ישראל והבחירות למועצת הביטחון של האו''ם - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ישראל והבחירות למועצת הביטחון של האו''ם

ישראל והבחירות למועצת הביטחון של האו''ם

מבט על, גיליון 834, 4 ביולי 2016

English
מיכל חטואל רדושיצקי
השגריר ההולנדי לאו
ישראל מעולם לא הייתה חברה במועצת הביטחון, ועל אף שלא התמודדה בסבב הבחירות הנוכחי (יוני 2016) היא הכריזה שבכוונתה להשתתף בבחירות למושב במועצת הביטחון ב-2018. ישראל תעשה בחוכמה אם תשכיל לפתח אסטרטגיה שקולה שתסייע לה לזכות במושב במועצת הביטחון. זו הפעם הראשונה, מאז הצטרפותה של ישראל לאו"ם ב-1949, שהיא תעמוד בראש אחת משש הוועדות הקבועות של האו"ם. התפתחות זו מסמלת שינוי מבורך במדיניות הישראלית, מעמדה שמוותרת על זירת האו"ם בטיעון של הטיה מראש נגד ישראל בשורות הארגון, לעבר מעורבות וחתירה לשינוי מבפנים. נטילת חלק במרוץ למושב המתחלף במועצת הביטחון תהיה המשך טבעי ומתבקש לשינוי מדיניות חיובי זה.

מועצת הביטחון של האו"ם – הגוף החזק והחשוב ביותר של הארגון – מופקדת על שמירת השלום והביטחון בעולם. בתוקף תפקידה זה, יש למועצה סמכות משפטית להשעות יחסים דיפלומטים וכלכליים עם מדינות, להטיל סגר או לאשר שימוש בכוח חמוש. פרק 7 במגילת האו"ם קובע כי החלטות מועצת הביטחון מחייבות את כל המדינות החברות בארגון. כך למשל, אם מועצת הביטחון מחליטה להטיל סנקציות על מדינה מסוימת, כל המדינות החברות מחויבות לציית למהלך. מאז התרחבות מועצת הביטחון ב-1963 היא מורכבת מחמש חברות קבועות – ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה – ומעשר חברות לא קבועות המכהנות בה לתקופות של שנתיים. כל תקופה  מתחילה בינואר, כאשר מדי שנה מתפנים חמישה מושבים. ב-28 ביוני התקיימו בחירות לחמישה מושבים שהמדינות הזוכות בהן  ייקחו חלק בעיצוב מדיניות הביטחון הגלובלית בשנים 2018-2017.

ישראל מעולם לא הייתה חברה במועצת הביטחון, ועל אף שלא התמודדה בסבב הבחירות הנוכחי, על פי מחקר שפרסם מכון Security Council Report (ארגון לא ממשלתי שמנהל מעקב אחר פעילות המועצה) ישראל הכריזה שבכוונתה להשתתף בבחירות למושב במועצת הביטחון ב-2018. לאור זאת, ראוי לעמוד על מורכבותו הרשמית והלא-רשמית של תהליך הבחירה, ולשאול עד כמה הצגת המועמדות היא כדאית עבור מדינת ישראל.

תהליך הבחירה ומורכבותו
עשרת המושבים המתחלפים במועצת הביטחון נחלקים בין חמש קבוצות אזוריות: מושב אחד לקבוצת 'מזרח אירופה', שניים לקבוצת 'מערב אירופה ואחרות', בה נכללת ישראל מאז תחילת שנות האלפיים, שניים לקבוצת 'אמריקה הלטינית והקריביים' וחמישה מושבים לקבוצת 'אפריקה ואסיה'. בנוסף, מאז 1968 הצליח נוהל "המושב הערבי המתחלף" ("Arab swing seat") להתמסד באופן לא רשמי על בסיס הסכם לא מתועד, שלפיו מדינות בקבוצת אזור אפריקה ואסיה מקצות מושב אחד מקרב המושבים המשוריינים להן לטובת מדינה ערבית. הסדר זה הוא תוצר של מלחמת 67', שהתחוללה בשנה שבה לא היה לאף מדינה ערבית ייצוג במועצת הביטחון. מאז 1968 ואילך קיימת נוכחות מתמדת של מדינה ערבית במועצה.

המדינות שמחזיקות בעת הנוכחית במושבים מטעם קבוצת 'מערב אירופה ואחרות' הן ניו זילנד וספרד. שלוש המדינות שהתחרו על שני המושבים בבחירות לחברות במועצת הביטחון, שהתקיימו ביוני, הן שבדיה (שזכתה במושב) וכן איטליה והולנד, שלאחר מספר סבבים ללא הכרעה ככל הנראה תחלוקנה ביניהן את המושב הנותר, כאשר כל מדינה תכהן כחברה לא קבועה למשך שנה בלבד. שלוש המדינות שהתמודדו בסבב הבחירות האחרון בקבוצה האזורית שאליה שייכת ישראל כיהנו בעבר כחברות במועצת הביטחון בין שלוש לחמש פעמים (כל אחת). כדי לזכות בבחירות, מדינה חייבת לקבל לפחות שני שלישים מהקולות בעצרת הכללית של האו"ם. בהתייחס לשאלה – מי מהמדינות מתאימה לכהן במועצת הביטחון, מגילת האו"ם קוראת לשקול את "תרומתן של המדינות החברות באו"ם לשימור השלום והביטחון העולמי ולמטרות נוספות של הארגון". עם זאת, מספר גורמים נוספים מסייעים בעיצוב הליך הבחירה, ובכללם שיוך פוליטי ועוצמה כלכלית.

ברקע התהליך הפורמלי מתקיימים מספר תהליכים לא-פורמליים, שיש להם השפעה מרובה על התנהלותו ועל תוצאותיו. יש להביא תהליכים לא-פורמליים אלה בחשבון – גם בהקשר לאפשרות המדווחת, כי ישראל תציג מועמדות לחברות במועצת הביטחון. ראשית, הבחירות בקבוצה שאליה ישראל שייכת ('מערב אירופה ואחרות') מתנהלות כתחרות בין 28 מדינות על שני מושבים בלבד, שמתפנים בכל שנה זוגית. שנית, נהוג שהמדינות המועמדות מנסות להשיג מהמדינות הבוחרות התחייבות להצביע בעדן במשך שנים לפני מועד הבחירות ועד יום ההצבעה ממש. במילים אחרות, קמפיין הבחירות למועצת הביטחון מחייב השקעת משאבים ניכרת מבחינת זמן וכסף. שלישית, מכיוון שהקולות מושגים בהצבעה חשאית, מדינות שמבטיחות את קולן למועמדת מסוימת לא תמיד עומדות במילתן ובלתי-אפשרי לדעת בדיעבד אילו מדינות חזרו בהן מהבטחתן. ורביעית, הסדרים מסוג 'יד רוחצת יד' אינם מחזה נדיר בתהליך. הסדרים כאלה יכולים להרחיק לכת אפילו עד כדי הצעת סיוע בפיתוח או הבטחה שבזמן הכהונה במועצה, המדינה המבקשת להיבחר תקדיש תשומת לב לסוגיה מסוימת שחשובה למדינות ספציפיות או תימנע מהתייחסות אליה, על פי העניין.

האם כדאי לישראל לנסות להיבחר?
ההערכות אשר ליכולתן המעשית של המדינות החברות המתחלפות למלא תפקיד משפיע במועצת הביטחון הן מעורבות, וזאת בשל זכותן המוחלטת של חמש המדינות הקבועות להטיל וטו על החלטות. יחד עם זאת, לעצם הבחירה למועצת הביטחון יש יתרונות ברורים ברמה הפרוצדורלית, הטכנית והסימבולית.

ברמה הפרוצדורלית, על מנת שהחלטה תעבור במועצת הביטחון חייבות לפחות חמש מהמדינות הלא-קבועות להצביע בעדה. בנוסף, את תפקיד נשיאות מועצת הביטחון שמשפיע על סדר היום ועל סדר ההצבעה ממלאות כל המדינות במועצה (קבועות ולא-קבועות כאחד). יתרה מכך, חברות במועצה מאפשרת למדינות להעלות לדיון נושאים שיש להן עניין בהם, ומכיוון שהצבעות המועצה אינן חשאיות, יש לקולה של המדינה החברה נראות ניכרת בנושאים מהותיים הקשורים לביטחון במישור הגלובלי.

ברמה הטכנית, המדינות שנבחרות למועצת הביטחון נמצאות בעמדה המאפשרת להן לסייע, פשוטו כמשמעו, לשחקנית מפתח בזירה הבינלאומית כמו ארצות הברית, וכן לשאר החברות במועצת הביטחון. בנוסף, מחקרים מראים שבבחירה למועצת הביטחון של האו"ם גלומים יתרונות כלכליים פוטנציאליים, ביניהם הלוואות מהבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית. ולבסוף, החברות בגוף יוקרתי זה מקלה על המדינות החברות ללמוד ולהכיר מקרוב את עמדותיהן של שאר המדינות ואת הכיוון שאליו נוטה המועצה בכל הקשור לסוגיות מרכזיות.

אולם, התרומה החשובה ביותר של חברות במועצה היא הכרה ויוקרה בינלאומית למדינה עצמה ולדיפלומטים המייצגים אותה, הן במטה האו"ם והן בעולם בכלל. במיוחד עבור מדינות כמו ישראל, אשר סובלת משחיקה במעמדה הבינלאומי בעת הנוכחית, השדרוג במעמד יישא חשיבות גם אם ההשפעה בפועל על החלטות המועצה תהיה מינימלית. למעשה, מושב לא קבוע במועצת הביטחון של האו"ם, המעניק סמכות מעצם ההשתייכות עבור מדינה ממוסדת, כמוהו כמושב בעצרת הכללית של האו"ם עבור מדינות חדשות.

לאור זאת, ישראל תעשה בחכמה אם תשכיל לפתח אסטרטגיה שקולה שתסייע לה לזכות במושב במועצת הביטחון. ביוני נבחרה ישראל לעמוד בראש ועדת המשפט של האו"ם. זו הפעם הראשונה, מאז הצטרפותה של ישראל לאו"ם ב-1949, שהיא תעמוד בראש אחת משש הוועדות הקבועות של האו"ם. התפתחות זו מסמלת שינוי מבורך במדיניות הישראלית, מעמדה שמוותרת על זירת האו"ם בטיעון של הטיה מראש נגד ישראל בשורות הארגון, לעבר מעורבות וחתירה לשינוי מבפנים. נטילת חלק במרוץ למושב המתחלף במועצת הביטחון תהיה המשך טבעי ומתבקש לשינוי מדיניות חיובי זה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהאו"ם
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הצבעות בעצרת הכללית של האו"ם – מלחמת ישראל-חמאס​
06/05/25
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24
Shutterstock
ישראל בדרך לבידוד מדיני
מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מתקפה מדינית, תקשורתית וציבורית נגדה, ובדרך להפיכה למדינה תחת בידוד בינלאומי. מהן ההשלכות של מצב זה – וכיצד עוד ניתן לעצור את ההידרדרות המסוכנת?
23/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.