המשולש אמריקה-רוסיה-טורקיה ומלחמת האזרחים בסוריה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על המשולש אמריקה-רוסיה-טורקיה ומלחמת האזרחים בסוריה

המשולש אמריקה-רוסיה-טורקיה ומלחמת האזרחים בסוריה

מבט על, גיליון 431, 30 במאי 2013.

English
מרק הלר
בסוריה יש כיום קואליציה לא-מחויבת ומפורדת של כוחות מתנגדים, שמקבלת תמיכה חומרית אך לא סיוע צבאי ישיר מקואליציה לא-מחויבת ומפורדת של גורמי צד שלישי (טורקיה, ערב-הסעודית וקטר). קואליציית המתנגדים מנהלת זה יותר משנתיים מערכה עיקשת אך בלתי-מוכרעת נגד המשטר, שנהנה הן מסיוע צבאי ישיר מאיראן ומחזבאללה והן מתמיכה חומרית ודיפלומטית חיונית ביותר של רוסיה. המחבר מציג את השיקולים של כול אחת משלוש המדינות נשואות המאמר, וכן הוא בוחן את אילוצי-הגומלין ביניהן בהקשר למדיניותן בסוריה.

כל האימפריות-לשעבר שוות, אולי, אך נראה שכמה מהן שוות יותר. מאז מונה ג'ון קרי למזכיר המדינה האמריקני בפברואר 2013, הוא נפגש ארבע פעמים עם שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטולו. רק בכיר זר אחד נוסף זכה לנתח גדול יותר מזמנו של קרי-- שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. חשבון פשוט אינו חושף מידע רב על סדרי העדיפויות של מדיניות חוץ, אולם עובדה זו בכל זאת מסמלת את החשיבות שממשל אובמה מייחס ל"אתחול מחדש" של יחסי רוסיה-ארצות-הברית. דבר זה עולה אפילו על קשריו של ברק אובמה עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שאובמה תיאר אותו לאחרונה כמי שנמנה עם חמשת חבריו הבינלאומיים הטובים ביותר. לכל אלה יש השלכות חשובות על התוצאה העתידית של מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה. 

התערבות זרה הייתה אחד הגורמים המרכזיים שהשפיעו על מהלך התהפוכות ששטפו את העולם הערבי מאז ההתקוממות הראשונה בטוניסיה בסוף 2010. המצב בסוריה הוא שיש קואליציה רופפת ומפורדת של כוחות הלוחמים במשטר, שמקבלת תמיכה חומרית אך לא סיוע צבאי ישיר מקואליציה רופפת ומפורדת של גורמי צד שלישי (טורקיה, ערב הסעודית וקטר). קואליציית המתנגדים מנהלת זה יותר משנתיים מערכה עיקשת אך בלתי-מכרעת נגד המשטר, שנהנה הן מסיוע צבאי ישיר מאיראן ומחזבאללה – הכוחות החיצוניים היחידים עם נוכחות קרקעית בסוריה – והן מתמיכה חומרית ודיפלומטית חיונית ביותר מרוסיה.

   שלל גורמים הועלו כדי לנמק את המחויבות של רוסיה ל-בשאר אל-אסד, לרבות הסברה שהסכמה רוסית להחלטה של מועצת הביטחון להגן על אזרחים בלוב נוצלה על ידי המעצמות המערביות, כדי להביא לשינוי המשטר שם. עם זאת, סביר יותר שהסיבות הן התעקשותה של רוסיה לשמור על מה שנראה כנכס אסטרטגי, על מנת לבצר (או לחדש) את מעמדה כמעצמה עולמית, והאמונה שהצלחתן של תנועות התנגדות עממית בעולם הערבי מחזקת את האסלאם הקיצוני, אשר מאיים גם על היציבות הפנימית שלה, לנוכח האוכלוסייה המוסלמית הגדולה, המצויה בה. תהא הסיבה אשר תהא, רוסיה התייצבה בבירור מאחורי אסד.

    קשת של פרשנים אמריקניים וגורמים פוליטיים בכירים, וכן גורמים זרים שתומכים בהדחתו של אסד, קראו שוב ושוב לממשל אובמה לסייע בהטיית הכף לטובת כוחות ההתנגדות. מבין האחרונים , טורקיה הייתה הבולטת ביותר. אפשר שתפקידה של טורקיה בחזית הקואליציה הבינלאומית המתנגדת לאסד הוא בחלקו תוצאת העלבון האישי של ארדואן מכך שחברו-לשעבר, אסד, סירב לפעול כעצתו. אולם נכון לעכשיו, נלווים לכך חששות אסטרטגיים ופוליטיים כבדי-משקל עוד יותר. במקרה שאסד יצליח להתגבר ולשרוד, הוא עלול לנצל רגישויות אתניות ודתיות בטורקיה על מנת לסכן את היציבות הכלכלית של המדינה, שבלעדיה - התקוות של ארדואן להעביר רפורמה חוקתית ולהפוך לנשיא כדוגמת נשיא צרפת עלולות לספוג מכה ניצחת, ואפילו לפגוע באחדות המדינה כולה. אולם למרות שטורקיה הייתה מוכנה לפעול בנחישות ביחסיה עם גורמים אזוריים אחרים כמו ישראל, קפריסין או יוון, היא אינה מוכנה להתעמת לבדה מול רוסיה בסוגיה הסורית, והיא מבינה שרק מעורבות אמריקנית ישירה תוכל להשיג שינוי מהותי במאזן הכוחות בשטחה של סוריה. לפיכך, אין זה מפתיע שסוריה הייתה המוקד העיקרי של פסגה טורקית-אמריקנית במהלך ביקורו של ארדואן בוושינגטון, באמצע מאי 2013.

עם זאת, ארדואן נשלח למעשה הביתה בידיים ריקות. בתגובה לבקשות דומות נוספות לפעלתנות רבה יותר (ולזעם כלפי התקיפות האכזריות שהפעיל משטר אסד), שלח אובמה סיוע הומניטרי וכספי ומעט אמצעי לחימה שאינם קטלניים לכוחות המתנגדים למשטר. אולם, הוא התנגד בעקביות לקריאות להעברה של נשק, לא כל שכן לנקיטת אמצעים ישירים יותר, כגון הקמת אזור חיץ ו/או אזור אסור לטיסה בתוך שטחי סוריה. מאזן האינטרסים היחסי של קשרי ארצות-הברית עם רוסיה ועם טורקיה בוודאי אינו ההסבר היחידי להבלגה האסטרטגית שלה ביחס לסוריה. השיקול המכריע הוא, ללא ספק, אי-רצונה של ארצות-הברית להסתכן בהסתבכות במלחמה נוספת במזרח התיכון, בעידן ש-אחרי עיראק ושלפני 'אחרי-אפגניסטן'. לכך יש להוסיף שניות באשר לתוצאה המועדפת מבחינתה, שנגזרת מהספקות הגוברים בדבר אופייה של האופוזיציה הסורית. במילים אחרות, האינטרס האסטרטגי בסכסוך בסוריה מעורפל מכדי להצדיק מחויבות צבאית בהיקף רחב. יחד עם זאת, השאיפה לשפר את היחסים העכורים עם רוסיה כדי לזכות אולי בשיתוף פעולה עם רוסיה בנושאים אחרים - גם היא שיקול. אם כן, הרי בסוגיה הסורית אין לארצות-הברית סיבה ברורה להעדיף את עמדותיה של טורקיה על פני אלו של רוסיה. למעשה, נראה, כי הסכמתו של קרי להצעה של לברוב לכנס ועידת שלום סורית נוספת ביוני 2013 – "ז'נבה 2" – מאותתת על סדר יום אמריקני שנותן עדיפות לרוסיה על פני טורקיה, אם כי, לאמתו של דבר היא מציגה את סדר העדיפויות של אובמה: להימנע ממעורבות צבאית בסוריה.

   ללא מעורבות אמריקנית, ההשפעה הכוללת של מעורבות זרה בתוך סוריה צפויה להמשיך לפעול לטובת המשטר הקיים. אין פירוש הדבר שאסד אכן יזכה בניצחון מוחץ וחד-משמעי, אם כי נדמה שמזלו השתפר בשבועות האחרונים. אך בהעדר שינוי דרמטי במיוחד, יש סיכוי טוב שגורלו של אסד לא יהיה כשל בן-עלי בטוניסיה או מובארכ במצרים, ודאי לא כגורלו של קדאפי בלוב. ייתכן שבשלב מסוים, אסד יצליח אפילו לנקום באותם גורמים זרים שמתעללים בו ותומכים במתנגדיו מבית, לרבות טורקיה. מיותר לציין שלתחזית כזו תהיה תרומה קלושה ביותר למימוש חזון "אפס בעיות" של אחמט דבוטולו. אבל דבוטולו, כאמור, נמצא רק במקום השני ברשימת חבריו הקרובים של קרי.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטורקיהיחסי ישראל-ארצות הבריתלבנון וחזבאללהסוריהרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
TUR Presidency / Mustafa Kamaci / Handout / Anadolu
טורקיה אינה איראן, אבל היא איום
ההצהרות והפעולות של ארדואן כלפי ישראל מעלים את החשש כי "טורקיה היא איראן החדשה" – אך האם זהו הדימוי הנכון לאיום הטורקי?
17/11/25
מעורבות אזורית ברצועת עזה: תרחישים ומשמעויות
העמדות והאינטרסים השונים של ערב הסעודית, איחוד האמירויות, קטר וטורקיה בנוגע לעיצוב רצועת עזה – ומשמעויותיהם
02/11/25
בוצע באמצעות AI
מסע הרכש של מטוס הקרב הבא: הדילמות של אנקרה
אמריקאי, אירופי – או דווקא טורקי: מהן המשמעויות העומדות מאחורי כל אחד משיקוליה של אנקרה לגבי חידוש צי המטוסים שברשותה?
18/08/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.