ירדן בין מערכת פוליטית חדשה לבין בעיות עבר והווה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ירדן בין מערכת פוליטית חדשה לבין בעיות עבר והווה

ירדן בין מערכת פוליטית חדשה לבין בעיות עבר והווה

המלך הירדני מינה ראש ממשלה חדש, וכעת עליו, על ממשלתו ועל הפרלמנט החדש שייבחר בעוד שלושה שבועות לעמוד באתגרים לא פשוטים - ממשבר הקורונה המחריף ועד למצב הכלכלי הרעוע. באשר לישראל, עליה לנצל את אווירת הנורמליזציה באזור ולעבוד עם הממשלה הנכנסת לשיפור היחסים בין המדינות

מבט על, גיליון 1393, 19 באוקטובר 2020

English
עודד ערן

לקראת הבחירות לפרלמנט, האמורות להתקיים ב-10 בנובמבר, החליף מלך ירדן עבדאללה את ראש הממשלה ומינה לתפקיד את יועצו הקרוב, ד"ר בישר אל-חצאונה. הממשלה נשבעה אמונים בפני המלך ב-12 באוקטובר. לצד השינויים בממשלה ואלו הצפויים על פי תוצאות הבחירות שינה המלך גם את הרכב הבית השני, הסנאט, ובכך יושלם תהליך ריענון המערכת הפוליטית בממלכה. ואולם, גם המערכת החדשה הזו תצטרך להמשיך ולהתמודד עם בעיות רבות שנים, כלכליות בעיקר, שעשור של השלכות "האביב הערבי" ובנוסף מגפת הקורונה אך החריפן. אשר לישראל, ייתכן שההסכם בדבר מעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי הירדני מאותת על נכונות ירדנית להשתלב בפרויקטים שיתאפשרו בעקבות ההסכמים בין ישראל למדינות המפרץ. מומלץ לממשלת ישראל ולממשלה החדשה בירדן לדון בתכניות כלכליות שבהן תוכל ירדן להשתלב כדי למנף את מעמדה במרחב שבין המפרץ הפרסי לים התיכון.


הבחירות לפרלמנט הירדני תתקיימנה ב-10 בנובמבר, אלא אם יחליט המלך עבדאללה השני לדחותן בשל נסיבות מגפת הקורונה. על פי החוקה הירדנית, הממשלה היוצאת הייתה חייבת להגיש את התפטרותה ואכן עשתה זאת. המלך העדיף לא למנות מחדש את עמר אל-רזאז כראש ממשלה והטיל את הרכבתה על ד"ר בישר אל-חצאונה, שמילא שורת תפקידים בכירים במשרד החוץ הירדני, ובשנים האחרונות היה יועצו המדיני הקרוב של המלך. הממשלה החדשה הושבעה לפני המלך עבדאללה ב-12 באוקטובר בטקס שנערך על פי כללי התקופה – הנוכחים עטו מסכות ולא צולמה תמונה קבוצתית.

בשל חשיבותם במערכת היחסים הבילטרלית בין ירדן לישראל יש לציין את הנושאים הבאים ואת השרים המופקדים עליהם בממשלה החדשה: שר החוץ איימן אל-צפאדי שמר על משרתו בממשלה החדשה ואף קודם למעמד סגן ראש הממשלה. שר המים החדש הוא מועתצם סעידאן, פרופסור להנדסה כימית. שר איכות הסביבה הוא נביל סלים אל-מסארוואה, שהוא בעל רקורד עשיר במשרד החוץ הירדני. שרת האנרגיה, ששמרה על תפקידה, היא הלה זוואטי. שר התיירות הוא נאיף חמידי אל-פאיז, שמילא תפקיד זה ואחרים בממשלות קודמות. עוד רלוונטי להיבט הישראלי - שר האינפורמציה החדש הוא עלי עבד אל-קאדר אל-עאיד, ששירת כממונה זמני בשגרירות ירדן בתל אביב.

במרכז מכתבו של המלך לראש הממשלה החדשה וגם במכתב התשובה (יש להניח ששניהם נוסחו על ידי אותו אדם), כמובן, סוגיית ההתמודדות עם מגפת הקורונה והשלכותיה. את השלב הראשון של המגפה עברה ירדן בהצלחה מפתיעה, כאשר במשך ארבעת החודשים הראשונים מתו פחות מ-20 איש. בעת כתיבת שורות אלו נמנו כבר 350 מתים וכן מעל 37,600 נדבקים. לצד קשייה של תשתית הבריאות הירדנית להתמודד עם מספרי התחלואה הגבוהים, קושי עצום, שעל הממלכה להתמודד עימו, הוא האתגר הכלכלי שנוצר במהלך עשור "האביב הערבי", אשר פגע קשות בכלכלת ירדן בשל צמצום הסחר עם סוריה ועיראק – המדינות השכנות שבהן התחולל מרכז המאבק בין דאע"ש לבין כוחות של מדינות באזור וקואליציה בינלאומית. אמנם מגפת הקורונה הנחיתה מהלומה על כל מדינות האזור, אך פגיעתה בירדן היא במידה רבה בעלת מאפיינים ייחודיים. ירדן נעדרת משאבי טבע (להוציא פוספטים), וכלכלתה נשענת על תיירות והעברות כספים של עובדים מחוץ לממלכה וכן תמלוגים ממעבר סחורות בשטחה. ענפים אלו נפגעו במידה ניכרת מההשלכות הכלכליות הגלובליות של מגפת הקורונה, והצפי לחודשים הקרובים לא מבשר שיפור.

השבעת הממשלה הירדנית החדשה, אוקטובר 2020

בכתב התשובה למלך ובמינוים החדשים בממשלתו הסביר ראש הממשלה אל-חצאונה כיצד ינסה להתמודד עם שני אתגרים קיומיים אלה – מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי. הוא מינה שלושה סגנים, אחד מהם הוא הכלכלן אומייה טוקאן, שנשא בעבר שורת תפקידים כלכליים בכירים. מאז שהפכה מדינה עצמאית, ירדן תלויה בסיוע פיננסי אזורי ובינלאומי, שלשם השגתו משקיע מלך ירדן מאמצים מרובים. מינויו של טוקאן נועד לשדר למערכות הכלכליות, הפנימית והבינלאומית כאחת, אמינות וניסיון מקצועי רלבנטי. לצד שר הבריאות החדש, ד"ר נזיר עובידאת, שתחום התמחותו הרפואית הוא מערכות נשימה, מתכוון ראש הממשלה אל-חצאונה למנות פרויקטור למאבק בנגיף הקורונה.

וכיאה למדינה, שרוב אזרחיה ממוצא פלסטיני, לא נשכח נושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני - מה עוד שהמלך עבדאללה עצמו עמד בראש המאבק נגד תוכנית הנשיא טראמפ לפתרון הסכסוך ונגד כוונותיה של ממשלת ישראל לספח שטחים ביהודה ושומרון. בתשובתו לכתב המינוי של המלך, כתב אל-חצאונה שהסוגיה הפלסטינית היא בראש סדר העדיפויות (אף שהיא מופיעה בתחתית המכתב) וכי ממשלתו תקדיש מאמצים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967 ובירתה מזרח ירושלים. כן הבטיח הקדשת תשומת לב מיוחדת למקומות הקדושים בירושלים על בסיס האפוטרופסות הירדנית שעליהם ובשל [מה שהוגדר כ]ניסיונות מצד ישראל לשנות את הסטטוס ההיסטורי והמשפטי בירושלים.

עם זאת, הורדת נושא הסיפוח מסדר היום הישראלי, הפילוג הפנימי במחנה הפלסטיני, הפיחות במעמדה של הסוגיה הפלסטינית בסדר היום הערבי והבינלאומי, וכן הרצון להימנע מעימות פומבי עם מדינות המפרץ שכוננו יחסים עם ישראל טרם מציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני – כל אלה יאפשרו לירדן להתמקד בהתמודדות עם האתגרים שבפניה בזירה הביתית ולהיערך לשינוים אפשריים במערכות האזורית והבינלאומית, שינבעו, בין השאר, משינוי ממשל אפשרי בארצות הברית, נוסף להשלכותיהם של הסכמי השלום בין ישראל למדינות במפרץ.

ראש ממשלת ירדן החדש, בישר אל-חצאונה |

על פי החוקה הירדנית, הממשלה תתייצב בפני הפרלמנט לאחר שזה ייבחר ותגיש לו הן את תוכנית העבודה שלה והן את התקציב החדש. ההצבעה על שני נושאים אלה היא למעשה הצבעת אמון בממשלה החדשה. הפרלמנט היוצא, על אף שנבחר בשיטה המבטיחה את שליטת המשטר בהחלטותיו, לא נחשב לחותמת גומי. הוא התעמת חזיתית עם ממשלת האני אל-מולקי (שקדמה לממשלת עמר אל-רזאז) בשאלת הרפורמה הפיננסית שכפתה על ירדן קרן המטבע הבינלאומית כתנאי לקבלת מלווה ענק ובשאלת רכש הגז הטבעי מישראל.

הבחירות הבאות כבר מאופיינות בגידול משמעותי במספר המפלגות המציגות עצמן לבוחר, הן בקטגוריה של מפלגות חד-מחוזיות והן המתייצבות כמפלגות על בסיס כלל-ארצי. בפרלמנט היוצא, הגוש הגדול ביותר היה קואליציה של מפלגת הרפורמה ושל נבחרים מטעם "האחים המוסלמים", שלא הציגו עצמם ככאלו שכן התנועה החליטה להחרים את הבחירות ב-2016. יש להניח, שהאבטלה הגואה, הסגרים הרצופים שננקטו במטרה לדכא את התחלואה ובנוסף היעדר אופק כלכלי חיובי, ישליכו על תוצאות הבחירות - גם אם שיעור ההצבעה צפוי להיות נמוך מאשר בעבר. הפרלמנט החדש צפוי להקשות על הממשלה בשאלות שכבר צפו בחודשים האחרונים, ביניהן השפעת חוקי החרום (שנועדו לאפשר הטלת סגרים ומגבלות תנועה), ועל חופש ההתארגנות והביטוי. על הפרק גם מערכת היחסים העכורה בין הממשלה לבין התאחדות המורים, שהחריפה בעקבות סגירת משרדי ההתאחדות ברחבי הממלכה ומעצר ראשיה.

אמנם, בשלב זה נראה כי המשטר לא מצליח למנוע את התפשטות מגפת הקורונה ואת השלכותיה הכלכליות, ועם זאת הוא מקרין שליטה במצב בוודאי בהשוואה לתפקוד ולממדי הפגיעה ביחס לאלו שבשכנותיה של הממלכה. גם המינוי של אל-חצאונה, שמעולם לא כיהן בתפקיד שר, מלמד על ביטחונו של המלך עבדאללה כי הציבור נותן בו ובהחלטותיו אמון מלא, הגם ששילוב בין החמרה במצב הכלכלי ובמצב התברואתי תהיה נפיצה, ועם אתגרים אלה יהיה על המלך וממשלתו החדשה להתמודד בתקופה הקרובה.

אשר ליחסים בין ישראל לירדן - הקפאת הדיון על סיפוח ישראלי ביהודה ושומרון מאפשרת גם הפשרה ביחסים בין המדינות. בהסכם ביניהן בדבר מעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי הירדני ניתן אף לראות איתות ירדני לנכונות להשתלב בפרויקטים אזוריים, שיתאפשרו בעקבות הסכמי השלום בין ישראל למדינות במפרץ. מומלץ לממשלת ישראל ולממשלה החדשה בירדן להיכנס לדיאלוג על אודות תכניות כלכליות, שירדן תמנף באמצעותן את מעמדה במרחב שבין המפרץ לים התיכון..

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםירדן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Official White House Shealah Craighead
המרחב הערבי וממשל טראמפ 2.0
סעודיה, מצרים, ירדן, איראן והפלסטינים: כיצד תיראה מדיניות טראמפ כלפי המזרח התיכון?
23/01/25
Shutterstock
שחקנית ציר: ירדן מול סוריה החדשה
האיומים וההזדמנויות לממלכה ההאשמית מול המשטר החדש בסוריה – ומקומה הפוטנציאלי של ישראל על ציר עמאן-דמשק
08/01/25
Shutterstock
30 שנה להסכם השלום עם ירדן: עת לשדרוג שיתוף הפעולה בתחום המים
שלושה עשורים לאחר חתימת הסכם השלום עם הממלכה ההאשמית, תחום המים ממשיך להתבלט כמנוף רב פוטנציאל לחיזוק היחסים בין ירושלים לעמאן
29/10/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.