איראן בעקבות המחאה: קולות של שינוי ללא שינוי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על איראן בעקבות המחאה: קולות של שינוי ללא שינוי

איראן בעקבות המחאה: קולות של שינוי ללא שינוי

מבט על, גיליון 1032, 8 במרץ 2018

English
רז צימט
נשים עוטות חי'גאב ברחובות טהראן. 7 בפברואר 2018

כחודשיים לאחר גל המחאה שפקד את איראן פועלים שלטונות איראן להשיב את העניינים למסלולם, הגם שאירועי מחאה נקודתיים עדיין נמשכים. המחאה, שביטאה את דרישות הציבור האיראני לשינוי, חידדה מחדש את חילוקי הדעות בצמרת האיראנית סביב המענה הנדרש למצוקות האזרחים. הנשיא חסן רוחאני מנסה לנצל את המחאה לקידום תפיסתו הדוגלת ברפורמות כלכליות ובשיפור חירויות הפרט. הוא מוגבל, עם זאת, על ידי יתר מוקדי הכוח הפוליטיים, ובראשם המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי, המתמידים בהתנגדותם לשינויים. כישלונו המתמשך של המשטר לספק מענה לדרישות הציבור עשוי לשחוק בטווח הקצר את התמיכה הציבורית בנשיא ובמחנה הרפורמיסטי המזוהה עימו, ובטווח הבינוני והארוך להחריף את הפגיעה בלגיטימיות של המשטר ולהוביל לחידוש המחאה.


כחודשיים לאחר פרוץ גל המחאה המשמעותי ביותר שפקד את איראן מאז מהומות 2009 פועלים שלטונות איראן להשיב את העניינים למסלולם, הגם שעדיין ניתן לזהות ביטויים שונים של מחאה ציבורית. גל המחאה החל אומנם לדעוך כשבוע לאחר שפרץ, אך הפגנות בהיקף מצומצם נמשכות ברחבי איראן, במיוחד סביב הלנת שכרם של פועלים וקריסת קרנות הפנסיה והחיסכון. כן נמשכים אירועים נקודתיים של התרסה נגד השלטונות, כגון: כתיבת סיסמאות אנטי-ממסדיות על קירות במרחב הציבורי, שביתות, הצתת בנקים והשחתת שלטים עם תמונותיו של המנהיג העליון.

בינואר 2018 פרצה באיראן מחאה של נשים כנגד כפיית הרעלה הנהוגה ברפובליקה האסלאמית מאז המהפכה. המחאה החלה באקט מתריס של צעירה איראנית בשם וידא מוואחד, שהתייצבה בימים הראשונים למחאה הציבורית מול שוטרים בטהראן כשהיא גלויית ראש, תוך שהיא מניפה את הרעלה לנגד עיניהם. עד מהרה הפכה מווחאד למודל לחיקוי עבור עשרות נשים איראניות שיצאו לרחובות במספר ערים מרכזיות, במיוחד בטהראן, והסירו את כיסוי הראש שלהן. ב-19 בפברואר פרצו התנגשויות אלימות בין כוחות הביטחון בטהראן לחברי המסדר הצוּפי "נעמתוללה גונאבאדי", שמחו מול תחנת משטרה על מעצר אחד מחבריהם. במהלך העימותים נהרגו חמישה מאנשי כוחות הביטחון, שלושה מהם נדרסו על ידי אוטובוס שהיה נהוג בידי אחד מחברי המסדר. למעלה מ-300 חברים במסדר נעצרו. הגם שהמחאה נגד כפיית הרעלה ומחאת חברי המסדר הצוּפי אינן חדשות, הרי שיש בהן כדי לבטא את שבירת מחסום הפחד מפני המשטר בעקבות גל המחאה האחרון.

גל המחאה חייב את שלטונות איראן לבחון מחדש את המענה לדרישות הציבור וחידד שוב את חילוקי הדעות בצמרת האיראנית סביב המשך דרכה של הרפובליקה האסלאמית. בשבועות האחרונים ניכר כי הנשיא חסן רוחאני מנסה לנצל את המחאה על מנת לקדם את תפיסתו הגורסת כי יש צורך ברפורמות מבניות בכלכלה ובהרחבה מסוימת של חירויות הפרט על מנת לספק מענה לדרישות הציבור. ערב יום השנה ה-39 למהפכה האסלאמית נשא רוחאני נאום מעל קברו של מייסד הרפובליקה האסלאמית ח'ומייני, בו הדגיש את הצורך להיענות לדרישות האזרחים והזכיר כי משטר השאה נפל משום שלא היה מוכן להקשיב לקולו של העם עד לפרוץ המהפכה. הוא ציין כי דמוקרטיה אינה נבחנת אך ורק בקיום בחירות אלא גם בהקפדה על חופש הביטוי והמחאה. בנאום נוסף לרגל יום השנה למהפכה (11 בפברואר) הציע הנשיא לפתור את חילוקי הדעות בחברה ולאחד את העם באמצעות קיום משאל עם בנוגע לסוגיות המרכזיות הניצבות על סדר היום הציבורי. הצעת הנשיא עוררה ביקורת חריפה בממסד הדתי ומצד יריביו הפוליטיים, שטענו כי הצעתו נועדה לחפות על כישלונות הממשלה, במיוחד במישור הכלכלי.

גם מקורבי הנשיא הדגישו את הצורך להתייחס ברצינות לדרישות הציבור שבאו לידי ביטוי בגל המחאה. חסאם אל-דין אשנא, יועצו של רוחאני וראש המרכז למחקרים אסטרטגיים בלשכת הנשיא, הגדיר את המחאה "אזהרה רצינית עבור מקבלי ההחלטות". בכנס בטהראן הזהיר אשנא כי אם שלטונות איראן לא יספקו מענה לדרישות הכלכליות, החברתיות והפוליטיות של הציבור, עלול הדבר להוביל למחאה חריפה ואלימה אף יותר. הוא ציין כי רוב דרישות הציבור הן בתחום הכלכלי, אך מאחר שהמחאה לבשה אופי פוליטי וחברתי, היא עלולה להתפתח למשבר לגיטימציה של המשטר עצמו.

אלא שחרף מאמצי הנשיא לנצל את המחאה לקידום יעדיו, חופש הפעולה שלו נותר מוגבל על ידי מוקדי הכוח הפוליטיים המרכזיים, ובראשם המנהיג העליון ומשמרות המהפכה, המתייחסים לכל שינוי כפוטנציאל לאיום על יציבות המשטר. בעקבות המחאה הודה אומנם המנהיג ח'אמנהאי כי שלטונות איראן לא סיפקו מענה מספק לדרישות האזרחים, אך הוא שב ותלה את עיקר האחריות למחאה במעורבות גורמים זרים החותרים לשינוי המשטר באיראן, ובראשם ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית.

בתוך כך נאלץ הנשיא להכניס שינויים משמעותיים בהצעת התקציב, שהגיש זמן קצר לפני פרוץ המחאה לאישור הפרלמנט (המג'לס) וכללה העלאת מחירים, הכבדה במיסוי וצמצום משמעותי במספר הזכאים לקצבאות ממשלתיות. בצעד חריג הצביעו רוב חברי המג'לס נגד הצעת התקציב המקורית ואילצו את הממשלה לחזור בה מכוונותיה להעלות בעשרות אחוזים את מחירי הדלק ולבטל את זכאותם של מיליוני אזרחים לקצבאות. השינויים בתקציב נועדו לצמצם את ההתנגדות הציבורית, אך הם עלולים לצמצם עוד יותר את מרחב התמרון של הממשלה בכל הקשור לקידום רפורמות כלכליות מבניות הנחוצות להבראה כלכלית ולהציב קשיים נוספים בפני מאמצי הנשיא לגייס השקעות זרות.

גם הדיווחים, שהתפרסמו בחודש ינואר באמצעי תקשורת באיראן ובמערב סביב כוונה להפריט חלק מהעסקים והנכסים שבבעלות משמרות המהפכה, התבררו לכל הפחות כמופרזים. ב-20 בינואר אמר שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, בריאיון עיתונאי כי המנהיג ח'אמנהאי הינחה את הכוחות המזוינים לוותר על נכסיהם הכלכליים או למכור אותם למגזר הפרטי. הדיווח עורר הערכות כי בכך נענה המנהיג לפניית הנשיא, שביטא במספר הזדמנויות בעבר את הסתייגותו משליטתם הנמשכת של משמרות המהפכה בחלקים נרחבים מהכלכלה האיראנית, בעיקר באמצעות תאגיד הבינוי "ח'אתם אל-אנביאא'". אך ימים ספורים לאחר מכן הבהירו בכירים במשמרות המהפכה כי אין ברשותם כל מידע בנוגע להנחיה כלשהי מצד המנהיג העליון בנוגע לפעילותם הכלכלית של משמרות המהפכה וכי ממילא הפרויקטים המתבצעים על-ידי הארגון נוגעים אך ורק לתחום הבינוי ואינם כלכליים במהותם..

המגבלות על חופש פעולתו של הנשיא ניכרות היטב גם בתחום חירויות הפרט. בשבועות האחרונים החריפו שלטונות איראן, ובראשם משמרות המהפכה, את מדיניות הדיכוי כלפי מי שנחשד בשיתוף פעולה עם המערב. בינואר עצרו השלטונות כמה פעילים סביבתיים באשמת ריגול חמור. אחד מהם, כאווס סייד אמאמי, מרצה בכיר בעל אזרחות כפולה איראנית-קנדית, נמצא בראשית פברואר מת בתאו בכלא אווין בטהראן. השלטונות טענו כי התאבד, אך טענה זו נדחתה על-ידי בני משפחתו שהאשימו את השלטונות במותו בעינויים.

לסיכום, גל המחאה האחרון שב וביטא את מצוקות הציבור האיראני ואת דרישות האזרחים לשינוי, בעיקר בתחום הכלכלי. דרישות אלה אינן נעלמות מעיני השלטונות, אך אלה ממשיכים להיות חלוקים ביניהם בנוגע לפתרונות הדרושים. הנשיא רוחאני מודע לגודל הציפיות ומכיר בצורך לקדם רפורמות – ולו הדרגתיות – החיוניות בראייתו לצמצום הפער ההולך וגדל בין מוסדות השלטון לבין הציבור, ובעיקר הדור הצעיר. המנהיג העליון, לעומת זאת, מתמיד בהתנגדותו לכל שינוי ומעדיף לתלות את האחריות למצב ולמצוקותיהם הנמשכות של האזרחים באויבי איראן מחוץ ובמדיניותה הכלכלית של הממשלה, כפי שעשה גם בתקופת כהונתו של הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדינז'אד. בשלב זה לא נראה כי הנשיא מוכן להסתכן בעימות עם המנהיג הן מתוך הכרה במגבלות כוחו והן על מנת שלא לפגוע במעמדו הפוליטי לקראת התמודדות אפשרית במאבק הצפוי בעתיד על ירושת המנהיג.

התנגדות הממסד השמרני בהנהגת המנהיג לכל סטייה מהדוגמה המהפכנית וליישום רפורמות כלכליות ואזרחיות הנחוצות לצורך מתן מענה לדרישות הציבור מציבה סימן שאלה גדול על יכולתו של הנשיא לממש את תוכניותיו גם בהמשך תקופת כהונתו שעוד נותרה לו עד שנת 2021. בטווח הקצר עלול קוצר ידו בהקשר זה להביא לשחיקה נוספת בתמיכה הציבורית בו ובמחנה הרפורמיסטי המזוהה עימו, במיוחד לקראת הבחירות הצפויות למג'לס בשנת 2020 והבחירות הבאות לנשיאות. בטווח הבינוני והארוך עלולה התעלמותו הנמשכת של המשטר מדרישות הציבור לפגוע עוד יותר בלגיטימיות שלו ולהוביל לחידוש המחאה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.