מחלוקת במפרץ: איי המריבה ושאיפתה של איראן להגמוניה אזורית, - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מחלוקת במפרץ: איי המריבה ושאיפתה של איראן להגמוניה אזורית,

מחלוקת במפרץ: איי המריבה ושאיפתה של איראן להגמוניה אזורית,

מבט על, גיליון 179, 6 במאי 2010.

English
אמילי לנדאו
בהתבטאות נדירה השווה בשבוע שעבר שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות את הכיבוש האיראני של שלשת האיים אותם היא תובעת לעצמה במפרץ – אבו מוסא (Abu Musa), והאיים טונב הגדול (Greater Tunb) וטונב הקטן (Lesser Tunb) – ל"כיבוש הישראלי של שטחים ערבים". ההתבטאות החריגה באופייה והשימוש באנלוגיה זו מבטאים יותר מכל את החשש במפרץ מפני השתלטות איראנית, בחסות הפיתוח הגרעיני, לא רק על סדר היום במפרץ אלא אף על אדמה ערבית. ההתבטאות של שר החוץ עוררה תגובה איראנית מיידית בלבוש אזהרה מפורשת, כי על איחוד האמירויות להימנע מהתבטאויות דומות בעתיד. בניסיון לשגר בו-זמנית מסר הרתעתי לצד הדגשת הבסיס המשותף לאיראן ולמדינה הערבית, דובר משרד החוץ האיראני הדגיש שלא ראוי לשרת את "האינטרסים הציוניים". אבל השר בשלו, ולאחר מספר ימים חזר שוב על התביעה מאיראן לסיים את הכיבוש של האיים הערביים. במפגש עם אבו-מאזן ברמאללה הוא טען, כי ההתנהגות האיראנית "מהווה מכשול לשיפור יחסיה עם העולם הערבי".

בהתבטאות נדירה השווה בשבוע שעבר שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות את הכיבוש האיראני של שלשת האיים אותם היא תובעת לעצמה במפרץ – אבו מוסא (Abu Musa), והאיים טונב הגדול (Greater Tunb) וטונב הקטן (Lesser Tunb) – ל"כיבוש הישראלי של שטחים ערבים". ההתבטאות החריגה באופייה והשימוש באנלוגיה זו מבטאים יותר מכל את החשש במפרץ מפני השתלטות איראנית, בחסות הפיתוח הגרעיני, לא רק על סדר היום במפרץ אלא אף על אדמה ערבית. ההתבטאות של שר החוץ עוררה תגובה איראנית מיידית בלבוש אזהרה מפורשת, כי על איחוד האמירויות להימנע מהתבטאויות דומות בעתיד. בניסיון לשגר בו-זמנית מסר הרתעתי לצד הדגשת הבסיס המשותף לאיראן ולמדינה הערבית, דובר משרד החוץ האיראני הדגיש שלא ראוי לשרת את "האינטרסים הציוניים". אבל השר בשלו, ולאחר מספר ימים חזר שוב על התביעה מאיראן לסיים את הכיבוש של האיים הערביים. במפגש עם אבו-מאזן ברמאללה הוא טען, כי ההתנהגות האיראנית "מהווה מכשול לשיפור יחסיה עם העולם הערבי".1

דבריו של השר באים על רקע ידיעות שאיראן הדקה את המצור על תושבי האמירויות באי אבו מוסא (היחיד המיושב מבין שלושת האיים) והיא מונעת מהם קבלת אספקה, כניסה של סגל רפואי ויצירת קשר בינם לבין היבשה. אולי מעל לכול הפריעו לשר הדיווחים על עבודות פיתוח שמבצעת איראן ב-27 מתקני קידוח נפט הנמצאים בסמוך לשלושת האיים. השר הלין על כך שאיראן מונעת מתושבי האמירויות לבוא במגע עם קרוביהם באי: "יש מאות משפחות הנמצאות תחת כיבוש... כיבוש שהוא מגונה (Indecent) ולא-לגיטימי (Illegitimate)".ס2 הוא גם האשים את התקשורת הערבית בכך שהיא אינה מפנה את תשומת הלב הראויה לנושא והדגיש את אוזלת היד של העולם הערבי בפתרון הסוגיה.

שני הצדדים, איראן ואיחוד האמירויות הערביות, תובעים לעצמם את שלושת האיים אשר להם חשיבות אסטרטגית מיוחדת. זאת בשל הימצאותם בקרבת מייצרי הורמוז, בסמוך לנתיבי השייט הבינלאומיים במפרץ הפרסי ולשדות נפט חשובים באזור. כך למשל, שליטה באיים תאפשר לאיראן ביתר קלות להפריע לחופש השיט במפרץ ולחסום את מיצרי הורמוז בשעת משבר.

מבחינה היסטורית, לפני עצמאות הפדרציה, האי אבו מוסא היה נתון לשליטת נסיכות שארג'ה ואילו איי טונב היו שייכים לנסיכות ראס אל-ח'ימה . ב-30 בנובמבר 1971, יום לפני הוצאת הכוחות הבריטים מהמפרץ, השתלטה איראן בכוח על האיים והמחישה למדינות המפרץ עד כמה הן פגיעות לאיומים מצד שכנותיהן, ועד כמה נחוצה המשענת החיצונית – קודם של בריטניה ולאחר מכן של ארצות הברית – לביטחונן הלאומי. מאוחר יותר הגיעו המדינות להסכם בדבר ניהול משותף של האי אבו-מוסא, הסכם שאיראן מפרה בשיטתיות.

לאורך השנים איראן המשיכה לנקוט בצעדים חד צדדיים במפרץ. באפריל 1992 היא התנגדה לכניסת זרים לאבו מוסא וחייבה אזרחים מאיחוד האמירויות המבקשים לבקר באי להוציא ויזות איראניות. בהמשך היא בנתה מנחת מטוסים באי והגדילה את כוחותיה הצבאיים שם. היו אף דיווחים כי איראן הציבה על האיים ארטילריה, אמצעי הגנה אווירית וטילי חוף-ים וסילקה את חיל המשמר שהיה מוצב באבו מוסא מכוח ההסכם בין המדינות. איראן המשיכה לבסס את שליטתה ובאוגוסט 2008 התעלמה מהמחאות ופתחה משרדים שונים באי. בתגובה, הצהירה אבו-דאבי כי זו הפרה של הסכם הריבונות המשותף ושלחה תלונה רשמית למועצת הביטחון. איראן מצידה מתנגדת לבוררות בינלאומית בסוגיה, ודורשת פתרון בילטראלי על בסיס ההסכם מ-1971. אך בפועל היא מתחמקת מכל ניסיון לפתור את הסוגיה – בראייתה לא מדובר באמת ב"סכסוך", אלא בסך הכול ב"אי הבנה" מצד איחוד האמירויות ובכל מקרה יש לה זכות היסטורית ומשפטית על האיים.

האינטרס של שתי המדינות הוא להביא להכלת המשבר – איראן לא רוצה למשוך תשומת לב מיותרת לנוכח הלחץ הבינלאומי עליה ואילו איחוד האמירויות, המבקשת להעלות את הנושא לסדר היום הערבי והבינלאומי, מודעת למגבלות כוחה וחפצה בהפרדה בין הנושא לבין סוגיות אחרות שעל סדר היום בין המדינות. ככלל, התנהלותה של איראן מול מדינות המפרץ הערביות נעדרת עימותים גלויים, ואף מתאפיינת ברטוריקה שהיא בעיקרה ידידותית, לפחות למראית עין. איראן מבינה שלצד ניסיונות השתלטות יותר אגרסיביים, היא חייבת להפגין גם יחסי שכנות טובה, על מנת לזכות באהדתן ובתמיכתן של מדינות המפרץ. מדינות המפרץ רואות את קשייה של הקהילה הבינלאומית לעצור את איראן בדרכה אל הגרעין, ומבקשות לכן להימנע מלהכעיס את השכנה המתחזקת ולהמשיך להפריד בין הנושא לבין סוגיות אחרות – בראש ובראשונה כלכליות. דובאי לדוגמא, הלכה והתבססה כמרכז סחר מרכזי (חוקי ולא חוקי) עבור איראן, ובשטחה מתגוררים איראנים רבים. מעבר לשיקול הכלכלי שבקשר עם איראן, יתכן והנסיכות רואה בשמירה על קשרי מסחר פתוחים מעין "תעודת ביטוח" מפני פגיעה איראנית עתידית.

על רקע זה, העימות הנוכחי מקבל משמעות מיוחדת. ההתבטאויות מצד שני הצדדים לוקחות את המשבר, שנשמר לרוב על "אש נמוכה", לגבהים חדשים. הנציג הדיפלומטי הבכיר של איחוד האמירויות בטהרן זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ האיראני על התבטאויותיו "הבלתי מחושבות והבלתי אחראיות",3 וסגן יושב ראש ועדת החוץ והביטחון של המג'לס האיראני, טען כי דבריו שר החוץ המאע"מי "נאמרו מטעם גורמים צבועים שמקדישים עצמם לשירות האינטרסים הישראלים".4 אתר MEMRI אף דיווח על כוונה באיראן לצאת בקמפיין להשבת כל מדינת איחוד האמירויות הערביות (מחוז ג'לפאוה בפרסית) לריבונותה, בתגובה לדרישת האמירויות לריבונות על האיים. עוד דווח כי המג'לס האיראני פועל להורדת דרג היחסים בין המדינות, ועל איום שהופיע באתר אינטרנט (שמידת מהימנותו מוטלת בספק) כי איראן תפעיל כוח צבאי נגד מדינת האמירויות אם זו לא תיסוג מדרישותיה.5

איחוד האמירויות מבינה גם את מגבלות התמיכה בה מצד מדינות ערביות אחרות. לאורך השנים היא אומנם זכתה בתמיכת הליגה הערבית ואף בתמיכת העצרת הכללית של האו"ם לטענתה לריבונות על האיים, אך עיקרה של התמיכה הייתה רטורית ולא ננקטו צעדים מעשיים. במובן הזה, הביקורת של איחוד האמירויות מופנית לא רק לאיראן כי אם גם לכלל מדינות ערב כדי להזכיר להם שעליהם להתנגד לכל כיבוש של שטח ערבי, לא רק מצד ישראל.

נותר רק לראות האם ובאיזו מידה ההתפתחויות הללו במפרץ יביאו לכך שמדינות המפרץ הערביות, בהן איחוד האמירויות הערביות, ישנו את האופי הדואלי של מדיניות החוץ שלהם – התנגדות פאסיבית לאיראן תוך שמירה על יחסי שכנות טובה – במטרה להימנע מעימות ישיר עמה. מדינות המפרץ חוששות, ובצדק רב, כי רצונה של איראן להשפיע על סדר היום במפרץ בהתאם לאינטרסים שלה – כפי שמעידים צעדיה המתריסים לאורך השנים להידוק הדרגתי אך שיטתי של שליטתה על האיים – עלולה להיות מתורגמת בעתיד, בודאי אם תהיה ברשותה יכולת גרעינית צבאית, להמשך ואף להגברת מאמציה להכתיב את סדר היום במפרץ ולהגדיל את מרחב ההשפעה שלה (בכלל זה התפשטות טריטוריאלית) בשם ייצוא המהפכה.

1. A Arab News and Asharq Alawsat 26. 4. 2010
2. K Khaleej Times, 21. 4. 2010
3. Arab News, 28. 4. 2010.
4. Press T.V. 26. 4. 2010
5. MEMRI, 3 May 2010

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25
Morteza Nikoubazl/NurPhoto via REUTERS
מרפובליקה אסלאמית לרפובליקה איראנית
הצעירים חוגגים "האלווין", המשטר מציב פסל של מלך פרסי קדום: מהן הסיבות למגמות אלה, שאינן מתיישבות עם זהותה האסלאמית של איראן, וכיצד הן משליכות על עתידה של הרפובליקה האסלאמית?
16/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.