ירדן-ישראל: נורמליזציה בצל קיפאון מדיני - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ירדן-ישראל: נורמליזציה בצל קיפאון מדיני

ירדן-ישראל: נורמליזציה בצל קיפאון מדיני

מבט על, גיליון 873, 30 בנובמבר 2016

English
עודד ערן
הפגנות מחאה בעמאן
ההסכמים בנושאי המים והגז הטבעי עם ירדן, כמו גם ההסכם שנחתם בנושא החשמל בין ישראל לפלסטינים (ספטמבר 2016) מוכיחים כי הצדדים יכולים להגיע להבנות ואפילו להסכמים מלאים בתחומים רבים ואלו יכולים ליצור סביבה חיובית, גם אם לא יהוו תחליף להשגת הסכמים בתחומים מדיניים. ההתקדמות בביצוע שני הפרויקטים בתחומי התשתית, של מים ואנרגיה, בין ישראל וירדן, מצביעה על הפוטנציאל החיובי הטמון בניתוק הקשר בין התקדמות בתחומי כלכלה ותשתית במשולש הירדני-ישראלי-פלסטיני לבין התקדמות לפתרון מדיני של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.


ב-26 בספטמבר 2016 הודיעה חברת נובל אנרג'י, השותפה האמריקאית בקונסורציום המחזיק בזיכיון להפיק גז טבעי בשדה "לוויתן" שבמים הכלכליים של ישראל, כי חתמה חוזה עם חברת החשמל הירדנית. הזרמת הגז, שלושה מיליארד מטר מעוקב לשנה, שתתחיל לקראת סוף 2019, תמשך 15 שנה. שווי העסקה עשרה מיליארד דולר, כאשר התמחור למטר מעוקב הוצמד למחיר חבית נפט מסוג ברנט ומחיר רצפה קבוע. לעסקה זו נודעת חשיבות רבה עבור ירדן, שנקלעה למצוקה לאחר שהספקת הגז אליה ממצרים נקטעה הן בשל פיצוץ הצינור בחצי-האי סיני על ידי דאע"ש והן עקב הקושי של מצרים לעמוד בהסכמי המכירה לירדן (ולישראל). חשיבותה רבה גם לקונסורציום שבו שותפות, בנוסף לשותף האמריקאי, גם שלוש חברות ישראליות, שכן השגת חוזי מכירה עתידים מאפשרת גיוס המשאבים הפיננסיים לפיתוח שדה הגז "לוויתן". ואכן, ב-27 בנובמבר הודיעו השותפות כי חתמו על מכתבי התחייבות בינן לבין שני בנקים בינלאומיים גדולים, שהתחייבו להעמיד לרשות הקונסורציום 1.5 - 1.75 מיליארד דולר למימון השלב הראשון של פיתוח "לוויתן".

מאז ההודעה על אודות הסכם האספקה לירדן לא פסקו בה ההפגנות והמערכה הציבורית נגד העסקה. כך, למשל, אזרחי ירדן נקראו להימנע מלהדליק אור בבתיהם בשעות שפורסמו בכלי התקשרת וברשתות חברתיות כחלק מהמחאה.

ב-24 בנובמבר זכתה הממשלה הירדנית, בראשות האני אל-מולכי, בהצבעת אמון בפרלמנט. בשנים עברו היה זוכה אירוע מעין זה לכותרות צדדיות בעיתונות הירדנית, שכן הפרלמנט אמור היה לשמש חותמת גומי של בית המלוכה. חוזה השלום עם ישראל שנחתם ב-1994 שינה אך במעט מציאות זו. פרלמנטרים ירדניים ממוצא פלסטיני הטיחו ביקורת בממשלה, קראו לסילוק השגריר הישראלי מעמאן ולהקפאת היחסים הדיפלומטים עם ישראל, אך כל אלו היו בבחינת מטרד ולא אתגר אמתי למשטר. עם זאת, אפילו הביטוי הצנוע שנרשם בירדן ל"אביב הערבי" גרם למלך ליזום שינויים בחוקה - אמנם לא מפליגים, אך כאלו שקרבו את ירדן לתהליך דמוקרטי אמתי. יתר על כן, שינויים אלה אפשרו התחלה של פעילות של מפלגות בעלות מצע ארצי ולא רק מקומי–שבטי. "האחים המוסלמים", לאחר משגה אסטרטגי של החרמת הבחירות הראשונות לאחר שינוי החוקה, התעשתו ועל אף שמפלגתם נפסלה על ידי השלטונות, הם חברו למועמדים נוצרים ואחרים ובבחירות האחרונות שנערכו הצליחו כך ליצור גוש משמעותי בפרלמנט.

לאחר שראש הממשלה הציג את מצע ממשלתו וביקש את אמון הפרלמנט התנהל דיון ארוך, בן שלשה ימים (22 - 24 בנובמבר) בין 130 המחוקקים, שחלק ניכר מהם ביקש לשאת דברים. על אף שמרבית מצע הממשלה עסק בענייני כלכלה ורפורמות פנימיות, חלק מהדוברים מצא לנכון לבקר את הממשלה על ההתקשרות של חברת החשמל הירדנית עם חברת נובל אנרג'י האמריקאית לרכישת גז טבעי משדה הגז הישראלי "לוויתן". חברת פרלמנט ותיקה, ופא יעקוב בני מוסטפה, עורכת דין בהשכלתה, תבעה את ביטול ההסכם בטענה שהוא נוגד את סעיף 33 של החוקה הירדנית, שאף שהוא מקנה למלך את הסמכות לחתום על אמנות, נאמר בו כי "אמנות והסכמים שכרוכים בהם הוצאה מאוצר המדינה או שיש להם השפעה על זכויות אישיות או ציבוריות של האזרחים הירדנים, לא ייכנסו לתוקפם אלא אם אושרו בפרלמנט". חברת הפרלמנט דימה טהבוב מעמאן טענה, שמחיר הגז מישראל גבוה מהמחיר בשווקים הבינלאומיים. תוך כדי הדיון בפרלמנט התקיים בעמאן מפגש מומחים בנושא הגז, שבו השתתפו השר לשעבר אברהים בדראן וחבר הפרלמנט ג'מאל גאמו. באירוע שאותו יזם הסניף הירדני של "חרם, ביטול השקעות וסנקציות" -BDS  - יצאו כל הדוברים נגד העסקה עם "הישות הציונית" בטעונים כי מכל שלשה דולרים שהאזרח הירדני ישלם לחברת החשמל הירדנית דולר אחד יגיע לאוצר הישראלי, וכי הממשלה הירדנית קונה גז בכמויות גדולות מעבר לצרכיה. בדראן אף טען שמרבית סעיפי ההסכם סודיים. חבר הפרלמנט גאמו מצדו טען שמטרת ההסכם היא הידוק הנורמליזציה עם ישראל וכי רוב עמיתיו בפרלמנט מתנגדים לעסקה. לטענתו, הוא פנה לשגריר קטאר בעמאן בשאלה מדוע ארצו אינה מסייעת לירדן באספקת הגז, וזה ענה כי ממשלת ירדן לא ביקשה סיוע כזה.

בהשיבו בתום הדיון לחברי הפרלמנט רמז ראש הממשלה אל-מולכי כי למעשה אין לירדן חלופות טובות מהגז שיסופק על ידי נובל אנרג'י (הוא נמנע מלהזכיר את שמה של ישראל). לדבריו, ירדן  מנהלת דיונים עם עיראק, אלג'יריה, מצרים ופלסטין (כך במקור בערבית), אבל גם הוא הצביע על בעיית הביטחון בעיראק, שתעכב העברת הגז בצינור מבצרה שבדרום עראק לעקבה שבדרום ירדן. אל-מולכי הוסיף כי מקטאר לא התקבלה הצעה שיכולה להתחרות במחיר שנקבע בהסכם עם החברה האמריקאית, והדגיש שההתקשרות בין חברת החשמל הירדנית לחברה האמריקאית תחסוך 300 מיליון דולר לשנה למשך תקופת ההספקה, ברמזו שהמחיר שהוסכם עליו יהיה נמוך ממחירי הגז הטבעי בשווקים הבינלאומיים. בתום הדיון זכתה הממשלה באמון 84 חברי פרלמנט (על פי החוקה היא זקוקה ל- 66), בעוד 40 חברים הצביעו נגד מתן אמון בה.

עוד לא יבשה הדיו על החלטת הפרלמנט הירדני, ומשרד המים וההשקיה הירדני הודיע (27 בנובמבר) כי חמש קבוצות של חברות בינלאומיות עלו לשלב הבא של בחירת הזוכה בביצוע השלב הראשון של  פרויקט העברת מים מ-ים סוף ל-ים המלח. השם מטעה במקצת, שכן השלב הראשון הוא בניית מתקן בעקבה, שבו יותפלו 80 - 100 מיליון מטרים מעוקבים. ההודעה גם אינה מציינת פרט חשוב, והוא שירדן, ישראל והרשות הפלסטינית חתמו הסכם שלפיו ישראל תקבל כמעט מחצית מהמים המותפלים בעקבה לשימוש באזור אילת, תזרים כמות דומה לירדנים בצפון ותוסיף לכמות המים המוזרמת לפלסטינים. ביצוע השלב הראשון של הפרויקט אמור להתחיל ברבעון הראשון של 2018 ולהסתיים ברבעון האחרון של 2020. בשלב מאוחר אמורים להתממש יעדי הפרויקט האחרים, שבמרכזם הזרמת התמלחת שהופרדה מן המים המותפלים ומים נוספים מים סוף לים המלח, לשם שימורו ולהפקת חשמל. כך, לפי הודעת הירדנים. יצוין כי בשלב זה עוד לא הושג מימון מלא לפרויקט, ומעבר להתחייבות אמריקאית ל-100 מיליון דולר (מתוך עלות, שבהערכת חסר תגיע לחצי מיליארד דולר) אין התחייבויות נוספות. כן יצוין שבעוד אין חילוקי דעות בין המומחים על אודות ההיגיון שבהתפלת המים באזור עקבה-אילת ובהסכם חילופי המים בין ישראל וירדן, רבים מטילים ספק האם הזרמת מים מ-ים סוף היא הדרך הזולה והיעילה יותר לשימורו של ים המלח.

מכל מקום, ההתקדמות בביצוע שני הפרויקטים בתחומי התשתית, של מים ואנרגיה, בין ישראל וירדן, מצביעה על הפוטנציאל החיובי הטמון בניתוק הקשר בין התקדמות בתחומי כלכלה ותשתית במשולש הירדני-ישראלי-פלסטיני לבין התקדמות לפתרון מדיני של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אמירה זו אינה מכוונת להמעיט מההכרח הדחוף להגיע ולו לפתרון מדורג של הסכסוך על בסיס הרעיון של שתי מדינות לשני עמים, אלא היא מצביעה על מציאות של מחסור במשאבי אנרגיה, מים לשתייה, נמלים או צורך למנוע זיהום של אזורי מחיה צפופים, וכן על חוסר ההיגיון שבמניעת פתרונן של סוגיות אלה, אם מתנים ומתלים את פתרונן בהשגת פתרון בו-זמני וכולל לכל נושאי הליבה שבסכסוך הישראלי-פלסטיני. ההסכמים בנושאי המים והגז הטבעי עם ירדן, כמו גם ההסכם שנחתם בנושא החשמל בין ישראל לפלסטינים (ספטמבר 2016) מוכיחים כי הצדדים יכולים להגיע להבנות ואפילו להסכמים מלאים בתחומים רבים ואלו יכולים ליצור סביבה חיובית, גם אם לא יהוו תחליף להשגת הסכמים בתחומים מדיניים. יש להניח שהצד הישראלי בהסכמים שאוזכרו לעיל "סבסד" והפחית את עלותם לצד השני, בין שהוא ירדני או פלסטיני. זהו סבסוד ראוי, שכן בדרך זו תורמת ישראל ליציבות בסביבה הגיאו-אסטרטגית הקרובה לה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםירדן
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
המשבר השקט: כיצד רואות מדינות ערב את ישראל בעת הנוכחית?
ברקע המלחמה הנמשכת כבר מעל שנה וחצי, מדינות השלום הערביות עודן מחויבות להסכמים ולחזון הנורמליזציה עם ישראל, אך גובר החשש שהמשך המדיניות הישראלית הנוכחית יסב נזקים רב-ממדיים ליחסים בין הצדדים
04/06/25
Official White House Shealah Craighead
המרחב הערבי וממשל טראמפ 2.0
סעודיה, מצרים, ירדן, איראן והפלסטינים: כיצד תיראה מדיניות טראמפ כלפי המזרח התיכון?
23/01/25
Shutterstock
שחקנית ציר: ירדן מול סוריה החדשה
האיומים וההזדמנויות לממלכה ההאשמית מול המשטר החדש בסוריה – ומקומה הפוטנציאלי של ישראל על ציר עמאן-דמשק
08/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.