פרסומים
צבא ואסטרטגיה, כרך 6, גיליון 1, מארס 2014

המאמר טוען שאין כמעט שוני בין חשיבה צבאית לחשיבה כלכלית, אם מפעילים חשיבה כלכלית אמיתית, להבדיל מחשיבה חשבונאית-תקציבית. מרבית הוויכוחים הענייניים בין מפקדים וכלכלנים נובעת מקשיים אוביקטיביים לחזות את העתיד ולכמת רכיבים חשובים של סיכון, עלויות ותועלות. לצידם יש גם וויכוחים פחות ענייניים הנובעים משיקולים אירגוניים-אינטרסנטים וסתם מבעיות אגו. עוד יצביע המאמר על האופן הבעייתי שבו נקבע תקציב הביטחון – העדר הנחיות ברורות בדבר סדרי עדיפויות והיעדר גופי מטה משמעותיים מחוץ למערכת הביטחון. בנושא זה אפשר ללמוד רבות מהרפורמות שהונהגו בארה"ב בעת כהונתו של רוברט מקנמרה כשר הבטחון ובעקבות חוק גולדווטר-ניקולס, ב-1986. ועדת ברודט ניסתה לשנות את אופן קביעת תקציב הביטחון בשנת 2007, אך לא הצליחה, מילות מפתח: כלכלת ביטחון, תקציב הביטחון, סיכונים, עלות-תועלת, רוברט מקנמרה, פנחס (סיקו) זוסמן, ועדת ברודט.