השתלטות חמאס על עזה - נקודת מבט מצרית | המכון למחקר בטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרק בקובץ עשור להשתלטות חמאס על עזה: נקודת המבט המצרית

עשור להשתלטות חמאס על עזה: נקודת המבט המצרית

בתוך: משבר רצועת עזה: מענה לאתגר, ענת קורץ, אודי דקל ובנדטה ברטי, עורכים. המכון למחקרי ביטחון לאומי, תל אביב, 2018

אופיר וינטר
בר לופו

השתלטות חמאס על עזה ביוני 2007 יצרה מציאות חדשה בגבולה הצפוני של מצרים — הגבול היחידי של הרצועה שאינו בשליטת ישראל, והשליכה לאורך העשור החולף על שורה של אינטרסים מצריים — ביטחוניים, מדיניים, כלכליים וציבוריים. האינטרסים המצריים הנדונים התפתחו והשתנו לאורך התקופה בהתאם לתמורות האזוריות ולאוריינטציות המתחלפות של שלושת הנשיאים ששלטו במצרים במהלכה — חוסני מובארכ, מוחמד מורסי ועבד אל־פתאח א־סיסי. מאמר זה סוקר את התהליך שעברה מצרים ביחס לעזה לאורך העשור, אשר הוביל את קהיר להגביר את מעורבותה במאמצי הפיוס הפנים־פלסטיניים, לגבש הבנות ביטחוניות וכלכליות מול חמאס ולחתור למניעת הסלמה אלימה בין חמאס לישראל.


 

תקציר

הפיכת מנהרות ההברחה בין עזה לסיני מ"בעיה ישראלית" לאיום מרכזי על הביטחון הלאומי המצרי

השתלטות חמאס על רצועת עזה הציבה מראשיתה איומים חדשים ורב־ממדיים על הביטחון הלאומי המצרי, ואלה התחדדו ביתר שאת בתקופת שלטונו של עבד אל־פתאח א־סיסי, על רקע מאבקו בתנועת 'האחים המוסלמים' במצרים ובשלוחת 'המדינה האסלאמית' בחצי־האי סיני. האיום העזתי המתגבר נבע מהפיכת הרצועה לבסיס טרור המקרין על היציבות הביטחונית במצרים בכלל ובסיני בפרט, נוכח הקשרים הענפים שהתפתחו בין חמאס לגורמים סלפיים־ג'האדיסטיים בחצי האי. במוקד המתיחות הביטחונית בין מצרים לחמאס עמדו מערך מנהרות ההברחה בגבול עזה־סיני שחתר תחת הריבונות המצרית, החיכוכים בין כוחות הצבא המצרי לאנשי חמאס במעבר הגבול בין מצרים לעזה ברפיח והחשש המצרי מהשימוש של חמאס או של גורמים סלפיים־ג'האדיסטיים בסיני כבסיס חלופי או נוסף למאבק הצבאי בישראל.

עדות לאינטרס המצרי־ישראלי ההדדי בתיאום לצורך התמודדות עם האיום העזתי הומחש בכך שדווקא בעת שלטון הנשיא מורסי, איש האחים המוסלמים, אשר ייצג תנועה העוינת בבסיסה את השלום עם ישראל, גבר המאבק המצרי במנהרות ההברחה והתהדק שיתוף הפעולה הביטחוני בין מצרים לישראל מול קבוצות הטרור הג'האדיסטיות בסיני. הפיגוע הקשה שיצא מעזה באוגוסט 2012 ואשר גבה את חייהם של 16 חיילים מצרים אילץ את מורסי - בלחץ הצבא והציבור - לחדש את המגבלות על פתיחת מעבר רפיח. בעקבות התקרית, עשרות מנהרות הברחה נאטמו או הוצפו במי ביוב, וחמאס שב והאשים את מצרים בהשתתפות במצור על עזה.

הדחת מורסי ועליית משטר א־סיסי העלו את מפלס העוינות בין מצרים לחמאס בדרגה נוספת, נוכח העמקת השסע האידיאולוגי בין הצדדים והסלמת המצב הביטחוני בסיני. במקביל נרשמה תנופה בפעילות הסלפית־ג'האדיסטית בסיני, כאשר בנובמבר 2014 הצהיר ארגון 'אנצאר בית אל־מקדס' על הקמת 'מחוז סיני' הנשבע אמונים ל'מדינה האסלאמית'. משטר א־סיסי האשים במישרין את חמאס בסיוע לכמה מן הפיגועים שהתבצעו נגד כוחות הצבא המצרי בסיני, כאשר נקודת השבר החמורה ביותר ביחסי הצדדים התרחשה לאחר ההתנקשות בתובע הכללי של מצרים, הישאם ברכאת, ביולי 2015.

הלחץ המצרי על חמאס נשא בהדרגה פרי. במארס 2016 הגיעה משלחת ביטחונית של חמאס לביקור במצרים. במהלך הדיונים התנתה קהיר את שיפור היחסים עם הארגון ובעיקר את פתיחת מעבר רפיח בשורה של דרישות ביטחוניות ומדיניות, ביניהן: בלימת מעבר נשק וטרוריסטים דרך מנהרות ההברחה; הסגרת מבוקשים למצרים; התנתקות רשמית של חמאס מהאחים המוסלמים והתקרבות לציר הסוני המתון על חשבון הציר השיעי בהובלת איראן, והציר האסלאמיסטי בהובלת טורקיה וקטר. בעקבות השיחות וכאיתות חיובי תגבר חמאס באפריל 2016 את אבטחת הגבול עם שיפור נוסף ביחסי הצדדים נרשם לאורך שנת 2017 ,בעקבות ביקוריהן של מצרים. משלחות מדיניות וביטחוניות נפרדות ומשולבות של חמאס בקהיר, בניסיון לגבש הבנות נרחבות יותר. כל זאת במקביל להידרדרות ביחסי חמאס עם 'מחוז סיני', על רקע מעצרם של מאות פעילים סלפים־ג'האדיסטים ברצועת עזה והטלת מגבלות הדדיות מצד חמאס והג'האדיסטים על השימוש במנהרות ההברחה.

ההיבט הכלכלי: האוכלוסייה הבדואית כמפתח לייצוב המציאות הביטחונית בסיני

מערך מנהרות ההברחה המפותח שהקים חמאס לאחר השתלטותו על עזה, ואשר הפך בהדרגה לאיום משמעותי על הביטחון הלאומי המצרי, לא יכול היה להתקיים ולשגשג ללא שיתוף הפעולה מצד האוכלוסייה הבדואית מעברו המצרי של הגבול. מסיבה זו החל הטיפול באוכלוסייה זו להיתפס בהדרגה במצרים כמפתח לייצוב המצב הביטחוני בסיני.

בעוד מובארכ הפנה תקציבים דלים לטובת הבדואים החיים בסיני )מספרם נאמד ב־2013 בכ־600 אלף(, הרי ההתערערות שחלה במצב הביטחוני לאחר נפילתו הבהירה למשטר המרכזי בקהיר כי תוכנית כוללת לפיתוח הכלכלה בחצי־האי מהווה מפתח לשיקום הביטחון הלאומי הכולל של מצרים.

היבטים מדיניים: השלום עם ישראל והתפקיד המצרי בתהליך השלום וברצועת עזה

השתלטות חמאס על רצועת עזה אתגרה לאורך העשור שלושה אינטרסים מדיניים אסטרטגיים של מצרים - השלום עם ישראל, קידום תהליך השלום הישראלי־פלסטיני והמעמד ההגמוני של מצרים ברצועת עזה אל מול שחקנים אזוריים מתחרים. להלן פירוט הדברים:

שמירת יחסי השלום עם ישראל: חרף התהפוכות וחילופי הנשיאים שעברו על מצרים בעשור החולף, השלום עם ישראל לא איבד ממעמדו כנכס אסטרטגי בעל חשיבות עליונה. ואולם, הידרדרות המצב הביטחוני בסיני מאז ינואר 2011 ,אשר נגרמה בין היתר כתוצאה משיתוף הפעולה הצבאי הגובר בין חמאס לגורמים סלפיים־ג'האדיסטיים בחצי־האי, יצרה איום חדש בגבול המשותף בין המדינות, והעלתה סימני שאלה לגבי תוקפו של הסכם הפירוז שנקבע בחוזה השלום בין מצרים לישראל. מציאות זו הביאה את המדינות לבחון מחדש את המגבלות שנקבעו בנספח הביטחוני בחוזה השלום.

קידום תהליך השלום הישראלי-פלסטיני: השתלטות חמאס על רצועת עזה יצרה מכשול חדש ומשמעותי בפני הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים, אשר קידומו נחשב אינטרס לאומי מצרי לאורך העשורים האחרונים. בניגוד לפת״ח, חמאס סירב בעקביות להכיר בישראל ובהסכמים הקודמים שנחתמו עמה, ולהתנער מדרך האלימות ומהיעד האסטרטגי של חיסול ישראל.

פריצת דרך במאמצי התיווך המצריים בין עזה לרמאללה נרשמה בספטמבר 2017 , כאשר קהיר הצליחה לכפות על חמאס ופת״ח ניסיון נוסף לשים קץ לפילוג הפלסטיני בן עשר השנים, אשר הסתיים באוקטובר בחתימת הסכם פיוס המהווה פתח להסכמות רחבות יותר בין הצדדים.22 בעקבות דרישות מצרים הודיע חמאס על פירוק הוועדה המנהלית שהקים וקרא לממשלת האחדות הפלסטינית היושבת ברמאללה למלא מחדש את תפקידיה ברצועה.

הבטחת ההגמוניה המצרית ברצועת עזה: איראן, ואחריה טורקיה וקטר, ראו בהשתלטות חמאס על רצועת עזה פתח לחיזוק השפעתן, בין היתר על חשבונה של מצרים. מאבקי ההגמוניה בין מצרים לבין מדינות אלו היו חלק מהמאבקים האזוריים הרחבים יותר שהתנהלו לאורך העשור האחרון בין "הציר הסוני הפרגמטי", שמצרים נחשבה לאחת ממנהיגותיו בימי מובארכ, כמו גם עתה, לבין שני צירים מתחרים - "הציר השיעי" בהובלת איראן והציר האסלאמיסטי המזוהה עם האחים המוסלמים, ובמידת־מה גם עם טורקיה וקטר.

סיכום

בחלוף עשור להשתלטות חמאס על עזה ניכר כי מצרים השכילה להתאים את עצמה למציאות זו: מצד אחד, היא מכירה בחמאס כגורם הכוח הדומיננטי השולט ברצועה ומהווה בה כתובת עיקרית; מצד שני, היא מפעילה מול חמאס מנופי השפעה יעילים הכוללים מקלות וגזרים, במטרה לקדם באופן ריאליסטי אינטרסים ביטחוניים, פוליטיים וכלכליים החיוניים לה. מצרים מחשיבה את חמאס כשותף הכרחי במיגור הטרור בסיני, רואה בסיום הפילוג הפלסטיני אינטרס לאומי מצרי והזדמנות להעצמת תפקידה האזורי ובוחנת בעין יפה את האפשרות להידוק קשרי הכלכלה בין עזה לסיני. בד בבד, היא אינה משלה את עצמה שחמאס שינה את תפיסת עולמו, והיא ספקנית כלפי כוונותיו ומעשיו. מדיניותה מושתתת על הציפייה שהתלות בפתיחת מעבר רפיח, החולשה במערכת הערבית והבינלאומית והמצוקות ההומניטריות הגוברות בעזה יאלצו את חמאס להעדיף שיקולים פרגמטיים על פני שיקולים אידיאולוגיים, ולקיים עם קהיר הבנות ההולמות את נסיבות השעה. מימוש ההבנות ושמירתן ידרוש שיתוף פעולה מצד הרשות הפלסטינית וישראל, לצד נכונות מתמשכת של כל הצדדים הנוגעים בדבר לוויתורים ולפשרות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרק בקובץ
נושאיםטרור ולוחמה בעצימות נמוכהיחסי ישראל-פלסטיניםרצועת עזה וחמאס

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25
Shutterstock
טרור איראני בזירה הבינלאומית – נקמה אפשרית בישראל
נוכח השהיית התגובה האיראנית להתנקשות בהנייה, עולה האפשרות כי בטהראן מתכננים לגבות מחיר מישראל בזירה הבינלאומית. כיצד יש להיערך לאתגר?
03/09/24
צומת 11/9 - מסע בעקבות הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם
היום הנורא שנצרב בזיכרון האנושי ובדפי ההיסטוריה – ה-11 בספטמבר 2001 – היווה צומת דרכים מרכזי בהתמודדות הבינלאומית עם הטרור של ארגוני הסלפייה-ג'האדייה. הפיגועים המחרידים וחסרי התקדים בניו יורק ובוושינגטון הפכו את "הג'האד העולמי" מתופעה שולית בזירה הבינלאומית לאיום הטרור העיקרי מאז ועד היום. מתקפת הטרור ההיא שינתה את ההתייחסות של ארצות הברית ושל מדינות המערב כלפי האיום הגלובלי המתפתח, והן הפעילו נגדו מגוון אמצעים צבאיים, פוליטיים, משפטיים, דיפלומטיים וכלכליים ואף יצאו לשלוש מלחמות באפגניסטן, בעיראק ובסוריה בשם "המלחמה בטרור העולמי". מדינת ישראל, שצברה ניסיון רב בלחימה בטרור הפלסטיני והשיעי, נדרשה לבצע התאמות במדיניות הביטחון שלה למול הטרור הג'האדיסטי הסוני, שכוון נגד יעדים ישראליים ויהודיים בתוך ישראל, לאורך גבולותיה ומחוצה לה. ספר זה הוא הראשון שנכתב בעברית ובוחן במבט לאחור את פיגוע הטרור החמור ביותר בהיסטוריה ואת תוצאותיו בחלוף יותר משני עשורים. הוא כולל ניתוח נרחב של התפתחות ציר הטרור הסלפי-ג'האדי מהקמת אל-קאעדה ועד ארגון דאע"ש, שבשיאו קמה "המדינה האסלאמית" כישות מדינתית קצרת ימים, ששלטה על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה וגייסה אלפי מתנדבים מרחבי העולם למאבק אל מול ציר בינלאומי שלחם נגדה. הספר מתאר כיצד למרות אובדן הטריטוריה הגיאוגרפית של "המדינה האסלאמית" ועל אף ההצלחות בחיסול מנהיגי אל-קאעדה ודאע"ש, הגחלים של תופעת "הג'האד העולמי" עודן לוחשות במזרח התיכון, בערבות אפריקה ובכרכים הגדולים של אסיה, והעשן העולה מהן מרחף גם מעל מדינות המערב. פעילי הג'האד מצפים להתאוששות ולבואו של דור חדש שיפיח את להבות הטרור הסלפי-ג'האדי בצומת הבא.
29/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.