החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בעניין משט המרמרה: צומת דרכים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בעניין משט המרמרה: צומת דרכים

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בעניין משט המרמרה: צומת דרכים

מבט על, גיליון 728, 4 באוגוסט 2015

English
קרן אבירם
ב-16 ביולי 2015 קיבל הרכב קדם-משפט של בית הדין הפלילי הבינלאומי את בקשת איי קומורו לבחון מחדש את החלטתה של תובעת בית הדין שלא לחקור את תקרית משט המרמרה לעזה, והורה לתובעת לשקול מחדש את החלטתה. למסקנה זו הגיעו השופטים, ברוב של שניים נגד אחד, על סמך קביעתם כי התובעת ביצעה טעויות מהותיות בהערכתה את סף החומרה של תקרית המשט. החלטת ההרכב מציעה פרשנות בעייתית של סף החומרה, שעלולות להיות לה השלכות מרחיקות לכת על מדינות רבות. כן מציגה ההחלטה תפיסה שונה של תפקיד בית הדין במערכת הבינלאומית, שנושאת בחובה פגיעה אפשרית בלגיטימציה של בית הדין. ב-27 ביולי 2015, הגישה תובעת בית הדין הודעת ערעור על החלטת ההרכב וסירבה לשקול מחדש את החלטתה.


יותר מחמש שנים חלפו מאז אירוע משט המרמרה לעזה והעיסוק המשפטי הבינלאומי בו טרם נסתיים. ב-16 ביולי 2015 קיבל הרכב קדם-משפט של בית הדין הפלילי הבינלאומי, ברוב של שניים נגד אחד, את בקשת האיחוד של איי קומורו לבחון מחדש את החלטת תובעת בית הדין שלא לחקור את תקרית המרמרה, והורה לתובעת לשקול מחדש את החלטתה. ב-6 בנובמבר 2014 החליטה תובעת בית הדין, לאחר בדיקה מקדמית של האירועים, כי ישנו בסיס סביר להאמין שבוצעו פשעי מלחמה על סיפון המרמרה, אולם חומרת הפשעים אינה מספיקה בכדי לעמוד בדרישת הסף בהתאם לחוקת בית הדין, ולפיכך אין בסיס לפתיחת חקירה. אולם קומורו, מדינה החברה באמנת בית הדין ואשר ספינת המרמרה הייתה רשומה בה ונשאה את דגלה בעת האירוע, הגישה ב-29 בינואר 2015 בקשה לבחינה מחדש של החלטת התובעת בהתאם לסעיף (a)(3)53 לחוקת בית הדין (אמנת רומא). בבקשתה ציינה שתי עילות: נטען שהתובעת לא התחשבה בעובדות נוספות הרלוונטיות לאירוע, מעבר לנעשה בשלוש הספינות שלגביהן יש לבית הדין סמכות שיפוט – בעילה זו כיוונה קומורו בעיקר להקשר הרחב של פעולות צה"ל בעזה; וכן נטען שהתובעת טעתה ביישום רכיבי החומרה בחוקת בית הדין.
אשר לעילה הראשונה, התובעת טענה שאינה מוסמכת להעריך את חומרת הפשעים על המרמרה בהתחשב בפשעים אחרים שנעשו, לכאורה, על ידי צה"ל בעזה, שהנם מחוץ לסמכות השיפוט של בית הדין. לגישת התובעת, גם לא קיימת זיקה הגיונית וישירה בין אירוע המשט לבין האירועים בעזה. מנגד, שופטי הרוב הציעו פרשנות מרחיבה וקבעו שגישת התובעת מוטעית, וכי היא מוסמכת ואף צריכה להתחשב, לצורך הערכת החומרה של אירוע המרמרה, גם בנסיבות רלוונטיות נוספות, ובכלל זה אירועים מחוץ לתחום סמכותו של בית הדין, מבלי שאלו יהוו נושא לבחינה שיפוטית. עם זאת, השופטים ציינו, כי על אף גישתה הכללית, התובעת בחנה בפועל את ההקשר הכללי של המשט והאירועים בעזה, ולכן "העיקרון המופשט והשגוי" שאימצה לא השפיע על הערכתה את סף החומרה.
אשר לעילה השנייה והמרכזית הנוגעת לסעיף החומרה, השופטים בחנו את האופן שבו העריכה התובעת את חומרת פשעי המלחמה של צה"ל בהתאם להיקפם, טבעם, אופן ביצועם והשפעתם. ביחס להיקף הנפגעים, שופטי הרוב ציינו, כי מותם של עשרה נוסעים, פציעתם של 55 אנשים וכן מאות תקריות פוטנציאליות של עלבון כלפי כבוד האדם או עינויים ויחס בלתי אנושי, הם מדד משכנע וחזק לקביעת חומרה מספקת של הפשעים, וכי היה על התובעת להתחשב בהיקף זה כעובר את סף החומרה המספקת, ולא להיפך.
ביחס לטבעם של הפשעים, שופטי הרוב קבעו שמסקנת התובעת, שהיחס כלפי נוסעי המרמרה לא עלה לכדי פשע העינויים או יחס בלתי-אנושי, הייתה מוקדמת מדי. לגישתם, היחס לנוסעים, שכלל בין היתר כבילה באזיקים, הכאה, מניעת גישה לשירותים ולתרופות, גישה מוגבלת לאוכל ושתייה, היה צריך להוביל את התובעת, בשלב שטרם נפתחה חקירה, למסקנה כי יש בסיס סביר להאמין, כי בוצעו פשעים של עינויים ויחס בלתי אנושי, בנוסף לפשעים האחרים אותם מצאה התובעת, ולהתחשב בכך כחלק מהערכת החומרה.
ביחס לאופן ביצוע הפשעים, שופטי הרוב ביקרו את מסקנת התובעת, כי הפשעים שבוצעו על ידי חיילי צה"ל לא היו שיטתיים ולא נבעו מתכנית או מדיניות לתקוף, להרוג או לפצוע אזרחים. כך למשל, השופטים ציינו את התעלמות התובעת מטענות לירי חי ממסוקי צה"ל עוד טרם ההשתלטות על המרמרה. לגישתם, תשובת התובעת, כי המידע שברשותה אינו מאפשר לקבוע בדיוק את שרשרת האירועים לאור הטענות הסותרות של הצדדים – הנה מוטעית, וכי העובדה שישנן גרסאות סותרות, כשלעצמה, מצריכה חקירה, ולא להיפך.
אשר להשפעת הפשעים, שופטי הרוב שללו את מסקנת התובעת, כי השפעת הפשעים על הקורבנות אינה חמורה דיה בכדי להצדיק פתיחה בחקירה. בנוסף, השופטים ביקרו את עמדת התובעת, שלפיה לפשעים לא הייתה השפעה משמעותית על האוכלוסייה בעזה, בין היתר, כי הסיוע ההומניטארי הועבר לרצועה. לגישתם וכפי שטענה קומורו, ביצוע הפשעים מעביר מסר לתושבי עזה ואחרים, כי הסגר הימי נאכף במלואו וכי העברת הסיוע ההומניטארי לעזה נשלטת על ידי הרשויות הישראליות. גם תשומת הלב העולמית שלה זכה המשט, לרבות מספר ועדות חקירה, עומד בניגוד "למסקנתה הפשטנית" של התובעת בדבר חומרה בלתי-מספקת.
שופט המיעוט, בחוות דעתו הנפרדת, יצא בתקיפות כנגד מסקנותיהם של שופטי הרוב. בהיבט המוסדי, השופט גרס, כי ההרכב חרג מסמכותו שכן הוא לא נקרא לשבת כערכאת ערעור על החלטות התובעת, אלא תפקידו המפקח הנו לוודא שהתובעת לא ניצלה לרעה את שיקול דעתה. מסקנתו היא, שהבחינה הקפדנית שערכו שופטי הרוב "מתערבת, באופן ברור, בשיקול דעתה של התובעת". ביחס לחומרה, השופט צידד במסקנת התובעת, כי חומרת האירועים אינה מצדיקה פתיחת חקירה. יותר מכך, השופט תיאר בהרחבה את ההקשר שבו פעלו חיילי צה"ל על המרמרה, את חוקיות הסגר הימי, האלימות הקשה שבה נתקלו החיילים והיעדר כוונתם להרוג או לפצוע אזרחים, וטען, כי מעבר לדרישת החומרה, גם פשעי המלחמה, אותם, לכאורה, מצאה התובעת בהחלטתה, אינם מבוססים ואינם מצדיקים פתיחת חקירה.
ב-27 ביולי 2015 הגישה תובעת בית הדין הודעת ערעור על החלטת הרכב קדם-המשפט, בו חיזקה את השגותיו של שופט המיעוט וטענה לטעויות של שופטי הרוב. כך, טענה התובעת לחריגת השופטים מסמכותם בהפעלת סטנדרט מחמיר ושגוי של בחינה מחדש של החלטותיה. בנוסף, טענה התובעת לפרשנות שגויה של הסטנדרט המשפטי שנדרש ממנה בשלב הבדיקות המקדמיות, באופן שמשנה את המנדט שלה לפי חוקת בית הדין, ודורש ממנה להתעלם מסתירות וממגבלות על המידע שברשותה ומאלצה לבחון אותו באופן מבודד ולא מתוך ההקשר הכללי. עוד טענה התובעת להיעדר נימוקים מספקים ולחוסר התייחסות לסוגיות שבבסיס החלטתה, למשל להקשר הייחודי של האלימות על סיפון המרמרה. לפרשנות שופטי הרוב עשויות להיות השלכות על הקבילות של כלל המקרים המצויים בבדיקה מקדמית בבית הדין וכן על בחירת מקרים עתידיים. לגישת התובעת, ההחלטה תשפיע באופן דרמטי על היקף הפעילות של בית הדין בהווה ובשנים הבאות.השלכות
אין ספק, שהפרשנות שנתנו שופטי הרוב לרכיבי החומרה ומסקנתם בנוגע לסף החומרה הכולל של תקרית המרמרה, היא בעייתית וקשה לשלבה עם המטרה שלשמה הוכנסה דרישת החומרה לחוקת בית הדין – "להתמודד עם הפשעים החמורים ביותר הנוגעים לקהילה הבינלאומית". לפרשנות כזו עלולה להיות השלכה רחבה כלפי מידת הלגיטימציה של בית הדין בעיני הקהילה הבינלאומית ורמת המחויבות של המדינות לציית לפסיקותיו.
היבטים בעייתיים נוספים כוללים למשל את היפוכו של נטל ההוכחה על ידי בית הדין, כך שמקרים של חוסר מידע מופעלים לרעת המדינה ועלולים להוביל לפתיחת חקירה פלילית כברירת מחדל. למעשה, האופן בו פירשו שופטי הרוב את הרף הראייתי הדרוש לפתיחה בחקירה מרוקן מתוכן כמעט לחלוטין את שיקול דעתה של התובעת ויגרום להצפת בית הדין. גם התייחסות בית הדין לתשומת הלב הפוליטית הבינלאומית, שמתבטאת בהקמת ועדות חקירה בינלאומיות רבות בנוגע לישראל, כמדד להערכת חומרה, הנה בעייתית ביותר.
ביחס לישראל, נדמה כי העמדה לדין של ישראלים ביחס למשט הנה רחוקה מלהיות ממשית. מעבר לדרישת החומרה, יש צורך לבחון גם את דרישת המשלימות, שלא נבחנה על ידי התובעת בהחלטתה המקורית, ולהוכיח, כי ישראל לא בחנה באופן מספק את האירועים. משימה זו תהיה קשה, בעיקר לאור קיומה של ועדת בדיקה חיצונית, שבחנה את תקרית המשט – ועדת טירקל. זאת בנוסף לדו"ח מזכ"ל האו"ם (דו"ח פאלמר) שקבע, כי הסגר הימי של ישראל על רצועת עזה הנו חוקי ומבוצע בהתאם לדין הבינלאומי. גם אם תיפתח חקירה, עדיין ישנם מחסומים בפני העמדה לדין, כגון הוכחת יסוד נפשי וקיומן של הגנות, כמו הגנה עצמית.
המשך העיסוק במשט יכול ללמד, כי ההתמודדות במקרים הבאים בבית הדין תהיה מורכבת יותר. נראה שאופן בחינתם של שופטי הרוב את החלטת התובעת לעניין סף החומרה נועד לאותת לתובעת על הנתיב של פתיחת חקירה במבצע 'צוק איתן', שמצוי בשלב זה בבדיקה מקדמית אצלה. ככל הנראה, סף החומרה של 'צוק איתן' יספק את בית הדין, ולכן האתגר במקרה זה ייטה לכיוון דרישת המשלימות, עם התמקדות בבכירי ההנהגה הצבאית והמדינית הישראלית. על ישראל להיערך לכך ולעבות את מנגנוני הבדיקה והחקירה מעבר לחקירות הנערכות על ידי הפרקליטות הצבאית ומבקר המדינה. ככל שיצטמצמו סדקי המשלימות, שדרכם תוכל התובעת למשוך את 'צוק איתן' לתוך סמכותו של בית הדין, כך תיטיב ישראל להתמודד בזירה המשפטית הבינלאומית ולהימנע מהסתבכות ארוכת שנים בפני בית הדין.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמשפט וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הפסקת פעילות אונר"א: מהלך ראוי המחייב הערכות מקדימה
ב-30 בינואר 2025 ייכנסו לתוקף חוקי אונר"א, שנועדו לנתק את הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א במטרה להגביל ולצמצם את פעילות הסוכנות. בעוד האינטרס של ישראל בהפסקת פעילות אונר"א ברור ומוצדק, בוודאי נוכח הגילויים בדבר מעורבות אנשי הסוכנות באירועי ה-7 באוקטובר ובהתחשב בתפקיד שהיא ממלאת בהעמקת הסכסוך והתמשכותו, המהלך החקיקתי אינו משרת את האינטרסים של ישראל. מעבר לכך שהוא משמש תחמושת נוספת במערכה הבינלאומית נגד ישראל, יישום החקיקה עלול לגרור את ישראל להידרש למלא את מקומה של אונר"א. לכן, המלצתנו היא לדחות את כניסת החוקים לתוקף ולגבש תחילה אלטרנטיבה מיידית לאונר"א ברצועת עזה, יהודה ושומרון וירושלים, וכן תכנית חלופית לטווח הארוך על בסיס העקרונות הבאים : (1) מינוי גורם או גוף קבוע שיספק במקום אונר"א שירותים נדרשים לאוכלוסייה בעזה, במסגרת הדיונים על "היום שאחרי שלטון חמאס"; (2) קידום מהלך שיוביל לכך שהרשות הפלסטינית תמלא את ה"וואקום" שייווצר עם הפסקת פעילות אונר"א ביהודה ושומרון; (3) מימוש אחריותה של עיריית ירושלים לאספקת השירותים שמעניקה אונר"א כיום לתושבים הפלסטיניים במזרח העיר.
06/01/25
שאטרסטוק, חיים צח לע''מ
צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החלטה חמורה ומסוכנת – ומה הלאה?
המשמעויות וההשלכות של ההחלטה התקדימית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט
26/11/24
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.