זה לא הכלי, זו השיטה – ''תכנית המל''טים'' האמריקאית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על זה לא הכלי, זו השיטה – ''תכנית המל''טים'' האמריקאית

זה לא הכלי, זו השיטה – ''תכנית המל''טים'' האמריקאית

מבט על, גיליון 766, 12 בנובמבר 2015

English
לירן ענתבי
"תכנית המל"טים" האמריקאית, שבמסגרתה משמשים מל"טים (מטוסים ללא טיס) לביצוע "סיכולים ממוקדים" של מי שנחשבים טרוריסטים או מעורבותם בטרור מוכחת, מעוררת באחרונה ביקורת חריפה. זאת, בעקבות תחקיר בעניין שפורסם באתר אינטרנט אמריקאי חדשותי ואשר חשף מסמכים רלוונטיים חסויים. עיקר הביקורת מתמקד באישור הסיכולים על ידי הנשיא בלי פיקוח וביקורת נוספים, וכן בשל העובדה שההחלטות הללו מתבססות על מידע, שאינו תמיד מדויק ומספק לצרכי ביצוע סיכול, שאכן יהיה "ממוקד". הסנאט ניסה להעביר את השליטה בתוכנית המל"טים מידיו של ה-CIA חזרה לצבא, בין השאר בכדי להגביר את השקיפות. ראוי שהממשל האמריקאי יפעל להגברת השקיפות בתחום "הסיכולים הממוקדים", בין היתר באמצעות החזרת השליטה בתוכנית המל"טים לצבא

"תכנית המל"טים" האמריקאית, שבמסגרתה משמשים מל"טים (מטוסים ללא טיס) לביצוע "סיכולים ממוקדים" של מי שנחשבים טרוריסטים או מעורבותם בטרור מוכחת, מעוררת באחרונה ביקורת חריפה. זאת, בעקבות תחקיר בעניין שפורסם באתר אינטרנט אמריקאי חדשותי ואשר חשף מסמכים רלוונטיים חסויים. מוקדם יותר השנה כבר עלו טענות, שלפיהן תוצאותיה של התוכנית אינן מספקות. על רקע זה, ובעיקר נוכח מספר האזרחים שנהרגו בתקיפות, נשמעו דרישות לבטלה. הן התחקיר והן המסמכים שנחשפו מציפים מספר סוגיות מרכזיות הקשורות לתוכנית זו, בדגש על תהליך קבלת ההחלטות, הנוגע ל"סיכולים ממוקדים" בתקופת ממשל אובמה. עיקר הביקורת מתמקד באישור הסיכולים על ידי הנשיא בלי פיקוח וביקורת נוספים, וכן בשל העובדה שההחלטות הללו התבססו על מידע, שאינו תמיד מדויק ומספק לצרכי ביצוע סיכול, שאכן יהיה "ממוקד".

     במידה רבה, וחרף רוחב היריעה והפרטים הרבים שנחשפו בו, התחקיר נופל למלכודת שאליה נופלים רבים מהעוסקים בתחום, והיא הקושי לנהל שני דיונים נפרדים, האחד במהות – סיכולים ממוקדים; האחר באמצעים – מל"טים חמושים. העירוב בין שני הנושאים בעייתי, משום שלא אחת כך נותרות בצל הדיון סוגיות מהות עקרוניות.

דווקא הדיון באמצעים – מל"טים בעלי יכולות תקיפה, אמור להיות הפשוט בין שני הנושאים. יעילותה של הטכנולוגיה הצבאית ניתנת לבחינה במושגים ובמתודולוגיה, השייכים לחקר הביצועים והלימודים הצבאיים והאסטרטגיים. במסגרת דיון זה ניתן לטעון, שהמל"טים האמריקאיים מתאימים לביצוע סיכולים ממוקדים משום שהם בעלי יכולת שהות ממושכת באוויר, מבלי שכרוך בה סיכון למפעיל ולכן מתאפשרים מעקבים ממושכים ותקיפה בהזדמנות המתאימה ביותר. בנוסף, אמצעים אלה מאפשרים לצמצם את הנזק האגבי העלול להיגרם במהלך התקיפה ולעיתים אף למנוע אותו כליל, משום שהם חמושים בטילים מונחים בעלי רמת דיוק גבוהה וראש נפץ קטן יחסית.

     בנוסף, הדיון הצבאי-טכנולוגי מאפשר להשוות בין מבצעים אוויריים שונים באזורים צפופי אוכלוסין. השוואה זו מלמדת, כי במבצעים שבהם נעשה שימוש נרחב בכלי טיס בלתי- מאוישים למטרות איסוף מודיעין ו/או תקיפה, נפגעו פחות אזרחים מאשר במבצעים אוויריים, שבהם בוצעו התקיפות בעיקר על ידי מטוסים מאוישים. על בסיס המידע הזה ניתן לטעון, שמדובר בכלים המתאימים ביותר – מבחינת חישובי עלות תועלת – שנמצאים בידי צבאות מודרניים לצורך פעולות כגון "סיכולים ממוקדים". עם זאת, בפעולות הסיכול עצמן ראוי לעסוק במסגרת דיון נפרד ובאמצעות כלי ניתוח אחרים.

     סיכולים ממוקדים – שהופיעו בזירת המלחמה שנים רבות לפני פיתוחם של מל"טים ושילובם בפעילות מבצעית – מהווים סוגיה אתית ומשפטית, לא טכנולוגית. הדיון בם נחלק לרוב לשתי עמדות מרכזיות. המתנגדים לשימוש בפעילות זו טוענים, שמדובר למעשה בהוצאה להורג ללא משפט. מנגד, המצדדים טוענים, כי החלטות בנוגע ל"הריגה מונעת" מתקבלות בכובד ראש על ידי מנהיגים, במטרה למנוע פגיעה בחפים מפשע. מדובר אפוא בדיון סבוך ומורכב, שאין לגביו קונצנזוס, ואשר נדרשו לו הוגים מובילים בתחום הפילוסופיה של המוסר ובתחום המשפט. בפועל, עם זאת, מדובר בפעולת לוחמה, המקובלת על מנהיגי מדינות מערביות ודמוקרטיות, שעושות בה שימוש מעת לעת (באמצעות כלים שונים). במקרה הישראלי, השימוש בה מושפע בין היתר מפסק הדין של בג"צ (769/02), שקבע, כי ביצוע סיכולים אינו אסור על פי חוק ושיש לבחון כל מקרה לגופו.

      אמנם, הדיון הקשור בתחקיר המדובר מערב בין הדיון בסוגיית חוקיותו של הסיכול הממוקד ויעילותו, אולם לא ניתן להתעלם מהבעייתיות שבתהליך קבלת ההחלטות ובפרט מהביקורת לגבי התבססותן על מודיעין, שבמקרים רבים הוא רעוע ואינו אמין, ולכן תוצאת הפעילות היא לעיתים פגיעה באזרחים. עם זאת, לא ניתן לטעון כי הפגיעה באזרחים נובעת מעצם השימוש במל"טים, ונראה כי גם הדו"ח משקף הבנה עמוקה כי התהליך הוא המצריך חשיבה מחודשת ולא השימוש בכלי. לפי התחקיר, הפעולות עצמן וההחלטות לגבי ביצוען אינן משקפות נכונה ובמידה מספקת ערכים של צדק ודמוקרטיה, בהתאם לנרטיב האמריקאי המקובל.

       זאת ועוד, עיקר שיקול הדעת ביחס לסיכולים בתוכנית המל"טים, הוא של הנשיא עצמו. הנשיא, שהוא המפקד העליון של הכוחות האמריקאיים, יכול להורות על שימוש בכלים בלתי-מאוישים בלי להידרש לאישור הקונגרס, משום ששימוש בכלים אלו, מעצם היותם נשלטים מרחוק, מאפשר פעולה שאינה מחייבת את שליחתם של כוחות מעבר לקווי האויב וסיכונם ובכך "חוסך" את החובה לאשר את הפעולה על ידי הקונגרס. דפוס פעילות זה, מאפשר לכוחות האמריקאיים להיות נוכחים ומעורבים במשך שנים ארוכות באזורי עולם שונים (חלקם חסויים), בלי "הכרזת מלחמה", הדורשת אישור מטעם הקונגרס. מאידך גיסא, אופן זה של קבלת החלטות עוקף הליכים של ביקורת, המקובלים ונדרשים בדמוקרטיה תקינה.

       לא אחת בשנים האחרונות, הסנאט ניסה להעביר את השליטה בתוכנית המל"טים מידיו של ה-CIA חזרה לצבא, בין השאר בכדי להגביר את השקיפות של תהליך קבלת ההחלטות ולאפשר מעורבות גבוהה יותר של בית הנבחרים בהחלטות הממשל בנוגע ללוחמה בטרור בכלל וביצוע סיכולים בפרט. אולם, לעת עתה ביצוע ההחלטה מתעכב. אין זו העדות היחידה לכך, שהנשיא אובמה מעדיף לשמור לעצמו את הגמישות המרבית בהפעלתם של כלים, בלי מעורבות של גורמים מחוץ לממשלו, תוך שמירה על סודיות מרבית. למעשה, מלבד המסמכים הסודיים שנחשפו באחרונה, אין מסמך רשמי המבהיר את ההתנהלות של הממשל בתחום או מציג פרטים רשמיים בנוגע לנהלים או לתוצאות השימוש בכלים אלו. מפתיע שדווקא כלים, שיכולותיהם הטכנולוגיות היו יכולות לסייע בהגברת השקיפות במסגרת הלוחמה בטרור וצמצום הפגיעה בחפים מפשע, דווקא הם אלה שמצטיירים כגורם המוביל לשפיכות דמים רבה ומיותרת ולתוצאות בלתי-מספקות.

       מסקנותיה של חשיבה מעמיקה בסוגיית "הסיכולים הממוקדים", שתתבצע תוך אבחנה בין שאלת המהות לשאלת האמצעים, אמורה להיות רלוונטית, בין היתר, גם למאבק המתנהל נגד ההתפשטות ודרכי הפעולה של 'המדינה האסלאמית'. יש לשער, שהמערביות מבין המדינות המשולבות בקואליציה הבינלאומית, שמובילה ארצות הברית נגד 'המדינה האסלאמית', מעוניינות להתמודד עם האיום הגלום בה בסטנדרטים דמוקרטיים ראויים. לכן, ראוי שהממשל האמריקאי יפעל להגברת השקיפות בתחום "הסיכולים הממוקדים", בין היתר באמצעות החזרת השליטה בתוכנית המל"טים לצבא – מה שיעניק לקונגרס יכולת פיקוח טובה יותר עליה. זאת, לא רק כדי להחזיר את אמונו של הציבור ביעילותם של אמצעי לחימה בלתי-מאוישים ולשפר את מעמדם בעיני הציבור, אלא גם כדי להגביר אמון בהחלטותיו ובפעולותיו של הממשל, במיוחד בכל הנוגע למלחמה העולמית בטרור – הן בקרב הציבור האמריקאי והן בקרב שותפותיה של ארצות הברית בקואליציה המעורבת בלחימה בלבנט.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומייחסי ישראל-ארצות הבריתמל"טים
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
פיתוי הבינה המלאכותית הסינית: אל לה לישראל להסתכן בשיכרון מעמקים בעקבות DeepSeek
עד כמה חזק ויעיל מודל הבינה המלאכותית הסיני – ומה המסקנות שצריך להסיק בישראל?
18/02/25
יירוט טילים בליסטיים בשלב ההאצה
יירוט טילים ורקטות בשלב המוקדם ביותר של המראתם הינה פעולה התקפית בעלת אופי הגנתי מובהק, שמטרתה מניעת נזק ממשי או אגבי במדינה המותקפת, תוך הסבת נזק מרבי לגוף התוקף. במקרה של מדינת ישראל לשיטת יירוט זו יתרון כפול ומכופל עקב שטחה הקטן, האיומים מצד איראן ושלוחיה ב"מעגל האש" הקרוב והרחוק, ופוטנציאל הנזק הרב כתוצאה מפגיעה בתשתיות אזרחיות וצבאיות. במאמר זה נסקרים האתגרים והפיתוחים הטכנולוגיים שביירוט טילים ורקטות, היבטים גיאו-פוליטיים רלוונטיים וכן לקחים למדינת ישראל.
13/02/25
אתגר הבינה המלאכותית: הידרדרות מעמדה של ישראל והצורך הדחוף באסטרטגיה לאומית חדשה
המרוץ העולמי בתחום הבינה המלאכותית ממשיך במלוא עוזו, כשהמדינות המתקדמות מזהות את הנושא כרכיב יסודי בעוצמתן הכלכלית וביטחונן הלאומי ומשקיעות תשומות לאומיות בהתאמה לגודל האתגר והשעה. למרות מאמציה, מדינת ישראל לא מצליחה לעמוד בתחרות ומיקומה הולך ויורד במדדים העולמיים. כבר היום מורגשת יכולתה המוגבלת של תעשיית הטכנולוגיה הישראלית להתחרות בתחום, מגמה שתלך ותחמיר ללא התערבות מיידית, הגדרת אסטרטגיה עדכנית, קביעת יעדי תשתית המחשוב הלאומיים ואימוץ תכנית טכנולוגיה לאומית.
15/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.