פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן: לקחים מסימולציה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן: לקחים מסימולציה

פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן: לקחים מסימולציה

מבט על, גיליון 1010, 11 בינואר 2018

English
סימה שיין
דגלי ארצות הברית ואיראן בבניין האו

הקדמה מאת עמוס ידלין 


בימים אלו נדרש נשיא ארצות הברית להחליט האם להמשיך את השעיית הסנקציות על איראן, או להחזירן – מהלך שמשמעותו פרישתה מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין  שש המעצמות ואיראן. המכון למחקרי ביטחון לאומי נערך לאירוע חשוב זה באמצעות קיום סימולציה מתקדמת ודיוני עומק בסוגיה. המלצתם של חוקרי המכון המובילים בתחום היא לא לפרוש מהסכם הגרעין בעת הזו. פרסום זה בחן את הדינמיקה שעלולה להיווצר כתוצאה מפרישה אמריקאית, כפי שדומתה בסימולציה משותפת עם מכון ראנד (RAND) מארצות הברית. התובנה המרכזית שעלתה היא כי ארצות הברית היא היחידה שמוכנה לפתוח את הסכם הגרעין עם איראן. רוסיה, סין וגם בנות בריתה האירופאיות מתנגדות למהלך, שעלול לגרום לביטול הסכם הגרעין ולסכן את היציבות במזרח התיכון. במציאות זו ארצות הברית נותרת מבודדת והתעקשותה לפתוח את ההסכם עשויה להביא לביטולו ולעודד את איראן לקדם את תכניתה הגרעינית ללא מגבלות ההסכם.


בימים הקרובים אמור הנשיא דונלד טראמפ  להחליט האם לחתום על המשך השעיית הסנקציות שהוסרו מעל איראן בעקבות הסכם הגרעין. המהלך מתחייב על פי החוק האמריקאי, שהתקבל בקונגרס בשנת 2015, כחלק מניסיון של מתנגדי ההסכם לחייב את הממשל והנשיא להידרש לסוגיה של עמידת איראן בהסכם ולשאלת תרומתו לביטחון הלאומי של ארצות הברית. מהלך של אי-המשך ההשעיה משמעו החזרה אוטומטית של הסנקציות האמריקאיות על איראן בניגוד מפורש להתחייבויות שבהסכם, וככזה יהווה הפרה של ההסכם ולמעשה התנתקות אמריקאית ממנו.

תרחיש זה נבחן בסימולציה שהתקיימה באחרונה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), בשיתוף מכון המחקר האמריקאי ראנד (RAND). מטרתה הייתה לבחון את התנהלות איראן והגורמים הרלבנטיים האחרים, בהינתן פרישה של ארצות הברית מההסכם, ואת ההשלכות של התפתחות כזו על ישראל. מבחינה מתודולוגית, היתרון המרכזי של שימוש בסימולציה למטרת סיעור מוחות וניתוח מצבים ומדיניות, וזאת בשונה מדיונים שגרתיים, הוא האינטראקציה המתקיימת בין הקבוצות השונות, המנסות לדמות את השיקולים והמדיניות של המדינה שאותה הם מייצגים. ברור שתוצאת הסימולציה אינה משקפת בהכרח את התרחיש הסביר ביותר שיתקיים במציאות, אבל יש בה כדי להציף רעיונות ואפשרויות, שמומחים שונים לא הבחינו ולא התמקדו בהם, ולכן התגובות לתרחיש והמדיניות המתגבשת הן למצער סבירות ובעלות סיכוי להתממש.

ארצות הברית, שמהלכיה בסימולציה (כמו גם במציאות) הניעו את ההתפתחויות, הציבה לעצמה כיעד אסטרטגי את שיפור הסכם הגרעין ואת גיבושו של נוסח חזק ומחייב יותר לגבי מועד תפוגת ההסכם, הפסקת המחקר והפיתוח של דגמי צנטריפוגות מתקדמות על ידי איראן, הגברת הפיקוח -  כולל במתקנים צבאיים - והגבלת תכנית הטילים האיראנית. אולם, מעבר להצבת המטרות האלה, ארצות הברית לא הציגה תכנית להשגתם, ועד מהרה הסתבר כי הממשל האמריקאי מעוניין שגורמים אחרים בזירה הבינלאומית – מדינות אירופה השותפות להסכם (צרפת, בריטניה, גרמניה) ורוסיה – יפעילו לחצים על איראן כדי לאלצה למלא את דרישות הממשל (דינמיקה זו מזכירה את ההתנהלות האמריקאית במשבר מול צפון קוריאה).

מדינות אירופה השותפות להסכם - היו מוכנות לקבל על עצמן את תפקיד התיווך, אולם עמדת הפתיחה שלהן קיבלה את הטיעון האיראני, שלפיו לא ניתן לפתוח את הסכם. לכן, האינטרס המרכזי שלהן היה לשמר את ההסכם ולהימנע מפגיעה במרקם היחסים הכלכליים שהחל מתפתח בינן לאיראנים. עם זאת, האירופים, המבינים את הצורך לטפל בתכנית הטילים של איראן, כמו גם לרסן את מדיניותה במזרח התיכון, ניסו במסגרת הסימולציה לייצר סוג של "עסקה", שתכלול את שימור ההסכם בתמורה לוויתורים מצד איראן לגבי תכנית הטילים שלה ומדיניותה האזורית, ובכלל זאת היו מוכנים להפעיל לחצים כלכליים על איראן, אם יידרשו. עמדה אירופית זו לא הייתה מקובלת על ארצות הברית וחילוקי הדעות בין הצדדים נחשפו בעצמה בסימולציה.

רוסיה - השכילה למצב את עצמה כמתווך הריאלי היחיד, וכך גם נתפסה בעיני הממשל האמריקאי למגינת ליבם של הנציגים האיראנים, רוסיה דרשה הארכה של ההסכם בעשר שנים נוספות, ואף הציגה תביעות בתחום תכנית הטילים ולגבי צמצום הנוכחות האיראנית בסוריה. אולם, כמקובל על מוסקבה, נדרשה תמורה ממדינות המערב בדמות הסרת הסנקציות שהוטלו על רוסיה בתגובה למדיניותה באוקראינה. יחסיה הטובים של ישראל עם רוסיה וארצות הברית הפכו אותה, בהקשר זה, לגורם שהעביר את המסר הרוסי לממשל האמריקאי - מהלך ששיקף אינטרס ישראלי להימנע בעת הזו מביטול ההסכם. עם זאת, ניסיון התיווך הרוסי נכשל.

שני גורמים אזוריים נוספים, המייצגים אינטרסים מנוגדים - ערב הסעודית וחיזבאללה - השתתפו גם הם בסימולציה. למרות שהאינטרס הסעודי היה לפגוע בהסכם ולגרום נזק לאיראן, ואילו האינטרס של חיזבאללה היה לסייע לאיראן כדי למנוע את הפרת ההסכם, שניהם לא הצליחו להשפיע משמעותית על התנהלות הסימולציה; ערב הסעודית בהיותה חסרה אמצעי השפעה ולחץ משלה, ניסתה לעודד מהלכים ישראליים ואמריקאים אך ללא הצלחה יתרה. זאת, אף שישראל ראתה בהזדמנות שנוצרה לשיתוף פעולה צבאי עם ערב הסעודית הישג חשוב והייתה מוכנה לאותת באמצעותו לאיראן כי יש בידה אופציה צבאית. חיזבאללה מצדו, אף שהיה מוכן להפעיל כוח ולייצר מוקדי סכסוך אלימים, רוסן בפועל על ידי המדיניות האיראנית שביטאה שאיפה להימנע מכל מהלך שישחק לידי וושינגטון.

איראן - ביססה את מדיניותה על האינטרס המרכזי מבחינתה, שהוא שימור הקונצנזוס הבינלאומי להמשך קיום ההסכם. הערכתה, בעקבות מגעים אינטנסיביים עם שאר השותפות להסכם הגרעין, גרסה כי לכולם אין אינטרס לפגוע בהסכם. מכאן נגזרה מדיניות ההבלגה האיראנית, שנועדה להימנע ממהלכים שיגרמו להאשמתה בפגיעה בהסכם. מדיניות זו אכן אפשרה את ניסיונות התיווך של מדינות אירופה, כמו גם של רוסיה. במהלך ניסיונות אלה התבררו קווי המדיניות של טהראן, ובמרכזם התנגדות נחרצת לפתיחת ההסכם ונכונות מסוימת ומוגבלת לדון בתכנית הטילים ובהיקף נוכחותה בסוריה. נוסף לכך שמדיניותה השקולה של איראן הקשתה על הממשל האמריקאי לגייס תמיכה של גורמים אחרים במדיניותו, היא אף גרמה לחילוקי דעות עמוקים בין וושינגטון לאירופאים. בסופה של הסימולציה, איראן חזרה לפעילות ההעשרה כפי שהייתה לפני ההסכם, אך רק כשהיה ברור שלא היא תואשם בקריסת ההסכם, וכי ארצות הברית, בהטלת סנקציות שניוניות, היא זו שהפרה אותו.

ישראל – נמצאה מחויבת לתמוך במדיניות הנשיא טראמפ. זאת, למרות שהאינטרס המיידי שלה ממוקד בתכנית הטילים האיראנית ובנוכחות האיראנית בסוריה – סוגיות הממוקמות רק בשלב שני בשיפור הסכם הגרעין, המצוי בשנותיו הראשונות ומותיר זמן לטפל בו בהמשך. עמדתה זו של ישראל נשענה על הערכה כי לא ניתן יהיה בשלב זה לפתוח את ההסכם והתמקדות בו עשויה להסיט את תשומת הלב מהסוגיות הדחופות לה. כן שאפה ישראל לא להימצא בחזית הפעילות נגד איראן, אך תמכה בצעדי הנשיא טראמפ ואף החליטה לחדש הכנות צבאיות, שאותן הציגה בין השאר כקלף מיקוח שארצות הברית תוכל להשתמש בו מול השותפות האחרות להסכם. ועם זאת (במסגרת הסימולציה), ישראל לא הצליחה לקדם את מטרתה של וושינגטון לגייס תמיכה של אירופה, רוסיה וסין במהלך, ובנוסף לא עלה בידה להשפיע על ההחלטות שהתקבלו בממשל האמריקאי בהקשר זה.

מבחינת עמדותיהם של השחקנים השונים שנטלו חלק בסימולציה, עולות כמה מסקנות בולטות:

א. לממשל האמריקאי אין תכנית ברורה כיצד להשיג מאיראן את מטרתו - שיפור ההסכם - המהלך החד-צדדי של הממשל נשען על גורמים אחרים, בעיקר מדינות אירופה, בצפיה שהן תפעלנה מול איראן. אולם, מכיוון שהממשל נקט מהלך המנוגד לאינטרסים של בעלות בריתו האירופאיות, וללא כל תאום מוקדם עמן, הוא יתקשה לגייס תמיכה בהחלטתו ולנווט את ההתפתחויות שינבעו ממנה.

ב. המשבר שיצר הממשל יכול היה להיות מנוצל לקידום סוגיות חשובות לישראל (בפרט תכנית הטילים האיראנית ומעורבותה בסוריה). גם מדינות אירופה ורוסיה היו מוכנים לכך. אולם, ההתעקשות האמריקאית על תיקון ההסכם והיחסים הבעייתיים עם רוסיה מנעו אפשרות לנצל פוטנציאל זה.

ג. ישראל מצאה עצמה במצב בו ההסכם הופר, איראן חזרה לקדם את תכניות הגרעין והטילים שלה, אין שינוי מוסכם בהתנהלותה האזורית וקיים ספק רב האם הממשל האמריקאי הנוכחי מוכן לנקוט צעדים מרחיקי לכת נגד איראן.

ד.על ציר הזמן (שיכול להימשך חודשים רבים), ולמרות שכול השותפים להסכם הגרעין, למעט ארצות הברית, מעוניינים בהמשכו - יציאת ארצות הברית מההסכם ובעיקר אם היא תפעיל את הסנקציות השניוניות, שיגרמו לחברות אירופאיות להפסיק את פעילותן באיראן, הוא יתבטל למעשה ואיראן תחזור לקדם את תוכניתה הגרעינית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.