הכל נשאר במשפחה; חילופי גברי בקטאר - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הכל נשאר במשפחה; חילופי גברי בקטאר

הכל נשאר במשפחה; חילופי גברי בקטאר

מבט על, גיליון 441, 02 ביולי 2013.

English
יואל גוז'נסקי

 


בצעד יוצא דופן העביר האמיר של קטאר, השייח חמד בן חליפה אל-ת'אני, את השלטון לבנו, הנסיך תמים, בן-33, שהפך בכך למנהיג הצעיר ביותר בעולם הערבי. ב-כך שם חמד קץ לשמועות ולחצאי הדיווחים בחודשים האחרונים באשר לחילופי הגברי הצפויים באמירות.

בצעד יוצא דופן העביר האמיר של קטאר, השייח חמד בן חליפה אל-ת'אני, את השלטון לבנו, הנסיך תמים, בן ה-33, שהפך בכך למנהיג הצעיר ביותר בעולם הערבי. בכך שם חמד קץ לשמועות ולחצאי הדיווחים בחודשים האחרונים באשר לחילופי הגברי הצפויים באמירות. מאז הפכה קטאר למדינה עצמאית ב-1971 האמירות ידעה כמה הפיכות חצר. ב-1972 תפס את השלטון חליפה בן חמד בהפיכת ארמון בעת שדודו, האמיר, היה במסע ציד באיראן. בנו, חמד, תפס את השלטון ביוני 1995 מידי אביו ששהה מחוץ למדינה, גם הפעם ללא שפיכות דמים. ניסיונו של חליפה לחזור בכוח לכס המלוכה שנה לאחר מכן, ככל הנראה בסיוע סעודי, לא צלח.

האמיר וראש הממשלה ושר החוץ, חמד בן ג'אסם, מיצבו את קטאר כמדינת מפתח וכבעלת השפעה על זירות שונות גם מחוץ למזרח התיכון. עם צמיחה ממוצעת של 12.9% בין 2000 ל-2010, האמירות היא כיום היצואנית הגדולה בעולם של גז טבעי (LNG), ובשטחה העתודות הגדולות בעולם של גז טבעי לאחר רוסיה ואיראן. לצד עוצמה כלכלית זו יצרה משפחת אל-ת'אני מכשיר רב השפעה בדמות רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" שהפכה מאז השקתה ב-1996 לכלי יעיל בניהול יחסי החוץ שלה.

מחלת הכליות הקשה ממנה סובל האמיר היוצא הייתה בשנים האחרונות מקור לדאגה באשר ליציבות שלטונו ויתכן שיש בה להסביר את העיתוי להעברת מוסרות השלטון לבנו. אולם, עצם הבחירה בתמים אינה מקרית, יורש העצר הוכשר לתפקיד בהדרגה לאורך השנים. האמיר הנכנס הוא בנו של חמד מאשתו השנייה, השייחה מוזה, שסייעה לבחירתו ובוודאי תסייע לו בהמשך הדרך. תמים הוא יורש העצר מאז 2003 (עת הוא החליף בתפקיד את אחיו ג'אסם). תמים, בדומה לאביו הוא בוגר האקדמיה הצבאית המלכותית "סנדהרסט" בבריטניה, שימש כיושב ראש הוועד האולימפי של קטאר, סגן הרמטכ"ל ומחזיק "תיק איראן" באמירות. מעט ידוע עליו, אם כי בשנים האחרונות החשיפה הבינלאומית לה הוא זכה צברה תאוצה. כך למשל, הוא אירח ב-2011 את ה-Libya Contact Group בדוחה, השתתף בפגישה של קבוצת "ידידי סוריה" ביוני 2013 בדוחה ואף לקח חלק בשיחות על הסדרת ענייני גבול עם סעודיה.

תהליך קבלת ההחלטות באמירות מתבצע תוך התייעצות בתוך המשפחה השלטת למרות שסמכותו של האמיר עליונה. השינויים שערך חמד בחוקת קטאר הקנו לו סמכויות רבות יותר משל אביו ואפשרו לו, פורמאלית, למנות את יורשו ללא הסכמת המשפחה, מה גם שזו אינה חזקה ומאוחדת דיה כדי לאתגר אותו. מה עומד מאחורי הצעד המפתיע ועיתויו? יתכן שהאמיר ביקש להקדים ולמנות לו יורש כדי לשמר את היציבות, ויש שיאמרו כ חשש מאיבוד השליטה בקביעת זהות יורשו, שמא בנו יצבור עוצמה רבה מידי ויבקש להורידו מכס השלטון כפי שקרה בעבר. ואכן, עד כה האיום מהפיכה הגיע ממשפחת המלוכה עצמה, יש שיאמרו – בעיקר מקרב אלו שיש להם קשרים עם בית המלוכה הסעודי, אשר אינו רווה נחת ממדיניות החוץ העצמאית, שאימצה האמירות ומהבולטות המדינית לה היא זוכה. בהקשר זה, בשנים האחרונות הופיעו דיווחים, הגם שמהימנותם אינה ברורה (האחרונים שבהם מ-2009 ו-2012), בדבר ניסיונות הפיכה באמירות. רבים במעגל השלטוני הקרוב לאמיר היוצא לא היו מרוצים ממדיניות החוץ "ההרפתקנית" ומהאקטיביזם הקטארי במרחב, העולה לקטאר במחיר של סכסוך תמידי, לא רק עם אויבותיה אלא גם עם בנות בריתה.

במקביל להעברת השלטון לתמים, פרש גם ראש הממשלה, כנראה כדי שלא יאפיל על כהונת האמיר החדש. האמיר וראש הממשלה היוצאים כמו גם השייחה רבת ההשפעה ימשיכו ככל הנראה למשוך בחוטים מאחורי הקלעים. האמיר החדש, יורש לא רק את המדינה העשירה בעולם (במונחי תוצר גולמי לנפש) אך גם שורה של אתגרים באופן ניהול מדיניות החוץ הקטארית – מעל הכול בסוריה, שם נראה שקטאר מורידה פרופיל בכל האמור להיקף התמיכה שהיא מציעה לאופוזיציה הסורית ומותירה את ההובלה לסעודיה. העוצמה הכלכלית האדירה והנכונות להשתמש בה לצרכים מדיניים, נוסף לחולשת כמה ממוקדי הכוח באזור ומחוצה לו, הבליטה את מדיניות החוץ הייחודית של קטאר, הכוללת מעורבות במרבית מוקדי הטלטלה האזורית, מלוב ועד מאלי וסוריה. המשענת הביטחונית האמריקאית מאפשרת את הפעלתנות הדיפלומטית של האמירות בידיעה כי ביטחונה נשמר. מה שמניע את קטאר הוא הרצון לבסס את מעמדה ולהרחיק את האפשרות כי הטלטלה תגיע לגבולותיה. אולם כוחה אינו בלתי מוגבל ותמיכתה בכוחות אסלאמיסטיים מקימה עליה מתנגדים גם מקרב שכנותיה המונרכיות.

לא ברור עדיין, כיצד, אם בכלל, ישפיע השינוי על מדיניות החוץ הקטארית. המדיניות, בוודאי בתחומים של ביטחון לאומי, נקבעת על-ידי האמיר והמעגל המצומצם שסביבו והיא נשאה עד כה את חותמו האישי. בשל כך יש משנה חשיבות לחילופי הגברי ולדרך בה יבחר האמיר החדש לנווט את האמירות. גם אם האתגרים שעומדים לפתחו של תמים אינם דומים לאלו של מלך בחריין, המתמודד עם אירועי אלימות מצד הרוב השיעי, הם אינם מבוטלים ועלולים לצוף על פני השטח עם חילופי השלטון. תמים היה שותף בשנים האחרונות לקבלת ההחלטות באמירות והוא שותף לעמדותיו של אביו בנושאים רבים. העובדה כי האמיר הפורש וראש הממשלה לא יורדים לחלוטין מן הבמה, מעלה את הסבירות, כי לא יהיה שינוי מיידי ומהותי במדיניות הקטארית. אולם, יתכן שהאמיר החדש, ועמו ראש הממשלה ושר הפנים החדש, עבדאללה בן נאסר, יבקשו בהדרגה להתמקד גם בענייני פנים (למשל, ההבטחה שנתן אביו בתחילת 2012 לערוך בחירות למועצת השורא). ייתכן שינסו להעביר את מרכז הכובד לפרויקטים של פיתוח לקראת אירוח האולימפיאדה ב-2022 ו"חזון 2030" – על חשבון מדיניות החוץ הבזבזנית שאימצה האמירות ושזוכה לביקורת מבית. רבים באמירות מבקשים שהעושר הרב ישמש לפיתוח "כבישים בדוחה ולא בלבנון", כדבריהם.

עד ל"אביב הערבי" דבר לא הגביל את משך שלטונם של השליטים הערבים מלבד בריאותם. האירועים הכניסו את בתי המלוכה לסד בעייתי. כולם מבקשים לאמץ עמדה המזדהה כביכול עם ההמונים הערביים שיצאו לרחובות, חלקם במחאה על ניתוק השליטים המזדקנים מהציבור, אך מעוניינים לשמר את צורת המשטר ואת השליטה המוחלטת בתהליכים הפוליטיים הפנימיים. עבור קטאר זיהוי מהיר של מגמות והובלת תהליכים הכרחיים, כדי לשמור על ביטחונה. האמיר היוצא עשה לפיכך מאמץ כדי ליצוק לתהליך העברת השלטון דימוי של קדמה ונאורות והדגיש את חשיבות העברת הסמכויות לדור הצעיר "הדינמי והיצירתי" כדבריו, בעודו בחיים – תקדים לו תתכן השפעה על יתר המונרכים המזדקנים במפרץ.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםסעודיה ומדינות המפרץ
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
Shutterstock
נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית: אינטרסים, אתגרים וסיכויי מימוש
הימצאותה של הנורמליזציה הישראלית-סעודית על הפרק מעידה כי המניעים הבסיסיים של ישראל, ערב הסעודית וארצות הברית לקידום יעד זה לא השתנו באופן מהותי גם לאחר שהמומנטום להשלמת התהליך נבלם עקב מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר 2023 והמלחמה שפרצה בעקבותיה. שלוש המדינות המרכזיות בתהליך עדיין חותרות, כל אחת מסיבותיה, להבשלת המגעים בנושא, כשמטרת-העל היא עיצוב ארכיטקטורה אזורית חדשה במזרח התיכון. קובץ זה מאגד מאמרים שכתבו חוקרי המכון למחקרי לאומי, אשר דנים בעמדות ובאינטרסים של מדינות ושל שחקנים לא-מדינתיים, במזרח התיכון ומעבר לו, בדבר נורמליזציה ישראלית-סעודית ובהשפעתם הישירה או העקיפה, השלילית או החיובית של בעלי האינטרסים על התהליך ועל הסיכויים להבשלתו.
12/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.