משבר הגרעין האיראני והממשל האמריקאי: דילמת הסנקציות על רקע המאמץ לקדם הסכם - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על משבר הגרעין האיראני והממשל האמריקאי: דילמת הסנקציות על רקע המאמץ לקדם הסכם

משבר הגרעין האיראני והממשל האמריקאי: דילמת הסנקציות על רקע המאמץ לקדם הסכם

מבט על, גיליון 660, 1 בפברואר 2015

English
זכי שלום
השעיית ההצבעה בעניין חקיקת הרחבת הסנקציות כנגד איראן בקונגרס אמורה להרחיב את טווח התמרון של הממשל מול איראן. אפשר שהממשל ינצל את ההשעיה על מנת להבהיר לאיראן, כי מדובר בהתפתחות זמנית בלבד וכי אם תמשיך לדבוק בעמדותיה ולא תאפשר התקדמות לקראת הסכם שיבטיח את התרחקותה מהסף הגרעיני, ישובו צירי הקונגרס התומכים בהקשחת עמדות כלפיה לפעול למען הרחבת הסנקציות, וביתר שאת. כמו כן מפחיתה ההשעיה את מפלס המתח, שנוצר בין ישראל לממשל האמריקאי בעקבות כוונתו של נתניהו לנאום בפני הקונגרס, הגם שממשלת ישראל תצטרך מעתה להביא בחשבון את הזיקה שיצר הממשל בין תמיכה בישראל בזירה הבינלאומית לבין אי-התערבות ישראלית, באמצעות הקונגרס, בשיקולי הממשל בנוגע למשא ומתן עם איראן.

בנאום על מצב האומה, שנשא הנשיא ברק אובמה ב-20 בינואר 2015, הוא קבע, כי הדיאלוג המתנהל בין המעצמות (ה-P5+1) לבין איראן בסוגיית הגרעין, הוביל לעצירת התקדמותה של איראן לקראת יכולת גרעינית צבאית ולצמצום מאגר החומרים בעלי הפוטנציאל הגרעיני שברשותה. עד יולי 2015 – סיומה של תקופת ההארכה השנייה של הסכם הביניים, שנחתם בנובמבר 2013 – אמורים איראן והמעצמות לנסח הסדר כולל, שעקרונותיו יסוכמו עד מארס 2015. תקופה זו, לדברי הנשיא, מעניקה הזדמנות להגיע להסדר שימנע את השלמת התכנית הגרעינית של איראן, יבטיח את ביטחונה של ארצות הברית ושל בעלות בריתה ובכללן ישראל, וימנע עימות מלחמתי במזרח התיכון. עם זאת, הדגיש הנשיא, אין ביטחון שהשיחות יובילו להסדר, ולכן ארצות הברית שומרת את כל האופציות על השולחן.

התנגדות נחרצת הביע הנשיא בנאומו ליוזמה שהתגבשה בקרב חברי קונגרס משתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקאית (ובינתיים, לפחות זמנית, ירדה מן הפרק), להטיל סנקציות חדשות על איראן. הוא הזהיר, כי המהלך יביא לפרוד בין ארצות הברית לבין שותפותיה למאמץ לסכל את תכניתה הגרעינית של איראן, המתנגדות להרחבת הסנקציות, ועלול להביא לקריסת הדיאלוג עם איראן. בהמשך, טען הנשיא, איראן תקדם את פרויקט הגרעין. יתר על כן, הנשיא הבהיר, כי יטיל ווטו על יוזמה של הקונגרס להרחיב את היקף הסנקציות – מסר שמשמעותו הייתה, שיידרש רוב של שני שלישים להצעת החלטה בהצבעה חוזרת בבית הנבחרים ובסנאט, כדי שתועבר כחוק תוך ביטול יכולת הווטו של הנשיא.

       נחרצותו של הנשיא בהקשר זה הומחשה בדבריו, כי לא יאמץ את המדיניות של ממשלים קודמים, שקיבלו החלטות נמהרות מתוך מניעים פופוליסטים, לדבריו, במקום לנהוג בתבונה ובשיקול דעת. ממשלים אלה — כך הנשיא – נחפזו לפעול באמצעים צבאיים מול האתגרים שניצבו בפניהם וכך סיבכו את ארצות הברית במערכות צבאיות לא-נחוצות, תוך הזנחת הצורך לגבש אסטרטגיה רחבת היקף, שתכונן מציאות בינלאומית בטוחה יותר. מדיניות הממשל הנוכחי, הבהיר הנשיא, תתבסס על שילוב בין עוצמה צבאית ודיפלומטיה, על נחישות והתמדה ולא על איומי סרק רברבנים.

       מסרים ברוח זו הועברו גם על ידי מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי. בין היתר, קרי אמר, כי בהיעדר הסכם, איראן תמשיך בקידום פרויקט הגרעין שלה וכי הטלת סנקציות נוספות עלולה להביא לקריסת מערך הסנקציות כולו. כן אמר קרי, כי גם "אישיות מרכזית בקהילת המודיעין בישראל" (המדובר בראש המוסד) אמרה למשלחת של סנטורים, כי הטלת סנקציות בעיתוי הנוכחי "תפוצץ" את הדיאלוג עם איראן. קרי חזר על עמדתו של הנשיא, כי התבדו התחזיות הקודרות שלפיהן הסכם הביניים יאפשר לאיראן להתקדם בתחום הגרעיני. קרי הדגיש, כי מתקיימת ביקורת הדוקה על עמידתה של איראן בתנאיו של הסכם הביניים, וכי הסכם זה  הינו רק שלב שנועד להבטיח, שאיראן לא תתקדם במהלך המשא ומתן במישור הגרעיני. קרי הוסיף ואמר שהפסקת הפעילות של איראן בכיוון השגתו של נשק גרעיני [במסגרת הסכם] רק תשפר את מצבה הביטחוני של מדינת ישראל.

     שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנטה פאוור, אמרה, כי הסכם סופי עם איראן לא ייחתם אלא אם ישוכנעו מעצמות ה-P5+1, כי הפעילות הגרעינית של איראן מיועדת לצרכי שלום בלבד. לדבריה, אם יסתבר שאין סיכוי להסדר, הממשל יפסיק את השיחות ויתאם עם הקונגרס דרכי לחץ נוספות על איראן. ואולם, כמו הנשיא, השגרירה קבעה, כי הטלת סנקציות חדשות על איראן בשעה זו תוביל אותה להפסיק את המשא ומתן תוך האשמת ארצות הברית באחריות לקריסתן. כך, במקום לבודד את איראן, תבודד ארצות הברית, בסופו של דבר את עצמה. בכך, עלולה ארצות הברית  להפסיד סיכוי להסיר מעליה את האיום האיראני בדרכי שלום.

      קשה להניח שהממשל האמריקאי אכן מעריך שיעלה בידו, בטווח הזמן שעד אביב 2015, להגיע להסדר שיבטיח שפעילותה הגרעינית של איראן תתמקד בצרכי שלום בלבד וכי ניתן יהיה למנוע לחלוטין את קידום פרויקט הגרעין האיראני. סביר יותר להניח שראשי הממשל סוברים שיוכלו לקדם הסכם כולל במתווה דומה לזה של הסכם הביניים, שהושג בשלהי 2013. הסכם שכזה יעניק לאיראן לגיטימציה לשימור יכולתה לפעול במסגרת הפרמטרים הקיימים בתחום הגרעין, על בסיס פיקוח הדוק מבעבר. בפועל, איראן תותיר בידה אופציה לקדם יכולת גרעינית במועד שתבחר. אפשר שהממשל מעריך שהסדר כזה, גם אם אינו אופטימלי, ועל בסיס ההנחה שמשטר הסנקציות הקיים יישאר ברמתו הנוכחית, יעניק לארצות הברית "אורך נשימה" להמשך הדיאלוג עם איראן, זאת בהיעדר חשש ממשי שאיראן תתקדם לעבר מימוש פרויקט הגרעין שלה בטווח הזמן הנראה לעין.

      לפי שעה, כל עוד נמשך המשא ומתן, הממשל דבק בעמדה, כי סנקציות נוספות יגרמו לפרישת איראן מהדיאלוג וישחררו אותה, הלכה למעשה, מהתחייבויותיה המעוגנות בהסכם הביניים. בד בבד, ניתן להניח, כי הממשל מסתמך על הלחץ שמפעילים חברי קונגרס להטיל על איראן סנקציות נוספות, כדי לנסות ולדרבן את ההנהגה האיראנית להגמיש את עמדותיה כך שניתן יהיה לקדם הסכם (תוך צמצום הרלוונטיות של אופציות אחרות, כולל האופציה הצבאית, להתמודדות עם המשבר).

      מטבע הדברים, הזמנת ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לשאת דברים בסוגיה האיראנית בפני הקונגרס, בעת התגבשותה של היוזמה להטיל סנקציות נוספות על איראן,  העצימה את חששות הממשל מפני סחף בקונגרס, אשר יגביל באורח דרמטי את מרחב התמרון של הממשל בנושא זה. משום כך הפגין הממשל מורת רוח גלויה מכוונתו של נתניהו לשטוח בפני צירי בית הנבחרים והסנאטורים את עמדתו בסוגיית המשא ומתן עם איראן ואת חששותיה של ישראל מפני גיבוש הסכם, שלא יכלול מענה לאינטרסים ביטחוניים מהותיים שלה. על רקע זה שיגר הממשל לישראל רמז שקוף למדי בדבר קשר בין עמדותיה של ישראל בסוגית המשא ומתן עם איראן וסוגיית הסנקציות לבין נכונותה של ארצות הברית לסייע לישראל להדוף את מאמציהם של הפלסטינים להפעיל על ישראל לחץ משפטי-דיפלומטי בינלאומי. בהדלפה שיוחסה ל"גורם מקורב למזכיר המדינה", הובהר, כי ניסיונותיו של ראש הממשלה נתניהו לרתום את הקונגרס לפעולה בסוגיה האיראנית בניגוד לעמדת הממשל, עלולים לפגוע ב"מידת הדבקות" של מזכיר המדינה לפעול לטובת ישראל נגד הניסיונות לפגוע במעמדה בזירה הבינלאומית.

       לא זו בלבד שכוונתו של ראש הממשלה נתניהו לנאום בפני הקונגרס הגבירה מתח קיים בין הממשל לממשלת ישראל, אלא שבמקביל התעצם המתח בין הנשיא אובמה לבין צירי הקונגרס הדמוקרטים, שהתכוונו לתמוך בחקיקת הסנקציות המורחבות על איראן. החלטתם של צירים אלה "ליישר קו" עם הנשיא ולהקפיא לפי שעה את תמיכתם בהצעת ההחלטה, הביאה להשעיית ההצבעה בנושא – ככל הנראה עד תום פרק הזמן המוקצב לגיבוש הסכם כולל עם איראן.  ננסי פלוסי, חברת המפלגה הדמוקרטית, הנחשבת כבעלת השפעה בקונגרס, הרחיקה לכת וקבעה, כי נאומו המתוכנן של נתניהו בפני הקונגרס יפגע במאמציו של הממשל להגיע להסכם עם איראן בסוגיה הגרעינית. הגם שנמנעה מלומר זאת במפורש, טמון בדבריה מסר ברור למדי, הן לנתניהו והן למזמיניו לנאום בפני הקונגרס, ובראשם יו"ר בית הנבחרים, איש המפלגה הרפובליקאית ג'ון ביינר, שלא לממש הזמנה זו בעיתוי הנוכחי.

      השעיית ההצבעה כשלעצמה אמורה להרחיב את טווח התמרון של הממשל מול איראן. אפשר שהממשל ינצל את ההשעיה על מנת להבהיר לאיראן, כי מדובר בהתפתחות זמנית בלבד וכי אם תמשיך לדבוק בעמדותיה ולא תאפשר התקדמות לקראת הסכם שיבטיח את התרחקותה מהסף הגרעיני, ישובו צירי הקונגרס התומכים בהקשחת עמדות כלפיה לפעול למען הרחבת הסנקציות, וביתר שאת. כמו כן מפחיתה ההשעיה את מפלס המתח, שנוצר בין ישראל לממשל האמריקאי בעקבות כוונתו של נתניהו לנאום בפני הקונגרס, הגם שממשלת ישראל תצטרך מעתה להביא בחשבון את הזיקה שיצר הממשל בין תמיכה בישראל בזירה הבינלאומית לבין אי-התערבות ישראלית, באמצעות הקונגרס, בשיקולי הממשל בנוגע למשא ומתן עם איראן.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25
Morteza Nikoubazl/NurPhoto via REUTERS
מרפובליקה אסלאמית לרפובליקה איראנית
הצעירים חוגגים "האלווין", המשטר מציב פסל של מלך פרסי קדום: מהן הסיבות למגמות אלה, שאינן מתיישבות עם זהותה האסלאמית של איראן, וכיצד הן משליכות על עתידה של הרפובליקה האסלאמית?
16/11/25
POA(Phot) Tam McDonald/MOD (OGL v1.0)
כטב"מים תוקפים (UCAV)
כטב"מים תוקפים – UCAV – Unhabited Combat Air Vehicles – הם כלי טיס בלתי מאוישים נשלטים מרחוק, שנושאים חימושים שניתן לשגרם נגד מטרות נבחרות.
06/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.