חשבון נפש בפוליטיקה האיראנית: השמרנים והרפורמיסטים לאחר הבחירות לנשיאות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על חשבון נפש בפוליטיקה האיראנית: השמרנים והרפורמיסטים לאחר הבחירות לנשיאות

חשבון נפש בפוליטיקה האיראנית: השמרנים והרפורמיסטים לאחר הבחירות לנשיאות

מבט על, גיליון 985, 25 באוקטובר 2017

English
רז צימט
אשה איראנית חולפת על יד גרפיטי של דגל איראן ברחובות טהראן, 14 באוקטובר 2017

בחודשים שחלפו מאז הבחירות לנשיאות איראן במאי 2017, שהסתיימו בניצחונו של הנשיא רוחאני, מנהלים שני המחנות הפוליטיים המרכזיים באיראן: השמרני והרפורמיסטי, דיון בהמשך דרכם. במחנה השמרני עולה דרישה לחשבון נפש לנוכח שורת התבוסות שנרשמו לחובתו בשנים האחרונות. עיקר הביקורת הפנימית מתמקדת בכישלונם של השמרנים לגייס את תמיכת הציבור, ובמיוחד הצעירים. במחנה הרפורמיסטי, לעומת זאת, עולה לדיון התועלת שבהמשך שיתוף הפעולה עם הנשיא רוחאני ועם שמרנים מתונים על רקע כישלון לקדם רפורמות אזרחיות, ולו מוגבלות. תהליכי החשיבה מעידים על הכרת שני המחנות בחולשותיהם הבסיסיות, אך יכולתם לקדם תהליכי שינוי משמעותיים מוטלת בספק רב, לכל הפחות כל עוד המנהיג הנוכחי ח'אמנהאי מחזיק ברסן השלטון. עם זאת, השיח הפוליטי הנוקב עשוי להצביע על המגמות במאבק הצפוי על זהותה של הרפובליקה האסלאמית בעידן שלאחר ח'אמנהאי.


מאז הבחירות לנשיאות איראן במאי 2017, שהסתיימו בבחירתו המחודשת של הנשיא חסן רוחאני, מתנהל בשני המחנות הפוליטיים המרכזיים באיראן: השמרני והרפורמיסטי, דיון נוקב סביב המשך דרכם לנוכח תוצאות הבחירות. בעוד השמרנים מתמקדים בניתוח הגורמים שהובילו לתבוסתם בבחירות, הרפורמיסטים בוחנים מחדש את התועלת שבהמשך שיתוף הפעולה עם הנשיא ועם גורמים מתונים במחנה השמרני.

בעקבות ניצחונו הסוחף של רוחאני וההישגים המשמעותיים בהם זכו המועמדים הרפורמיסטים בבחירות למועצות המקומיות, שנערכו במקביל לבחירות לנשיאות, נשמעות במחנה השמרני קריאות לחשבון נפש. ברקע לביקורת הפנימית ולדרישה לשינוי ניתן לציין את שורת התבוסות שנרשמו לחובת השמרנים בשנים האחרונות, ובראשן ניצחונות הנשיא רוחאני בבחירות 2013 ו-2017, והישגם המשמעותי של הרפורמיסטים בבחירות הפרלמנטריות בשנת 2016.

השיח המתנהל בחודשים האחרונים במחנה השמרני מתמקד בפער המתרחב בין הימין השמרני והציבור האיראני, ובמיוחד הדור הצעיר המתרחק מהערכים הדתיים והמהפכניים ואינו סבור עוד שבידי השמרנים יכולת לספק פתרונות למצוקותיו ולדרישותיו. אחד המבקרים הבולטים בקרב השמרנים הוא פרופ' אמיר מוחביאן, פרשן פוליטי בכיר ועיתונאי הנחשב כיום לאחד האסטרטגים המובילים במחנה השמרני. בשורת ראיונות לתקשורת האיראנית הצביע מוחביאן על הצורך להתאים את הימין השמרני לשינויים החברתיים המתחוללים בעשורים האחרונים באיראן, וזאת מבלי להתפשר על ערכיו הדתיים. לטענתו, בעקבות ניצחונו המפתיע של המנהיג הרפורמיסטי מוחמד ח'אתמי בבחירות 1997 לנשיאות, אימצו השמרנים גישה פופוליסטית ודחקו משורותיהם אנשי דת ופוליטיקאים שמרנים מסורתיים, ובהם הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני, הנשיא המכהן רוחאני ויו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, שנחשבו לעמוד התווך של המחנה. השגת השלטון הפכה יעד מרכזי עבור השמרנים, גם במחיר ויתור על ערכים ואובדן זהות. השמרנים העדיפו לחקות את דרכם של הרפורמיסטים במקום לנסות ולגייס תמיכה ציבורית, בכלל זאת בקרב צעירים ומעמד הביניים,  בדרכם שלהם. מוחביאן מביא כדוגמא את גיוס הראפר הידוע אמיר תאתאלו על ידי המועמד השמרני בבחירות לנשיאות, אבראהים ראיסי, כדי לשפר את תדמיתו בקרב הצעירים. לא זו בלבד שהמהלך לא סייע לאיש הדת השמרני, אלא אף עורר נגדו לעג. ביקורת נשמעה גם בעיתונות השמרנית, שהציגה את "תופעת תאתאלו" כביטוי למשבר הזהות שבפניו ניצבים השמרנים ולגישה הפופוליסטית המאפיינת אותם. מוחביאן קרא לשמרנים להישאר נאמנים לערכיהם אך גם לגבש אסטרטגיה חדשה ופתרונות מעשיים לדרישות הציבור, ובמיוחד הצעירים, בתחומי הכלכלה וחירויות הפרט. הוא המליץ גם על שינויים מבניים, ובראשם כינוס קונגרס לאומי או מועצה לאומית שיחזקו את הקשר עם הציבור הרחב ויפעלו לשיקום המחנה השמרני.

לקריאה לרפורמה במחנה השמרני הצטרף גם ראש עיריית טהראן לשעבר, מוחמד באקר קאליבאף, שפרש מהמרוץ לנשיאות ימים ספורים לפני הבחירות. בעקבות תוצאות הבחירות למועצות המקומיות, שהביאו לניצחונם המוחלט של הרפורמיסטים בעיריית טהראן, נאלץ קאליבאף לפרוש גם מתפקידו כראש עיר. בסוף יולי פרסם קאליבאף מכתב פומבי שהופנה ל"צעירים המהפכניים" באיראן, שבו קרא לביקורת עצמית ולרפורמות במחנה השמרני. הוא טען כי תבוסת השמרנים בבחירות נבעה מבעיות מבניות ומהתנהלות לקויה המחייבות שינוי בסיסי והקמת זרם "ניאו-שמרני" בהובלת הצעירים. מכתבו עורר אומנם ביקורת מצד יריביו הפוליטיים, שטענו כי כל כוונתו היא לשמר את מעמדו הפוליטי לאחר תבוסתו, אך גם זכה לתמיכה מצד רבים במחנה השמרני שקראו לאמץ את המלצותיו על מנת לאפשר לשמרנים לזכות מחדש באמון הציבור.

גם במחנה הרפורמיסטי נשמעות כיום קריאות לבחינה מחודשת של היעדים והאסטרטגיה. בעוד שאצל השמרנים עלה הצורך בחשבון נפש מתבוסתם בבחירות, הרי שהצורך בשינוי בקרב הרפורמיסטים התעורר לנוכח האכזבה מהתנהלות הנשיא רוחאני לאחר הבחירות וההכרה בכישלונם לנצל את הישגיהם הפוליטיים על מנת לקדם את תפיסת עולמם, במיוחד ביחס לשיפור חירויות האזרח. בעת הרכבת ממשלתו החדשה התחוור כי הנשיא רוחאני, שהעדיף להימנע מעימות עם הממסד הדתי השמרני, בחר להתעלם מרוב דרישותיהם של הרפורמיסטים, נמנע מאיוש משרדי הממשלה הנחשבים רגישים במועמדים רפורמיסטים ולא שילב נשים ובני מיעוטים בממשלתו. התנהלות הנשיא העלתה מחדש את שאלת תמיכת הרפורמיסטים בנשיא. ערב הרכבת הממשלה הצהיר יו"ר סיעת הרפורמיסטים במג'לס, מוחמד רזא עארף, כי יש השוכחים לאחר זכייתם בבחירות את מי שפעל למענם וכי רוחאני חב את ניצחונו לרפורמיסטים. חרף האכזבה מהרכב הממשלה החדשה הדגישו רוב הדוברים המזוהים עם המחנה הרפורמיסטי כי אין לרפורמיסטים ברירה אלא להמשיך בתמיכתם בנשיא על מנת לא להסתכן בהתחזקות הקיצונים. הפרשן הפוליטי הבכיר, פרופ' סאדק זיבאכלאם, ביטא עמדה זו כשטען כי אף על-פי שרוחאני קרוב יותר בעמדותיו לשמרנים מאשר לרפורמיסטים, יש להמשיך בתמיכה בו ולהסתפק בביקורת כלפי מדיניותו משום שהאחריות לכישלונו תיפול גם על כתפי הרפורמיסטים.

לצד הביקורת הגוברת כלפי הנשיא עלו במחנה הרפורמיסטי קריאות לבחון מחדש את האסטרטגיה לקראת מערכות הבחירות הבאות למג'לס (2019) ולנשיאות (2021). מספר פוליטיקאים רפורמיסטים בכירים הטילו ספק בתועלת שבהמשך שיתוף הפעולה עם שמרנים מתונים, בטענה שהקואליציה עימם בבחירות האחרונות למג'לס הביאה לבחירתם של מועמדים בעלי השקפת עולם שמרנית, שנתמכו על-ידי הרפורמיסטים וערקו משורותיהם לאחר הבחירות. באחרונה הצהיר יו"ר הסיעה הרפורמיסטית במג'לס עארף כי בבחירות הבאות ירוצו הרפורמיסטים באופן עצמאי ולא יסכימו לכונן קואליציה עם פוליטיקאים שמרנים.

אין זו הפעם הראשונה ששני המחנות הפוליטיים באיראן מקיימים תהליך של בחינה מחודשת. בעקבות ניצחונות הרפורמיסטים בסוף שנות התשעים החל לצמוח באיראן זרם שמרני חדש. לפוליטיקה האיראנית נכנסו צעירים שמרנים, בני הדור השני של המהפכה, רובם בוגרי מלחמת איראן-עיראק, שביקשו להחיות את ערכי המהפכה האסלאמית אך הדגישו במקביל את הצורך בפיתוח כלכלי וברפורמות חברתיות וכלכליות. השמרנים החדשים, שמחמוד אחמדינז'אד היה מהבולטים ביניהם, ביקשו להציג עצמם כחלופה ממשית הן לדור הוותיק של השמרנים, שנתפסו כבלתי רלוונטיים, בעיקר על-ידי הדור הצעיר, והן לרפורמיסטים, שבמאבקם לרפורמות פוליטיות ולמען זכויות אזרח נתפסו במידה רבה כאיום על ערכי המהפכה הבסיסיים. מהצד השני, הדיכוי הפוליטי והשתלטותם המחודשת של השמרנים על המוסדות הפוליטיים הנבחרים חוללו בעשור הקודם חשיבה מחודשת גם בקרב הרפורמיסטים, שגילו נכונות לקבל על עצמם את כללי המשחק של המשטר ולשתף פעולה עם גורמים שמרנים מתונים תוך נכונות להסתפק – לפחות בטווח הקצר – בשיפור המצב הכלכלי, בהגברת הפתיחות למערב ובצמצום מוגבל והדרגתי של מעורבות הממשלה בחיי האזרחים.

תהליכי החשיבה הפנימיים בקרב השמרנים והרפורמיסטים מעידים על הכרתם בחולשותיהם הבסיסיות. השמרנים מכירים בניכור ההולך וגדל מצד הציבור כלפי הממסד הדתי-השמרני ואילו הרפורמיסטים מכירים בכישלונם לקדם רפורמות אזרחיות – ולו מוגבלות – חרף הישגיהם בבחירות. יכולתם של שני המחנות לקדם תהליכי שינוי משמעותיים ויעילים מוטלת, עם זאת, בספק רב. הצלחת השמרנים לגייס תמיכה ציבורית, במיוחד בקרב הצעירים, מחייבת נסיגה מהדוגמה האסלאמית-המהפכנית בניגוד לעמדת המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי. לעומתם, הרפורמיסטים נהנים אומנם מתמיכה ציבורית רחבה יותר, אך ניסיון העבר הוכיח כי השמרנים נחושים לנטרל את כוחם הן באמצעים חוקיים, בעיקר באמצעות פסילת מועמדים רפורמיסטים בבחירות, והן באמצעות דיכוי פוליטי ואזרחי. אף על-פי כן, השיח המתנהל בשני המחנות הפוליטיים אינו חסר חשיבות. ראשית, משום שהוא משקף הכרה גוברת בצורך להתאים את האידיאולוגיה והאסטרטגיה הפוליטית לתנאי הזמן ולמציאות המשתנה, ושנית, משום שהוא מצביע על הכיוונים והמגמות במאבק הצפוי על זהותה של הרפובליקה האסלאמית בעידן שלאחר ח'אמנהאי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.