מהעבר הישראלי של הגבול — ומהם הסיכונים וההזדמנויות העומדים בפני מקבלי ההחלטות בירושלים?
08/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
הצבעות בעצרת הכללית של האו"ם – מלחמת ישראל-חמאס​
06/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.