התפתחויות בלוחמת הסייבר של איראן 2013 - 2014 - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על התפתחויות בלוחמת הסייבר של איראן 2013 - 2014

התפתחויות בלוחמת הסייבר של איראן 2013 - 2014

מבט על, גיליון 536, 3 באפריל 2014

English
גבי סיבוני
סמי קרוננפלד
ההתפתחות המהירה ביכולת לוחמת הסייבר של איראן ושל שלוחיה ובני בריתה, מחייבת את ישראל, כמו גם מדינות מערביות אחרות, לפעול באופן נחרץ ושיטתי לשימור עליונותן האיכותית והמבצעית במרחב הסייבר. חשיבותו של מרחב הסייבר לתפיסת הביטחון הישראלית והדחיפות שביצירת "כיפת ברזל" דיגיטאלית הודגשו היטב בדבריו של רמטכ"ל צה"ל, רב אלוף בני גנץ: "ישראל חייבת להיות ברמה המעצמתית בסייבר…אין לחכות עם הסיפור הזה".


בתחילת 2013 תיאר גורם בכיר בחברת אבטחת הסייבר CrowdStrike, את איראן כמדינת דרג השלישי (Third Tier) בקשר ליכולותיה לפעול במרחב הסייבר והעריך כי יכולותיה נחותות משמעותית מיכולותיהן של המדינות המובילות כגון ארצות הברית, רוסיה ובריטניה וסין. איראן נתפסה כמי שביכולתה להטריד את מערכי אבטחת המידע המערביים, אך חסרה את הידע והאמצעים להוציא אל הפועל מתקפות סייבר אסטרטגיות. 2013 סדקה במידה רבה הנחות אלו כאשר איראן התקדמה והתייצבה כאחד השחקנים הפעילים בזירת הסייבר הבינלאומית. התקדמות זו ניתן לשייך לשילוב בין שחרור מסוים של הרסן מצד מקבלי ההחלטות האיראניים בכול הקשור לפעילות התקפית במרחב הסייבר, לבין קפיצת מדרגה איכותית של מערך לוחמת הסייבר האיראני, אשר הפתיע מומחים מערביים רבים בהיקפי פעילותו, תחכומו המקצועי ובחירת מטרותיו השאפתנית.

תפיסת ההגנה - מתנתקים מהעולם

ניסיון העבר שצברה איראן באירועים כגון מתקפת Stuxnet והמהומות שליוו את בחירות 2009, לימד אותה על חשיבותו של מערך הגנת סייבר יעיל ועל שליטה אפקטיבית במרחב האינטרנט. לשם כך, איראן פועלת בשלושה צירים מרכזיים, המבנים יחדיו מערך סייבר הגנתי רב ממדי. (1) יצירת מעטפת הגנה כנגד תקיפות סייבר על תשתיות חיוניות ומידע רגיש; (2) נטרול פעילות הסייבר של גורמי אופוזיציה ומתנגדי משטר; (3) הרחקה של תכנים ורעיונות מערביים ממרחב הסייבר הפנים-מדינתי, רעיונות אשר עשויים לתרום להתפתחותה של "מהפכה רכה" שתפגע ביציבות המשטר.

      בכל שלושת הצירים הללו עבר מערך הגנת הסייבר האיראני שדרוג משמעותי במהלך 2013. שידורג אשר נבע בעיקר מהבשלה של טכנולוגיות ומערכים ארגוניים. ראשית, איראן העלתה לאוויר רשת אינטרא-נט פנים-מדינתית ומבודלת, אשר מאפשרת לה שליטה הדוקה על התכנים במרחב הסייבר במדינה. שנית, איראן השקיעה בפיתוח טכנולוגיות ואמצעי הגנת סייבר מתוצרת מקומית במטרה להקטין את תלותה במוצרים זרים העשויים להוות "סוסים טרויאניים". כמו-כן, המשטר האיראני הגביר את האכיפה הפיסית כנגד מתנגדי המשטר הפועלים באינטרנט בעיקר באמצעות שימוש אגרסיבי במשטרת הסייבר. בנוסף לכך, רשויות הסייבר האיראניות מיסדו שגרה של אימונים, תרגילים וביקורות בקרב המוסדות הביטחוניים והאזרחיים של המדינה. השפעתם של צעדים אלו באה לידי ביטוי במהלך הבחירות בחודש יוני 2013, כאשר מערך הסייבר האיראני פעל ביעילות והצליח במידה רבה לשלוט בשיח במרחב האינטרנט הפנימי ולנתר פעילות חתרנית.

      נראה כי כיום, מערך הגנת הסייבר האיראני עדיין נדרש לעבור כברת דרך בכדי להתמודד באופן אפקטיבי ועקבי עם מתקפות סייבר ברמת תחכום גבוהה כדוגמת ה-Stuxnet, אך קפיצת המדרגה הטכנולוגית והארגונית שביצעה איראן בשנה האחרונה מעידה כי לאיראנים עקומת למידה חדה וכי הם עשויים לגבש מערך הגנה יעיל ומקיף מוקדם מהצפוי.

הממד ההתקפי – חיפוש אחר מתקפות "איכות"

הרפובליקה האסלאמית רואה בזירת הסייבר גם פלטפורמה התקפית יעילה המאפשרת לפגוע ביריבות בעלות עליונות צבאית ברורה ובד בבד לשמור על מרווח הכחשה שימנע הוקעה בינלאומית או אף סנקציות ומתקפות נגד. במהלך 2013 הפכה לוחמת הסייבר לכלי מרכזי בידי איראן  לשם תקיפת מטרות מערביות בתגובה לסנקציות וכאמצעי להרתעת הסלמה בפעילותן של מדינות המערב כנגד איראן. היקפם, יעדיהם והצלחתם היחסית של מתקפות סייבר, שהתרחשו בשנה האחרונה ושויכו לגורמים איראניים, מעידים על התעצמות היכולות העומדות לרשותה של איראן. גורמים מערביים משייכים את ההתקדמות בתוכנית לוחמת הסייבר להצלחתה של איראן לשלב בין היכולות, הידע וכוח האדם הצומחים בפקולטות האיראניות למדעי המחשב לבין הניסיון והיכולות הגבוהות של קהילת ההאקרים האיראנית, אשר רבים מחבריה מזדהים עם המשטר ועם מטרותיו. בנוסף לכך גם הקשרים המתהדקים של מערך הסייבר האיראני עם פושעי סייבר, האקרים ומומחי אבטחת מידע, רוסים בעיקר, אשר מוכנים ל"השכיר" את יכולותיהם בתמורה לכסף, תורמים להתקדמות המהירה בתוכנית לוחמת הסייבר האיראנית. לצד חיזוק מערך הסייבר האורגני, איראן אף פועלת להרחיב ולחזק את יכולות לוחמת הסייבר של בנות בריתה. נראה כי האיראניים מבקשים לייצר מערך יעיל של שליחים הפועלים עבורם במרחב הסייבר. אחד ממרכזי הכובד של פעילות איראנית זו היא הזירה הסורית שם איראן תומכת בארגון ההאקרים "צבא סוריה האלקטרוני" (Syrian Electronic Army - SEA), אשר הולך והופך לגורם משמעותי יותר ויותר במרחב הסייבר.

     ההתקדמות ביכולות לוחמת הסייבר האיראניות נשקפת מסדרה של מתקפות שהתרחשו במהלך המחצית השנייה של 2012 וב-2013 ושיוחסו לאיראן. מתקפות אלו עשו שימוש בטכניקות מתחכמות, תקפו יעדים איכותיים והתרחשו בהיקפים משמעותיים יותר מאשר תקיפות איראניות בעבר. בין המתקפות הבולטות שיוחסו לאיראן ניתן למצוא תקיפה רחבת היקף על אתרי האינטרנט של בנקים ומוסדות פיננסיים מרכזיים בארצות הברית, אשר תוארה על ידי מומחה אבטחת מידע כ"חסרת תקדים בהיקפה ובמידת יעילותה". גל תקיפות נוסף, המיוחס לגורמים איראניים, התמקד בחברות תשתית ואנרגיה אמריקאיות והתאפיין במתקפות על מערכי בקרה, מתקפות אשר עשויות לפגוע בפעילותן הפיסית או באמצעי הבטיחות של תשתיות קריטיות כדוגמת מערכות הולכת גז ונפט ומערכות חשמל. בשנה האחרונה גורמים המזוהים עם איראן לקחו אחריות גם על מתקפות סייבר כנגד מוסדות ישראלים וביוני 2013 הצהיר ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כי חלה עלייה משמעותית בתקיפות הסייבר האיראניות כנגד תשתיות מחשוב חשובות בישראל.

      ההתפתחות המהירה ביכולת לוחמת הסייבר של איראן ושל שלוחיה ובני בריתה, מחייבת את ישראל, כמו גם מדינות מערביות אחרות, לפעול באופן נחרץ ושיטתי לשימור עליונותן האיכותית והמבצעית במרחב הסייבר. חשיבותו של מרחב הסייבר לתפיסת הביטחון הישראלית והדחיפות שביצירת "כיפת ברזל" דיגיטאלית הודגשו היטב בדבריו של רמטכ"ל צה"ל, רב אלוף בני גנץ: "ישראל חייבת להיות ברמה המעצמתית בסייבר...אין לחכות עם הסיפור הזה".
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןטכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.