המשבר הכלכלי-פוליטי בלבנון - גורמים ומשמעויות לישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על המשבר הכלכלי-פוליטי בלבנון - גורמים ומשמעויות לישראל

המשבר הכלכלי-פוליטי בלבנון - גורמים ומשמעויות לישראל

מבט על, גיליון 1251, 16 בינואר 2020

English
תומר פדלון
ששון חדד
אלישבע סימון
חיילי צבא לבנון מאבטחים סניף של בנק ביבלוס לנוכח המחאות האזרחיות. צידון, 4 בנובמבר 2019

גלי המחאה הפוקדים את לבנון בשבועות האחרונים וחוסר היציבות הפוליטית במדינה נובעים בעיקר מבעיות יסוד בכלכלה המקומית, לרבות היעדר רפורמות והשחיתות של האליטה השלטונית וכל המוסדות הממשלתיים. הורדות דירוגי אשראי של לבנון, ירידה בצמיחה ואחוזי אבטלה גבוהים מדרדרים את כלכלת לבנון למצב הגרוע ביותר מאז תום מלחמת האזרחים. ההתרחשויות הללו מדירות שינה מעיני מקבלי ההחלטות במדינה, לרבות בכירי חזבאללה. ישראל מצידה עוקבת אחר ההתפתחויות, שבין היתר יכולות להוביל להתחזקותו של הארגון.


מקורו של המשבר הפוקד בחודשים האחרונים את לבנון נעוץ, בין היתר, בבעיות עומק כלכליות שמהן סובלת המדינה כבר שנים רבות, וכן מבעיות חדשות שהופיעו בעשור האחרון והעמיקו את המשבר הכלכלי שנתפס בעיני רבים כגרוע ביותר מאז סיומה של מלחמת האזרחים בשנת 1990. הטריגר הישיר לפריצת המחאה העממית בחודש אוקטובר היה הצעה להטיל מס על רשתות חברתיות.

התוצר של לבנון כ-56 מיליארד דולר, כשבשלוש השנים האחרונות נרשמה צמיחה ממוצעת של אחוז אחד בשנה. למרות התחזיות המוקדמות שצפו צמיחה של למעלה מאחוז לשנת 2019, דו"ח של קרן המטבע העולמית עדכן את תחזית הצמיחה כלפי מטה, וכעת צפויה צמיחה של 0.2 אחוזים בלבד. כלכלת לבנון נשענת בשנים האחרונות על הבנקאות (40 אחוזים מהתמ״ג), וכן על חקלאות, תעשייה וכמובן תיירות, שלפי קרן המטבע נמצאת במצבה הטוב ביותר מאז שנת 2010. יחס חוב-תוצר של לבנון הגיע למעל 150 אחוזים בשנה האחרונה ומהווה אחד הסימנים למשבר הגדול ולירידה המהירה בדירוג האשראי של המדינה, הפוגעת קשות הן בבנקאות והן בחוזק המטבע והיכולת לקבל הלוואות לפדיון חובות.

שתי בעיות העומק המעיבות על כלכלת לבנון קשורות אחת בשנייה. הראשונה היא השחיתות, הפושה בכל רחבי המדינה. לפי ארגון השקיפות הבינלאומי (Transparency International), לבנון ממוקמת במקום ה-138 מתוך 175 מדינות מדורגות. השחיתות בלבנון מתאפיינת בנפוטיזם וניפוח תקציבים, המגיעים לכיסם של מקורבים לשלטון. כך לדוגמה, ביולי 2017 המשכורות במגזר הציבורי עלו בעשרות אחוזים בשעה שהמשכורות במגזר הפרטי לא נהנו מעלייה בשכר. הדרך היחידה לממן את עליות השכר וניפוח התקציבים היא הטלת מיסים על האזרחים, שתפחו בשנים האחרונות והכבידו על המגזר הפרטי. הבעיה השנייה היא חוסר היציבות הפוליטית, הקשורה במבנה העדתי של לבנון ומגבילה עד מאוד את חופש הפעולה של ממשלת לבנון ויכולתה לבצע רפורמות. חוסר היציבות מקשה על הממשלה לספק דרישות בסיסיות של הציבור, ביניהן פינוי אשפה והספקת חשמל. כתוצאה מכך נרשמה פריחה בשוק הגנרטורים הפרטיים ונטען שאף תופעה זו קשורה בשחיתות – פוליטיקאים מקורבים לספקי הגנרטורים וכך למעשה מרוויחים מאזלת ידה של הממשלה. זאת ועוד, היעדר רפורמות במערכת הפוליטית יצר מערכת גביית מס חלשה ביותר, ולכן כיום ההכנסות ממיסים בלבנון עומדות על 50 אחוזים בלבד מפוטנציאל הגבייה. אי-היציבות הפוליטית והיעדר הרפורמות מבריחים משקיעים זרים מלבנון, שבעשור האחרון איבדה 40 מקומות בדירוג הקלות לעשיית עסקים וכיום היא ממוקמת במקום ה-143 בעולם. הסיוע החיצוני ללבנון הולך ומתמעט בשנים האחרונות גם עקב צמצום העברות של גולים לבנונים, שבעבר הזרימו כסף רב למדינת האם.

בנוסף לבעיות העומק, בשנים האחרונות נוספו קשיים חדשים. מלחמת האזרחים בסוריה השפיעה לרעה על כלכלת לבנון. משנת 2011 חלה ירידה בייצוא החקלאי לסוריה וגם למדינות שהייצוא אליהן כרוך במעבר בסוריה, בפרט עיראק וירדן. בנוסף, המלחמה יצרה בעיית פליטים קשה בלבנון. במהלך השנים האחרונות, כמיליון פליטים מסוריה מצאו חוף מבטחים בלבנון ונוכחותם מעיקה על המשק הלבנוני. בעיה נוספת הינה הסנקציות האמריקאיות שהוטלו על איראן, אשר פוגעות בעקיפין גם בלבנון. מדיניות "מקסימום לחץ" על איראן שנוקט הממשל האמריקאי פגעה בכלכלה האיראנית והובילה להפחתת הסיוע האיראני לחזבאללה, וכך הגבירה את המוטיבציה של הארגון להגדיל את מקורות ההכנסה שמקורם במנעמי השלטון, קרי על חשבון משלמי המיסים הלבנוניים. יתר על כן, בעקבות הפגיעה בכלכלה האיראנית, בשנה האחרונה ירד במידה ניכרת הייצוא הלבנוני לאיראן. מעבר לכך, כחלק מהמדיניות האמריקאית נגד איראן, בקיץ 2019 הטיל הממשל האמריקאי סנקציות ישירות נגד גורמים טרוריסטים ובנקים לבנוניים. השלכות הסנקציות מצטרפות לאלה שנגרמו על ידי הפסקת ההשקעות כבר לפני כמה שנים על ידי ערב הסעודית, שבעבר נרתמה לסייע ללבנון וכיום מעדיפה לא להשקיע במדינה זו, כל עוד גורמים המקורבים לאיראן נמצאים בה בתפקידי מפתח.

פגיעה ניכרת נוספת נרשמה במערכת הבנקאות ובמעמד הבנק המרכזי, שהם עמוד התווך של הכלכלה הלבנונית במשך שנים רבות ותורמים כ-40 אחוזים מהתוצר של לבנון. מעבר להורדת דירוג האשראי, מערכת הבנקאות נמצאת בעת הנוכחית בבעיית נזילות ובריחת מפקידים, אשר גררה הגבלת משיכות ופיחות ניכר בשער הלירה הלבנונית בשוק החופשי לראשונה מזה שנים רבות. גל המחאה הנוכחי תרם אף הוא לאובדן האמון במערכת הבנקאית בקרב הקהילה הבינלאומית וכן בקרב הציבור הלבנוני, מאחר שסניפי בנק רבים נסגרו לפרק זמן ארוך והוגבלו משיכות הכספים.

מקבץ זה של בעיות עומק ובעיות אקטואליות חדשות מציב את לבנון על פי תהום. הורדת דירוג האשראי של לבנון בשנה האחרונה נובע מההשלכות של אותן בעיות כלכליות: ירידה בצמיחה, כ-40 אחוזים של אבטלה בקרב צעירים בלבנון, ירידה בהשקעות במדינה, ויחס חוב/תוצר השלישי בגובהו בעולם (152 אחוזים) כולל חוב העומד לפירעון במארס 2020 על סך מעל מיליארד דולר. כעת נראה כי רבים חוששים מתרחיש קיצוני – אי-יכולת של לבנון לערוב לחובותיה והכרזה על חדלות פירעון. נראה כי תרחיש זה הוא בגדר אפשרות ריאלית כבר בשנת 2020, אלא אם מקבלי ההחלטות בלבנון ינקטו מהלכים אמיצים, שעשויים יהיו להסיט את הרכבת ממסלול ההידרדרות.

ניתן לשער שממשלת טכנוקרטים, שתמונה על בסיס מקצועי-ביצועי בלי שיוך ומחויבות פוליטית מובהקת של אנשיה, תסייע לייצב ועם הזמן אולי גם לשפר את מצבה הכלכלי של לבנון, ואף למתן מתחים בין-עדתיים שהסלמתם עלולה לגרור את לבנון למלחמת אזרחים מחודשת. ברי כי התפתחות בכיוון חיובי שתובל על ידי ממשלת טכנוקרטים תהיה חיובית גם מבחינת ישראל, המאוימת לאורך שנים מהאפשרות שאי-יציבות, על ביטויי האלימות העלולים ללוות אותה, תגלוש אל מעבר לגבולה הדרומי של לבנון (הגם שהתסיסה העממית בלבנון כחודשים האחרונים נושאת אופי לאומי, על-עדתי).

אלא שניסיון לכונן בלבנון ממשלת טכנוקרטים שתבקש לבצע רפורמות כלכליות ופוליטיות, יהיה רצוף קשיים שיעשו אותו קשה עד מאד למימוש. גורמים פוליטיים, הנהנים בנסיבות הנוכחיות מגישה למשאבי המדינה ולקופתה יתקוממו נגדו ועשו כל שביכולתם לסכלו. בראש ובראשונה, מאבק נגד רפורמות ושינוי השיטה הפוליטית והכלכלית ינוהל ללא ספק על ידי חזבאללה. עדות לכך ניתנה בוועידת סידר שנערכה באפריל 2018, כשהארגון התנגד לקבלת דרישות שהציב נשיא צרפת עמנואל מקרון כתנאי למתן הלוואות ללבנון על מנת לסייע לה לפרוע חובות: הנהגת רפורמות כלכליות מקיפות, התנהלות בשקיפות והסכמה לפיקוח בינלאומי.

מכל מקום, באקלים הלבנוני הנוכחי נראה כי התסריט של הקמת ממשלת טכנוקרטים, שבין השאר תבצע רפורמות נדרשות וגם תצר את צעדי חזבאללה, אינו מציאותי. לכן, צפוי שהמצב ימשיך להידרדר בעוד הגורמים הפוליטיים השונים יחתרו לאחוז בשלטון ובמוקדי הכוח הכלכליים, אולי אף יחתרו להשתלט על הבנקים, חברות התקשורת, זיכיונות הגז ועוד, ובמקביל יינקטו מאמצים מצד גורמים שונים לגייס תמיכה מוגברת משחקנים בינלאומיים בעלי אינטרס באזור - בין אם אלה רוסיה או סין שמעוניינות להגביר השפעתן באזור, ובין אם זו צרפת, שלה קשר היסטורי ללבנון - במטרה לאפשר את גלגול החובות המעיק מאוד על המדינה.

לישראל אין עניין להתערב בענייני הפנים של לבנון, ולמעשה גם אין בידה יכולת להשפיע על פני הדברים אלא רק בעקיפין, אם יפרוץ עימות נרחב בינה לבין חזבאללה. כן נראה כי בעתיד הנראה לעין לא תיווצר הזדמנות ריאלית לשיפור ביחסים בין ישראל ללבנון, ובכלל זה גם האפשרות לקדם פשרה לגבי מחלוקות בנושא המים הכלכליים, העשויה לספק ללבנון מקור הכנסה חשוב. ועם זאת, הזדקקותה הנואשת של לבנון לסיוע חוץ עשויה לזמן לישראל הזדמנות לנסות להשפיע על תנאי הסיוע, בין היתר באמצעות דרישה לצמצם את התחמשות חזבאללה ואת גישתו לקופה הציבורית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםכלכלה וביטחון לאומילבנון וחזבאללה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
שלושה אירועים, חשש אחד: סכנה לכלכלת ישראל
מדוע גברה הסבירות למשבר פיננסי בישראל?
08/04/25
Shutterstock
תקציב המדינה 2025 – אישוש לחששות חברות דירוג האשראי
מהם מאפייניו העיקריים של התקציב שאושר בממשלה ומדוע הוא נכשל מלספק את הצרכים הכלכליים הרחבים של המדינה, ולא מעניק סיבה לחברות דירוג האשראי לחזור בהן מההחלטה להוריד את הדירוג הישראלי?
25/11/24
דובר צה''ל
המהפך: המלחמה והמחלוקות האסטרטגיות בפרספקטיבה של שנה
מפרספקטיבה של שנה, המאמר בוחן מחדש את האלטרנטיבות האסטרטגיות והמדיניות שעמדו בפני ישראל במהלך המלחמה ואת הוויכוחים המרכזיים שהתקיימו סביבן
14/10/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.