הציבור הערבי בישראל-השתלבות מול התבדלות - המכון-המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים הדים ''הציבור הערבי בישראל - השתלבות מול התבדלות'': סיכום המושב בכנס השנתי הבינלאומי ה-13 של המכון למחקרי ביטחון לאומי

''הציבור הערבי בישראל - השתלבות מול התבדלות'': סיכום המושב בכנס השנתי הבינלאומי ה-13 של המכון למחקרי ביטחון לאומי

הדים, גיליון 7, פברואר 2020

ח'דר סואעד

ביום השני של הכנס השנתי הבינלאומי ה-13 של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אשר התקיים באוניברסיטת תל אביב בין 28-30 בינואר 2020, נערך דיון בנושא "הציבור הערבי בישראל - השתלבות מול התבדלות", בהנחיית ד"ר מאיר אלרן, ובהשתתפות ד"ר מוחמד אל-נבארי (יזם חברתי ולשעבר ראש המועצה המקומית חורה בנגב), פרופ' מוחמד עיסאווי (מייסד וראש מכללת אל-קאסמי בבאקה אל-גרביה) וגב' עולא נג'מי-יוסף (מנהלת שותפה של פרויקט קהילות בטוחות של יוזמות קרן אברהם). להלן יוצגו עיקרי הדברים מהמושב ואח"כ התובנות המרכזיות ממנו.

עיקרי הדיון

בשנים האחרונות ניכרת מגמה ברורה וגוברת בקרב האזרחים הערבים להשתלבות בחברה הישראלית. אך אתגרים וחסמים ניכרים עומדים בפני מימוש מגמה זו הלכה למעשה. ממשלות ישראל לדורותיהן זנחו ואף הפלו לרעה את המיעוט הערבי. ממשלת ישראל בהחלטה 922 מדצמבר 2015 אף הודתה בכך באופן פומבי ורשמי. מנגד, המנהיגות הערבית התאפיינה בחמולתיוּת, שבטיוּת, מסורתיוּת, שמרנוּת. מאפיינים אלה פגעו בקידום החברה הערבית ועיכבו מאד את תהליך ההשתלבות בחברה הישראלית. חסם נוסף בפני ההשתלבות היא הציפייה לתוצאות מהירות, בצד ספקנוּת בחברה הערבית מחד גיסא, והעדר יזמוּת ונכונות מספקת לנטילת סיכונים בקרב משרדי הממשלה מאידך גיסא.

הפריצה לקראת ההשתלבות התרחשה במקרים רבים בזכות גישה מנהיגותית שונה, על בסיס מודעוּת בקרב החברה הערבית למצב הרעוע הקיים, אומץ להתעמת אתו ולקחת אחריות עליו ולפעול בשיתופי פעולה למען שינויו. ארגוני חברה אזרחית משותפים ערבים - יהודים ושיתופי פעולה בין ארגונים משני המגזרים, כמו גם התגייסותם של פילנתרופים, שיחקו תפקיד מרכזי בשיפור המצב ברשויות ערביות ובשירותים שהן מספקות, כמו גם בעידוד תהליכי ההשתלבות בחברה הישראלית. החסמים בפני ההשתלבות לא נעלמו. המנהיגות הערבית ברובה עדיין בעלת אופי מסורתי, שמרני ואף פטריארכלי, ולא תמיד מאפשרת תהליכי השתלבות פנימיים של נשים ושל קבוצות מוחלשות בתוכה; הממשלה לא עשתה עדיין מספיק למען קידום השתלבות הערבים; והיחסים בתוך המשולש של ממשלה, רוב ומיעוט – עדיין רחוקים ממה שנדרש. לשם האצת ההשתלבות נדרשת פרו-אקטיביוּת, נטילת אחריות, ושיתוף פעולה בין כל הצדדים. המשך התיקו הפוליטי והשלכותיו הממשליות יוצר גם הוא חסם ניכר ונמשך.

חמש תובנות מרכזיות מהמושב

  1. מצב ההשתלבות ואתגריה: ההשתלבות של האזרחים הערבים והחברה הערבית בתוך החברה הישראלית נמצאת במגמה חיובית, כתוצאה משינויים בקרב חלק ממנהיגות החברה הערבית, בעיקר בשלטון המקומי ובקרב החברה האזרחית, וכן תודות לשיתופי פעולה של ארגוני חברה אזרחית שנכנסו לחלל שהותירה המנהיגות המסורתית והממשלה. גם במדיניות הממשלה ניכר שינוי חשוב, בעיקר בכל הקשור לתחום ההשתלבות הכלכלית, בזכות תכנית החומש על בסיס החלטת הממשלה 922 מדצמבר 2015, אשר מטיבה עם הציבור הערבי. הצפייה היא שלאחר תום תקופת התכנית הראשונה היא תימשך בדמות תכנית חדשה, ממשיכה, עם הדגשים אקטואליים, על פי לימוד הלקחים החיוביים והשליליים של מימוש התכנית הראשונה, ובדגש להתייחסות בונה להתמודדות אפקטיבית עם הפשיעה והאלימות הפושה בחברה הערבית.
  2. מה ממשלת ישראל צריכה לעשות למען המשך והאצת מגמת ההשתלבות? על הממשלה ליטול אחריות ראשית על שיפור מצב אזרחי ישראל הערבים, מתוך תפיסה של שוויון אזרחי כבסיס לשילוב בכל התחומים, תוך הבנה שזה יביא לתפוקות חיוביות לחברה כולה ולמדינת ישראל. יש צורך ביוזמות ממשלתיות בתחומי החיים השונים (חינוך והשכלה גבוהה, תעסוקה, ביטחון אישי וקהילתי, בריאות) שיביאו תועלת לחברה הערבית ולמדינה. יוזמה זו צריכה לבוא לידי ביטוי מעשי נרחב בשלב ב' המצופה של תכנית החומש.
  3. מה המנהיגות הערבית צריכה לעשות למען המשך והאצת מגמת ההשתלבות? המנהיגות הערבית צריכה להתמקד בתחום ההשתלבות בחברה הישראלית, ולהציבה כמטרה הראשונה על סדר יומה. זאת, בצד מאמצים להכשיר עתודה של מנהיגות מקומית, משוחררת ממגבלות השבטיוּת ותרבות הניהול המסורתית. כמו כן, היא צריכה להגביר את נטילת האחריות על מצבה, להתנהג בפרו-אקטיביוּת, ובשיתופי פעולה עם הממשלה, ועם ארגוני חברה אזרחית, למען תכנון וביצוע תהליכים אסטרטגיים לקידום תהליך ההשתלבות. זאת, על ידי השקעה בחינוך, השכלה גבוהה, תעסוקה, שיפור השירותים המוניציפליים, קידום ושילוב נשים בחברה, וכן בביטחון האישי והקהילתי. במסגרת זו יש תפקיד מכריע למנהיגות המקומית, שבמקרים רבים כבר הוכיחה יכולות ניכרות, גם אם גם כאן עוד ארוכה הדרך.
  4. הבדואים בנגב: האזרחים הבדואים בנגב נמצאים במצב הקשה ביותר מבין כל האוכלוסיות בארץ מבחינת הכנסה לנפש, אבטלה, בריאות, רווחה ושאר תחומי החיים. זאת, כתוצאה מהזנחה כפולה רבת שנים – של הממשלה מצד אחד ושל המנהיגות המקומית מצד שני. זו לא דאגה להיות חלק מהשינוי בחברה הישראלית. משרדי הממשלה ספקנים ביחס לסיכויי הצלחת השינוי בחברה הבדואית, ואינם מצטיינים ביזמוּת מערכתית ובנטילת סיכונים כמו המגזר הפרטי או ארגוני החברה האזרחית. למען שינוי מוצלח, צריך תכנון מבוסס על חשיבה תהליכית ואסטרטגית, וראייה לפיה כמו שהנגב הוא העומק האסטרטגי של מדינת ישראל, כך החברה הבדואית היא העומק האסטרטגי של הנגב.
  5. המאבק בתופעות האלימות והפשיעה בחברה הערבית: כדי להצליח בכך הנושא צריך להיות ממוקם גבוה בסדר העדיפות הלאומי. אם לא כך יהיה, התופעה עלולה להתפתח ולגדול, לגרום נזקים קשים לחברה הערבית ולמדינה, תוך צפייה לגלישה של האלימות אל עבר החברה היהודית. נדרשת אחריות ממשלתית, אקטיביות של המשטרה וגם אחריות של המנהיגות הערבית. יש לגבש תכנית לאומית מתוקצבת לנושא חיוני זה, רצוי במסגרת תכנית החומש השנייה.

לצפייה בסרטון המושב ביוטיוב – נא ללחוץ כאן.

לצפייה בריאיון עם פרופ' מוחמד עיסאווי במהלך הכנס – נא ללחוץ כאן.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום הדים
נושאיםיחסי יהודים-ערבים בישראלחוסן חברתי והחברה הישראלית

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הזנחת המאבק בפשיעה בחברה הערבית: איום על הביטחון הלאומי
ברקע המלחמה הנמשכת כבר 8 חודשים, נראה כי נושא הפשיעה בחברה הערבית נעדר מסדר העדיפויות של הממשלה ומערכת אכיפת החוק. כאשר במחצית הראשונה של השנה נרשמו יותר ממאה נרצחים במגזר הערבי, המשך הזנחת ההתמודדות עם האלימות הגואה טומנת בחובה השלכות מסוכנות לביטחון הלאומי של ישראל
24/06/24
Mostafa Alkharouf / Anadolu
החברה הערבית בישראל שבעה חודשים למלחמה: בין איפוק למחאה
שבעה חודשים לתוך המלחמה בעזה נשמרת הרגיעה בין המגזר היהודי לערבי בישראל – גם במהלך חודש הרמדאן, חרף החששות שהושמעו במערכת הביטחונית והמדינית. עם זאת, במציאות הקשה של המלחמה הנמשכת, צפות ועולות סכנות העלולות לפגוע ביציבות היחסים הרגישים. מהן אותן הסכנות, וכיצד יש להתמודד עמן?
09/05/24
REUTERS/Carlos Barria
קיצוץ בתקציבי תוכניות החומש לחברה הערבית – איום בפגיעה בביטחון ובחוסן הלאומי
למרות הצורך בקיצוץ רוחבי בעקבות המלחמה בעזה, חשוב להזהיר - קיצוץ נרחב בכספי תוכניות החומש המיועדות לחברה הערבית עלול לפגוע בצורה חמורה לא רק בחברה הערבית, אלא גם בכלכלה הישראלית ובביטחון המדינה
01/02/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.