כוונת טראמפ לפרוש מאמנת ה-INF: ההשלכות על בקרת נשק בין ארצות הברית לרוסיה והיציבות האסטרטגית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • מלחמה עם איראן
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • מלחמה עם איראן
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על כוונת טראמפ לפרוש מאמנת ה-INF: ההשלכות על בקרת נשק בין ארצות הברית לרוסיה והיציבות האסטרטגית

כוונת טראמפ לפרוש מאמנת ה-INF: ההשלכות על בקרת נשק בין ארצות הברית לרוסיה והיציבות האסטרטגית

מבט על, גיליון 1108, 18 בנובמבר 2018

English
שמעון שטיין
אמילי לנדאו
רונלד רייגן ומיכאיל גורבצ'וב חותמים על אמנת ה-INF. הבית הלבן, 8 בדצמבר 1987.

בחודש אוקטובר הכריז הנשיא טראמפ על כוונתו לפרוש מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF) משנת 1987. אם יממש זאת, השאלה היא האם צעד שכזה ישרת את האינטרסים של ארצות הברית, או שמא קיימות חלופות (למעט פרישה), העשויות לשרת טוב יותר את האינטרסים שלה. טראמפ לא הצביע עדיין על הצעדים הבאים או מתי יינקטו, והותיר לעצמו מרחב לשנות את עמדותיו, אך תגובתו הקשוחה להפרות האמנה מצדה של רוסיה חייבת להיות מלווה בדיאלוג מתמשך ושיתוף פעולה בחזית זו. בראייה רחבה, ארצות הברית, סין ורוסיה, תידרשנה למלא תפקיד מוביל בתכנון מבנה בקרת ופירוק נשק החדש כאמצעי להשגת פרדיגמה חדשה של יציבות אסטרטגית. שאלת השפעתה של ארכיטקטורת בקרת נשק גרעיני חדשה – ורב-צדדית – על מדינות אחרות, וישראל בכללן, נותרת פתוחה.


בדברו בפני עיתונאים במהלך כנס בחירות בחודש אוקטובר, הכריז הנשיא טראמפ על כוונתו לפרוש מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF) משנת 1987. אמנה זו, מרכזית בתחום בקרת הנשק בין ארצות הברית לברית המועצות, חיסלה קטגוריה שלמה של נשק גרעיני בשנותיה האחרונות של המלחמה הקרה. בהסבירו את הסיבות לנסיגה מן האמנה אמר הנשיא כי "רוסיה הפרה את ההסכם. הם מפירים אותו מזה שנים". הוא הדגיש כי ארצות הברית לא תקבל עוד מצב בו הרוסים מפרים את הסכם הגרעין ומפתחים כלי נשק, בעוד ארצות הברית מנועה מלעשות כן. אולם, ברור שהנשיא חושש גם מהתקדמותה של סין בתחום הטילים והגרעין, כפי שעלה מהערתו שלפיה אם רוסיה וסין לא תפנינה לארצות הברית ותתחייבנה שאף מדינה לא תפתח כלי נשק אלה, הוא ישים סוף להסכם, שכן אין זה מקובל על ארצות הברית כי היא היחידה המצייתת להגבלות המפורטות באמנה.

אם יממש הנשיא טראמפ את כוונתו לפרוש מהאמנה, השאלה היא האם צעד שכזה ישרת את האינטרסים של ארצות הברית, או שמא קיימות חלופות (למעט פרישה), העשויות לשרת טוב יותר את האינטרסים שלה. שאלות נוספות הן השפעתה של פרישה אפשרית על ביטחונה של אירופה; האם האמנה ממשיכה לשרת את האינטרסים הביטחוניים של רוסיה; והאם תשפיע הפרישה על "היציבות האסטרטגית" הכוללת בתחום הגרעין והטילים ועל עתיד הארכיטקטורה של בקרת ופירוק נשק בין ארצות הברית לרוסיה, אשר נבנתה במשך עשרות שנים של המלחמה הקרה.

יש לבחון את הכרזתו של הנשיא בראש ובראשונה על רקע האשמותיה המתמשכות של ארצות הברית את רוסיה בהפרות ההסכם, ראשית באמצעות עריכת ניסויים ולאחר מכן בפריסה (לכאורה) של מספר מוגבל של טילי קרקע-קרקע לטווח בינוני, האסורים על פי האמנה. רוסיה ממשיכה להכחיש את ההאשמות, אולם הודתה באחרונה בקיומם של הטילים. יתרה מזאת, הנשיא פוטין הוקלט בעת דיון בנושא ה-INF (ב-2007) באמרו כי האמנה אינה משרתת עוד את האינטרסים הרוסיים. ואכן, במובן זה תעניק פרישתה של ארצות הברית לרוסיה יד חופשית לפרוס את הטילים שלה, מה שלפי המודיעין האמריקאי כבר נעשה. בין הפוליטיקאים והמומחים במערב שוררת תמימות דעים כי יש לבלום את ההפרות הרוסיות; אולם הדעות אשר לאופן הפעולה המועדף לשם כך חלוקות.

בעוד שטראמפ התחייב מספר פעמים לפתוח בדיאלוג חדש לשם השגת יציבות אסטרטגית - אשר יתמקד בסכנות הטמונות בנשק גרעיני - הרי שיועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, ביקורתי הרבה יותר אשר למשטר בקרת הנשק בין ארצות הברית לרוסיה. ב-2002 הוא היה הכוח המניע של החלטתו של ממשל בוש לסגת מאמנת הטילים האנטי-בליסטיים (ABM) משנת 1972. יש מן האירוניה בעובדה, שכאשר פוטין הציג את הדור הבא של נשק גרעיני של רוסיה בחודש מארס האחרון, הוא טען שהארסנל הגרעיני החדש מהווה תגובה לפרישת ארצות הברית מהסכם ה-ABM. בפגישתו האחרונה עם עמיתו הרוסי והנשיא פוטין, דחה בולטון את בקשתה של רוסיה כי ארצות הברית תישאר מחויבת ל-INF, אם כי הביע נכונות לדון בסוגיה. בולטון ציין גם כי ארצות הברית תיוועץ בבעלות בריתה באירופה ובאסיה, חרף העובדה כי בעלות הברית האירופיות לא עודכנו מראש על אודות הכרזתו של הנשיא. בניסיון להפיג את החששות, לפיהם פרישתה ארצות הברית מן ה-INF עלולה לערער את מבנה פירוק הנשק הגרעיני, הצביע בולטון על כך שפרישתה של ארצות הברית מאמנת ה-ABM לא ערערה את משטר בקרת הנשק בין שתי המעצמות.

פרישת ארצות הברית מאמנת ה-INF תותיר את אמנת START החדשה כנדבך האיתן היחיד של מבנה הביטחון הגרעיני בין ארצות הברית לרוסיה. הנשיא פוטין קרא לארצות הברית לפתוח במשא ומתן על הארכת האמנה, אשר תוקפה אמור לפוג ב-2021. אולם, מצב היחסים הנוכחי בין שתי המדינות והדגש מצד מספר חברים בכירים בממשלו של טראמפ על החסרונות של בקרת נשק עבור האינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית, אינם מותירים מקום רב לאופטימיות בהקשר זה. אם ארצות הברית תפרוש מאמנת ה-INF ואמנת START החדשה לא תוארך, עלולות להיות לכך השלכות חמורות גם על התחייבויותיהן של מדינות אלה על פי סעיף VI לאמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT).

אף על פי שפריסתם של טילים לטווח בינוני אינה מאיימת ישירות על ארצות הברית, הרי שלא כך המצב עבור בעלות בריתה באירופה. הזיכרונות אשר הובילו בסופו של דבר את ארצות הברית ואת ברית המועצות לחתום על אמנת ה-INF לפני שלושה עשורים עדיין מוחשיים, ועל כן ניתן להבין את התגובות השליליות מצד חברות מסוימות באיחוד האירופי. הנציגה הבכירה של האיחוד האירופי לענייני חוץ וביטחון הדגישה את חשיבות אמנת ה-INF כ"עמוד תווך של מבנה הביטחון האירופי", אשר תרמה לסיומה של המלחמה הקרה. עם זאת, האירופים אינם שופעים רעיונות חדשים או פתרונות אפשריים, חרף העובדה כי מזכיר ההגנה של ארצות הברית, ג'יימס מאטיס, הבהיר כי המשך הסטטוס קוו אינו בר-קיימא וקרא להציג רעיונות בדבר אופן ההתמודדות עם ההפרה הרוסית. ימים יגידו אם האירופים יתעמתו עם רוסיה בסוגיה זו, והאם יהיו מוכנים ללחוץ על רוסיה לציית. תגובה אמריקאית-אירופית מתואמת למניעת משבר בנאט"ו הפכה קשה יותר להשגה על רקע מה שנתפס על ידי האירופים כחוסר כבוד לברית הטראנס-אטלנטית מצדו של הנשיא טראמפ.

המומחים בארצות הברית חלוקים בדעתם לגבי הפרישה הצפויה. חלקם מתעקשים כי על ארצות הברית להתעמת עם רוסיה במאמץ להבהיר את ההאשמות ההדדיות אשר להפרות האמנה. הם מציינים שאין זו בלבד שפרישה אמריקאית מן האמנה תפיל את האשמה על ארצות הברית, אלא היא תאפשר בנוסף לרוסים (אשר יהיו חופשיים מן המגבלות של האמנה) לפרוס את הטילים שלהם לטווח בינוני קרוב לגבולן של חברות נאט"ו, וכך לערער עוד יותר את המצב הביטחוני באירופה. אם הדיפלומטיה תיכשל, יש בידי ארצות הברית עדיין די יכולות צבאיות (בתחום הקונבנציונלי והבלתי-קונבנציונלי כאחד) על מנת לשמור על הרתעה אפקטיבית בזירה האירופית.

אולם, מומחים אחרים טוענים כי נכונה עמדתו של טראמפ בנוגע לסיום אמנת ה-INF. הם מדגישים כי אם אין להפרות המתמשכות את האמנה על ידי רוסיה השלכות כלשהן, הרי שהפרות אלה מרוקנות את האמנה מתוכן. זאת ועוד, מצב עניינים זה מערער את מהותו של משטר בקרת הנשק, שהיא בניית ביטחון ואמון המבוססים על קיום הדדי של ההסכמים. אם צד אחד מקיים את ההסכמים והצד האחר מתכחש להתחייבויותיו, אין כל ערך להסכם. מאמר מערכת של הוול סטריט ג'ורנל (22 באוקטובר 2018) ניסח את הטיעון במונחים בוטים: רק אנשי "הכנסייה הגבוהה של בקרת הנשק" יאשימו את טראמפ ולא את פוטין עקב אמונתם כי "אמנות הן דבר מקודש חרף ההפרות".

לאן מועדות פנינו מכאן? בנוסף להפרה הרוסית הבעייתית של אמנת ה-INF הדגיש בולטון כי "קיימת מציאות אסטרטגית חדשה בשטח". הוא ציין כי האמנה הייתה אמנה דו-צדדית, אשר נחתמה בתקופת המלחמה הקרה בנושא הטילים הבליסטיים, אולם כיום אנו נמצאים בעולם רב-קוטבי של טילים בליסטיים. הגורם החשוב ביותר במציאות החדשה מבחינתה של ארצות הברית - כפי שבא לידי ביטוי בהכרזתו הראשונית של טראמפ - היא צמיחתה של סין כאיום פוטנציאלי על עליונותה של ארצות הברית בכלל ועל האינטרסים של ארצות הברית באסיה ובאזור האוקיינוס השקט. סין - אשר אינה חתומה על אמנת ה-INF - פרסה טילי קרקע-קרקע לטווח בינוני, ופרישה מאמנת ה-INF תאפשר לארצות הברית לפתח את האמצעים להתמודד עם טילים אלה בעזרת טילים אשר יוצבו על הקרקע. בנוסף לאתגרים אותם מציבה סין, קיימים אתגרים בתחום הטילים הבליסטיים מצדן של מדינות נוספות, דוגמת צפון קוריאה, איראן, פקיסטאן והודו.

טראמפ לא הצביע עדיין על הצעדים הבאים או מתי יינקטו, והותיר לעצמו מרחב לשנות את עמדותיו. פגישתו הקרובה עם הנשיא פוטין בשולי פסגת ה-G-20, שתיערך לקראת סוף נובמבר, עשויה להעניק הזדמנות שכזו. אף על פי שטראמפ נתון לביקורות חוזרות ונשנות בגין יחסו הידידותי מדי כלפי פוטין, הרי שתחום בקרת הנשק ממחיש כי לא ניתן לנדות את רוסיה. תגובתו הקשוחה של הנשיא להפרות האמנה מצדה של רוסיה חייבת להיות מלווה בדיאלוג מתמשך ושיתוף פעולה בחזית זו.

בינתיים, מכיוון שארצות הברית, רוסיה וסין מצויות בעיצומו של תהליך מודרניזציה של הכוחות הגרעיניים שלהן, ובהתחשב במצב היחסים בין שלוש המדינות, הסבירות לקידום בקרת נשק למקום בולט בסדר היום של הביטחון הלאומי שלהן אינו גבוה בשלב זה. ואולם, פרישה של ארצות הברית מאמנת ה-INF עלולה גם לשמש גורם ממריץ, כפי שניסח זאת אחד המומחים, "לחיפוש אחר מודלים חדשים של צמצום האיומים הגרעיניים וחיזוק היציבות האסטרטגית האזורית והגלובלית". מודל זה - המשקף את המציאות האסטרטגית הבינלאומית החדשה - יהיה חייב להיות רב-צדדי. סין ורוסיה, ביחד עם ארצות הברית, תידרשנה למלא תפקיד מוביל בתכנון מבנה בקרת ופירוק נשק החדש כאמצעי להשגת פרדיגמה חדשה של יציבות אסטרטגית. שאלת השפעתה של ארכיטקטורת בקרת נשק גרעיני חדשה - ורב-צדדית - על מדינות אחרות, וישראל בכללן, נותרת פתוחה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהיחסי ישראל-ארצות הבריתרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • מלחמה עם איראן
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.