כניסת רע''ם לקואליציה: אתגרים והזדמנויות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים הדים כניסת רע''ם לקואליציה: אתגרים והזדמנויות

כניסת רע''ם לקואליציה: אתגרים והזדמנויות

מתוך הדים, גיליון 9, אוגוסט 2021

אילהאם שחברי

הפוליטיקה הערבית בישראל חווה בשנים האחרונות שינויים מהותיים לכיוון של שותפות בשלטון והשפעה על קבלת החלטות, בעיקר בנוגע להשתלבות אזרחית שוויונית של המיעוט הערבי במדינה. סוגיות כמו חוסר תעסוקה, מצוקת דיור, רמת חינוך ירודה ואלימות ופשיעה עדיין מחלישות את האזרחים הערבים ורווחתם ומשפיעות על החברה הישראלית בכלל. התפנית הפוליטית המשמעותית הראשונה חלה בספטמבר 2019, כאשר המפלגות הערביות שהתאחדו במסגרת הרשימה המשותפת המליצו על הרמטכ״ל לשעבר, בני גנץ, כמועמד הציוני הראשון לראשות הממשלה. המהלך לא הניב את התוצאות הרצויות עבורן עקב העדר שיתוף פעולה מצד גנץ. בעקבות כך, בבחירות מרץ 2021, חלה תפנית היסטורית נוספת, כאשר המפלגה הדתית רע"ם, בראשות ח״כ מנסור עבאס, התפצלה מהרשימה המשותפת, זכתה בארבעה מנדטים והפכה למפלגה הערבית העצמאית הראשונה שהצטרפה לקואליציה. מהלך זה קיבל משנה תוקף מאחר שהוא התבצע בצל סיום מבצע צבאי בעזה ושרשרת של אירועים אלימים, בעלי אופי לאומי ודתי רגיש, בירושלים ובערים המעורבות בתוך ישראל, שחשפו את עומק המתח והסיכון הקיים ביחסי יהודים-ערבים.

הרקע למהלך זה נבע מהרצון של רע"ם למלא את הבטחתה לבוחריה להוביל קו פוליטי - אזרחי חדש, באמצעות השתלבותה בכל ממשלה שתקום, בצד הנחישות של חלק מהמפלגות הציוניות להפיל את שלטון נתניהו, שהקדים אותן והכשיר את רע״ם והקול הערבי עקב מצוקתו הפוליטית. התפיסה שהתגבשה אצל רע"ם היא שהח״כים הערבים אינם יכולים לחולל שינוי במעמדו הסוציו-אקונומי של המיעוט הערבי בישראל כל עוד הם נמצאים באופוזיציה. המציאות הפוליטית לאחר יותר מעשור בו שלטון נתניהו טיפח רטוריקה אנטי-ערבית, חוקים מפלים ודה לגיטימציה של המנהיגות הפוליטית הערבית, לצד מחלוקות פנימיות ומאבקי כוח בתוך הרשימה המשותפת, תרמו להבנה של מנהיג רע״ם, שבלי התגמשות בעמדות הפוליטיות המסורתיות, הצנעת ההיבט הלאומי ודרישות ראליות לצמצום פערים מתוך הקואליציה, לא ניתן יהיה להשפיע במסגרת תהליך קבלת ההחלטות ולשפר את איכות החיים של האזרחים הערבים. גישה זו נתפסת בעיני מבקרי רע"ם כשטחית או מניפולטיבית, שנועדה לשרת את האינטרסים שלה ושל הממסד הישראלי. זאת, בשונה מהמצע האידאולוגי של הרשימה המשותפת לפיו לא ניתן יהיה להשיג שוויון אזרחי משמעותי כל עוד המדינה מגדירה את עצמה כיהודית.

הצטרפות רע"ם לקואליציה הייתה אמירה ברורה שהעניין הלאומי אינו מהווה עוד "קו אדום" בקידום היחסים בין המדינה למיעוט הערבי. רע"ם מנסה למצב את עצמה כזרם פוליטי ערבי חדש שתוחם את היחסים עם המדינה על בסיס אינטרסים אזרחיים-כלכליים. גישה זו מציבה את הבוחרים הערבים בפני אתגר הבחירה בין הרשימה המשותפת, המייצגת קו אזרחי ליברלי-לאומי, בעל השפעה מצומצמת מתוקף היותה באופוזיציה, לבין קו דתי-שמרני שמתאפיין בפייסנות ופרגמטיזם נטול אספירציות לאומיות, האמור לפעול מתוך השפעה בקואליציה. התחזקות רע"ם והמשותפת או היחלשותן, תלויים במבחן ההישגים ועוצמת השינוי שהן יוכלו להציג בפני ציבור בוחריהם למען פתרון הבעיות האקוטיות בחברה הערבית ושיפור רמת החיים של האזרחים הערביים. אמירה זו עשויה להגביר את התחרות בין שני המחנות היריבים ובעקבותיה אולי גם את הגמישות הפוליטית שלהן.

הנוסחה שרע"ם מציעה הינה אטרקטיבית עבור קבוצות מסוימות בציבור הערבי שהערך הדתי-אזרחי (מוסלמי-ישראלי) בזהותם ההיברידית חשוב להם יותר מהערך האזרחי-לאומי (ישראלי-פלסטיני). ככזו, היא אמורה לשרת, בראש ובראשונה, את קהל המצביעים המוסלמים הדתיים בחברה הערבית. היא גם קיבלה תמיכה משמעותית באוכלוסייה הבדואית בצפון ובדרום, המתאפיינת בשמרנות דתית וחברתית. לאור זאת, הרשימה המשותפת תמשיך כנראה להיות הבחירה הטבעית של שאר הבוחרים המוסלמים הלא דתיים, וכן עבור הקהילה הערבית נוצרית, שתי קבוצות שמתאפיינות בתודעה לאומית גבוה יותר. במקביל למערכת המפלגתית, ימשיכו כוחות אחרים בחברה הערבית, כמו ועדת המעקב העליונה, ראשי רשויות, אקדמאים, ארגוני חברה אזרחית וקבוצות נוער שמגדירים את עצמם כ-״חיראכ שבאבי״, בפעילותם החוץ פרלמנטרית למען שיפור הסטטוס האזרחי של הערבים בישראל ושימור הנרטיב הלאומי שלה.

רע"ם אמנם החליטה להרים את הדגל הכלכלי באמצעות שותפות קואליציונית, אך אי הצטרפותה לממשלה ושאלת הלגיטימיות שלה ימשיכו לאתגר את דרכה החדשה. מיד לאחר הקמת הממשלה, התקשורת הערבית דנה בהרחבה בסיבות לאי הצטרפות רע"ם לממשלה, כאשר העמדה הרווחת הייתה ברובה ביקורתית, בטענה שהממשלה החדשה היא שאינה מעוניינת במינוי שר מטעם מפלגה ערבית. תחושות אלו התגברו עם מינויו של ח״כ עיסאווי פריג׳ מטעם מר"צ, כשר לשיתוף פעולה אזורי. פריג׳ הוא הח״כ הערבי המוסלמי השני בתולדות ישראל שנבחר לכהן כשר מטעם מפלגה ציונית, לאחר שח״כ לשעבר ג'אלב מגאדלה כיהן כשר המדע מטעם מפלגת העבודה ב-2005.

מנגד, הנימוק של עבאס הוא ש-רע"ם אינה מעוניינת לשאת באחריות קולקטיבית על החלטות בסוגיות ביטחוניות רגישות הנוגעות לחיי הפלסטינים. כלומר, רע"ם מעדיפה להגביל את כוח ההשפעה שלה גם ההחלטה על פיצול ועדת הפנים שבראשה נבחר לעמוד ח"כ סעיד אל-חרומי מרע"ם לשתי וועדות: וועדה לביטחון פנים והוועדה לשירותי דת יהודיים ופרויקטים לאומיים, בראשם יעמדו ח"כיות ממפלגות ציוניות מהקואליציה, מבליטה את גבולות ההשפעה והלגיטימיות שניתנות לרע"ם בנוגע לסוגיות לאומיות וביטחוניות. התנהלות הממשלה החדשה מול רע"ם בנוגע לוועדת הפנים, מתיישבת עם דעת הקהל בציבור הישראלי שעדיין אינו מסתייג ברובו מקבלת מפלגות ערביות כשותפות מלאות בשלטון. לפי הסקר האחרון של המכון למחקרי בטחון לאומי שנערך לאחר אירועי מאי 2021, כ- 53 אחוזים מהנסקרים היהודים שוללים הצטרפות מפלגה ערבית לממשלה.

לאור זאת, ולמרות ההתפתחות הדרמטית שחלה בפוליטיקה הערבית עקב כניסת רע"ם לקואליציה, נראה כי הדרך להשתלבות משמעותית בממשלה עוד רצופה אתגרים. המתחים הדתיים והלאומיים ממשיכים לקבל ביטוי גם בממשלה החדשה. הדרך היחידה להתקדמות ביחסי ערבים-יהודים תהיה כרוכה במידת הנכונות של הממשלה הנוכחית להיטיב בצורה משמעותית עם האינטרסים החיוניים של הציבור הערבי, מצד אחד, וכן במידת הרגישות הפוליטית שהיא יכולה לגלות כלפי הסוגיות החדשות שמגדירות את הפוליטיקה הערבית והישראלית, מצד שני.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום הדים
נושאיםיחסי יהודים-ערבים בישראל

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הזנחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית: איום על הביטחון הלאומי
ברקע המלחמה הנמשכת כבר 8 חודשים, נראה כי נושא הפשיעה בחברה הערבית נעדר מסדר העדיפויות של הממשלה ומערכת אכיפת החוק. כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשמו יותר ממאה נרצחים במגזר הערבי, המשך הזנחת ההתמודדות עם האלימות הגואה טומנת בחובה השלכות מסוכנות לביטחון הלאומי של ישראל
24/06/24
Mostafa Alkharouf / Anadolu
החברה הערבית בישראל שבעה חודשים למלחמה: בין איפוק למחאה
שבעה חודשים לתוך המלחמה בעזה נשמרת הרגיעה בין המגזר היהודי לערבי בישראל – גם במהלך חודש הרמדאן, חרף החששות שהושמעו במערכת הביטחונית והמדינית. עם זאת, במציאות הקשה של המלחמה הנמשכת, צפות ועולות סכנות העלולות לפגוע ביציבות היחסים הרגישים. מהן אותן הסכנות, וכיצד יש להתמודד עמן?
09/05/24
REUTERS/Carlos Barria
קיצוץ בתקציבי תוכניות החומש לחברה הערבית – איום בפגיעה בביטחון ובחוסן הלאומי
למרות הצורך בקיצוץ רוחבי בעקבות המלחמה בעזה, חשוב להזהיר - קיצוץ נרחב בכספי תוכניות החומש המיועדות לחברה הערבית עלול לפגוע בצורה חמורה לא רק בחברה הערבית, אלא גם בכלכלה הישראלית ובביטחון המדינה
01/02/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.