זו אינה העת לפרוש מהסכם הגרעין, אלא לדרוש את יישומו המלא - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על זו אינה העת לפרוש מהסכם הגרעין, אלא לדרוש את יישומו המלא

זו אינה העת לפרוש מהסכם הגרעין, אלא לדרוש את יישומו המלא

מבט על, גיליון 1011, 11 בינואר 2018

English
משה יעלון
דניאל שפירו
אפרים אסכולאי
אמילי לנדאו
סימה שיין
אבנר גולוב
ליהיא פרידמן

הקדמה מאת עמוס ידלין


בימים אלו נדרש נשיא ארצות הברית להחליט האם להמשיך את השעיית הסנקציות על איראן, או להחזירן – מהלך שמשמעותו פרישתה מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין  שש המעצמות ואיראן. המכון למחקרי ביטחון לאומי נערך לאירוע חשוב זה באמצעות קיום סימולציה מתקדמת ודיוני עומק בסוגיה. המלצתם של חוקרי המכון המובילים בתחום היא לא לפרוש מהסכם הגרעין בעת הזו. הפרסום שלפניכם הוא ניתוח של המציאות האסטרטגית הכוללת אל מול איראן בעת הנוכחית, המצביע על כך שהנזק כתוצאה מהחלטה אמריקאית לפרוש מההסכם עולה על התועלת הצפויה מהחלטה זו. כיום, על ארצות הברית להנהיג מאמצים להפעיל לחץ על איראן באמצעות יישום מלא של ההסכם והענשתה על פעולותיה המתריסות בתחומים שאינם חלק מתכנית הגרעין: חתרנותה ברחבי המזרח התיכון, הפצת אמצעי לחימה וטרור, קידום תכנית הטילים הבליסטיים ופגיעה בזכויות אדם.


נאום נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ב-13 באוקטובר 2017 היווה נקודת מפנה ברורה במדיניות האמריקאית ביחס לאיראן. בהכרזתו כי לא יאשרר את ההסכם, קרא הנשיא טראמפ תיגר על הסכם הגרעין (JCPOA) ועל מדיניות איראן במזרח התיכון. הכרזתו גררה תגובות נגד מצד השותפות האחרות להסכם (בריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין), ובעיקר ציפייה דרוכה להחלטתו, האמורה להתקבל במחצית ינואר 2018, בשאלה האם נשיא ארצות הברית יחתום על הצו הממשיך את השעיית הסנקציות או יחזיר אותן, ובכך למעשה יפרוש מההסכם .

זו אינה העת לפרישה מהסכם הגרעין

מיד לאחר נאום הנשיא התייחסנו לנושא והמלצנו שלא לפתוח את ההסכם, אלא להפעיל לחץ על המשטר האיראני בשל הפרותיו את החלטות מועצת הביטחון בנושאי פרויקט הטילים, פרוליפרציה של אמצעי לחימה וטרור, ובשל פגיעתו בזכויות אדם. בינתיים פרצו המהומות באיראן. בנקודת הזמן הקריטית הזאת, בין המצב הנפיץ באיראן להכרעת הנשיא טראמפ בסוגית ההסכם, אנו מבקשים לחזור על ההערכה כי עלות פרישת ארצות הברית מההסכם בעת הנוכחית עולה על התועלת ממהלך זה. לפיכך, ההמלצה שארצות הברית לא תפרוש מההסכם בינתיים נותרת בעינה.

על רקע זה, מעודדת הצהרתו של מזכיר המדינה, רקס טילרסון, מיום שישי האחרון (5 בינואר, 2018), בדבר המאמצים שננקטים כעת כדי למצוא פתרון שיאפשר לארצות הברית להמשיך להיות צד להסכם. אנו מקווים שגם אם ההצעה המקודמת בקונגרס לא תבשיל לכדי חקיקה בזמן המועט שנותר עד להכרעת הנשיא, גילוי נכונות מצד הקונגרס לדון בהצעה שתונח לפניו במסגרת זמנים שתהיה מקובלת על הנשיא טראמפ, יאפשר לנשיא להימנע מהחלטה על החזרת הסנקציות, שתהווה פרישה בפועל של ארצות הברית מההסכם.

חרף חילוקי הדעות בינינו על אודות איכותו של ההסכם ויכולתו למנוע נשק גרעיני מאיראן, כולנו מסכימים על כך שלעת עתה, ההסכם הוא עובדה מוגמרת והשותפות האחרות להסכם מתנגדות לפתוח אותו. מהלך אמריקאי חד-צדדי ליציאה ממנו בעת הזו יביא לחיכוך בין הממשל האמריקאי לבין ממשלות המדינות האלה ויאפשר למשטר האיראני לנצל את פרישת ארצות הברית לטובתו. הדבר היה נכון טרם פרוץ המהומות באיראן, וקל וחומר היום, כאשר המשטר רק מחפש תירוצים להסיט את זעם הציבור האיראני ממנו ולהפנותו כלפי חוץ. תהיה זו טעות מצד הממשל לשחק לידי המשטר ולספק לו הזדמנות זו.

הגברת הלחץ על איראן ללא פרישה מההסכם

פרישת ארצות הברית מן ההסכם מסכנת את היכולת כיום לצמצם ולהגביל את פרויקט הגרעין האיראני בטווח הקרוב, ולדחות את  היכולת לפריצה איראנית לנשק גרעיני. בהתאם לכך, והיות שכבר כיום ניתן להעלות טענות כלפי איראן ולהפעיל עליה לחץ לגבי יישום ההסכם, מבלי לפתוח אותו ומבלי שארצות הברית תפרוש ממנו, ראוי ואף חיוני למצות את דרך הפעולה הזאת.

הסוגיות שיש להתייחס אליהן במסגרת זו הינן:

א. יש להבליט את העובדה שבשני העשורים האחרונים איראן הפרה את תנאי ה-NPT בכך שעבדה על תכנית גרעין צבאי, הונתה את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ופקחיה ואת המערכת הבינלאומית כולה. הבלטה זו חשובה מכיוון שהיא בסיס לאבדן אמון מצד הקהילה הבינלאומית באיראן וגם לצורך לבדל את המשטר האיראני ממשטרים אחרים ולהתייחס אליו כמועד להפרות ולרמייה וכזה שאין לתת בו אמון.

ב. יש למצות את סעיפי ההסכם שנוגעים לפיקוח במתקנים צבאיים באיראן, כדי לוודא שהם יאפשרו בדיקה אפקטיבית ובזמן סביר של חשד לפעילות בתחום הגרעין הצבאי. במסגרת זו, יש להבהיר את הסעיפים בהסכם הנתונים לפרשנות, כגון הפסקאות המורות לסבא"א להגיש ראשית לאיראן את החומר המודיעיני המרשיע ולחכות לתגובתה, בלי הגבלת זמן. רק לאחר שלב זה יותנע התהליך שבמסגרתו תוכל איראן לעכב פיקוח במתקן צבאי עד ל-24 ימים אחרי בקשה של סבא"א לערוך ביקורת.

ג. יש לוודא שסבא"א תפעיל את זכויותיה לאיתור מתקנים, פעילויות וחומרים אסורים לפי הפרוטוקול הנוסף. עד כה, הסוכנות לא יזמה פיקוח העושה שימוש בכל ההרחבות המתאפשרות לפי פרוטוקול זה.

ד. יש לדאוג ליותר שקיפות ופירוט בדיווחים הרבעוניים של מנכ"ל סבא"א ביחס לממצאי הפיקוח באיראן, וביחס למאמצי הרכש (האסורים) של איראן הנדונים במסגרת "קבוצת העבודה בנושא רכש", על מנת לאפשר את השיח הבינלאומי החשוב בנושא.

ה. יש לשוב ולבחון את סעיפי ההסכם אשר נוגעים למחקר ופיתוח בנושא הצנטריפוגות המתקדמות. במצב הנוכחי, עקב המגבלות שמטילה איראן על הפיקוח, יש סכנה שהיא תוכל לפתח ולייצר צנטריפוגות מתקדמות, מבלי שבסבא"א יידעו על כך, למרות שזו הפרה של ההסכם.

ו. יש לשים דגש על עבודת המודיעין במקביל לפיקוח של סבא"א. זאת, לאור העובדה שהיסטורית, הפרות המשטר בפרויקט הגרעין האיראני נחשפו בעיקרן לא בזכות פיקוח סבא"א, אלא על ידי גורמי מודיעין ומתנגדי משטר.

לאור האמור לעיל, נכון שארצות הברית תמשיך להוביל מדיניות שתאתגר את המשטר באיראן ותחייב את עמידתו בהסכם, מבלי לפתוח אותו למשא ומתן מחודש, תוך גיוס חברות ה-5+1P למהלך זה.

הפרות המשטר האירני מעבר להסכם הגרעין

את הצורך הדחוף בהמשך הפעלת לחץ על המשטר האיראני והגברתו במקביל לאכיפת יישום ההסכם ממחישים הפרותיו הנשנות והעקביות את החלטות מועצת הביטחון ומצב זכויות האדם באיראן:

א. הפרות החלטת מועצת הביטחון 2231 על ידי תמיכה בטרור והפצת נשק לארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון.

ב. עריכת ארבעה ניסויי טילים לפחות לאחר הצגת הסכם הגרעין: אלה שבוצעו באוקטובר-נובמבר 2015 היו הפרה של החלטת מועצת הביטחון 1929 (שעדיין הייתה בתוקף), והשאר היו בניגוד ל"רוח" החלטת מועצת הביטחון 2231, כפי שנטען על ידי ממשלי אובמה וטראמפ.

ג. הפרות של הדין הבינלאומי ונורמות בנושא זכויות אדם על ידי המשטר. איראן מובילה עולמית בהיקף ההוצאות להורג, מעצרים המוניים של מתנגדי משטר, פגיעה בנשים, להט"בים, מיעוטים, ועוד.

סיכום

לקראת החלטת הנשיא טראמפ בסוגית המשך השעיית הסנקציות והפרישה האפשרית מהסכם הגרעין עם איראן (JCPOA), מומלץ:

א. לא להחזיר את הסנקציות במהלך שמשמעותו הפרה של ההסכם, אך לדרוש מאיראן את יישום ההסכם במלואו, ולדרוש מסבא"א פיקוח קפדני על היישום ופרסום מלא של כל היבטי וממצאי הפיקוח, כפי שהיה נהוג בעבר. זאת, כדי להגביר את השקיפות לגבי אופן יישום ההסכם מצד איראן.

ב. להעלות את המודעות הבינלאומית להפרות של החלטות מועצת הביטחון על ידי איראן ולדרוש משאר השותפות להסכם הגרעין להצטרף לסנקציות עליה בגין הפרות אלה. במסגרת זו, יש לפעול לקידום החלטת מועצת ביטחון חדשה אשר תחזיר את האיסור שהופיע בהחלטות קודמות על ביצוע כל פעילות, לרבות פיתוח, ייצור או קיום ניסויים בטילים בליסטיים וטילי שיוט המסוגלים לשאת ראש קרב גרעיני.

ג. לבודד את המשטר האיראני ולהפעיל עליו לחץ בשל הפרה של  זכויות אדם בכלל, ודיכוי המהומות האחרונות בפרט. במסגרת זו, על ארצות הברית למצות את הסנקציות והכלים שמקנים לה סעיפים 402 ו-403 בחוקIran Threat Reduction and Syria Human Rights Act of 2012, נגד גורמים התורמים לדיכוי זכויות האדם של העם האיראני.

ד. להטיל סנקציות בילטרליות אמריקאיות על המשטר בגין הפרות אלה. תוך גיוס שאר חברות ה-5+1P ושאר המדינות להשתתף בסנקציות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהסכם הגרעין עם איראןיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הצורך בבחינה מחודשת של המושג "הציר השיעי"
לאחר נפילת משטר אסד, שחיקת חזבאללה והלחצים על המיליציות השיעיות: האם עדיין קיים "ציר שיעי" מאוחד שנשמע להנחיות טהראן?
27/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.