הימנעות הודו בהצבעה במועצת האו''ם לזכויות אדם: מה המשמעות עבור יחסי הודו-ישראל? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הימנעות הודו בהצבעה במועצת האו''ם לזכויות אדם: מה המשמעות עבור יחסי הודו-ישראל?

הימנעות הודו בהצבעה במועצת האו''ם לזכויות אדם: מה המשמעות עבור יחסי הודו-ישראל?

מבט על, גיליון 743, 3 בספטמבר 2015

English
קרטיקייה באטרה
ישראל תיאלץ כנראה להסתפק בתמיכה לא-עקבית של הודו בסוגיות השנויות במחלוקת, במקביל לדינמיקה המשתנה כפי שמציג המאמר. ממשלתו של מודי מציעה לישראל הזדמנות לקשרים הדוקים יותר בין שתי המדינות, הודות להיותה מאופיינת במטען אידיאולוגי מינימלי שיפריע לכך. גם כאשר המתנגדים בהודו מצביעים על חששות לגיטימיים מפני קירבה גלויה בין הודו לישראל, עדיין ניתן לנצל חלון הזדמנויות זה, כדי להבטיח יתרונות הדדיים. לישראל יש אינטרסים כלכליים ברורים בהודו, אך גם האינטרסים האסטרטגיים של הודו במזרח התיכון הסוער יקבלו מענה הולם מקשרים חזקים יותר עם ישראל, שנמנית על המדינות הספורות, שלא היו מעורבות באיומים הביטחוניים שסחפו את האזור. ייתכן שמדובר בתחילתה של מערכת יחסים אשר בניגוד לעבר, אינה זקוקה למעטה כבד של חשאיות להסתרת השיתוף ההדדי.

במהלך לא אופייני לעמדתה ארוכת השנים בסוגיה הישראלית-פלסטינית, הודו בחרה להימנע בהצבעה על החלטת מועצת האו"ם לזכויות אדם מה-3 ביולי 2015, המגנה את ישראל על ביצוע "פשעי מלחמה לכאורה" במהלך העימות שהתחולל ב-2014 בעזה. באופן מסורתי, הודו כמעט תמיד תומכת בהחלטות המגנות את ההפרות לכאורה של ישראל כלפי הפלסטינים, אולם הפעם נמנתה על חמש המדינות שנמנעו (ארבע האחרות היו קניה, מקדוניה, אתיופיה ופרגוואי). מתוך שאר 42 החברות במועצה, 41 הצביעו בעד ההחלטה ואילו ארצות הברית הייתה היחידה שהתנגדה. המהלך עורר תגובה מידית בחוגים הפוליטיים הבינלאומיים והמקומיים והשערות סביב שינוי אפשרי בעמדתה של הודו בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

להגנתה טענה ממשלת הודו, כי הימנעותה בהצבעה נבעה מהעובדה שההחלטה כללה אזכור של מעורבות בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). ממשלת הודו הבהירה בהצהרה הרשמית שהוציאה, כי הואיל ואינה צד באמנת רומא של 1998, הגישה ה"כללית" שהיא נוקטת, היא להימנע "בכל פעם" שהחלטה של מועצת האו"ם לזכויות אדם מתייחסת ישירות ל-ICC, וכי היא עדיין תומכת במטרה הפלסטינית. שבוע בלבד לאחר מכן, ב-10 ביולי, במה שנראה כמהלך מאזן נוסף, חתמה הודו על הצהרת מדינות ה-BRICS ב-אופה (שברוסיה), הדוחה "...את פעילותה המתמשכת של ישראל בהתנחלויות בשטחים הכבושים, אשר מפרה את החוק הבינלאומי, חותרת באופן חמור תחת מאמצי השלום ומאיימת לפגוע ברעיון של פתרון שתי המדינות".

       אכן דומה שאלו הם איתותים מבלבלים בכל הקשור ליחסים בילטרליים המיועדים להתפתח לכדי שותפות כלכלית ואסטרטגית חזקה. עם זאת, התנהגות זו טיפוסית למצבה הרגיש של הודו. למרות שממשלות הודו לדורותיהן שמרו על קשר איתן עם ישראל, הן מתקשות לתמוך בה בפלטפורמות בינלאומיות ומוצאות עצמן מחויבות למטרה הפלסטינית מסיבות היסטוריות ומוסריות. חלק מההחלטות הושפעו גם מהפוליטיקה הפנימית במדינה, שמתגוררים בה מעל 0.17 מיליארד מוסלמים (על פי נתוני מפקד תושבים של 2011), אשר הסנטימנט שלהם מהווה מקור לחשש פוליטי גדול עבור כל ממשלה מכהנת. הודו נאלצה גם לפייס את איראן – עוד בעלת-ברית אסטרטגית מרכזית במזרח התיכון, ואת העולם הערבי בכללותו, מתוך רצון למנוע עמדה ערבית עוינת לסכסוך שלה מול פקיסטן בסוגיית קשמיר.

      למרות שהאילוצים הבינלאומיים המופעלים על הודו נותרו על כנם, מבחינת יחסי הפנים במדינה המצב הנוכחי שונה. הבחירות הכלליות של 2014 חוללו הפתעה, לאחר שלראשונה מזה 25 שנה קמה בהודו ממשלת רוב (בניגוד לקואליציות, שהיו מורכבות ממפלגות קטנות יותר אשר נשענו על קהל מצביעים מוסלמי נאמן). העובדה שמפלגת הימין הגדולה של הודו 'בהרטייה ג'נאטה', בראשותו של נרנדרה מודי, נחלה ניצחון סוחף, מטה את הכף לטובת היחסים בין ישראל להודו. זאת משום שהמנהיג הכריזמטי מודי, בתקופת כהונתו כמושל גוז'אראט (מדינה במערב הודו), חיזר באינטנסיביות אחר השקעות ישראליות ושמר על יחסים חמים עם ממשלת ישראל. מיד עם היוודע התוצאות הסופיות שלפיהן התמנה לראש הממשלה הבא של הודו, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר אליו וברך אותו על ניצחונו. מאז, למרות ההצבעות של הודו נגד ישראל במועצת האו"ם לזכויות אדם ביולי 2014 ובמארס 2015, ההתחממות הפומבית ביחסי שתי המדינות מתאפיינת במגמת עלייה. בספטמבר 2014, נפגש ראש ממשלת הודו מודי עם ראש הממשלה נתניהו במהלך מפגש העצרת הכללית של האו"ם. בנובמבר 2014 ביקר שר הפנים ההודי רג'נת סינגה בישראל, ובפברואר 2015 נערך ביקור גומלין של שר הביטחון משה יעלון בהודו. ביוני 2015 הוכרז שראש הממשלה מודי עתיד להיות ראש הממשלה הראשון של הודו שיבקר בישראל.

       על רקע דברים אלה, אך הגיוני לקשר בין הימנעותה של הודו בהצבעה במועצת האו"ם לזכויות אדם לבין ההתחממות הפומבית ביחסים. אפילו ההסבר הרשמי של ממשלת הודו לגבי אזכור בית הדין הפלילי הבינלאומי אינו נאמן לעובדות. בכמה וכמה מקרים בשנים האחרונות, הודו הצביעה בעד החלטות שכללו התייחסות ישירה ל-ICC: פברואר 2011 (לוב); מארס ויוני 2012 (סוריה); ואוקטובר ודצמבר 2012 (מאלי). למעשה, ההימנעות בהצבעה הייתה תוצאה של דיאלוג בין שתי הממשלות שהתקיים בדרגים הגבוהים ביותר. עיתון הארץ דיווח ב-2 ביולי 2015, כי ראש הממשלה נתניהו דיבר עם ראש ממשלת הודו מודי, עם נשיא קניה ועם ראש ממשלת אתיופיה, וביקש מהם להימנע. העיתונאי והפרשן הפוליטי הידוע סידהרתא ורדרג'ן, שכותב ב- ,The Wire רמז לכך שהשיחה עם נתניהו נעשתה על רקע הצבעותיה של הודו נגד ישראל בסוגיות פלסטיניות וסוריות, במפגש מועצת האו"ם לזכויות אדם, שנערך במארס 2015.

       לאור זאת, הדרך הנכונה ביותר לפרש את הצהרת מדינות ה-BRICS, היא שצעד זה נועד לפייס גורמים מרכזיים אחרים בזירה. אחד מהם הוא איראן, שראש ממשלתה חאסן רוחני נפגש עם ראש הממשלה מודי במהלך מפגש הפסגה המשותף למדינות ה-BRICS ולארגון שנגחאי לשיתוף פעולה (SCO), שהתקיים ב-אופה. חברות נוספות בקהל היעד היו סין ורוסיה, שנזקקו להבטחה, כי למרות התפתחויות אלה, הודו אינה מעוניינת להצטרף באופן מלא לציר הגיאו-אסטרטגי בהובלת ארצות הברית. גורם אחרון, אם כי הרבה פחות רלוונטי, הוא הבחירות האזוריות הצפויות במדינות המכריעות ביהר (2015) ובנגל המערבית (2016), שמאופיינות באוכלוסיות מוסלמיות גדולות למדי וייתכן שתרמו גם הן למהלך מאזן זה.

     ישראל תיאלץ כנראה להסתפק בתמיכה לא-עקבית של הודו בסוגיות השנויות במחלוקת, במקביל לדינמיקה המשתנה כפי שפורט לעיל. ממשלתו של מודי מציעה לישראל הזדמנות לקשרים הדוקים יותר בין שתי המדינות, הודות להיותה מאופיינת במטען אידיאולוגי מינימלי שיפריע לכך. גם כאשר המתנגדים בהודו מצביעים על חששות לגיטימיים מפני קירבה גלויה בין הודו לישראל, עדיין ניתן לנצל חלון הזדמנויות זה, כדי להבטיח יתרונות הדדיים. לישראל יש אינטרסים כלכליים ברורים בהודו, אך גם האינטרסים האסטרטגיים של הודו במזרח התיכון הסוער יקבלו מענה הולם מקשרים חזקים יותר עם ישראל, שנמנית על המדינות הספורות, שלא היו מעורבות באיומים הביטחוניים שסחפו את האזור. ייתכן שמדובר בתחילתה של מערכת יחסים אשר בניגוד לעבר, אינה זקוקה למעטה כבד של חשאיות להסתרת השיתוף ההדדי.

קרטיקייה באטרה הוא בוגר בית הספר ע"ש פלטשר למשפט ודיפלומטיה באוניברסיטת טפטס. The Fletcher School of Law and Diplomacy at Tufts University

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהאו"םהודו
English

אירועים

לכל האירועים
ועידת הביטחון והשירות של קבוצת "ידיעות אחרונות" וה-INSS
15 ביולי, 2025
15:00 - 10:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הצבעות בעצרת הכללית של האו"ם – מלחמת ישראל-חמאס​
06/05/25
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24
Shutterstock
ישראל בדרך לבידוד מדיני
מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מתקפה מדינית, תקשורתית וציבורית נגדה, ובדרך להפיכה למדינה תחת בידוד בינלאומי. מהן ההשלכות של מצב זה – וכיצד עוד ניתן לעצור את ההידרדרות המסוכנת?
23/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.