עיראק ביום שאחרי שחרור מוסול - משמעויות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על עיראק ביום שאחרי שחרור מוסול - משמעויות

עיראק ביום שאחרי שחרור מוסול - משמעויות

מבט על, גיליון 949, 4 ביולי 2017

English
אלדד שביט
ג'וש שוורץ
איש כוחות הביטחון העיראקיים במוסול, 1 ביולי 2017

כוחות הביטחון העיראקיים, הנתמכים על ידי הקואליציה בראשות ארצות הברית, נמצאים על סף שחרור העיר מוסול מידי המדינה האסלאמית. לכך, ובהמשך גם לכיבוש א-רקה שבסוריה, תהיה תרומה ניכרת למאמץ הבינלאומי להבסת המדינה האסלאמית. עם זאת, העימותים הפנימיים והאזוריים שאפיינו את עיראק בשני העשורים האחרונים ואשר היוו את בית הגידול לתופעת המדינה האסלאמית נותרים בעינם, וסביר כי בעטיים תימשך גם מגמת הפיצול וחוסר היציבות במדינה. נוכח הדומיננטיות השיעית בעיראק, על אף הפיצול במחנה זה, איראן תמשיך להיות הגורם החיצוני המשפיע ביותר במדינה, תוך שהיא מנצלת את התנאים להרחיב ולהעמיק את חדירתה לכלל רבדי השלטון. כן סביר כי האינטרס הבסיסי של ארצות הברית יהיה לצמצם את הנוכחות האמריקאית במדינה, אך מימוש בפועל של כוונה זו יושפע בעיקר ממידת הצלחתה של המדינה האסלאמית להמשיך לפעול בה וממנה גם לאזורים אחרים.


לאחר כשמונה חודשי לחימה, כוחות הביטחון העיראקיים, הנתמכים על ידי הקואליציה בראשות ארצות הברית, הכריז ראש ממשלת עיראק על כיבוש המסגד במוסול כסימן דרך המעיד על סיום החליפות האסלאמית ועל כך שהכוחות נמצאים על סף שחרור העיר מוסול מידי המדינה האסלאמית. עם זאת, המערכה הצבאית לחיסול המדינה האסלאמית לא צפויה להסתיים וכוחות הביטחון ימשיכו בפעילות צבאית לטהור מאחזים נוספים שמחזיק הארגון בשטח עיראק. זה, מצדו, צפוי להמשיך ולבצע פיגועי טרור נגד יעדים ציבוריים ואזרחיים ברחבי המדינה.

אף אחד מהשחקנים הפנימיים בעיראק, כמו גם גורמים חיצוניים המעורבים בפעילות במדינה - ארצות הברית, איראן וטורקיה - לא רואה בהצלחה במוסול סוף פסוק למערכה, שמבחינתם תמשיך להתנהל מעתה על חיזוק האחיזה בעיראק ביום שאחרי שחרור מוסול. יתר על כן, האתגרים הביטחוניים, הכלכליים והפוליטיים שעיראק ניצבה בפניהם בעבר שרירים וקיימים, והם ימשיכו ללוות אותה ביתר שאת גם בשנים הקרובות ויקשו מאוד על ביסוס היציבות במדינה.

מערך הכוחות בפוליטיקה הפנים-עיראקית, שהמאפיין העיקרי שלו הינו פיצול עמוק בתוך המחנות השונים, לא השתנה בשנים האחרונות והמבוי הסתום בדרך לפיוס לאומי ולהשגת קונצנזוס נותר בעינו. בולטת בהקשר זה היריבות המסורתית בין הגורמים השיעים: נמשכת במלוא עוזה התחרות בין ראש הממשלה הקודם של עיראק נורי אל-מאלכי (הפעיל מאחורי הקלעים) לראש הממשלה הנוכחי חיידר אל-עבאדי על ההשפעה במפלגת השלטון, א-דעוה האסלאמית. מולם ניצבים עמאר אל-חכים, ראש "המועצה האסלאמית העיראקית העליונה" (ISCI) ומקתדא א-צדר ותנועתו, המבקשים להתמודד על ההובלה של השיעים בעיראק. במקביל, פיצול במחנה הכורדי, ובנוסף הלאומיות הכורדית הגוברת והכוונה לקיים משאל עם על עצמאות כורדיסטן (ב-25 ספטמבר 2017 ( תורמים להגברת המתחים הפוליטיים בין הכורדים לבין השלטון בבגדד. גם במחנה הסוני, שהוא אמנם שולי בתהליך הפוליטי בעיראק, החריפו הפיצול ותחושות הקיפוח, ואלה מהווים קרקע נוחה להתבססות המדינה האסלאמית.

הבחירות המוניציפאליות (המתוכננות לקראת סוף ,2017 אם לא ידחו) והבחירות לפרלמנט (שמתוכננות לאביב 2018) מחדדות את מאבקי הכוחות. הפלגים השיעים, הסונים והכורדים, המיוצגים בפרלמנט, אינם מראים נכונות לגבש הסכמה על תוכנית פיוס לאומית. על רקע זה מתחזקת עמדת השיעים בבגדד, אך גם  מתעוררת אותה הרגשה אנטי-שיעית, שהביאה לעליית המדינה האסלאמית. המחלוקות הקשות בין נורי אל-מאלכי לבין מוקתדא אל-צדר, שאיים להחרים את הבחירות הקרובות אם לא תבוצע רפורמה בשיטת הבחירות, עשויות להצית מתחים ועימותים בין השיעים הפרו-איראנים לבין אלה המבקשים לקדם קונצנזוס עיראקי חדש שאינו תלוי באיראן.

לצד גורמי הכוח הפנים-עיראקיים נודע תפקיד חשוב גם לשחקנים החיצוניים המרכזיים – איראן, ארצות הברית וטורקיה.  איראן, הרואה בעיראק את החצר האחורית שלה, ממשיכה להיות הגורם החיצוני בעל ההשפעה הגדולה ביותר במדינה. חוסר היציבות הבסיסי בה והדומיננטיות השיעית מאפשרים לה לבסס את ההגמוניה שלה באזורים נרחבים בעיראק, ובכלל זה להתמקד בניסיון ליצור תוואי קרקעי רציף בין טהראן לביירות. דיווחים על כי כוחות הנאמנים לה תפסו מאחזים בגבול סוריה-עיראק, מינויו האחרון של גנרל במשמרות המהפכה לשגריר איראן בעיראק וכן דיווחים על אודות נוכחות רבה של מפקד כוח קודס, קאסם סלימאני, בעיראק בחודשים האחרונים, ממחישים את השפעתה הגוברת של טהראן מדינה. יודגש כי כלל הגורמים השיעים, למעט צדר, שהשמיע את קולו נגד ההשפעה האיראנית, מקיימים קשרים הדוקים  עם איראן, כמו גם עם המיליציות הפרו-איראניות.

ממשל טראמפ, אשר המשיך את המאבק נגד המדינה האסלאמית שהחל ממשל אובמה, הציב בראש סדר העדיפויות שלו במזרח התיכון את הבסת הארגון. במקביל הוא מעוניין לפעול כדי לאזן את ההשפעה האיראנית הגוברת. בהתאם לכך, הממשל אפשר את הגדלת המעורבות הצבאית בעיראק, כולל על ידי הצבה של בעלי תפקידים נוספים במדינה ובכלל זה אנשי צבא ואנשי כוחות מיוחדים. תצויין גם מעורבותה של טורקיה בצפון עיראק. טורקיה מזרימה לשטח כוח לוחם נוסף במסגרת מאבקה נגד ה-PKK בהרי קנדיל וסינג'אר ובהגנה על הטורקמניים, בעיקר באזור תל-עפר. מהלך זה זכה לביקורת קשה מצד הממשל העיראקי.

המציאות הסבוכה של יחסי הכוחות בעיראק משמרת למעשה אינטרס המשותף הן לארצות הברית והן לאיראן - שמירה על אחדותה של עיראק ומניעה מהמדינה האסלאמית ומגורמים סוניים קיצוניים אחרים מלפעול בה. זאת, הגם שבוושינגטון נשמעים קולות הקוראים לא להתנגד למהלך העצמאות של הכורדים. בפועל, לארצות הברית אין כיום אלטרנטיבה טובה יותר לאותם גורמים שיעים פרו-איראניים, המהווים את הכוח הפוליטי המשמעותי המעוניין ביציבותה של עיראק. מנגד, הגינוי החריף לפעילותה של איראן באזור, ביקורו של הנשיא טראמפ בערב הסעודית באחרונה והמאמץ לגבש חזית של מדינות סוניות נגד איראן - כל אלה מעידים על רצונו של הממשל האמריקאי לפעול בתקיפות רבה יותר מאשר בעבר נגד הפעילות של איראן באזור. אולם, יכולתה של ארצות הברית לפעול בעיראק נגד איראן מוגבלת וסיכויי הצלחתה נמוכים, לאחר שגורמי הכוח השיעים הפרו - איראנים הצליחו לבסס שליטה והשפעה על שטחים רחבים במדינה.

סוגיה מרכזית ליום שאחרי מוסול היא המשך הנוכחות האמריקאית בעיראק. מבחינתה של איראן, נוכחות אמריקאית בעיראק הנה איום על האינטרסים שלה ולפיכך מרבית הגורמים השיעים המקורבים לאיראן קוראים לסיום הנוכחות האמריקאית במדינה. ראש הממשלה, אל-עבאדי, אמנם מצהיר על חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי עם ארצות הברית, אך הצהרותיו האחרונות, שמתייחסות לצורך של עיראק לעבוד עם משטר אסד ועם המיליציות השיעיות המזוהות עמו  כדי לשמר אחיזה לאורך גבול סוריה-עיראק, מצביעות על כי גם הוא מבין שאינו יכול לצאת נגד האינטרסים האיראנים. מכל מקום, החלטה אמריקאית להישאר בעיראק עשויה להחריף את העימות בין ארצות הברית לבין הגורמים המתנגדים לכך. היקפו ועוצמתו של העימות יושפעו במידה רבה גם מההערכה אשר לכוחה של המדינה האסלאמית ומרמת האיום שיציב לממשל בבגדד, שעשויה לחייב אותו להסכין למעורבות אמריקאית במסגרת האינטרס המשותף להיאבק בארגון. זאת ועוד, איראן והגורמים הפוליטיים בעיראק מעוניינים בהשקעות בינלאומיות ובכלל זה מארצות הברית כחלק משיקומה וביסוס יציבותה של עיראק, אולם לא ברור עד כמה ממשל טראמפ יהיה מוכן להשקיע משאבים כלכליים ואחרים בתמיכה בעיראק ביום שאחרי הבסת המדינה האסלאמית.

בשורה התחתונה, לשחרור מוסול, ובהמשך גם לכיבוש א-רקה שבסוריה, תהייה אמנם תרומה רבה למאמץ הבינלאומי בהובלת ארצות הברית להבסת המדינה האסלאמית, אולם העימותים הפנימיים והאזוריים, שאפיינו את עיראק בשני העשורים האחרונים ואשר היוו את בית הגידול לתופעת המדינה האסלאמית, נותרים בעינם. תופעות אלה ימשיכו להתקיים ברמת עצימות משתנה גם בשנים הקרובות, וסביר כי בעטיין תמשך גם מגמת הפיצול וחוסר היציבות במדינה. לקריאת התיגר של הכורדים, הדבקים בכוונת ההיפרדות שסביר שאף תתחזק בעקבות משאל העם, פוטנציאל נפיצות גבוה בזירה הפנים עיראקית והאזורית. אולם, נוכח הדומיננטיות השיעית בעיראק, על אף הפיצול במחנה זה,  איראן צפויה להמשיך להיות הגורם החיצוני המשפיע ביותר במדינה, תוך שהיא מנצלת את התנאים להרחיב ולהעמיק את חדירתה לכלל רבדי השלטון וכך למעשה לבסס את מעמדה כבעל הבית. סביר כי האינטרס הבסיס של הממשל האמריקאי יהיה לצמצם את הנוכחות האמריקאית בעיראק, אך מימוש בפועל של כוונה זו יושפע בעיקר ממידת הצלחתו של המדינה האסלאמית להמשיך לפעול בעיראק, וממנה גם לאזורים אחרים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהמדינה האסלאמיתטרור ולוחמה בעצימות נמוכהיחסי ישראל-ארצות הבריתעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.