מחלוקת במפרץ: איי המריבה ושאיפתה של איראן להגמוניה אזורית, - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מחלוקת במפרץ: איי המריבה ושאיפתה של איראן להגמוניה אזורית,

מחלוקת במפרץ: איי המריבה ושאיפתה של איראן להגמוניה אזורית,

מבט על, גיליון 179, 6 במאי 2010.

English
אמילי לנדאו
בהתבטאות נדירה השווה בשבוע שעבר שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות את הכיבוש האיראני של שלשת האיים אותם היא תובעת לעצמה במפרץ – אבו מוסא (Abu Musa), והאיים טונב הגדול (Greater Tunb) וטונב הקטן (Lesser Tunb) – ל"כיבוש הישראלי של שטחים ערבים". ההתבטאות החריגה באופייה והשימוש באנלוגיה זו מבטאים יותר מכל את החשש במפרץ מפני השתלטות איראנית, בחסות הפיתוח הגרעיני, לא רק על סדר היום במפרץ אלא אף על אדמה ערבית. ההתבטאות של שר החוץ עוררה תגובה איראנית מיידית בלבוש אזהרה מפורשת, כי על איחוד האמירויות להימנע מהתבטאויות דומות בעתיד. בניסיון לשגר בו-זמנית מסר הרתעתי לצד הדגשת הבסיס המשותף לאיראן ולמדינה הערבית, דובר משרד החוץ האיראני הדגיש שלא ראוי לשרת את "האינטרסים הציוניים". אבל השר בשלו, ולאחר מספר ימים חזר שוב על התביעה מאיראן לסיים את הכיבוש של האיים הערביים. במפגש עם אבו-מאזן ברמאללה הוא טען, כי ההתנהגות האיראנית "מהווה מכשול לשיפור יחסיה עם העולם הערבי".

בהתבטאות נדירה השווה בשבוע שעבר שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות את הכיבוש האיראני של שלשת האיים אותם היא תובעת לעצמה במפרץ – אבו מוסא (Abu Musa), והאיים טונב הגדול (Greater Tunb) וטונב הקטן (Lesser Tunb) – ל"כיבוש הישראלי של שטחים ערבים". ההתבטאות החריגה באופייה והשימוש באנלוגיה זו מבטאים יותר מכל את החשש במפרץ מפני השתלטות איראנית, בחסות הפיתוח הגרעיני, לא רק על סדר היום במפרץ אלא אף על אדמה ערבית. ההתבטאות של שר החוץ עוררה תגובה איראנית מיידית בלבוש אזהרה מפורשת, כי על איחוד האמירויות להימנע מהתבטאויות דומות בעתיד. בניסיון לשגר בו-זמנית מסר הרתעתי לצד הדגשת הבסיס המשותף לאיראן ולמדינה הערבית, דובר משרד החוץ האיראני הדגיש שלא ראוי לשרת את "האינטרסים הציוניים". אבל השר בשלו, ולאחר מספר ימים חזר שוב על התביעה מאיראן לסיים את הכיבוש של האיים הערביים. במפגש עם אבו-מאזן ברמאללה הוא טען, כי ההתנהגות האיראנית "מהווה מכשול לשיפור יחסיה עם העולם הערבי".1

דבריו של השר באים על רקע ידיעות שאיראן הדקה את המצור על תושבי האמירויות באי אבו מוסא (היחיד המיושב מבין שלושת האיים) והיא מונעת מהם קבלת אספקה, כניסה של סגל רפואי ויצירת קשר בינם לבין היבשה. אולי מעל לכול הפריעו לשר הדיווחים על עבודות פיתוח שמבצעת איראן ב-27 מתקני קידוח נפט הנמצאים בסמוך לשלושת האיים. השר הלין על כך שאיראן מונעת מתושבי האמירויות לבוא במגע עם קרוביהם באי: "יש מאות משפחות הנמצאות תחת כיבוש... כיבוש שהוא מגונה (Indecent) ולא-לגיטימי (Illegitimate)".ס2 הוא גם האשים את התקשורת הערבית בכך שהיא אינה מפנה את תשומת הלב הראויה לנושא והדגיש את אוזלת היד של העולם הערבי בפתרון הסוגיה.

שני הצדדים, איראן ואיחוד האמירויות הערביות, תובעים לעצמם את שלושת האיים אשר להם חשיבות אסטרטגית מיוחדת. זאת בשל הימצאותם בקרבת מייצרי הורמוז, בסמוך לנתיבי השייט הבינלאומיים במפרץ הפרסי ולשדות נפט חשובים באזור. כך למשל, שליטה באיים תאפשר לאיראן ביתר קלות להפריע לחופש השיט במפרץ ולחסום את מיצרי הורמוז בשעת משבר.

מבחינה היסטורית, לפני עצמאות הפדרציה, האי אבו מוסא היה נתון לשליטת נסיכות שארג'ה ואילו איי טונב היו שייכים לנסיכות ראס אל-ח'ימה . ב-30 בנובמבר 1971, יום לפני הוצאת הכוחות הבריטים מהמפרץ, השתלטה איראן בכוח על האיים והמחישה למדינות המפרץ עד כמה הן פגיעות לאיומים מצד שכנותיהן, ועד כמה נחוצה המשענת החיצונית – קודם של בריטניה ולאחר מכן של ארצות הברית – לביטחונן הלאומי. מאוחר יותר הגיעו המדינות להסכם בדבר ניהול משותף של האי אבו-מוסא, הסכם שאיראן מפרה בשיטתיות.

לאורך השנים איראן המשיכה לנקוט בצעדים חד צדדיים במפרץ. באפריל 1992 היא התנגדה לכניסת זרים לאבו מוסא וחייבה אזרחים מאיחוד האמירויות המבקשים לבקר באי להוציא ויזות איראניות. בהמשך היא בנתה מנחת מטוסים באי והגדילה את כוחותיה הצבאיים שם. היו אף דיווחים כי איראן הציבה על האיים ארטילריה, אמצעי הגנה אווירית וטילי חוף-ים וסילקה את חיל המשמר שהיה מוצב באבו מוסא מכוח ההסכם בין המדינות. איראן המשיכה לבסס את שליטתה ובאוגוסט 2008 התעלמה מהמחאות ופתחה משרדים שונים באי. בתגובה, הצהירה אבו-דאבי כי זו הפרה של הסכם הריבונות המשותף ושלחה תלונה רשמית למועצת הביטחון. איראן מצידה מתנגדת לבוררות בינלאומית בסוגיה, ודורשת פתרון בילטראלי על בסיס ההסכם מ-1971. אך בפועל היא מתחמקת מכל ניסיון לפתור את הסוגיה – בראייתה לא מדובר באמת ב"סכסוך", אלא בסך הכול ב"אי הבנה" מצד איחוד האמירויות ובכל מקרה יש לה זכות היסטורית ומשפטית על האיים.

האינטרס של שתי המדינות הוא להביא להכלת המשבר – איראן לא רוצה למשוך תשומת לב מיותרת לנוכח הלחץ הבינלאומי עליה ואילו איחוד האמירויות, המבקשת להעלות את הנושא לסדר היום הערבי והבינלאומי, מודעת למגבלות כוחה וחפצה בהפרדה בין הנושא לבין סוגיות אחרות שעל סדר היום בין המדינות. ככלל, התנהלותה של איראן מול מדינות המפרץ הערביות נעדרת עימותים גלויים, ואף מתאפיינת ברטוריקה שהיא בעיקרה ידידותית, לפחות למראית עין. איראן מבינה שלצד ניסיונות השתלטות יותר אגרסיביים, היא חייבת להפגין גם יחסי שכנות טובה, על מנת לזכות באהדתן ובתמיכתן של מדינות המפרץ. מדינות המפרץ רואות את קשייה של הקהילה הבינלאומית לעצור את איראן בדרכה אל הגרעין, ומבקשות לכן להימנע מלהכעיס את השכנה המתחזקת ולהמשיך להפריד בין הנושא לבין סוגיות אחרות – בראש ובראשונה כלכליות. דובאי לדוגמא, הלכה והתבססה כמרכז סחר מרכזי (חוקי ולא חוקי) עבור איראן, ובשטחה מתגוררים איראנים רבים. מעבר לשיקול הכלכלי שבקשר עם איראן, יתכן והנסיכות רואה בשמירה על קשרי מסחר פתוחים מעין "תעודת ביטוח" מפני פגיעה איראנית עתידית.

על רקע זה, העימות הנוכחי מקבל משמעות מיוחדת. ההתבטאויות מצד שני הצדדים לוקחות את המשבר, שנשמר לרוב על "אש נמוכה", לגבהים חדשים. הנציג הדיפלומטי הבכיר של איחוד האמירויות בטהרן זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ האיראני על התבטאויותיו "הבלתי מחושבות והבלתי אחראיות",3 וסגן יושב ראש ועדת החוץ והביטחון של המג'לס האיראני, טען כי דבריו שר החוץ המאע"מי "נאמרו מטעם גורמים צבועים שמקדישים עצמם לשירות האינטרסים הישראלים".4 אתר MEMRI אף דיווח על כוונה באיראן לצאת בקמפיין להשבת כל מדינת איחוד האמירויות הערביות (מחוז ג'לפאוה בפרסית) לריבונותה, בתגובה לדרישת האמירויות לריבונות על האיים. עוד דווח כי המג'לס האיראני פועל להורדת דרג היחסים בין המדינות, ועל איום שהופיע באתר אינטרנט (שמידת מהימנותו מוטלת בספק) כי איראן תפעיל כוח צבאי נגד מדינת האמירויות אם זו לא תיסוג מדרישותיה.5

איחוד האמירויות מבינה גם את מגבלות התמיכה בה מצד מדינות ערביות אחרות. לאורך השנים היא אומנם זכתה בתמיכת הליגה הערבית ואף בתמיכת העצרת הכללית של האו"ם לטענתה לריבונות על האיים, אך עיקרה של התמיכה הייתה רטורית ולא ננקטו צעדים מעשיים. במובן הזה, הביקורת של איחוד האמירויות מופנית לא רק לאיראן כי אם גם לכלל מדינות ערב כדי להזכיר להם שעליהם להתנגד לכל כיבוש של שטח ערבי, לא רק מצד ישראל.

נותר רק לראות האם ובאיזו מידה ההתפתחויות הללו במפרץ יביאו לכך שמדינות המפרץ הערביות, בהן איחוד האמירויות הערביות, ישנו את האופי הדואלי של מדיניות החוץ שלהם – התנגדות פאסיבית לאיראן תוך שמירה על יחסי שכנות טובה – במטרה להימנע מעימות ישיר עמה. מדינות המפרץ חוששות, ובצדק רב, כי רצונה של איראן להשפיע על סדר היום במפרץ בהתאם לאינטרסים שלה – כפי שמעידים צעדיה המתריסים לאורך השנים להידוק הדרגתי אך שיטתי של שליטתה על האיים – עלולה להיות מתורגמת בעתיד, בודאי אם תהיה ברשותה יכולת גרעינית צבאית, להמשך ואף להגברת מאמציה להכתיב את סדר היום במפרץ ולהגדיל את מרחב ההשפעה שלה (בכלל זה התפשטות טריטוריאלית) בשם ייצוא המהפכה.

1. A Arab News and Asharq Alawsat 26. 4. 2010
2. K Khaleej Times, 21. 4. 2010
3. Arab News, 28. 4. 2010.
4. Press T.V. 26. 4. 2010
5. MEMRI, 3 May 2010

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.