מדיניות סין של ממשלת נתניהו השישית – לאן? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרסום מיוחד מדיניות סין של ממשלת נתניהו השישית – לאן?

מדיניות סין של ממשלת נתניהו השישית – לאן?

בנימין נתניהו חזר ללשכת ראש הממשלה ולעיסוק ביחסי ישראל עם המעצמות בתקופה רבת שינויים ותהפוכות. מי שהוביל בעשור שעבר בהתלהבות את פיתוח יחסי ישראל עם סין יידרש להחליט על המשך דרכה של ישראל, בין ארצות הברית לסין, ובין כלכלה לביטחון לאומי

פרסום מיוחד, 26.1.2023

English
אסף אוריון

ממשלת ישראל השלושים ושבע יוצאת לדרכה כשלפניה, בנוסף לאתגרי זירת הפנים, שלל אתגרי ביטחון לאומי, מהר הבית, דרך הזירה הפלסטינית, אתגרי הביטחון בצפון והאיום המורכב מאיראן, שלרובם מימד בינלאומי משמעותי. על רקע התחרות האסטרטגית בין המעצמות, המלחמה באוקראינה והמאבק על הובלה טכנולוגית-כלכלית, תידרש ממשלת ישראל לנווט בתבונה בין בעלת בריתה הגדולה, ארצות הברית, לבין השותפה הכלכלית החשובה, סין, השכנה הצבאית, רוסיה, ומדינות חשובות אחרות באסיה ובאירופה. בנימין נתניהו חוזר ללשכת ראש הממשלה וליחסי ישראל עם המעצמות בתקופה רבת שינויים ותהפוכות. מי שהוביל בעשור שעבר בהתלהבות את פיתוח יחסי ישראל עם סין ידרש להחליט על המשך דרכה של ישראל, בין ארצות הברית לסין, ובין כלכלה לביטחון לאומי.


יחסי ישראל-סין התנהלו, ככלל, בצל יחסי ארצות הברית וסין: בתקופת מלחמה הקרה התייצבה ישראל בגוש המערב; בשנות השבעים, כאשר פנתה ארצות הברית לכונן יחסים עם בייג'ינג החל סיוע ביטחוני של ישראל לסין בברכת וושינגטון; ב-1992, לאחר נפילת ברית המועצות וכינוס ועידת מדריד כוננו ישראל וסין יחסים דיפלומטיים; לאחר מתיחויות צבאיות בין ארצות הברית לסין בסוף שנות התשעים ובעקבות משברי הפאלקון וההארפי עם ארצות הברית חדלה ישראל מייצוא ביטחוני לסין; משנות האלפיים, כאשר ארצות הברית התמקדה בלוחמה בטרור ובמזרח התיכון, התפתחו יחסי הכלכלה ישראל-סין, ומשהתעוררה וושינגטון לאתגר ממזרח מגיעות האדוות גם לחופי ישראל.

מראשית העשור שעבר הובילו ממשלות ישראל מדיניות ברורה של קידום יחסי הכלכלה עם סין בתחומי החדשנות, ההשקעות, הפרויקטים והסחר. בנימין נתניהו, כאדריכל היחסים בתקופה זו, זיהה את כלכלת סין הצומחת כהזדמנות כלכלית חשובה לישראל, והגדיר כ"נישואים משמיים" את המתאם בין החדשנות של אומת הסטארט-אפ לבין צרכי הטכנולוגיה של סין, ההון והשוק שלה. בספרו האוטוביוגראפי "ביבי - סיפור חיי" מתאר נתניהו את מדיניותו: "כמו רוב מנהיגי המערב הלכתי על חבל דק ביחסנו לסין. מצד אחד רציתי לפתוח את השוק הסיני העצום למשקיעים ישראלים, ובו בזמן לבסס השקעות סיניות אצלנו – במיוחד בתשתיות ציבוריות. מצד שני הייתי גלוי לב עם מארחיי הסינים לגבי המגבלות על טכנולוגיות צבאיות ומודיעיניות שלא נוכל לשתף עם חברות מקומיות. זו הייתה התחייבות ברזל כלפי ארצות הברית, בת בריתנו הגדולה, שאנו חולקים איתה הרבה מטכנולוגיות אלו כמו גם את ערכי החירות של הדמוקרטיה."[1]

ואכן, מדיניות הממשלה ברוב העשור שעבר, כפי שעוצבה בהחלטותיה בשנים 2013-2014 (155, 251, 1687) התמקדה במיצוי ההזדמנויות, קודמה באמצעות "ועדת החדשנות" המשותפת משנת 2014, ומוסדה בהסכם ה"שותפות כוללת לחדשנות", שנחתם במרץ 2017. בשנים אלה חלה עלייה בהיקף הסחר בטובין עם סין (מ-9.16 מיליארד דולר ב-2012 לכ-21.8 מיליארד ב-2022), בהשקעות סין בישראל ובמעורבות סין בפרויקטי תשתית בישראל, בעיקר בתחומי תחבורה, אנרגיה ומים. שר התחבורה ישראל כץ פעל במרץ ובנחישות לקדם תשתיות וצרכי התחבורה של ישראל במעורבות סין, בדגש לתחומי הנמלים, הרכבות והתחבורה הציבורית. את מדיניות ישראל ליחסיה עם סין בתקופה זו ניתן לתאר כקידום מירבי של יחסי הכלכלה, בדגש לתחום החדשנות, למעט בתחום הצבאי-ביטחוני (defense).

בדצמבר 2017 פרסם ממשל טראמפ את אסטרטגיית הביטחון הלאומי שלו, כשתחרות המעצמות עם סין בראש סדר העדיפויות, וטכנולוגיה בליבה. בשנים הבאות הגבירה וושינגטון את לחצה על ירושלים להגביל את יחסיה עם סין בתחומים בעלי השלכות על ביטחון לאומי, בדגש על השקעות, תשתיות, תקשורת, דאטה ולטכנולוגיה. תחת לחצים אלה קיבלה ממשלת ישראל בראשות נתניהו בסוף 2019 החלטה (ב-372) לכונן מנגנון מייעץ להיבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות בתחומים הנתונים לרגולציה, אך לא בתחום הטכנולוגיה. ההחלטה, שסין איננה נזכרת בה כלל, מבטאת התפתחות במדיניות ישראל – הרחבת הסייגים על יחסי הכלכלה שלה מתחומי ביטחון צרים (צבא והגנה) להגדרות מרחיבות יותר של ביטחון לאומי, תוך היענות מסוימת לדרישות וושינגטון. ועדיין, רבים בארץ ובארצות הברית הגדירו מדיניות זו כ"הליכה בין הטיפות", החותרת למזער מגבלות, להרויח זמן ולתמרן בין דרישותיה של ארצות הברית לצרכי הכלכלה של ישראל ולקידומם בעזרת סין.

על פניו, המשיכו ממשלת ישראל השלושים ושש בראשות נפתלי בנט וממשלת המעבר בראשות יאיר לפיד את מדיניות קודמותיהן ליחסים עם סין. בתקופת כהונתן נפגשה "ועדת החדשנות המשותפת" לישראל ולסין, לרגל 30 שנות יחסים דיפלומטיים ביניהן; חברת SIPG משאנגחאי החלה בהפעלת נמל המפרץ בחיפה, ונמשכו העבודות בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב - שניהם פרויקטים במעורבות סין, שראשיתם בממשלות נתניהו.

אולם למעשה, התחולל בשנים אלה שינוי מדיניות שקט בתחום יחסי ישראל עם סין, כנגזרת של יחסי ישראל-ארצות הברית. ערב נסיעת ראש הממשלה בנט לפגישה ראשונה עם הנשיא ביידן נמסר מלשכתו, כי ממשלת ישראל מתייחסת ברצינות רבה לדאגות ארצות הברית בנושא היחסים עם סין, ורואה בהם סוגיית ביטחון לאומי. לקראת ביקור הנשיא ג'ו ביידן בישראל, ב-13 ביולי 2022 נמסרה "הצהרה משותפת" לנשיא ולראש הממשלה יאיר לפיד על כינון דיאלוג אסטרטגי בנושא טכנולוגיות מתקדמות, ושני מפגשים נערכו (23.8, 28.9) מאז בוושינגטון בראשות היועצים לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן ואייל חולתא. במסגרת הדיאלוג כוננו קבוצות עבודה בראשות משרדי המדע, הבריאות והסביבה בנושאי בינה מלאכותית וקואנטום, מגפות ואקלים (בהתאמה) מצד אחד, וקבוצת עבודה בראשות המטות לביטחון לאומי, בנושא "סביבות טכנולוגיה אמינות"- Trusted Tech Ecosystems - מצד שני. גם בהצהרה זו לא הוזכרה סין, אולם תכולת עבודתה של קבוצה זו משקפת היטב את דאגות הביטחון הלאומי של ארצות הברית מפני סין במימד הטכנולוגי.

ב-12 באוקטובר 2022 פרסם ממשל ביידן את אסטרטגיית הביטחון הלאומי שלו, שגם בה נמצאת סין בראש רשימת האתגרים וטכנולוגיה תופסת מקום מרכזי. במקרה, באותו יום קיבלה ממשלת ישראל החלטה (ב-41) בדבר חיזוק המנגנון המייעץ בנושא השקעות זרות, שגם בה לא נזכרת סין. בראיון להארץ (18.12), אמר שגריר ארצות הברית בישראל תום ניידס, כי הממשל הגיע להבנות עם ישראל גם בנושא הסחר עם סין, והיא תהדק את הפיקוח על מכירת טכנולוגיה מקומית לה מחשש שתזלוג לידיים לא נכונות. "אנחנו לא יכולים להגיד לישראל עם מי לסחור וגם לא נעשה זאת. אנחנו רק רוצים לוודא שיש איזונים ובלמים כדי לוודא שהם מבינים לאן הטכנולוגיה עלולה להגיע". מדיניות הממשלה בתקופה זו חתרה אפוא לקידום יחסי כלכלה פוריים ובטוחים עם סין, כלומר תחת בקרה גוברת ומגבלות מורחבות, תוך חיזוק השותפות האסטרטגית עם ארצות הברית, בדגש על תחומי טכנולוגיה וחדשנות. בכירי ממשל בוושינגטון הביעו לאחרונה הערכה להתקדמות הניכרת שעשתה ישראל בתחום זה, ("ישראל זוכה לציון גבוה") ציינו את השינוי הניכר בתקופת הממשלה היוצאת, והביעו ציפיה להמשך התקדמות בממשלה הבאה.

יחסי ישראל עם סין מבטאים מגמה מורכבת. מניתוח נתונים כלכליים עולה כי אמנם היקף הסחר ביניהן בטובין עולה בהתמדה, אולם הייצוא מישראל לסין הגיע לשיא ב-2018, וכך גם מספר ההשקעות הסיניות בארץ, ושניהם ירדו מאז. היקף הסחר בטובין עם סין ב-2022 התקרב לזה שעם ארצות הברית (21.08 ו-22.04 מיליארד, בהתאמה), כמחצית מהיקף הסחר של ישראל עם אירופה, אולם בתחום השירותים מישראל מהווה הייצוא לסין, 170 מליון דולר, כאחוז בלבד מהייצוא לארה"ב, שהוא כ-17 מיליארד דולר (נתוני 2020). מעורבות סין בפרויקטי תשתית הגיעה לשיא ב-2019, ומאז נפלה בחדות. חברות סיניות הפסידו בכמה מכרזי תשתית בולטים ונרשמה ירידה גם בהתמודדותן במכרזים. טיסות ותיירות בין ישראל לסין צומצמו כליל בשנות הקורונה, ומתחדשות בזהירות רק בימים אלה. ואף בדעת הקהל כלפי סין בישראל, שבשנת 2019 היתה חיובית מאוד (66%) חלה צניחה של כ-20%, כמו ברבות ממדינות המערב. התפתחויות אלה נגזרות לא רק ממדיניות ממשלת ישראל, אלא גם מהתפתחויות עולמיות, בכלכלה וביחסי חוץ, כגון התפרצות מגיפת הקורונה, ושיבושים בשרשרות אספקה וגם ממדיניות סין, כגון בתחום הוצאת הון, מדיניות הקורונה  של בייג'ינג, ומדיניות ארה"ב בנושא טכנולוגיה ושבבים.

איזו מדיניות יוביל בנימין נתניהו עם שובו ללשכת ראש הממשלה? ירח הדבש ב"נישואים משמיים" של ראשית העשור שעבר - מאחורינו, ומלכתחילה היתה הגדרה זו בלתי הולמת ליחסים מבוססי אינטרסים בין מדינות, שאינם יחסי זוגיות בלעדיים. בראיון לבארי וייס (30.11) נשאל נתניהו על יחסי ישראל עם סין, והאם הם מהווים חלופה לארצות הברית המתכנסת בעצמה, ושתמיכתה בישראל עלולה לדעוך. תשובתו, שללא ספק כוונה בעיקר לקהל אמריקני, כללה סימנים מבשרים למדיניותו בעתיד. ראשית, הדגיש את ארצות הברית כבעלת ברית חסרת תחליף של ישראל, וכנושאת אבוקת החירות בעולם. שנית ציין, כי ישראל, ככל המדינות, זקוקה לבעלי ברית, אולם יש הבדל בין יחסיה עם דמוקרטיות אחיות במערב, ובראשן ארה"ב, שהקשר עימה עמוק ומבוסס על ערכים משותפים, לבין אחרות. שלישית, "יש גבול למידת פתיחותנו לתלות במדינות שאינן קרובות לדעתנו (like-minded), כפי שלמדנו על שרשרות אספקה בקורונה". לפיכך, ציין "פתחתי את ישראל בהתלהבות לסחר ולמיזמים כלכליים עם סין, ואני מניח שאמשיך בכך. אולם, ענייני ביטחון לאומי גם הם בראש סדר העדיפויות שלנו, כמו של אחרים. נמשיך לעבוד עם סין, אך גם נגן על אינטרסינו הלאומיים."

העולם, כפי שהיה בעת שעיצב ראש הממשלה נתניהו את מדיניותו בראשית העשור שעבר, השתנה כליל. תחרות המעצמות החריפה וגלשה מחילופי מהלומות בהטלת מכסים להגבלות דרמטיות על ייצוא שבבים וטכנולוגיה, למלחמה באוקראינה ולאפשרות ממשית של התנגשות צבאית סביב טאיוואן. נתניהו אינו יכול להיכנס לאותו נהר פעמיים, כשמרחב התמרון של ישראל בין המעצמות, בעיקר בתחום הטכנולוגי, הצטמצם משמעותית. מדינות רבות במערב ניצבות בפני דילמות דומות לאלה של ישראל, ומסתמנות כמחנה הרלבנטי לשותפות טכנולוגית בין דמוקרטיות. נוכח קשת סוגיות המדיניות שעל הפרק בין ירושלים לוושינגטון - איראן, פלסטינים, רוסיה ואוקראינה, ושלל ענייני פנים – מסתמנים היחסים עם סין כנושא, שבו אין לממשלה צורך או עניין להתעמת עם וושינגטון, שסין בראש מעייניה.

על ממשלת ישראל להיות ערה להבדלים בין מידת הדחיפות בירושלים ובוושינגטון בנושא סין, ולרגישותה של ארצות הברית לקצב ולמגמת התקדמותה של ישראל בגזרה זו. הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארצות הברית פותח בפני ישראל אופקים חדשים לשיתוף פעולה פורץ דרך עם בעלת הברית הגדולה ביותר שלה, ומאפשר לה להגביר את נכסיותה עבור וושינגטון ולחזק עימה את היחסים האסטרטגיים. לממשלת ישראל החדשה נכון להמשיך ולבנות את מדיניותה על הנדבכים שהניחו קודמותיה מאז 2019: לקדם את היחסים הכלכליים עם סין בכפוף לשיקולי ביטחון לאומי; להמשיך לצמצם את החשיפה לאתגרי ביטחון לאומי המיוחסים לסין בעולם: תלות, ריגול והשפעה, ביטחון שרשרות אספקה, ואבדן טכנולוגיה; ולקדם את הדיאלוג האסטרטגי עם וושינגטון על סביבות טכנולוגיה אמינות, כנתיב התקדמות לשיפור ביטחון הטכנולוגיות של ישראל מפני אתגרים מבחוץ ולחיזוק היחסים עם בעלת בריתה חסרת התחליף.

____________

[1] בנימין נתניהו, ביבי: סיפור חיי,  הוצאת סלע מאיר, 2022, עמ' 510.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרסום מיוחד
נושאיםהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
משדרים לציבור: מאמצי ההשפעה של סין על דעת הקהל הישראלית
כיצד פועלת סין כדי להשפיע על דעת הקהל הישראלית – ומה ניתן לעשות בנדון?
02/04/25
SOPA Images via REUTERS
ביטחון המזון של סין: אתגרים והזדמנויות לישראל
ברקע האתגרים הרבים לניסיון הסיני להסתמך על ייצור מזון מקומי, על ישראל, כמעצמה בתחום החקלאות והמים, להעמיק את שיתופי הפעולה עם סין בנושא – דבר שעשוי לשפר את היחסים המעורערים בין שתי המדינות
25/03/25
Shutterstock
דרקון בקרח: האינטרסים הגיאו-אסטרטגיים של סין באזור הארקטי
מדוע – וכיצד – פועלת סין כדי לעצב מחדש את הריבונות באזור הארקטי?
24/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.