תפיסת ספינת הנשק Klos C – משמעויות והשלכות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תפיסת ספינת הנשק Klos C – משמעויות והשלכות

תפיסת ספינת הנשק Klos C – משמעויות והשלכות

מבט על, גיליון 527, 11 במארס 2014

English
אפרים קם
יורם שוייצר
יואל גוז'נסקי
ישראל הוכיחה שוב שיש בידיה יכולת חדירה מודיעינית משמעותית לתוך המערך האיראני ויכולת מבצעית, המאפשרת להפתיע ולפעול במרחק מאות קילומטרים משטחה. ההצלחה הישראלית צריכה להניע את האיראנים לבחון מחדש אם להמשיך להסתכן בכישלונות אפשריים נוספים וכיצד למנוע אותם.  חשיפת משלוח הנשק התרחשה בעיתוי לא נוח לאיראן – כשהיא מצויה בעיצומו של מאמץ לזכות בדימוי מתון וחיובי בעיני ממשלות המערב, ובמהלכן של השיחות להשגת הסכם סופי בסוגיית הגרעין. משום כך מיהרה איראן להכחיש את מעורבותה במשלוח הנשק ולא נגררה לוויכוח על מקורו.

תפיסת ספינת הנשק Klos C הינה מכה לאיראן. אין ספק שאיראן השקיעה מאמצים ומשאבים ניכרים בארגון משלוח הנשק, תוך ניסיון להסוות את תכולתו ואת נתיבו – מה גם שאין זו הפעם הראשונה שישראל הצליחה לעצור משלוחים דומים. ישראל הוכיחה שוב שיש בידיה יכולת חדירה מודיעינית משמעותית לתוך המערך האיראני ויכולת מבצעית, המאפשרת להפתיע ולפעול במרחק מאות קילומטרים משטחה. ההצלחה הישראלית צריכה להניע את האיראנים לבחון מחדש אם להמשיך להסתכן בכישלונות אפשריים נוספים וכיצד למנוע אותם. אף על פי כן, סביר להניח שאיראן תנסה שוב להעביר אמצעי לחימה, הן ללבנון הן לרצועת עזה, גם באמצעות התווך הימי, תוך הפקת הלקחים מהכישלון ושיפור הסוואת המשלוחים. הסיבה לכך היא, שבמאזן הכולל של הברחות נשק לצורך המאבק נגד ישראל היו לאיראן גם הצלחות – כנראה יותר הצלחות מכישלונות – ובסופו של חשבון היא העבירה אמצעי לחימה רבים הן לחזבאללה והן לארגונים הפלסטינים ברצועה.

איראן מעבירה אמצעי לחימה לבעלות בריתה ושלוחיה בדרכי היבשה, האוויר והים, כדי לגוון את נתיבי ההברחה. מבין הדרכים הללו, יש יתרון למשלוחים בתווך הימי, משום שדרכו ניתן להעביר כמות גדולה במיוחד של אמצעי לחימה, ומשום שלעומתו יש להעברה בדרכי האוויר והיבשה חתימה גבוהה. מהצד האחר, כאשר המודיעין של היריב מצליח לחשוף את שיגור המשלוח בנתיב הימי, יש לאיראן יכולת מוגבלת להגן על המשלוח, במרחק של אלפי קילומטרים משטחה, והסיכון לכישלון המבצע גבוה. למרות סיכון זה, סביר להניח שאיראן לא תוותר על הנתיב הימי ותוסיף להשתמש בו להעברות נשק.

    סודאן היא יעד מועדף כתחנת ביניים להעברת הנשק מאיראן למצרים, ומשם לסיני ולרצועת עזה, בשל היחסים הקרובים בין איראן לסודאן וחולשת המשטר בסודאן. אלא שנתיב זה נעשה בעייתי בחלקו הצפוני – בסיני ובמעבר לרצועת עזה. המשטר הנוכחי במצרים משקיע מאמצים מוגברים בחיזוק שליטתו בסיני ובחסימת נתיבי ההברחה בין סיני לרצועה, תוך הרס שיטתי של המנהרות ביניהם. לפיכך, לא ברור כיצד תכננו האיראנים להחדיר את המשלוח, ובעיקר את הרקטות הכבדות, לתוך הרצועה.

      בשלב זה עדיין לא ברור למי נועד המשלוח ברצועה: האם לחמאס – למרות שיחסיו עם איראן הצטננו מאז 2012 או לגִ'האד האסלאמי, שתמיד היה הארגון הפלסטיני המקורב ביותר לאיראן. אם המשלוח נועד בעיקר לחמאס, עשוי הדבר להעיד על התפייסות בינו לבין איראן. לחילופין, אפשרי שהמשלוח נועד להתחלק בין חמאס לג'יהאד האסלאמי. שני הארגונים מקיימים שיתוף פעולה ביניהם בכל הנוגע להצטיידות בנשק ארוך טווח נגד ישראל, ויש ביניהם הבנות לגבי עיתוי הפעלת הכוח או ריסונו, בהתאם לנסיבות המשתנות.

       המרכיב המרכזי במשלוח היה 40 רקטות כבדות בקוטר 302 מ"מ. רקטות אלה מיוצרות על ידי סוריה, והן דומות לרקטה הסינית 1-WS. הרקטה נושאת ראש קרבי במשקל 150 ק"ג, וטווחה מגיע לכ-100 ק"מ. בסוריה פותחו דגמים נוספים של הרקטה לטווחים של עד 200 ק"מ וראשי נפץ במשקלים שבין 125 – 175 ק"ג. לפי דובר צה"ל, היו על ספינת הנשק רקטות בעלות טווחים של 90 – 160 ק"מ. הרקטה נמצאת בשימוש חזבאללה, והופעלה על ידו במלחמת לבנון השנייה. הרקטה אינה מדויקת, ובמקרה הטוב דיוקה מגיע לכ-1% מהטווח (1,000 - 1,600 מ' בקצה הטווח). לו הגיעו הרקטות לידי חמאס והגִ'האד האסלאמי, הייתה זו תוספת חשובה ליכולתם לאיים על האוכלוסייה בישראל. אולם תוספת זו אינה בבחינת שינוי דרמתי, מאחר שחמאס כבר מחזיק ברקטות "פג'ר-5" מתוצרת איראן, בעלות טווח של 75 ק"מ וראש נפץ במשקל 175 ק"ג. (גם ל"פג'ר-5" יש דגם בעל טווח מוגדל של 180 ק"מ). שאלה פתוחה היא מדוע בחרו האיראנים לשלוח רקטות דווקא מתוצרת סוריה? ההסבר שבחירה זו נועדה להסוות את חלקה של איראן במשלוח אינו עולה בקנה אחד עם הימצאותן של פצצות מרגמה מתוצרת איראן במשלוח.

      מדוע יצא המשלוח מסוריה, ולא מאיראן – דרכה עבר רק כתחנת ביניים? סביר להניח שהצורך להסוות את נתיב ההברחה – גם אם היו במשלוח פריטים מתוצרת איראן – היה שיקול חשוב בעניין זה. ואולם יציאת המשלוח מסוריה מלמדת שוב, שסוריה הופכת לחממת טרור מרכזית בעולם וליצואנית חשובה של אמצעי לחימה מתוחכמים לארגוני טרור, גם תוך כדי המאבק האכזרי של משטר אסד  על עתידו ושרידות מדינתו. סוריה מוכנה לשמש בסיס המסייע לאיראן בהפצת אמצעי לחימה לא רק לחזבאללה, אלא גם לארגוני טרור ברצועת עזה, כאשר חולשתו הנוכחית של אסד מאפשרת לאיראן להגדיל את השפעתה על המדיניות הסורית.

     חשיפת משלוח הנשק התרחשה בעיתוי לא נוח לאיראן – כשהיא מצויה בעיצומו של מאמץ לזכות בדימוי מתון וחיובי בעיני ממשלות המערב, ובמהלכן של השיחות להשגת הסכם סופי בסוגיית הגרעין. משום כך מיהרה איראן להכחיש את מעורבותה במשלוח הנשק ולא נגררה לוויכוח על מקורו. גם העובדה שהתקשורת העולמית מתמקדת במשבר באוקראינה ובהיעלמות המטוס המאלזי ולא מפנה את תשומת לב לתפיסת הספינה – סייעה לאיראנים. בכל מקרה, ברור שתפיסת המשלוח לא תשפיע באופן ניכר על השיחות בסוגיית הגרעין, משום העניין הרב שיש לממשלות המערב בניסיון להגיע להסכם סופי בנושא. אדרבא, מאמציה של ישראל למקד את תשומת הלב בתפיסת הספינה עלולים להיתפס כניסיון לחבל בשיחות הגרעין.

     האירוע נשאר, וכנראה יישאר בשלב זה, בעיקר במישור הישראלי–איראני, והיכולת למנף אותו למטרות שמעבר למישור זה נראית נמוכה. בינתיים יש הבנה בין הצדדים לשיחות הגרעין למקד אותן בסוגיית הגרעין ולא להרחיבן לסוגיות אחרות, כגון סוגיות אזוריות או פנים-איראניות. אולם אין להוציא מכלל אפשרות שבעתיד יורחב מעגל הנושאים של השיחות, ואז עשויות ממשלות המערב להעלות גם את נושא המעורבות האיראנית בטרור, ובכלל זה משלוחי הנשק ממנה לארגוני טרור.

       מותר להניח שהניסיון האיראני להבריח את המשלוח לרצועת עזה מדאיג גם את המשטר המצרי, המשקיע כיום מאמץ מוגבר לשפר את שליטתו בסיני, למנוע הברחות נשק לרצועה ולצמצם את פיגועי הטרור במצרים. יתר על כן, המשטר המצרי רואה כיום את חמאס כאויב, המסייע ל"אחים המוסלמים" בביצוע פיגועי טרור בסיני ובלב מצרים. משום כך עשויה הפרשה לסייע לקידום שיתוף הפעולה הביטחוני בין מצרים וישראל במטרה למנוע הברחות נשק דרך מצרים וסיני לרצועה. הפרשה עשויה גם לחזק את האינטרס המשותף בין ישראל לסעודיה וירדן בבלימת העברות הנשק מאיראן וסוריה למדינות אחרות.

     ולבסוף, לאיראן יש, בראייתה, חשבון פתוח ומתארך עם ישראל. חשבון זה כולל את התפיסות הקודמות של ספינות נשק, הריגת המדענים האיראנים, החדרת הווירוס למערכת המחשבים האיראנית, והריגת מפקדו הצבאי של חזבאללה, עימאד מורניה – שאיראן מייחסת אותן לישראל. לאיראן חשוב אפוא להרתיע את ישראל מהמשך נקיטתם של צעדים נוספים מעין אלה. לפיכך, יש להביא בחשבון שאיראן תגיב על הצטברות הצעדים הללו בפעולת תגמול נגד ישראל, יתכן באמצעות חזבאללה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןטרור ולוחמה בעצימות נמוכהסוריהצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
ביטחון מערכת החשמל: ביטחון אנרגטי במציאות כאוטית
3 בדצמבר, 2025
13:00 - 21:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Jack Kurtz/ZUMAPRESS.com via REUTERS (modified by INSS)
פעילות איראן להרחבת השפעתה בקרב השיעים בתאילנד
הרפובליקה האסלאמית הגבירה את מאמצי ההשפעה שלה בקרב השיעים במדינה האסיאתית. כיצד הדבר בא לידי ביטוי – ואיך הוא משפיע על ישראל?
01/12/25
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.