הסלמה בירושלים – בין מאמצי ייצוב למאמצי עיצוב - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הסלמה בירושלים – בין מאמצי ייצוב למאמצי עיצוב

הסלמה בירושלים – בין מאמצי ייצוב למאמצי עיצוב

מבט על, גיליון 749, 17 בספטמבר 2015

English
קובי מיכאל
עודד ערן
בשבועות האחרונים ניכרת הסלמה במציאות הביטחונית בירושלים, בדגש על שכונות התפר והר הבית. לצד התערערות המצב הביטחוני והחיכוך הגובר בין משטרת ישראל למפרי סדר פלסטינים בשכונות התפר ולאורך כמה מהצירים הראשיים בירושלים ואליה, מתעצבת מציאות של חיכוכים אלימים גוברים ברחבת הר הבית. המשבר הנמשך כבר כמה חודשים שהחריף לאחרונה, ואשר לא בהכרח הגיע לשיאו  מחייב גיבוש יוזמה ואסטרטגיה כוללת, לא תגובתיות וכיבוי שריפות בלבד. האסטרטגיה הכוללת צריכה לאפשר איזון מורכב בין מאמצי ייצוב לבין מאמצי עיצוב. מאמצי הייצוב צריכים לכלול הגברת השיטור והאכיפה והחמרת הענישה, בין היתר באמצעות שינויי חקיקה, וזאת במקביל למאמץ למתן את התנהגותם של מחוללי פרובוקציות יהודים ולמהלכים מדיניים והסברתיים שתכליתם לחשוף את הקהילה הבינלאומית למתרחש על ההר בדגש על המהומות וההתנגשויות שמעוררים גורמים פלסטינים. במקביל למאמצים אלה, על ישראל להפעיל מאמצי עיצוב, שתכליתם לשנות את המציאות הקיימת בהר בדגש על דחיקת רגליהם של הגורמים המתסיסים, ובראשם חמאס והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, לצד העצמה של הנוכחות וההשפעה של הווקפ הירדני באתר. וזאת בוודאי כמענה לאפשרות, שבמהלך הופעתו הצפויה של אבו מאזן בפני העצרת הכללית של האו"ם, שתתקיים בסוף ספטמבר, הוא יבחר בסוגיית ירושלים כקרדום לחפור בו להגברת הדה-לגיטימציה של ישראל בקהילה הבינלאומית.

בשבועות האחרונים ניכרת הסלמה במציאות הביטחונית בירושלים, בדגש על שכונות התפר והר הבית. המקרים של יידויי האבנים שהפכו לשגרת יומן של חלק משכונות התפר בירושלים, ובפרט שכונת ארמון הנציב הגובלת בצור באהר, הובילו במהלך ראש השנה למותו של אזרח ישראלי, שרכבו נפגע מיידוי אבנים בשכונה. לצד התערערות המצב הביטחוני והחיכוך הגובר בין משטרת ישראל למפרי סדר פלסטינים בשכונות התפר ולאורך כמה מהצירים הראשיים בירושלים ואליה, מתעצבת מציאות של חיכוכים אלימים גוברים ברחבת הר הבית. תמונות של הפרות הסדר שהתרחשו במהלך ימי החג (15-14 בספטמבר 2015), המשודרות בערוצי הטלוויזיה השונים, הובילו מנהיגים ערבים, ובראשם מלך ירדן, להביע דאגה ומחאה חריפה, עד כדי איומים מפי המלך לגבי השלכותיהם של האירועים  על היחסים בין הממלכה לישראל.

הר הבית, יותר מכל נושא אחר, מנקז אליו את בעיות היסוד של הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואת האינטרסים הסותרים של השחקנים הרבים המעורבים. ההסלמה ברחבת ההר פוגעת בישראל, המבקשת להיראות כריבון האחראי לחופש הפולחן במקום ולגישה אליו לכל מי שהאתר חשוב לו. אבל ישראל נקלעת לקונפליקט בין הרצון לשמור על הסדר במקום ולהפקיע את השליטה בו מידי קבוצה פלסטינית אלימה, לבין החשש מההשלכות של שימוש בכוח מוגבר על יחסיה הבינלאומיים. כן פוגעת ההסלמה בירדן, המבקשת להופיע כמי שמופקדת על שמירת האינטרס המוסלמי באתרים המוסלמים בירושלים, אבל אינה מצליחה להשפיע על הגורמים הפלסטינים המתסיסים את השטח. ההסלמה פוגעת גם במנהיגות הפורמלית הפלסטינית, קרי הפתח ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס/אבו מאזן ומשחקת לידיהם של חמאס, חלקים מהתנועה האסלאמית בישראל ובמיוחד הפלג הצפוני של התנועה, וכן גורמים חיצוניים, ביניהם קטר וטורקיה, המבקשות לנצל את האירועים לחיזוק מעמדן בגוש המדינות האסלאמיות.

      אינטרסים חיוניים של כל אחד מהצדדים המעורבים נפגעים, אך הם נתונים במלכוד שההיחלצות ממנו קשה. ממשלת ישראל מתקשה לאסור על פוליטיקאים מהימין לעלות להר במועדים רגישים, מכיוון שכל מהלך מסוג זה יתפרש כחולשה ישראלית וכהישג למחוללי ההסלמה בהר, וכן יהפוך אותה לשק החבטות עבור המבקשים להוכיח, כי היא אינה מקפידה על הריבונות הישראלית בירושלים ומוותרת על הזיקה היהודית למקום הקדוש ביותר. הרשות הפלסטינית מצדה אינה יכולה להשפיע הלכה למעשה על המתרחש ברחבת ההר, אלא ביצירת אווירה מסיתה או מרגיעה יותר (על פי רוב היא בוחרת בהסתה). כל מאמץ של הרשות להרגיע את הרוחות בהר יוביל לביקורת חריפה מצד יריבה המר, חמאס, המבקש להסלים את האווירה גם במטרה לערער את הלגיטימיות שלה כמובילת המאבק הפלסטיני ולחתור תחת קיומה. ירדן, כמו ישראל והפלסטינים, כלואה בסבך האינטרסים שלה. מלך ירדן ביטא את מורת רוחו מהמתרחש בירושלים בפגישתו עם ראש ממשלת בריטניה, ובהזדמנות זו אף דיווח על שיחה שניהל בנושא עם סגן נשיא ארצות הברית. כן פעל להגשת הצעה ירדנית (בשם הליגה הערבית) למועצת הביטחון ובה גינוי ישראל על מהלכיה בהר הבית, שהוצגו כניסיון לשינוי הסטטוס-קוו באתר (בעת כתיבת שורות אלה נראה שבמקום החלטה תצא מטעם מועצת הביטחון הודעה בעניין). פומביות זו העלתה ציפיות בציבור הירדני לתגובות מעשיות מצד הארמון. כיוון שכך, המלך עלול לתעל את עצמו למלכוד ולמצוא עצמו חייב בתגובה קיצונית וחריפה מזו שאליה כיוון. מאידך גיסא, ניסיון ירדני לקרוא לשני הצדדים להרגיע את הרוחות ייתפס כשיתוף פעולה עם ישראל, כסוג של הכרה בריבונות ישראלית בהר וכפגיעה באינטרס הערבי, הפלסטיני והמוסלמי, ולכן עלול להגביר את התסיסה בירדן. בה בעת, יש להניח שמלך ירדן ער להשלכות השליליות האפשריות של המתיחות עם ישראל על אינטרסים ירדנים קיומיים.

        במצב עניינים זה על ישראל למצוא את שביל הזהב שבין החלת ריבונותה, הכוללת שמירת הזכויות באתר המרכזי ביותר ביהדות, לבין שמירה על אינטרסים הקשורים בתדמית וביחסים בינה לבין מדינות שכנות ואחרות. כלומר, ישראל צריכה לתמרן בטווח המתח שבין הצורך לגלות אסרטיביות ושליטה במציאות הביטחונית, לבין הצורך לאפשר חופש גישה ופולחן, כמתחייב מהצהרותיה וכוונותיה. ולצד התחשבות בקשר בינה לבין ירדן ובתפקיד המיוחד של הממלכה בהר הבית, מקבלי ההחלטות בישראל נדרשים לגלות רגישות גם לדעת הקהל מבית ולאפשר את חופש הגישה של יהודים להר הבית.

      החלטת שר הביטחון להכריז על המוראביטון והמוראביטאת (קבוצות הגברים והנשים, המעוררים התנגשויות בהר הבית ואשר מופעלים על ידי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל) כארגונים לא חוקיים ועל הרחקתם מההר, וזאת לצד הגידול במספר המבקרים היהודים בהר והניסיונות הגוברים לעקיפת איסור התפילה של יהודים, נתפסים בעיני מחוללי ההסלמה כהוכחה לכוונה ישראלית לשנות את הסטטוס-קוו בהר. בתנאים אלו מתקשים הגורמים המתונים יותר ברשות הפלסטינית ובממלכה הירדנית להשמיע קול אחר ונאלצים להצטרף למקהלת המגנים, גם כשאינם משוכנעים שאלו הם פני הדברים. אלא שבעצם הצטרפותם למעגל המגנים מתעצבת אווירה המכשירה את ההתלהמות וההסלמה. זו מובילה לתגובות קשות של הצד הישראלי, בניסיון להכיל את האירועים ולמנוע התדרדרות חמורה יותר.

       המשבר הנמשך כבר כמה חודשים שהחריף לאחרונה, ואשר לא בהכרח הגיע לשיאו – הן בשל הצטלבות ימי מועד יהודים ומוסלמים והן בשל הקרבה למועד כינוסה של  העצרת הכללית של האו"ם –  מחייב גיבוש יוזמה ואסטרטגיה כוללת, לא תגובתיות וכיבוי שריפות בלבד. האסטרטגיה הכוללת צריכה לאפשר איזון מורכב בין מאמצי ייצוב לבין מאמצי עיצוב. מאמצי הייצוב צריכים לכלול הגברת השיטור והאכיפה והחמרת הענישה, בין היתר באמצעות שינויי חקיקה, וזאת במקביל למאמץ למתן את התנהגותם של מחוללי פרובוקציות יהודים ולמהלכים מדיניים והסברתיים שתכליתם לחשוף את הקהילה הבינלאומית למתרחש על ההר בדגש על המהומות וההתנגשויות שמעוררים גורמים פלסטינים. במקביל למאמצים אלה, על ישראל להפעיל מאמצי עיצוב, שתכליתם לשנות את המציאות הקיימת בהר בדגש על דחיקת רגליהם של הגורמים המתסיסים, ובראשם חמאס והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, לצד העצמה של הנוכחות וההשפעה של הווקפ הירדני באתר. וזאת בוודאי כמענה לאפשרות, שבמהלך הופעתו הצפויה של אבו מאזן בפני העצרת הכללית של האו"ם, שתתקיים בסוף ספטמבר, הוא יבחר בסוגיית ירושלים כקרדום לחפור בו להגברת הדה-לגיטימציה של ישראל בקהילה הבינלאומית.

       בנאומו בעצרת הכללית, נכון יהיה שראש הממשלה בנימין נתניהו יציג את מקומו של הר הבית באתוס היהודי, אך לצד זאת עליו להציג נכונות לקשב ולדיאלוג עם גורמים מרכזיים ואחראיים בעולם האסלאם, ובראשם מלך ירדן, שגם להם אין עניין בהסלמה שפלגים אסלאמיים מבקשים לחולל. מוצע לראש הממשלה לקרוא למפגש בינו לבין מלך ירדן, נשיא מצרים ומלך מרוקו, המכהן כיו"ר וועדת ירושלים בארגון מדינות האסלאם, וגם עם אבו מאזן – על אף איומיו "להטיל פצצה" בנאומו, ואולי דווקא בשל כך. מטרת הפגישה תהיה תאום הדרך לשמור על השקט בהר הבית, המקום המיוחד לכל הדתות, או להזמינם לעלות עמו להר – כצעד סמלי שיבהיר נחישות משותפת למנוע מגורמים קיצוניים להכתיב את האווירה במקום. על יד הברזל המתחייבת למגר קבוצות קיצוניות, המבקשות להטיל מרותן על הר הבית, יש להניח כפפה של דיפלומטיה ותושייה מדינית.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
ביטחון מערכת החשמל: ביטחון אנרגטי במציאות כאוטית
3 בדצמבר, 2025
13:00 - 21:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Dawoud Abu Alkas
על ניצחון, הכרעה, ומה שביניהם: אתגר השגת מטרות המלחמה בחמאס
כיצד ניתן להגדיר ניצחון והכרעה – והאם ישראל השיגה אותם בתום שנתיים של מלחמה בעזה?
19/11/25
דרישות ישראל לפירוז הרצועה ולעקרונות כוח הייצוב הבינלאומי (ISF)
על ישראל להציג תוכנית סדורה, רב-שלבית ומפורטת לפירוז רצועת עזה ובמסגרתה הקמת כוח ייצוב בינלאומי, בטרם יתקבלו החלטות אמריקאיות ובינלאומיות "מעל לראשה"
04/11/25
REUTERS and Shutterstock (modified by INSS)
מתווה טראמפ – סיכונים והזדמנויות, כיול המצפן האסטרטגי של ישראל
כיצד ניתן לממש את הפוטנציאל הטמון בתוכנית הנשיא האמריקני ליום שאחרי המלחמה, באופן שיתאם את האינטרסט הישראלי?
26/10/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.