סיפוח קרים – ההשלכות הבינלאומיות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על סיפוח קרים – ההשלכות הבינלאומיות

סיפוח קרים – ההשלכות הבינלאומיות

מבט על, גיליון 532, 24 במארס 2014

English
צבי מגן
פנינה שרביט ברוך
אולנה בגנו-מולדבסקי
רוסיה, שראתה עצמה נפגעת מתוצאות המשבר באוקראינה, בחרה להגיב במהלך של סיפוח קרים. אולם, הפעילות הרוסית סביב התפתחויות אלה, הייתה תגובתית נוכח האתגר שהוצב בפניה – מגמה מתמשכת של "התפשטות המערב מזרחה" לעבר שטחי ברית המועצות לשעבר שלגביהם יש לרוסיה תכניות מגובשות. להבנתה של רוסיה, המשבר האוקראיני, שהסתיים במעבר של מדינה זו למחנה המערבי חייב אותה לנקוט בצעדים לבלימת הידרדרות במעמדה הבינלאומי ופגיעה בתכניותיה לשיקומה של "האימפריה", אשר עתה – ללא אוקראינה – הופכת לקשה מאד למימוש.

בסדרת מהלכים מהירים למדי ותוך התעלמות מהביקורת הבינלאומית, ביצעה רוסיה את סיפוחו של חצי האי קרים, שהחלה בהשתלטות צבאית בלתי אלימה עליו, לוותה בהכרזה על עצמאות האזור ביוזמת תושביו, כביכול, ובהמשך – תורגמה, תוך מספר ימים, (ב-16 במארס 2014) למשאל עם לגבי הצטרפותו של חצי האי לרוסיה (שזכה לתמיכה של כ95% מהמצביעים). כבר ב-18 במארס 2014 בוצע הסיפוח הרשמי, שנערך במעמד חגיגי ובתמיכה של מרבית אזרחי רוסיה.

    קדמו לכך אירועי המחאה באוקראינה, שנמשכו למעלה משלושה חודשים, בליווי אלימות, שהסתיימו בהפיכה ב–21 בפברואר 2014, הימלטותו של הנשיא ינוקוביץ' וכינון ממשלת מעבר עד לבחירות המתוכננות להתקיים במאי 2014. בכך לא תם המשבר באוקראינה, אלא להיפך, הוא הפך למקיף יותר ורווי בהשלכות מתמשכות בזירה הבינלאומית, בה מתפתח עימות בינמעצמתי—גלובלי בין רוסיה למערב.

רוסיה, שראתה עצמה נפגעת מתוצאות המשבר באוקראינה, בחרה להגיב במהלך של סיפוח קרים. אולם, הפעילות הרוסית סביב התפתחויות אלה, הייתה למעשה תגובתית נוכח האתגר שהוצב בפניה – מגמה מתמשכת של "התפשטות המערב מזרחה" לעבר שטחי ברית המועצות לשעבר שלגביהם יש לרוסיה תכניות משלה. להבנתה של רוסיה, המשבר האוקראיני, שהסתיים במעבר של מדינה זו למחנה המערבי (על פי תפיסת הרוסים, לא בלי סיוע מערבי חתרני), חייב אותה לנקוט בצעדים כלשהם לבלימת הידרדרות חמורה במעמדה הבינלאומי ופגיעה בתכניותיה לשיקומה של "האימפריה", אשר עתה, ללא אוקראינה, הופכת לקשה מאד למימוש. על כן, עניינה המובהק של רוסיה הוא להשיב את המצב לקדמותו, קרי למנוע מאוקראינה לחבור למסגרות מערביות ולהשיבה לחיק ההשפעה הרוסית. במובן זה, נועד המהלך בקרים – נוסף להשבת "הצדק ההיסטורי" על ידי צירופו של חצי האי מחדש לרוסיה – ליצור גם מנוף לחץ הן על אוקראינה, אגב איום לפעול לחלוקתה וסיפוח אזורים נוספים ממנה, והן על מדינות נוספות של ברית המועצות לשעבר, שכבר חצו את הקווים או מתכוונות לעשות כך.

    שעל כן, סביר להניח שעתה תתמקד הפעילות הרוסית להשגת ההבנה גם עם אוקראינה וגם עם המערב, לגבי הימנעות מהצטרפותה של זו למערכות המערביות או, לכל הפחות, השגת הבנה על הסדר ביניים, המשמר את הסטאטוס-קוו. מכל מקום, רוסיה כבר הגישה את הצעותיה בנושא זה, ובהם ההצעה לפדרליזציה של אוקראינה, שנדחו על ידי ארצות הברית.

     נראה, שהמערב מצדו – ארצות הברית והאיחוד האירופי – מצוי בדילמה באשר לתגובה מתאימה למצב המתפתח. מחד, ברורה כוונתו להמשיך ולקדם את מדיניותו, המכוונת למניעת התעצמותה המחודשת של רוסיה, זאת בעיקר על ידי הוצאת אזורי ברית המועצות לשעבר מתחום ההשפעה הרוסית ושילובם במערכות המערביות, רצוי בדרכים בלתי אלימות. מאידך, ההתנהלות הרוסית בתגובה למגמות אלה יוצרת אתגרים חדשים, המחייבים את ריסונה של רוסיה מבלי להיגרר לעימות מקיף. לכן, הדרך הנבחרת של הטלת סנקציות כלכליות ומדיניות למיניהן נראית, לפי שעה, כאופטימלית בעיני השחקנים המערביים.

    מעניין לציין ששני הצדדים מקפידים להעלות טיעונים משפטיים לתמיכה בעמדתם. הרוסים טוענים שההכרזה על היפרדות קרים מאוקראינה וההחלטה להסתפח לרוסיה, הן מימוש הזכות להגדרה עצמית של תושבי קרים. הרוסים מסתמכים על התקדים של הכרזת העצמאות של קוסובו מסרביה, שהוכרה על ידי מרבית מדינות המערב (אך לא על ידי רוסיה עצמה). אוקראינה ומדינות המערב טוענות, כי הפעולות הללו מהוות פגיעה בעקרון היסוד של ההגנה על שלמותה הטריטוריאלית של המדינה, הגוברת על הזכות להגדרה עצמית, וכי מדובר בסיפוח כוחני מצדה של רוסיה. לגישתם, קוסובו הייתה מקרה ייחודי שאינו יכול להוות תקדים למקרה האוקראיני.

     במציאות הבינלאומית המתהווה, מסתמנות השלכות בתחומים מגוונים, כפי שמפורט להלן.

    במישור המדיני – אנו עדים להיווצרות מציאות, בה לובשים יחסי רוסיה עם מדינות המערב צביון של עימות גלוי על ההסדר העתידי במרחבי ברית המועצות לשעבר, אך גם באזור המזרח התיכון, ההופך לחזית משנית בהתמודדות זו. בתוך כך, צפוי הדבר – מעבר להגברת המתיחות במערכת הבינלאומית, שתתלווה למשטר הסנקציות והתגובות עליהן – להביא לעימותים, שיהיו פועל יוצא של מאמצי יצירת שינויים גיאופוליטיים באזורים שונים. לא מן הנמנע, שבטווח הנראה לעין תושג בכל זאת פשרה רוסית–מערבית לגבי אוקראינה והסדר אזורי במזרח אירופה בכללותה. היה ויימשך החיכוך בין הצדדים, על רקע מגוון אתגרים בינלאומיים הקיימים ממילא, בכוחו להביא לחוסר יציבות בזירה הבינלאומית ולאובדן אמון בהסדרים  בינלאומיים שונים, שיתורגם לבחינה מחדש של מערכות יחסים ונורמות  בינלאומיות קיימות.

    המזרח התיכון הופך כעת, יותר מבעבר, לאזור עימות רוסי–מערבי, בו תמשיך רוסיה לפעול לביסוס מעמדה וקידום יעדיה בזירה הבינלאומית. כמו כן, צפויה רוסיה לנצל את האזור, כזירת עימות נוספת עם המערב, להעתקת תשומת הלב והמאמצים מאזור מזרח אירופה. במישור המעשי, תפעל רוסיה להעמקת מאחזיה במדינות עמן קיימים שיתופי פעולה, אך גם תגביר את מאמציה להרחבת מעגל שותפים אזוריים, תוך שימוש בכלים כלכליים, בדגש על יצוא אמל"ח, וכלים מדיניים, תוך פגיעה במעמדן של מעצמות המערב באזור. בתוך כך, רוסיה תפעל להעמקת הגיבוי במשטרו של אסד, בשאיפה לשמר את מעמדו; תמשיך לחתור לעסקות נשק עם מצרים, סעודיה, ירדן, ועיראק; תעמיק את שיתוף הפעולה עם איראן, חרף פנייתה של זו מערבה, תוך קידום הצעות כלכליות מפתות, שיש בכוחן לשבש את משטר הסנקציות. במישור הגיאופוליטי היא תפעל לעיצוב מחדש של הסדר האזורי, תוך מתן גיבוי לשחקנים אזוריים שונים, היכולים לשבש את האינטרסים המערביים באזור.

     המישור המשפטי ניכר שלכל הצדדים המעורבים חשוב להציג בסיס משפטי לפעולתם ואין הם מסתפקים בהתבססות על אינטרס מדיני גרידא. ניתן לראות בכך ביטוי נוסף להתגברות ה-"משפטיזציה" במישור הבינלאומי. מצד שני, העובדה שמוצגים טיעונים משפטיים נוגדים מעידה על כך שבתחום זה הכללים נזילים ומשמשים בעיקר כהסבר כלפי חוץ ולא כבסיס אמתי להתנהלות.

     ההקשר הישראלי החיכוך הבין מעצמתי במזרח התיכון עלול להשליך גם על האינטרסים של ישראל – אם בשל שינויים במדיניות לאספקת אמצעי הלחימה ואם בהגברת התמיכה באויביה של ישראל, לרבות מעורבות פעילה במישור הביטחוני. אלה מחייבים מעקב וגישה ישראלית תואמת ביחסיה עם המעצמות ועם מגוון השחקנים באזור. יחד עם זאת, לישראל אין, נכון לזמן הווה, עניין במעורבות במשברים במזרח אירופה, למעט היבטי ביטחון הקהילות היהודיות, נוכח השימוש בקלפים אנטישמיים מצד גורמים שונים. טוב תעשה ישראל, אם תמנע, לפי שעה, ממעורבות ומנקיטת עמדות חד צדדיות בנושא זה.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הבריתרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
ישראל-ארצות הברית: מ"יחסים מיוחדים" ל"יחסים"?
האם בכל הנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב "מה שהיה הוא שיהיה"? הכרסום הניכר בנדבכים המרכזיים של יחסים אלה אינו מבשר טובות
29/05/25
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.