ההכרזה על חזיבאללה כארגון טרור - השפעה פוליטית, כלכלית וצבאית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ההכרזה על חזיבאללה כארגון טרור - השפעה פוליטית, כלכלית וצבאית

ההכרזה על חזיבאללה כארגון טרור - השפעה פוליטית, כלכלית וצבאית

מבט על, גיליון 451, 25 יולי 2013.

English
בנדטה ברטי
יורם שוייצר

 


למרות שחסרים עדיין פרטים (למשל, לא פורסם עדיין מה היו המניעים הרשמיים של האיחוד האירופי להכרזה על חזבאללה כארגון טרור), יהיה זה סביר להעריך שמבחינה מעשית, סיווג הזרוע הצבאית של חזבאללה כארגון טרור אינו מהווה חציית קו אדום עבור חזבאללה או עבור האיחוד האירופי.

 

ב-22 ביולי 2013, במהלך פגישת השרים בנושא מדיניות הביטחון והחוץ המשותפת (CFSP), החליטה מועצת האיחוד האירופי להכיר ב'זרוע הצבאית' של חזבאללה כארגון טרור. משמעות הדבר ש-28 מדינות האיחוד הסכימו פה אחד להוסיף את הזרוע הצבאית של חזבאללה לרשימת "הארגונים והישויות" שמסווגים כ'טרוריסטים', וזאת על פי עמדה משותפת 2001/931/CFSP (CP931) של המועצה, "שעניינה יישום אמצעים ספציפים למאבק בטרור", המבוססת על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מספר 1373 (2001).

   המהלך הפוליטי שהוביל לכך שהאיחוד האירופי יאמץ עמדה זו היה מפותל למדי, וכרוך בוויכוחים פנימיים רבים: מתקפת הטרור בבורגס (בולגריה) ביולי 2012 הביאה להתלהטות הוויכוח בתוך האיחוד האירופי סביב השאלה האם יש עדות נחרצת לכך שהארגון השיעי לבנוני הוא שעומד מאחורי המתקפה, ואם כן, כיצד יש להגיב למעורבותו זו. לאחר שממשלת בולגריה הצהירה בפברואר 2013, כי חיזבאללה הוא שעומד מאחורי הפיגוע בבורגס, צבר המהלך להכריז על חזבאללה כארגון טרור - שהובילו מדינות כמו בריטניה והולנד בגיבוי ארצות הברית - תאוצה.
למרות שממשלת בולגריה הנוכחית חזרה בה חלקית מטענה זו, היא ללא ספק השפיעה על החלטת האיחוד האירופי לשנות את מדיניותו כלפי חזבאללה. תרמו לכך גם גורמים נוספים: דיווחים מצטברים בדבר פעילות הארגון באירופה, הרשעתו במארס 2013 של אדם בעל אזרחות כפולה, לבנונית-שבדית, שנעצר בקפריסין ביולי 2012 והואשם באיסוף מידע על טיסות ותיירים מישראל עבור ארגון חזבאללה, מעורבותו הצבאית הגוברת של חזבאללה בסוריה, ההחלטה שהתקבלה לאחרונה במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, וכן הלחץ האמריקני והישראלי החזק. גורמים מאיצים אלה סייעו להתגבר על ההססנות האירופית סביב סוגיה זו ותרמו לכך שהאיחוד האירופי הצליח לבסוף לגשר על המחלוקות הפנימיות ולהכיר בחזבאללה כ'ארגון טרור'.

הוויכוח בנושא היה נמרץ ביותר, שכן עד יולי 2013 האיחוד האירופי מעולם לא כלל את חזבאללה ברשימת ארגוני הטרור שלו, וכך גם אף אחת מהמדינות החברות בו, למעט הולנד, שבה חזבאללה סווג כארגון טרור מאז 2004 (מחוץ לאיחוד האירופי, בחריין, קנדה, ישראל וארצות הברית נקטו גישה דומה).     עם זאת, אימוץ גישה כזו נתפש כפעולה מאיימת מדי בעיני חלק מהמדינות החברות. מומחים אירופאים חששו מההשלכות הצפויות על לבנון בעקבות תיוג חזבאללה כארגון טרור, ובייחוד מהסיכון לערעור היציבות בה. יתר על כן, מדינות כמו איטליה, ספרד או אירלנד, שחיילים שלהן משרתים בכוח יוניפי"ל, הביעו גם הן דאגה שצעד עויין כלפי חזבאללה יגביר את הסיכון הישיר על כוחותיהן הפרושים בלבנון. לבסוף, הכרה בחזבאללה כארגון טרור עלולה גם לעורר בעיות בהתמודדות מול ממשלת לבנון, שהארגון מיוצג בה כמפלגה. על מנת להסיר חששות אלה ולהתקדם להשגת ההסכמה הנחוצה למהלך ההכרזה על חזבאללה כארגון טרור, החליט האיחוד האירופי לאמץ את גישת בריטניה (כמו גם את זו של אוסטרליה וניו זילנד). בריטניה עושה הבחנה בין הזרוע הצבאית לזרוע הפוליטית של חזבאללה, כאשר את הראשונה היא מחרימה ואילו בשנייה היא מכירה. כשהוא מתבסס על מודל זה, החליט גם האיחוד האירופי לייחס לחזבאללה שתי זרועו, זו ה'פוליטית' וזו ה'צבאית', שבעיקרה היא דמיונית אולם מבחינה פוליטית – היא נוחה. מנקודת מבט ארגונית, אין הגיון רב בניסיון להפריד בין הצבא לליבה הפוליטית בארגון כל כך משולב ואחיד, ובעל מנגנון פיקוד ובקרה פנימי כה מובהק כמו בחזבאללה. ובכל זאת, מנקודת מבט פוליטית, הדרך היחידה להביא את 28 מדינות האיחוד להסכים להכרזה על חזבאללה הייתה "לרכך את המכה" ולאמץ את הגישה הבריטית. הרצון למצוא פשרה בין הצורך בשליחת מסר פוליטי חזק נגד חזבאללה לבין הקושי להביא לשינוי רדיקלי במדיניות האיחוד האירופי כלפי לבנון, קיבל ביטוי ברור בדברי שרת החוץ של האיחוד, קת'רין אשטון. "בעקבות דאגה מהתפקיד שממלא חזבאללה, הסכמנו על הכללת הזרוע הצבאית שלו ברשימת ארגוני הטרור. אין בכך כדי למנוע את המשך הדיאלוג בין כל המפלגות הפוליטיות בלבנון". לנוכח הניסוח הזהיר של ההכרזה, מן הראוי לשאול מה אמורות להיות ההשלכות המעשיות של החלטת האיחוד האירופי. ההכרזה על חזבאללה כארגון טרור אמורה להתפרש כמסר פוליטי תקיף נגד מעורבותו הגוברת של הארגון באזור, ובייחוד נגד תפקידו בסוריה. במובן זה, תיוג חזבאללה כארגון טרור יתרום להחלשה בלגיטימיות הפוליטית ובמעמדו הבינלאומי, שני תחומים היקרים מאוד לארגון השיעי לבנוני.

ואכן, אין זה מפתיע שתגובת חזבאללה הייתה עוינת ביותר: לאורך השנים ציין הארגון בהזדמנויות שונות שהוא רואה עצמו כשונה לחלוטין מארגוני טרור דוגמת אל-קאעדה, כשהוא שב ומדגיש שפעילויותיו הצבאיות מתמקדות רק נגד ישראל, ובמקביל מכחיש מעורבות בטרור בינלאומי, לרבות במתקפה האחרונה בבורגס. חזבאללה הצהיר שהוא "דוחה בתוקף" את המהלך להכריז על הזרוע הצבאית שלו כארגון טרור, והוסיף שהוא רואה בכך 'עוול' ו'תוקפנות', ותוצאה של כניעת האיחוד האירופי ללחץ ישראלי ואמריקני. בחודשים שקדמו להצבעת האיחוד בנושא, השקיע גם החזבאללה מאמצי שתדלנות והון פוליטי ניכר כנגד המהלך. לדוגמה, בהצהרה הדרמטית הידועה מאוגוסט 2012, הכריז מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה שההכרזה על חזבאללה: "תייבש את מקורות המימון ותשים קץ לתמיכה החומרית, הפוליטית והמוסרית".אולם האם אפשר לראות בהחלטה דבר מה מעבר למהלך שמסתכם ב'פרסום והטלת דופי' בחזבאללה? כאן התשובה מעורבת: טכנית, האיחוד האירופי יהיה מסוגל לאכוף הקפאת נכסים והטלת איסורים על העברות כספים ליחידים, לארגונים ולישויות שמוערך כי הם מסונפים לזרוע הצבאית של חזבאללה. כמו כן, על פי העמדה המשותפת CP931, יחויבו המדינות החברות לקיים שיתופי פעולה לצורכי משפט ומאסר שילכדו יחידים וישויות המקושרים למערך הצבאי של הארגון, ובנקים ומוסדות פיננסים אחרים יהיו מחויבים לשתף פעולה באופן דומה. עם זאת, כאן השטן הוא בפרטים: על מנת שהאיחוד האירופי יקפיא נכסים של העברות אסורות, יהיה צורך להוכיח שהכספים החשודים מועברים במפורש לזרוע הצבאית של חזבאללה, ולא, נניח, לשירותים החברתיים של הארגון. אין צורך לומר שהוכחה כזו מערימה מכשולים מעשיים ניכרים בפני יישום ההחלטה בפועל. יתרה מכך, ההכרזה על הזרוע הצבאית של חזבאללה כארגון טרור לא אמורה לפגוע ביכולת של חברי האיחוד האירופי להיפגש או לבוא במגע עם מי מחברי הארגון (העמדה המשותפת CP931 אינה אוסרת על מגעים מסוג זה), והיא גם אינה צפויה להשפיע על היכולת של חברי הארגון לנוע בחופשיות באירופה.

למרות שחסרים עדיין פרטים (למשל, לא פורסם עדיין מה היו המניעים הרשמיים של האיחוד האירופי להכרזה על חזבאללה כארגון טרור), יהיה זה סביר להעריך שמבחינה מעשית, סיווג הזרוע הצבאית של חזבאללה כארגון טרור אינו מהווה חציית קו אדום עבור חזבאללה או עבור האיחוד האירופי. עם זאת, עבור ארגונו של נסראללה ועבור שותפיו האיראנים, החלטה זו שולחת איתות פוליטי ברור בדבר קוצר הרוח הגובר של האיחוד כלפי פעילות הטרור הבינלאומי שהארגון חידש בשנים האחרונות, ויותר מכך, כלפי המעורבות הבוטה שלו בסוריה, ותמיכתו במשטר אסד ובפעולותיו האכזריות נגד אזרחיו.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהטרור ולוחמה בעצימות נמוכהלבנון וחזבאללה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.