מעבר לאנרגיה: מה משמעותו של פורום הגז של מזרח הים התיכון? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מעבר לאנרגיה: מה משמעותו של פורום הגז של מזרח הים התיכון?

מעבר לאנרגיה: מה משמעותו של פורום הגז של מזרח הים התיכון?

מבט על, גיליון 1133, 3 בפברואר 2019

English
אופיר וינטר
גליה לינדנשטראוס
ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס במהלך פגישתם המשולשת עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. כרתים, 10 באוקטובר 2018.

פתיחת השיחות הרשמיות בדבר הקמת פורום הגז של מזרח הים התיכון מהווה חיבור ראשון מסוגו של הבריתות המשולשות שרקמו בשנים האחרונות מצרים וישראל – כל אחת בנפרד – עם יוון וקפריסין, והיא גם תוצר של עסקת ייצוא הגז מישראל למצרים, שנחתמה בפברואר 2018. ייסוד הפורום משקף מגמה שבמסגרתה מערכות היחסים המשולשות לא זו בלבד שאינן הופכות למערכות מתחרות, אלא יוצרות נקודות השקה. בעוד שנושא האנרגיה הוא הבסיס להקמת פורום הגז, ניתן לזהות תהליכים גאו-אסטרטגיים רחבים יותר שהביאו לייסודו ואשר אותם עשויות מדינות האזור למנף לשיתופי פעולה נוספים.


ב-14 בינואר 2019 הזמין שר הנפט המצרי, טארק אל-מולא, את שרי האנרגיה של קפריסין, יוון, ישראל, איטליה, ירדן והרשות הפלסטינית, כדי לדון בייסוד "פורום הגז של מזרח הים התיכון" (EMGF). גוף זה, שמטהו יישב בקהיר, ישמש קורת-גג לשיתוף פעולה ודיאלוג סביב פיתוח משאבי הגז באזור. בסיום המפגש הכריזו השרים על אודות פתיחת שיחות רשמיות לגבי מבנה הפורום במטרה לגבש המלצות לקראת הכינוס הבא באפריל. בעוד שנושא האנרגיה הוא הבסיס להקמת פורום הגז, ניתן לזהות תהליכים גאו-אסטרטגיים רחבים יותר שהביאו לייסודו, ואשר אותם עשויות מדינות האזור למנף לשיתופי פעולה נוספים במזרח הים התיכון, החורגים מנושא פיתוח משאבי הגז.

חיבור משולשי שיתוף הפעולה במזרח הים התיכון

הכוונה לייסד את הפורום פורסמה בראשונה בפסגה שערכו באוקטובר 2018 בכרתים מנהיגי מצרים, יוון וקפריסין. הפורום מהווה חיבור ראשון מסוגו של הבריתות המשולשות שרקמו בשנים האחרונות מצרים וישראל - כל אחת בנפרד - עם יוון וקפריסין, וכן תוצאה של עסקת ייצוא הגז מישראל למצרים, שנחתמה בפברואר 2018. ייסוד הפורום משקף מגמה שבמסגרתה מערכות היחסים המשולשות לא זו בלבד שאינן הופכות למערכות מתחרות בין שתי המדינות, אלא יוצרות נקודות השקה. לצד תגליות גז, התפתחות זו נובעת גם מהאסרטיביות הגוברת של טורקיה בזירה הים תיכונית ומהחששות שהיא מעוררת במדינות האזור. בנוסף, הקמת הפורום מבטאת את היענות השחקנים השונים לרצונה של מצרים להפוך לרכזת (hub) אזורית של אנרגיה בהתבסס על מתקני הנזלת הגז המצויים ברשותה.

תקרית המשט לעזה (המאווי מרמרה) וכן המשבר הכלכלי ביוון היו בין הזרזים העיקרים ליצירת משולש היחסים הישראלי-יווני-קפריסאי, שהחל להתהוות ב-2010. למרות החששות שהיו בישראל כי מפלגת השמאל הקיצוני, סיריזה, שעלתה לשלטון ביוון ב-2015, תגרום להתקררות היחסים עם ישראל, בפועל קרה ההיפך והיחסים התהדקו. גם הסכם הנורמליזציה בין ישראל לטורקיה מיוני 2016 לא עצר את התפתחות היחסים בין ישראל ליוון ולקפריסין, בין היתר, משום שפחות משנתיים לאחר חתימתו שוב הוחרפו היחסים בין טורקיה לישראל ואין שגרירים באנקרה ובתל אביב. מינואר 2016 מקיימים ראש ממשלת יוון, נשיא קפריסין וראש ממשלת ישראל מפגשי פסגה משולשים. המפגש האחרון, והחמישי במספר, נערך בדצמבר 2018 בבאר שבע, ועמד בסימן חדשנות וסייבר. מעבר לכך, מערכת היחסים בין המדינות כוללת שיתופי פעולה בשורה נרחבת של תחומים, ביניהם התחום הצבאי וההיערכות לשעת חירום. לאור מגוון ועומק שיתופי הפעולה בין המדינות הוסכם במפגש שנערך בבאר שבע על אודות הקמת מזכירות קבועה בניקוסיה, שתסייע בניהול מערכת היחסים המשולשת. ניכרת גם תמיכתה של ארצות הברית בהתהדקות היחסים בין ישראל ליוון, כאשר בדיאלוג האסטרטגי שהתקיים בדצמבר 2018 בין מזכיר המדינה האמריקאי לבין שר החוץ היווני אמר מייק פומפאו שהוא שמח לראות את יוון כ"כוח המוביל של יציבות אזורית במזרח הים התיכון".

 כתמונת מראה, משולש היחסים המצרי-יווני-קפריסאי התהדק בשנים האחרונות סביב אינטרסים משותפים בתחומי הכלכלה והביטחון. תרמה לו המתיחות בין שלוש המדינות לבין טורקיה, וגם הוא עוגן במזכירות קבועה בניקוסיה. מנהיגי המדינות נועדו מאז 2014 לשישה מפגשי פסגה משולשים שהוקדשו לתיאום בשורת נושאים, בהם התוויית הגבולות הכלכליים בים התיכון, הנחת צינורות להזרמת גז מקפריסין למתקני ההנזלה במצרים, חיבור רשתות החשמל, פיתוח התיירות, מאבק בהגירה הבלתי חוקית ואימונים משותפים של חילות הים והאוויר. משולש הקשרים מסייע למצרים לקדם את האינטרסים שלה אל מול האיחוד האירופי, ומקל גם על יוון וקפריסין לקדם את ענייניהן באפריקה. בנוסף, ארצות הברית והאיחוד האירופי רואים בו ערובה לקידום אינטרסים של חברות גז אמריקאיות ואירופאיות במזרח הים התיכון ולהפחתת התלות האירופית בגז הרוסי.

הבשלת תהליכים גאו-אסטרטגיים במזרח הים התיכון

הקמת פורום הגז היא ביטוי להלימה הגוברת בתפיסותיהן של המדינות החברות בו בדבר חשיבותו של מזרח הים התיכון לביטחונן הלאומי. בעוד יוון וקפריסין רואות בים התיכון באופן מסורתי מרחב אסטרטגי ראשי, הרי שעבור מצרים, ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, מדובר בשינוי מסוים בקונספציה האסטרטגית. האוריינטציה הים התיכונית המשותפת היא פועל יוצא של שלושה תהליכי עומק:

א. התחזקות משקלם של השיקולים הריאל-פוליטיים הפרגמטיים על חשבון אידיאולוגיות נוקשות. מדינות האזור אינן רואות בקשרים בים התיכון - לפחות בינתיים - "ברית קבועה" המבוססת על אתוס רעיוני או תרבותי משותף, אלא "ברית גמישה" ואינסטרומנטלית, הנסמכת על אינטרסים בתחום הכלכלה והאנרגיה ועל נכונות לשיתוף פעולה בהתמודדות עם אתגרי ביטחון משותפים.

ב. שינוי בהגדרתן של יחידות גיאוגרפיות אזוריות. ההתייחסות הגדלה למזרח הים התיכון במונחים של "אזור" בפני עצמו מדגימה את העלייה במשקלם של שיקולים גיאו-כלכליים על חשבון שיקולים גיאו-פוליטיים. כפי שהסבירו חוקרים מצרים המקורבים לממסד השלטוני, בהם מוחמד פאיז פרחאת ועבד אל-מונעם סעיד, גבול טריטוריאלי משותף אינו מהווה עוד במאה ה-21 תנאי הכרחי ליצירת גושים אזוריים, לאור יכולתו של האינטרס הכלכלי המשותף במזרח הים התיכון לגמד את השפעתם של הבדלים בין מדינות ועמים ולשמש בסיס לכינון אזור שגשוג משותף.

ג. התפתחות זהות ים תיכונית. האינטרסים המשותפים במזרח הים התיכון מלווים בשיח גובר במדינות האזור על אתוס אזורי משותף ועל הצורך בקרבה ובהפריה הדדית בין עמי האזור. במקרה הישראלי, פיתוח יחסים במזרח הים התיכון מהווה רכיב בגלגול העכשווי של "ברית הפריפריה", שנועדה במקורה להתגבר על הבידוד האזורי של ישראל. במקרה המצרי, ההשתייכות לים התיכון מתוארת כפתח למעברה של מצרים ממשבר לשגשוג כלכלי וכן כהזדמנות לחיזוק מעמדה המוביל בזירות האזורית והבינלאומית, כפי שבא לידי ביטוי בין היתר בהקמת מטה פורום הגז בקהיר. יוון חותרת אף היא לתפקיד מרכזי באזור לאור היתרונות הנובעים מחברותה בנאט"ו ובאיחוד האירופי. במקרים היווני והקפריסאי, ההנחה היא גם שדרך שיתופי פעולה במזרח הים התיכון יוכלו שתי המדינות להתגבר על חלק מההשלכות השליליות הנובעות מנחיתותן המספרית-דמוגרפית מול טורקיה.

משמעויות

אף שהוצהר שפורום הגז פתוח למדינות נוספות, המפגש בקהיר לא כלל נציגים מטורקיה, מלבנון ומסוריה. היעדרות מדינות אלו אינה מפתיעה, בין היתר לאור המחלוקות סביב מאגרי הגז בין טורקיה לקפריסין ובין ישראל ללבנון, אך היא מדגימה את המגבלות בתוכן מתקיים שיתוף הפעולה במזרח הים התיכון כאשר לשחקנים שהורחקו מהפורום יש אינטרס לפעול נגד הידוק היחסים בין השחקניות האחרות. בהקשר זה ניתן לטעון, שכפי שהחשש מאיראן מהווה גורם מדרבן להתקרבות בין ישראל למדינות המפרץ הערביות, כך גם האתגר הטורקי הוא גורם מקרב ביחסי ישראל-יוון-קפריסין-מצרים במזרח הים התיכון.

הפורום עורר ביקורת בקרב האחים המוסלמים במצרים ובקרב איגודים מקצועיים בירדן, שיצאו נגד קידום הנורמליזציה עם ישראל, כפי שזו באה לידי ביטוי בהקמת גוף אזורי בו ישראל חברה לצד שחקניות ערביות. עם זאת, לזכותה של הקואליציה האזורית החדשה עומדים מספר גורמים מסייעים: האינטרסים הכלכליים העמוקים הניצבים מאחורי שיתופי הפעולה בתחום האנרגיה; ההגבלה של הפורום לסוגיות קונקרטיות בתחום הגז; הנכונות של הרשות הפלסטינית ליטול חלק בפורום ולתת הכשר משתמע להצטרפות ירדן ומצרים; הנחישות של מצרים לבסס את מעמדה כרכזת אנרגיה אזורית ואף ליטול קלף זה מידיה של טורקיה; ותמיכתן הפעילה של יוון, קפריסין ואיטליה במהלך, בגיבוי האיחוד האירופי וארצות הברית.

עד כה מתמקדות המדינות באינטרסים הפרגמטיים הגלומים בפורום הגז, אך נמנעות מלקשור בינו למכנים אזוריים משותפים הנוגעים להיסטוריה ולתרבות של הים התיכון או לצורך בטיפוח הקשרים בין עמיו. בנוסף, החברות הערביות בפורום - בראשן מצרים וירדן - הקפידו על פרופיל תקשורתי נמוך בסיקור הקמתו. כותרת באתר אינטרנט מצרי עצמאי הגדירה התנהלות זו בפרפרזה לאמירתו של ניל ארמסטרונג כ"ידיעה קטנה בעיתונים, התפתחות גדולה במדיניות". ואומנם, לפורום יש ערך כלכלי וסמלי חשוב, אך על מנת שישמש בסיס להתפתחות אזורית אסטרטגית בטווח הרחוק, רצוי שיגשים יעדים נוספים: חיזוק ההכרה האזורית - ובמיוחד במדינות ערב - בערך הגלום ביחסי שיתוף פעולה הכוללים את ישראל במזרח הים התיכון; הגברת האינטראקציות האנושיות והאזרחיות בין כלל עמי האזור; והמשך טיפוח תפיסות של מרחב אזורי משותף.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםכלכלה וביטחון לאומימצריםאקלים, תשתיות ואנרגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25
Shutterstock
שלושה אירועים, חשש אחד: סכנה לכלכלת ישראל
מדוע גברה הסבירות למשבר פיננסי בישראל?
08/04/25
Shutterstock
תקציב המדינה 2025 – אישוש לחששות חברות דירוג האשראי
מהם מאפייניו העיקריים של התקציב שאושר בממשלה ומדוע הוא נכשל מלספק את הצרכים הכלכליים הרחבים של המדינה, ולא מעניק סיבה לחברות דירוג האשראי לחזור בהן מההחלטה להוריד את הדירוג הישראלי?
25/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.