צרפת ומזרח הים התיכון: רצה להציל את ביירות, מפסידה בלוב ולבד מול ארדואן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על צרפת ומזרח הים התיכון: רצה להציל את ביירות, מפסידה בלוב ולבד מול ארדואן

צרפת ומזרח הים התיכון: רצה להציל את ביירות, מפסידה בלוב ולבד מול ארדואן

בשנים האחרונות, נראה שפריז שועטת לעבר הסערה במזרח הים התיכון – בין אם כדי לשמור על מעמדה באזור, ובין אם כדי לנטרל גורמים ג'יהאדיסטים קיצוניים. עד כה, לא נחלה מדיניות האליזה הצלחה יתרה – דבר שצריך לעורר דאגה גם בישראל

מבט על, גיליון 1371, 19 באוגוסט 2020

English
רמי דניאל

ביקורו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בביירות לאחר אסון הפיצוץ תואם את מגמת העלייה בפעילות צרפת במזרח הים התיכון, במיוחד בהקשר לוב ובסכסוך הטורקי-יווני-קפריסאי. פעילות זו מהווה ניסיון לבלום את היחלשות השפעתה של צרפת באזור מול תחרות גוברת של שחקנים אחרים. אחרי גל הטרור שפגע בצרפת בעשור האחרון, הים התיכון הפך גם לאזור חיוני במאבקה בתנועות ג'האדיסטיות. אך למרות יתרונות מסוימים, הן בעוצמה הקשה והן בעוצמה הרכה, חוסר תכנון מדיני, ניצול לא יעיל של הכלים שברשותה ושגיאות טקטיות, הובילו לכך שלמרות הצהרותיה הקולניות, צרפת עדיין לא הצליחה לשנות את מאזני הכוחות במזרח הים התיכון. היא נתפסת כעת כאחת המפסידות בסכסוך הלובי והיא נמצאת בעימות חזיתי מול טורקיה בלי שעלה בידה לגייס לצידה מעצמות אירופיות אחרות או בעלות ברית בנאט"ו. למרות מורכבות היחסים בין ישראל לצרפת, בזירות השונות במזרח הים התיכון ישנה זהות אינטרסים בין פריז לירושלים. הכישלונות הצרפתיים עד כה צריכים לכן להדאיג גם את ישראל.


המדיניות הצרפתית באזור הים התיכון מתבססת על אינטרסים לאומיים ריאליסטים. צרפת רואה את עצמה כמעצמה מהדרג הראשון באזור בזכות מספר יתרונות. היא המדינה הים תיכונית היחידה אשר יש לה מושב קבע במועצת הביטחון של האו"ם ולרשותה הצבא החזק ביותר בין מדינות האזור. למרות שבשנים האחרונות נתנה צרפת עדיפות לפריסה צבאית באפריקה, כוחות צרפתיים פרוסים גם במספר מוקדים במזרח הים התיכון ומעורבים במבצעים שלה, וכן מבצעים של האיחוד האירופי ושל נאט"ו. בנוסף, צרפת יכולה להישען על עוצמה רכה באזור על בסיס קשרים היסטוריים, גם כי מורכבים, עם שחקנים אזוריים רבים. צרפתית היא שפה מדוברת באוכלוסיות ים תיכוניות שונות, והרשת הדיפלומטית והחינוכית הצרפתית הרחבה באזור משמשת לפריז אמצעי השפעה. ובאחרונה, צרפת מגלה מעורבות גוברת באזור, שאמנם משתלבת במגמה המתמשכת של עניין בתהליכים המתרחשים בו אך גם משקפת רצון אישי של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לקחת חלק משמעותי יותר באותם תהליכים.

ועם זאת, צרפת הפגינה חוסר יעילות מסוים בניצול הכלים שברשותה. למרות מעמדה באו"ם, היא לא הצליחה להשמיע קול משפיע בארגון בקשר לים התיכון, היא נראית מהססת בהפעלת כוחה הצבאי, והמוסדות הצרפתיים באזור סובלים מתת-תקצוב. צרפת גם לא מצאה איזון בין רצונה לפעול בשיתוף פעולה עם מדינות אירופאיות אחרות לבין שאיפתה להגן על חופש הפעולה שלה וצעדיה מעוררים ביקורת בקרב שותפותיה באירופה. מעמדה האזורי של צרפת נפגע מהתפתחויות הקשורות בנוכחות הגוברת של רוסיה ושל סין באזור וכן מעליית משקלן של מעצמות אזוריות - טורקיה ומדינות המפרץ. למרות מספר הצלחות של חברות צרפתיות בודדות, צרפת מפגרת מאחורי גרמניה ואיטליה מבחינת הסחר באזור ומתקשה לשמור על מעמדה הכלכלי אפילו במדינות שבהן הייתה דומיננטית במובן זה. כמו כן, העוצמה הרכה הצרפתית במזרח הים התיכון נמצאת בתחרות ישירה עם הפעילות היעילה יותר של מדינות כמו אנגליה או במידת מה גרמניה.

דינה של אי-היציבות במזרח הים התיכון לפגוע גם בצרפת. גלי המהגרים המגיעים מחופי אפריקה לאיטליה ומשם למדינות אחרות באירופה מדאיגים את פריז, וחשש כבד במיוחד מעוררת הפעילות הג'יהאדיסטית במדינות האזור, בעיקר אחרי מתקפות הטרור הקשות שספגה צרפת בשנים 2016-2015. לכן מנסה צרפת לפתח אסטרטגיה, שתשתלב בפעילותה הצבאית באפריקה ותסייע "לדחוף" את קבוצות הטרור הרחק משטחה.

לפיכך, המדיניות הצרפתית באזור מבוססת על שתי מטרות עיקריות: ראשית, צרפת רוצה לשמור על מעמדה בים התיכון ואם אפשר אף לשפר אותו. שנית, פריז מנסה לחזק את כל השחקנים האזוריים אשר נראים לה יעילים במאבק נגד הטרור האסלאמי.

מקרון ברחובות ביירות לאחר הפיצוץ בעיר, אוגוסט 2020

ביקורו של מקרון בביירות ב-6 באוגוסט המחיש את מאפייניה של מדיניות זאת. נשיא צרפת היה המנהיג הבינלאומי הראשון שהגיע לזירת האסון. הוא הבטיח שצרפת תעזור ללבנון בשם הקשרים המיוחדים בין שתי המדינות ואף אמר שמדינתו תתאם את הסיוע הבינלאומי ללבנון. מקרון שוחח עם אזרחים, לרוב בצרפתית, שהתחננו אליו שיציל אותם, נפגש עם מנהיגים לבנונים, בכללם נציג חיזבאללה, דרש סדר פוליטי חדש במדינה והבטיח שיחזור ללבנון בספטמבר. הביקור מהווה הצלחה למקרון לטווח הקצר, לפחות מבחינת יחסי ציבור: הוא מיקד את עצמו בלב האירועים וביטא את שאיפת מדינתו למלא תפקיד מרכזי בשיקום לבנון. עם זאת, לא בטוח האם הצלחה זאת תימשך לטווח הארוך. מפגש המדינות התורמות המקוון שהוביל מקרון ב-9 באוגוסט המחיש את מרכזיותה של צרפת אך בה בעת את מגבלותיה. אמנם מקרון הצליח לכנס סביבו נציגים של יותר מ-30 מדינות, בכללם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וכן מנהיגים אזוריים ונציג מסין, אך בלטה היעדרותם של נציגי רוסיה, טורקיה ואיראן, למרות ששלוש מדינות אלה הבטיחו סיוע ללבנון. עוד מוקדם לדעת אם השחקנים המקומיים יסכימו לשתף פעולה עם המעצמה הקולוניאלית הישנה, או אם צרפת תשכנע את המעצמות האחרות לתת לה את המקום המרכזי בשיקום לבנון, שהיא מבקשת לעצמה. ולכן, ייתכן שייווצר פער בין ההצהרות הצרפתיות המרשימות לבין יכולתה האמיתית של צרפת לקבוע עובדות שיבצרו את מעמדה האזורי.

כך קרה בשתי הזירות העיקריות שבהן הורגשה לאחרונה פעילות צרפתית מוגברת: לוב והמשולש הטורקי-יווני-קפריסאי. בלוב ראו ממשלות צרפת בגנרל ח'ליפה חפטר שחקן נחוץ כדי לסלק את הקבוצות הג'יהאדיסטיות. על בסיס זה, צרפת נשארה תומכת מערבית עיקרית של הגנרל בכל שלבי הסכסוך. בסכסוך בין טורקיה לשכנותיה ההלניות ביטאה פריז תמיכה מובהקת בעמדה היוונית והקפריסאית, תוך תפיסה עצמית כמגנה על האינטרסים של חברות האיחוד האירופי באזור. צרפת תומכת, מבחוץ, בפורום הגז של מזרח הים התיכון, היא פרסמה מספר הצהרות גינוי משותפות עם מדינות ים תיכוניות אחרות נגד הפעילות הטורקית שם, ובנוסף הגבירה את נוכחותה הצבאית בקפריסין. אלא שעד כה, המדיניות הצרפתית בשתי זירות אלה לא נשאה פרי. לא היה די בתמיכה הצרפתית כדי להביא לניצחון חפטר והגנרל הלובי אף ספג תבוסות קשות מכוחות ממשלת ההסכמה הלאומית של פאיז סראז'. תבוסות אלה נתפסו גם כהפסדים טקטיים לצרפת. במקביל, האסרטיביות הצרפתית בענייני הגז הים התיכוני לא ריסנה כלל את הפעילות הטורקית באזור.

כתבה בטלוויזיה הטורקית על המתיחות הגואה בין צרפת וטורקיה, יולי 2020

אירועים אלה הביאו את ממשלת צרפת למקום לא פשוט, במיוחד מול אנקרה. העמדה הצרפתית בסכסוך הלובי העמידה אותה בקו הראשון נגד טורקיה, שהיא בעלת ברית של סראז'. באותו אופן, התמיכה הצרפתית ביוון ובקפריסין הובילה לסכסוך פתוח בין אנקרה לפריז. סכסוך זה, ששורשיו רבים, החמיר בזמן האחרון כשלאחר שנים שבמהלכן תקפו מקרון וארדואן אחד את השני מילולית, תקרית ימית ב-10 ביוני הגבירה את המתח בין המדינות. צרפת טוענת שאניות טורקיות איימו על פריגטה צרפתית בזמן שבמסגרת נאט"ו היא ביקשה לבדוק את הסחורה שעל ספינה בדרך ללוב, מחשש שמדובר בהברחת אמצעי לחימה. טורקיה מצידה ביקשה התנצלות מפריז בטענה שהפריגטה הצרפתית הטרידה את האניות הטורקיות, שנשאו ציוד הומניטרי.

על רקע זה בלטה בדידותה של צרפת. חברות נאט"ו העדיפו להגיב במתינות רבה אחרי התקרית הימית במקום לתמוך בעמדה הצרפתית נגד טורקיה, והתחקיר שהוביל הארגון סוכם בכך שאי אפשר לדעת מי אשם באירוע. ובמישור האירופאי, אף כי איטליה וגרמניה הסכימו להצהרה משותפת עם צרפת בשולי המועצה האירופית האחרונה נגד הברחת אמצעי לחימה ללוב, שיתוף הפעולה בין שלוש המדינות נשאר מינימלי. רומא תומכת בלוב בסראז' במסגרת מדיניות חוץ יותר מאוזנת, וברלין מנסה למנוע הסלמה באזור: היא שימשה למשל כמתווכת בין טורקיה ליוון כשהמתח בין שתיהן גבר בחודש האחרון.

המדיניות הצרפתית במזרח הים התיכון יכולה להשפיע רבות על ישראל. גם אם ירושלים שמרה מרחק מהסכסוך הלובי, מחנה תומכי חפטר כולל את רוב מדינות האזור שאליהן ישראל התקרבה בשנים האחרונות או איתן היא שמרה על יחסים טובים - ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומצרים. כך קיימת זהות אינטרסים לפחות חלקית בין ירושלים לפריז לגבי הזירה הלובית. זהות האינטרסים מובהקת יותר קיימת ביניהן בנושא הגז הים תיכוני. ישראל היא חלק מפורום הגז של מזרח הים התיכון, מחויבת עדיין לרעיון בניית צינור האיסטמד, והיא פיתחה יחסים קרובים עם יוון וקפריסין בזמן שיחסיה עם טורקיה בשפל. בעוד טורקיה אימצה קו כוחני במזרח הים התיכון, כניסה למאזן הכוחות של שחקן משמעותי לצד המדינות ההלניות יכולה להשפיע לטובה על ישראל, גם אם עדיין קשה לדעת עד כמה רחוק צרפת מוכנה ללכת כדי להגן על עמדתה מול אנקרה, והאם היא תצליח לשנות את מאזן הכוחות האזורי.

למרות מורכבות היחסים בין צרפת לישראל, אינטרסים משותפים יכולים לשמש בסיס להתקרבות בין המדינות. בה בעת, יכולתה המוגבלת של צרפת לשנות את מאזן הכוחות האזורי לטובתה היא בשורה רעה גם לישראל. מקבלי ההחלטות הישראליים יכולים להפיק לקחים מהתוצאות המדיניות הצרפתית שהיא אכן מופת של מדיניות לא יעילה במזרח הים התיכון. למרות יתרונותיה היחסיים, ההתנהגות האסרטיבית של צרפת, ללא תכנון מדיני מעמיק, ללא עקביות וללא שיתוף פעולה עם בעלות בריתה, הובילה אותה עד כה לכישלונות לקדם את יעדיה באזור סוער זה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהאפריקהטורקיהלבנון וחזבאללהאקלים, תשתיות ואנרגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.