שינויי אקלים והביטחון הלאומי של ישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על שינויי אקלים והביטחון הלאומי של ישראל

שינויי אקלים והביטחון הלאומי של ישראל

שריפות ענק וחום קיצוני בקיץ, סופות עוצמתיות בחורף - כך צפויה להיראות שגרת החיים בישראל בעתיד הקרוב. השפעותיה של ההתחממות הגלובלית כבר מורגשות היטב באזור, ועל ירושלים להיערך בהתאם לכלל התרחישים – מאסונות טבע ועד אלפי פליטים ממדינות שכנות שיצבאו על הגבולות

מבט על, גיליון 1397, 29 באוקטובר 2020

English
קולין פרייס

גל החום האחרון ושריפות היער שהשתוללו לאחרונה בישראל, כמו גם בסוריה ובלבנון השכנות, הם תזכורת חדה לכך ששינויי האקלים כבר כאן, וכי השפעותיהם כבר מורגשות במזרח התיכון. לאור הצפי להתגברות גלי החום, צמצום מקורות המים והעלייה במפלס הים במזרח התיכון, ישראל עשויה למצוא את עצמה מתמודדת עם בעיה קשה של אי-יציבות אזורית וכמות גדולה של פליטי אקלים הצובאים על גבולותיה. כדי להתכונן טוב יותר לעתיד אפל מסוג זה, על ישראל לשלב את שינויי האקלים בתוך סדר היום של הביטחון הלאומי ולכלול את איומי האקלים מבית ומחוץ בהערכות הביטחון הלאומי שלה. עליה לשקול את התרחישים האזוריים בכל תוכנית היערכות, ובהתאם לתקצב ולפעול.


ישנן עדויות ברורות לכך שאקלים כדור הארץ משתנה, וכי אנו יוצאים מ"אזור הנוחות" של התקופה הגיאולוגית 'הולוקן', שהתאפיינה בתנאי אקלים קבועים למדי על פני כדור הארץ במשך 10,000 השנים האחרונות. זו התקופה שבה הציוויליזציות שלנו התפתחו בעולם, כשהן נהנות מטמפרטורות קבועות למדי, דפוסי משקעים קבועים ומפלס ים יציב. כעת אנו יוצאים במהירות מעידן ההולוקן ונכנסים למה שיש המכנים האנתרופוקן - עידן חדש של אקלים המושפע מהאנושות. מאז המהפכה התעשייתית (1750 לערך), לא רק שאוכלוסיית העולם גדלה מפחות מחצי מיליארד בני אדם ליותר משבעה מיליארד כיום, אלא שרמת גזי החממה באטמוספירה כיום היא הגבוהה ביותר משהייתה במיליון השנים האחרונות לפחות. נכון שכדור הארץ עבר תקופות קרח קודמות ותקופות בין-קרחוניות חמות (אפילו חמות יותר מהיום) במהלך מאות אלפי שנים, אולם הציוויליזציה האנושית לא הייתה קיימת באותן תקופות. לכן, אם אנו רוצים להתמקד בהשפעה על האנושות אנלוגיות כאלה אינן רלוונטיות, ואף מטעות.

בבואנו לבחון את הסיכונים כתוצאה משינויי האקלים במזרח התיכון, עלינו לשקול שלוש קטגוריות סיכון: חומרת הסכנות העתידיות (כמו שריפות יער וחורש, גלי חום, בצורת, שיטפונות, עליית פני הים), החשיפה לסכנות אלה (למשל, של האוכלוסייה, של תשתיות פיזיות, של משאבי טבע), והפגיעות אליהן (כגון יכולתנו להיערך לסכנות, מידת החוסן הציבורי מולן והתמיכה הממשלתית).

כנס במכון למחקרי ביטחון לאומי, בשיתוף עם קרן קונראד אדנאואר, בנושא שינויי האקלים וביטחון לאומי, ספטמבר 2020

כמו בכלל אזור הים התיכון, גם בישראל נצפו שינויים משמעותיים בטמפרטורה בעשורים האחרונים, ומגמה זו צפויה להימשך גם בעתיד. הטמפרטורה הממוצעת השנתית בישראל עלתה ב-1.4 מעלות צלזיוס בתקופת השנים 1950–2017, כאשר ההתחממות הגדולה ביותר התרחשה בשלושת העשורים האחרונים (0.53~ מעלות צלזיוס בכל עשור). הטמפרטורות החלו לעלות באופן שיטתי החל משנות השמונים. זאת בהשוואה להתחממות גלובלית של כ-1 מעלה צלזיוס במהלך 130 השנים האחרונות! מכאן שההתחממות בחלק הזה של העולם מהירה הרבה יותר. בתרחיש "עסקים כרגיל", כלומר אם המגמות הנוכחיות יימשכו כפי שהן, הטמפרטורה הממוצעת בישראל צפויה לעלות מכיום (2020) ועד שנת 2050 בעוד 1.2 מעלות צלזיוס.

עלייה בטמפרטורה, במיוחד בחודשי הקיץ, תביא לכך שהטמפרטורה השכיחה תהיה מעל 37 מעלות צלזיוס. לכך תהיה השפעה ישירה על התיירות, הכלכלה הלאומית, הביקוש לאנרגיה לקירור וכן על פעולות הצבא. מערכות קירור בספינות, מטוסים, טנקים וכד' שיתחממו יתר על המידה עקב תנאי חום קיצוניים ממושכים, עלולות לחוות כשלים וכתוצאה מכך לשבש את הפעילות השוטפת.

מבלי להמעיט בהשפעות הללו, הסיכונים המשמעותיים יותר לביטחון הלאומי של ישראל יגיעו מעליית הטמפרטורה שיחוו מדינות שכנות חלשות ומפולגות, אשר חסרות את האמצעים ההולמים להתמודד עם המגמה. לחום המתגבר יצטרפו מתחים אתניים, חברתיים וכלכליים קיימים, בשילוב עם שלטון לא מתפקד. בשנת 2018 מצא צוות של אוניברסיטת MIT כי עליית הטמפרטורה עשויה להפוך אפילו את המדינות העשירות והיציבות של המפרץ הפרסי לבלתי ראויות למגורים עד שנת 2050 .

פודקאסטרטגי של המכון למחקרי ביטחון לאומי בנושא שינויי האקלים והביטחון הלאומי בישראל, בהשתתפות תת-אלוף (במיל') מייק הרצוג

ביטוי נוסף לשינויי האקלים הוא השפעתם על הגשמים. עם זאת, כאשר מנתחים את נתוני הגשמים של ישראל, התוצאות פחות מוחלטות. ב-30 השנים האחרונות אנו עדים למגמה של ירידה בכמות המשקעים בכל ישראל באופן שעולה בקנה אחד עם המגמות בכל אזור הים התיכון, אולם מגמות ארוכות טווח אלה בכמויות המשקעים עדיין אינן מובהקות סטטיסטית. בכל זאת, בתרחישים העתידיים, כאשר משווים לתקופת השנים 1961–1990, אנו יכולים לצפות לירידה של עד 25% בכמויות המשקעים עד שנת 2100.

משקעים מופחתים בשילוב עם אידוי מוגבר יחמירו את מחסור המים באזור וישפיעו על זמינות המים, במיוחד במדינות שכנות שבהן עדיין לא נעשה שימוש נרחב בהתפלת מים. לכך תהיה השפעה ישירה על היבול החקלאי בשל ריבוי בצורות והשלכות על ביטחון המזון באזור, לצד הגידול הנמשך באוכלוסיית ישראל והאזור. משקעים מופחתים וטמפרטורות עולות יביאו לשריפות גדולות והרסניות יותר בישראל ובאזור, וישראל חוותה דוגמה לכך רק לאחרונה.

לאור הצפי לעלייה בגלי החום ולירידה במקורות המים, ניתן לצפות לתסיסה באזורים כפריים ועירוניים שמקורה ביבולים כושלים. ללא מענה ממשלתי הולם שיסייע לאוכלוסייה, תסיסה כזו יכולה להתפתח להתקוממות עממית כפי שקרה ב"אביב" הערבי, וכפי שעדיין מתרחש בסוריה ובאזורים אחרים במזרח התיכון. הסברה היא שהמלחמה בסוריה ניצתה, לפחות בחלקה, בשל חקלאים שנטשו את שדותיהם לאחר בצורת בת ארבע שנים בין 2007 ל-2010, ועברו לערים כמו דמשק, ולאחר שלא מצאו עבודה גויסו לארגוני מורדים, וביניהם דאע"ש. תסיסה עממית כזו יכולה להוביל בקלות להתקוממות אלימה ואף למלחמת אזרחים, ולבסוף לגלים חוזרים של פליטים מהמזרח התיכון ואפריקה, המחפשים חיים חדשים וטובים יותר באירופה.

שריפות גדולות שפרצו בשבועות האחרונים במזרח התיכון

במקביל לירידה הצפויה בכמות המשקעים השנתית הכוללת, המודלים צופים גם סופות עזות יותר, שכאשר יתרחשו ייצרו אירועי שיטפונות כבדים. אירועים כאלה של משקעים כבדים עלולים לפגוע בתשתיות כמו גשרים, סכרים וכבישים, ולהביא לנתק של אזורים במדינה למשך שעות ואולי ימים. בחורף של 2019/20, חיל האוויר הושפע ישירות מאירועי הגשמים העזים בדרום.

האיום השלישי משינויי האקלים הוא עליית מפלס פני הים. ייתכן שבמקרה זה לא מדובר באיום ישיר גדול על ביטחונה של ישראל, אך זהו איום גדול על שכנתנו מדרום, מצרים. עלייה של מטר אחד במפלס מי ים התיכון תביא לכך שאזור הדלתא של הנילוס ישקע בחלקו, וערים כמו אלכסנדריה ופורט סעיד יהיו מתחת למים. כיום חיים באזורים אלה יותר מ-6 מיליון בני אדם, ורובם יצטרכו להעתיק את מקום מגוריהם למקום חדש. בנוסף, עד שנת 2050 אוכלוסיית מצרים צפויה להכפיל עצמה ולהגיע ל-200 מיליון איש. מצב זה עלול לגרום לבעיית פליטי אקלים באזור בקנה מידה עצום.

ישראל אמנם מדינה בעלת חוסן ויכולת להתמודד עם אירועי מזג אוויר קיצוני, שיטפונות ואפילו גלי חום ושריפות שיתרחשו בתחומה, אולם האיום האמיתי על ביטחונה הלאומי נמצא מחוץ לגבולותיה. המדינות השכנות לה פחות עמידות והרבה יותר פגיעות לשינויי האקלים. לאור העלייה הצפויה בגלי החום, הירידה במקורות המים והעלייה במפלס הים, נוכל לצפות לראות מגמות הדומות לאלה שקדמו לאביב הערבי, עם התקוממויות באזורים כפריים ועירוניים בעקבות יבולים כושלים, מחסור במים והצפות של ערי חוף. כתוצאה משינויי האקלים, ישראל עלולה למצוא עצמה בפני בעיה גדולה של חוסר יציבות אזורית, לצד כמות גדולה של פליטי אקלים בגבולותיה.

כדי להיערך טוב יותר לעתיד אפל כזה, על ישראל לשלב את שינויי האקלים בסדר היום שלה העוסק בביטחון הלאומי, ולכלול את איומי האקלים מבית ומחוץ בהערכות הביטחון הלאומי שלה. עליה לשקול את התרחישים האזוריים בכל תוכנית היערכות, ובהתאם להקצות תקציב ולפעול.

____________________________________________________________________

*פרופ' קולין פרייס הוא ראש בית הספר ללימודי סביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב. מאמר זה הוא חלק מתוכנית מחקר חדשה בנושא אקלים וביטחון לאומי הנתמכת על ידי קרן קונרד אדנאואר  (KAS)בישראל. זו גרסה מקוצרת ומעודכנת של מאמר ארוך יותר, שיפורסם בסוף 2020.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםסעודיה ומדינות המפרץאקלים, תשתיות ואנרגיהחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
Shutterstock
נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית: אינטרסים, אתגרים וסיכויי מימוש
הימצאותה של הנורמליזציה הישראלית-סעודית על הפרק מעידה כי המניעים הבסיסיים של ישראל, ערב הסעודית וארצות הברית לקידום יעד זה לא השתנו באופן מהותי גם לאחר שהמומנטום להשלמת התהליך נבלם עקב מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר 2023 והמלחמה שפרצה בעקבותיה. שלוש המדינות המרכזיות בתהליך עדיין חותרות, כל אחת מסיבותיה, להבשלת המגעים בנושא, כשמטרת-העל היא עיצוב ארכיטקטורה אזורית חדשה במזרח התיכון. קובץ זה מאגד מאמרים שכתבו חוקרי המכון למחקרי לאומי, אשר דנים בעמדות ובאינטרסים של מדינות ושל שחקנים לא-מדינתיים, במזרח התיכון ומעבר לו, בדבר נורמליזציה ישראלית-סעודית ובהשפעתם הישירה או העקיפה, השלילית או החיובית של בעלי האינטרסים על התהליך ועל הסיכויים להבשלתו.
12/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.