שכירי חרב, מיקור חוץ, אש מול תמרון - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרסום מיוחד שכירי חרב, מיקור חוץ, אש מול תמרון

שכירי חרב, מיקור חוץ, אש מול תמרון

פרסום מיוחד, 2 בפברואר 2023

English
ד"ר שמואל חרל''פ

כל מדינה, יהא משטרה אשר יהיה, מתמודדת עם פרדוקס: על מנת למלא את חובתה הבסיסית להגן על חיי אזרחיה מאויבים חיצוניים, היא מסכנת את חייהם באמצעות גיוסם לצבא. על מנת להיחלץ מהסתירה, המדינה פונה לפתרונות יצירתיים, וביניהם גיוס שכירי חרב, מיקור חוץ של הביטחון, ואש במקום תמרון. האם מענים אלה מספקים פתרון לפרדוקס?


מעטים שנואים כמו שכירי חרב. אכזריותם בשדה הקרב והטרור שנלווה למלאכתם מייחדים אותם מכוחות צבאיים קונבנציונליים. רצחנותם - אומנותם. שכירי החרב דומים למתנקשים בשכר אך נבדלים מהם בהיבט החוקיות. מתנקשים בשכר פועלים מתוקף חוזה פלילי בין מזמין הרצח למבצעו. לעומתם, שכירי חרב פועלים ברשות ובסמכות, מתוקף חוזה חוקי עם מדינה. עדיין, המרחב בין שכירי חרב למתנקשים בשכר הינו עתיר גוונים שונים של שחור. רבים משכירי החרב מגויסים מקרב אלמנטים פליליים. דוגמא אקטואלית - ייבגני פרוגוז'ין, מנהיג קבוצת 'וגנר', חברת שכירי החרב הרוסית, מגייס אלפי אסירים פליליים למלחמה באוקראינה בתמורה להבטחת חנינה והטבות נוספות. עם זאת, תופעת שכירי החרב אינה ייחודית למשטרים אוטוקרטים. צבא שכירי החרב הוותיק בעולם הוא 'לגיון הזרים' הצרפתי, שהוקם ב-1831, לחם בכל מלחמות צרפת והפך עם השנים למערך קומנדו למשימות מיוחדות.

גם ארצות הברית משתמשת בשירותים של שכירי חרב במלחמותיה. חברת 'בלקווטר', בהנהגת איש הכוחות המיוחדים לשעבר, אריק פרינס, היא כוח שכירי חרב אמריקאים הפועלים באפריקה ובמזרח התיכון ומעניקים משירותיהם לגופים שלטוניים, לכל המרבה במחיר. לפי דיווחים עיתונאיים, סך החוזים של בלקווטר עם הממשל האמריקאי במלחמה בעיראק עלה על מיליארד דולר (ראו: Jeremy Scahill, The rise of the World’s Most Powerful Mercenary Army, 2007, Nation Books).

מה מקור המשיכה לשימוש בשכירי חרב? ראשית, הם פועלים ב"מרחב הכחשה". הם מבצעים "עבודות מלוכלכות" שהשלטון המעסיק אותם יכול להפיק מהן תועלת, אך בלי לקבל אחריות על הדרך להשגתם.

ריאיון עם עריק מכוח ואגנר, 31 בינואר 2023

שנית, ברובד עמוק יותר, שכירי חרב מסייעים למדינה ליישב את הסתירה הבסיסית ביחסים שבינה לבין אזרחיה. תפקידה הראשוני של כל מדינה הוא להגן על חיי אזרחיה וביטחונם. על מנת לעשות זאת, המדינה זקוקה לצבא שיגן על האזרחים מפני אויבים מבחוץ. אך גיוס אזרחים להגנה על המדינה מסכן את חייהם, ובכך פוגע בתפקיד הראשוני של המדינה להגן עליהם. שכירי חרב מסייעים למדינה ליישב את הסתירה. הם אמורים להילחם עבורה ולשאת בכל סיכוני הלחימה בתמורה לתגמולים חומריים. המדינה, מצידה, מפריטה חלק מביטחונה במחירי שוק לגופים מסחריים שמלחמתם – אומנותם. מבחינה זאת, השימוש בשכירי חרב הוא הפתרון הרציונלי ביותר להגנה על חיי האזרחים. בכך שהם נוטלים על עצמם את סיכוני הפציעה, החטיפה והמוות בקרב, שכירי החרב פוטרים את האזרחים מסיכוני המלחמה.

אלא שבפועל, אי אפשר לסמוך על נאמנותם של שכירי חרב ובכל מקרה, צרכי ההגנה והתקיפה של כל מדינה הינם בסדרי גודל והתמחות שאינם מאפשרים גיוס שכירי חרב להילחם את מלחמותיה. תופעת שכירי החרב היא לפיכך היוצא מהכלל המעיד על הכלל.

גרסה מתונה וריאלית יותר של שכירי חרב היא מיקור חוץ של הביטחון הלאומי או חלק ממנו. מיקור חוץ, גם הוא חוצה משטרים וצורות ממשל. יפן נהנית ממטריית הגנה אמריקאית מתוקף הסכם הגנה עם ארצות הברית מינואר 1960 . לאמירות קטאר יש צבא קטן ויעיל, אבל בסיס חיל האוויר האמריקאי הנמצא בשטחה, הממומן ברובו על ידי הקטארים, מהווה פוליסת ביטוח נגד תוקפנות זרה כלפיה.

ישראל גאה בעמדתה שרק צה"ל מגן על המדינה ואזרחיה. מצד שני, במהלך השנים עולה שוב ושוב סוגיית חוזה הגנה עם ארצות הברית, יתרונותיו ומגרעותיו, במסגרת הסכם עם הפלסטינים ונסיגה מיהודה ושומרון. חוזה הגנה עם ארצות הברית, אם וכאשר יגובש, פירושו מיקור חוץ של הגנת ישראל.

יוזכר כי ישראל פעלה לאורך שנים להפרטת הביטחון בגזרה הצפונית. פרשת צד"ל, צבא דרום לבנון, בהנהגת המייג'ור סעד חדד, גם היא דוגמה קלסית למיקור חוץ של הביטחון. המיליציה של חדד סייעה בהגנה על רצועת הביטחון, מהנסיגה במבצע ליטני, באפריל 1978, עד לנסיגה מדרום לבנון במאי 2000. עם הנסיגה מדרום לבנון, צד"ל התפרק וחלק מאנשיו נקלטו בישראל.

אנדרטת זיכרון לחללי צד''ל בסמוך למטולה |

בהיעדר אפשרות ריאלית להפריט את הביטחון למיקור חוץ, או להישען על שירותיהם המפוקפקים של שכירי חרב, אין למדינה מנוס מגיוס אזרחיה להגנה על קיומה.

כיצד תפעל המדינה להגנת אזרחיה בזמן שהיא מגייסת אותם? הפתרון הוא ניהול מערכה צבאית המבוססת על אש במקום תמרון.

בישראל, הרגישות לאבדות בנפש, כפי שהחלחול שלה לדעת הקהל ניכר במיתוג חיילים כ"בנינו"', מובילה לאימוץ דוקטרינה צבאית דפנסיבית במקום אופנסיבית. הדוקטרינה הדפנסיבית מתבססת על שני אדנים בניהול המערכה הצבאית: העדפה ברורה של אש על פני תמרון, וניהול המערכה על ציר הזמן במקום בציר המרחב.

ניצחון צבאי מושג עם השמדת כוחות האויב, כניעתם או מנוסתם. מימוש הניצחון מחייב תמרון קרקעי מסיבי והשתלטות על שטחים, צירי תנועה ומוקדי פיקוד ושליטה. מתום מלחמת לבנון השנייה ולאורך כל סבבי העימות עם חמאס והמבצעים הצבאיים שהתנהלו ברצועת עזה, הדרג המדיני והדרג הצבאי חתרו להפסקת אש, לא לניצחון צבאי. מטרת המלחמה עד היום לא הייתה ניצחון חד-משמעי אלא השגת הפסקת אש בתנאים שייתפסו כסבירים.

הוויתור על ניצחון צבאי והחלפתו בחתירה להפסקת אש, כמו גם העדפת האש על תמרון ואסטרטגיה דפנסיבית מול אופנסיבית, משדרים, לכאורה, פסיביות ורפיון. בפועל, הם השיגו תוצאות מרשימות מול מחירי החתירה לניצחון צבאי בשטח. ישראל היטיבה להימנע מהסתבכות נוספת ב"רצועת ביטחון" לבנונית, ומשקיעה בביצה העזתית, על כל תוצאותיהן.

כיום, לאור המלחמה באוקראינה וקפיצת המדרגה בטכנולוגיה צבאית, הדילמה של אש מול תמרון ושל זמן מול מרחב, מחריפה בסדר גודל מעריכי. ככל שהטכנולוגיה הצבאית משפרת את קטלניות האש מרחוק באמצעות השימוש ברקטות, טילים, מל"טים, כטב"מים ורחפנים, הדרג המדיני והדרג הצבאי בישראל יעמדו בעתיד בפני הדילמה המורכבת הזאת בחריפות הולכת וגוברת.

בהינתן נזקים כבדים לתשתיות ולעורף בכל עימות עתידי בגזרה הצפונית וגם בזירה הדרומית, ישראל תהיה חייבת לצאת מאזור הנוחות של אש ללא תמרון. הצורך לקצר את משך המלחמה במהירות ואפקטיביות יקבע הן את עוצמת האש, והן את תמהיל התמרון ומטרתו: ניצחון צבאי או כפיית הפסקת אש.

הצלחתה של הבחירה באסטרטגיה של חתירה ל'ניצחון צבאי' תהיה ודאית אם ניתן יהיה למהול את עוצמת האש בתמרון שיבוצע על ידי שכירי חרב. אולם, היעדרם מחליש את ה-case של ניצחון צבאי "בכל מחיר" ומשמר את הסתירה שבין סיכון חיינו לבין הגנתם.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרסום מיוחד
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.