איראן לקראת הבחירות לנשיאות - ידו של מי תהיה על העליונה? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על איראן לקראת הבחירות לנשיאות - ידו של מי תהיה על העליונה?

איראן לקראת הבחירות לנשיאות - ידו של מי תהיה על העליונה?

מבט על, גיליון 930, 17 במאי 2017

English
סימה שיין
רז צימט
אנה כתראן
תומכי המועמד ראיסי בעצרת בחירות בטהרן, 16 במאי 2017

ימים ספורים לפני הבחירות באיראן, המרוץ בין המועמדים רוחאני וראיסי מגיע לישורת האחרונה ושניהם פועלים במרץ בכדי להגביר את סיכוייהם לנצח. למערכת הבחירות הנוכחית חשיבות רבה, למרות שתפקידו של הנשיא מוגבל בעיקר לתחומים הכלכליים והמנהיג העליון הוא הקובע בסוגיות חוץ וביטחון וכן הוא האחראי הישיר על מנגנוני הביטחון. יתר על כן, ארבע השנים הקרובות עשויות להיות קריטיות לקביעת זהותו של המנהיג העליון הבא של הרפובליקה האסלאמית. על רקע המגמות בסוגיות אזוריות ובראשן המעורבות בעיראק ובסוריה,  כמו גם  בכל הקשור ליחסים עם ארצות הברית, המקיימת בימים אלה בחינה של מדיניותה כלפי איראן –  לדמותו של הנשיא האיראני הבא תהייה השפעה מכרעת על כיווני מדיניותה של איראן והאינטראקציה שלה עם המערכת הבינלאומית.


ב- 19 במאי יבחרו אזרחי איראן את נשיאם לארבע השנים הקרובות. למרות שהנשיא המכהן, חסן רוחאני ,נתפס בעיני רבים כמועמד המוביל, מערכת הבחירות הנוכחית מסתמנת כסוערת במיוחד, ובמסגרתה נמתחו גבולות השיח ונושאים, שעד כה הוגדרו כטאבו, עלו לסדר היום הציבורי במהלך העימותים הפומביים שקיימו המועמדים. במוקד, כצפוי, עמד הסכם הגרעין, אותו תקפו קשות מתנגדיו של רוחאני. בין השאר נקטו המתמודדים לשון האשמות קשה, כולל ברמה האישית, האחד נגד השני, בעיקר האשמות בשחיתות. לראשונה אף נשמעה מפיו של רוחאני ביקורת על התבונה שברישום שמה של ישראל על טיל במצעד.

הגם שההצבעה באיראן היא חופשית, רשימת המועמדים מסוננת על ידי המנהיג העליון עלי חמנאהי, באמצעות מועצת שומרי החוקה. זו אישרה מתוך יותר מ-1,600 איש שהגישו את מועמדותם רק שישה. אלה מייצגים את שני המחנות המרכזיים בזירה הפוליטית – הפרגמאטי ושמרני.

עד לימים האחרונים לפני מועד הבחירות, היו שני מתמודדים מרכזיים מהמחנה השמרני.  מחמד באקר קאליבאף, ראש עיריית טהראן, המזוהה עם האגף הפרגמטי במחנה השמרני ומביא עמו ניסיון צבאי וניהולי עשיר. זו הפעם השלישית שהוא מועמד בבחירות לנשיאות, אולם בשנה האחרונה שמו נקשר בפרשת שחיתות חמורה בעיריית טהרן וכן במחדל התמוטטותו של בניין רב קומות, שגבה את חייהם של עשרות בני אדם (בינואר 17). השני, איברהים ראיסי, הוא איש דת שמרני, המתמודד לראשונה בבחירות לנשיאות וזו טבילת האש הראשונה שלו בפוליטיקה הציבורית. ראיסי מילא מאז ראשית שנות השמונים שורת תפקידים  ברשות השופטת, ביניהם כסגן התובע הכללי של טהרן שחתם על הוצאתם להורג  של 30 אלף אסירים פוליטיים בשנת 1988. הוא מכהן כחבר במועצת המומחים (שאמורה בבוא היום לבחור את מחליפו של המנהיג העליון), ובשנה שעברה מונה על ידו כאחראי על קרן האימאם רזא בעיר משהד - קרן רבת עוצמה, החולשת על הקדשים אסלאמיים משמעותיים, נכסים בהיקף רחב ותקציבי ענק. חרף ניסיונו הפוליטי הדל, שמו של ראיסי הועלה בשנה האחרונה כאחד המועמדים האפשריים לרשת בבוא היום את המנהיג העליון.

נראה כי קמפיין הבחירות הראשון של ראיסי נועד, בראש ובראשונה, לחשוף אותו לציבור ולתרום לשיפור תדמיתו השלילית מימיו ברשות השופטת. אם ייבחר לנשיא יתחזק גם מעמדו כמועמד בעל סיכויים טובים לרשת את המנהיג העליון. לכן, במוקד תעמולת הבחירות שלו מאמץ רצוף להציגו כמקורב להמונים, נגיש לציבור ורגיש למצוקותיו הכלכליות.

במאמץ לחזק את סיכויו של המועמד השמרני-קיצוני החדש, ראיסי, הודיע קליבאף, שלושה ימים לפני הבחירות, על פרישתו. גם מועמד המחנה הפרגמאטי, סגן הנשיא, אסחאק ג'האנגרי, הודיע על פרישתו ביממה האחרונה וקרא להצביע לרוחאני. כך הותיר את רוחאני כנציג היחיד של המחנה הפרגמאטי. הגם שרוחאני איננו רפורמיסט מובהק בעמדותיו ולאורך השנים הרבות היה בשר מבשרו של המשטר המהפכני, הוא הצליח לזכות בתמיכת המחנה הרפורמיסטי, ובראשו הנשיא לשעבר חת'אמי, כמו גם קודמו, רפסנג'אני, שהיה ממקימי הרפובליקה האסלאמית ונפטר בינואר האחרון. בחירתו של רוחאני לפני ארבע שנים, כבר בסיבוב הראשון ובהישג מספרי מרשים, הן במחוזות העשירים והן בעניים ביותר, התאפשרה הרבה בזכות החיבור שהצליח רפסנג'אני לייצר בין גורמי המרכז הפרגמאטי והרפורמיסטים. גם עתה, בהעדרו של רפסנג'אני, ולמרות אכזבתם של הרפורמיסטים מרוחאני על כי לא מימש את הבטחותיו לקדם רפורמות אזרחיות ולשפר את מצב זכויות האדם וחירויות הפרט,  הם יאלצו, בהעדר אלטרנטיבה, לבחור ברוחאני כרע במיעוטו. אם לא כן, הם עלולים להביא לבחירתו של נשיא שמרני, שיגביר את המתיחות עם המערב, ובראשו ארצות הברית, יבלום את השיפור הכלכלי, וכן ימנע, ולו סיכוי קטן, לשינוי מבית.

ימים ספורים לפני הבחירות באיראן, המרוץ בין המועמדים מגיע לישורת האחרונה ושניהם פועלים במרץ בכדי להגביר את סיכוייהם לנצח. לצד ראיונות לכלי התקשורת השונים עורכים המועמדים עצרות תמיכה המוניות ועושים שימוש יעיל ברשתות החברתיות, שבמקרים מסוימים אף מהוות ערוץ עקיף להפצת מסרים שצונזרו על ידי ערוצי התקשורת הממלכתיים, הנשלטים בידי מנגנוני הפיקוח של המשטר. לפעילות התקשורתית הצטרפו גם שלושת העימותים הטלווזיוניים שנערכו בשבועות האחרונים ושודרו בשידור חי בערוצי הטלוויזיה הממלכתיים. במהלך העימותים, שעסקו בהרחבה בנושאים שבראש סדר היום של החברה האיראנית, בדגש על התכניות לפיתוח הכלכלה ובעיקר לצמצום האבטלה, המועמדים הטיחו זה בזה אמירות קשות וגלשו לא פעם לפסים אישיים. הרחיק לכת בימים האחרונים רוחאני, כאשר פנה לעם ואמר כי עליו יהיה להחליט בין בחירה בו עצמו לבין בחירה בשופט שפסק דינו סופי ושעסק בעשורים האחרונים באישור הוצאות להורג.

ההישג המשמעותי ביותר של רוחאני במהלך ארבע שנות כהונתו הוא הסכם הגרעין, שהסיר סנקציות מעל איראן ותרם לשיפור מצבה הכלכלי ולהסרת הבידוד הבינלאומי בו הייתה נתונה. זו גם הייתה סיסמת הבחירות שלו לפני ארבע שנים, ועליה הוא חוזר כדי להוכיח כי עמד בהבטחותיו. אולם, הן הסכם הגרעין והן המצב הכלכלי מצויים בוויכוח פנימי עמוק; מבקריו של רוחאני מצביעים על העדר הקלה משמעותית במצבם הכלכלי של האזרחים, שאינם נהנים, לעת עתה, מפירות ההסכם וטענים נגדו כי וויתר יתר על המידה ופגע בהישגיה המדעיים של איראן.

אכן, השיפור הכלכלי, שללא ספק קיים, משתקף, בשלב זה, בעיקר בנתוני המאקרו - צמיחה בשיעור של למעלה משישה אחוזים והורדת האינפלציה למספר חד ספרתי, אך טרם חלחל לרמת הפרט ולא תרם עדיין לצמצום משמעותי באבטלה. האבטלה, שהיא הבעיה המרכזית על סדר היום הציבורי, מתמקדת בעיקר בקרב צעירים, בוגרי אוניברסיטאות. ביניהם, על פי נתונים לא רשמיים, שיעור המובטלים מגיע למעלה מ-40 אחוזים. על מנת להתחיל לטפל בבעיה זו זקוק המשק האיראני להשקעות גבוהות, שאותן מעוניין רוחאני להשיג מהמשק העולמי שנפתח בפני איראן בעקבות ההסכם, בעוד שמתנגדיו במחנה השמרני, הנהנה מתמיכת המנהיג העליון, חוששים מחדירת המערב והשלכותיה השליליות על החברה.

למערכת הבחירות הנוכחית חשיבות רבה, למרות שתפקידו של הנשיא מוגבל בעיקר לתחומים הכלכליים והמנהיג העליון הוא הקובע בסוגיות חוץ וביטחון וכן הוא האחראי הישיר על מנגנוני הביטחון. ארבע השנים הקרובות עשויות להיות קריטיות לקביעת זהותו של המנהיג העליון הבא של הרפובליקה האסלאמית. אם ייבחר ראיסי, שרבים רואים בהתמודדותו רמז אפשרי לרצונו של חמנאהי להציבו בקדמת הבמה הפוליטית, יגדלו גם סיכוייו להחליף את המנהיג. בחירתו של רוחאני לתקופת כהונה שנייה, כפי שהיה מקובל באיראן בבחירות לנשיאות, תשפר גם את סיכויו בהתמודדות על תפקיד מחליפו של המנהיג בבוא היום.

כבעבר גם כיום, המשטר רואה בבחירות ובהשתתפות רחבה של הציבור בהן חשיבות רבה, עקב תרומתן ללגיטימיות שלו. הזיכרון הטראומטי של המהומות שפרצו אחרי בחירות 2009 עדיין צרוב בקרב בכירי המשטר, ואלה, ובראשם המנהיג העליון, פעלו בחודשים האחרונים לעודד את הציבור להצביע ולהקנות לו תחושה כי מדובר בתהליך "נקי", ללא התערבות של גורמים כמו משמרות המהפכה או הבסיג'. אולם, בנאומיו האחרונים דיבר רוחאני על אוטובוסים של אנשי הפריפריה, שהצד המתמודד נגדו מסיע לעצרות המוניות ויעשה זאת גם ביום הבחירות עצמו.. הסקרים באיראן, שמהימנותם אינה ברורה, מצביעים על התמודדות צמודה בין השניים, וההנחה הרווחת היא שהציבור ברובו מעדיף נשיא מתון יותר ומכאן סיכויו הגבוהים של רוחאני. אולם, המחנה השמרני מאורגן הפעם טוב מבעבר ותומכיו מחויבים יותר להשתתף בהצבעה. לכן בחירתו של ראיסי אינה בלתי אפשרית. בנסיבות אלה, יש לקחת בחשבון כי בחירה של ראיסי עלולה להצית את הרחוב האיראני, בעיקר את הצעירים שיראו בכך איום לפגיעה נוספת בחרויות הפרט. המשטר ערוך לאפשרות הזו ולקחי המהומות של 2009 הוטמעו.

הנשיא שייבחר יצטרך להתמודד עם שורה של אתגרים שלפתחה של הרפובליקה האסלאמית, בתחומי הכלכלה, בסוגיות אזוריות ובראשן המעורבות בעיראק ובסוריה,  כמו גם  בכל הקשור ליחסים עם ארצות הברית, המקיימת בימים אלה בחינה של מדיניותה כלפי איראן. כנדרש על פי החקיקה האמריקאית, הממשל אמור להודיע, עוד לפני מועד הבחירות באיראן, על המשך השעיית הסנקציות הקשורות לגרעין נוכח עמידתה של טהרן במחויבויותיה הנובעות מההסכם. רבים מייחסים את העיתוי לרצון אמריקאי לסייע לבחירת רוחאני, המותקף בסוגיה זו, כשעל הפרק בקונגרס הצעות חקיקה חדשות לסנקציות בתחומים אחרים. על רקע זה, לדמותו של הנשיא האיראני הבא, פרגמאטי או קיצוני, תהייה השפעה מכרעת על כיווני מדיניותה של איראן והאינטראקציה שלה עם המערכת הבינלאומית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.