יחסי איראן עם סין ורוסיה בעקבות מערכת "עם כלביא" - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על יחסי איראן עם סין ורוסיה בעקבות מערכת "עם כלביא"

יחסי איראן עם סין ורוסיה בעקבות מערכת "עם כלביא"

מה ניתן ללמוד על טיב הקשר בין מוסקבה, בייג'ינג וטהראן לאחר המבחן שעברו היחסים במהלך מלחמת 12 הימים?

מבט על, גיליון 2031, 25 באוגוסט 2025

English
דני סיטרינוביץ
רז צימט

התנהלות מוסקבה ובייג'ינג, שהסתפקו בגינוי רפה למדי של התקיפות הישראליות והאמריקאיות באיראן, עוררה גילויי ביקורת ואכזבה בטהראן. היא גם חיזקה באיראן את ההערכה כי יכולתה לסמוך על רוסיה וסין נותרה מוגבלת, במיוחד בתרחיש של עימות צבאי עם ישראל וארצות הברית. אף על פי כן, ברור כי אין לאיראן בעת הנוכחית תחליף להמשך השותפות המדינית, הכלכלית והביטחונית שלה (מוגבלת ככל שתהיה) עם רוסיה וסין, במיוחד לנוכח ההסלמה ביחסים בין טהראן למדינות אירופה. גם לרוסיה וסין, הרואות באיראן שותפה זוטרה בקואליציה מול המערב וארצות הברית, אין בשלב זה תחליף ממשי לשותפות עם טהראן והן צפויות להמשיך בה כל עוד תשרת אינטרסים שלהן.  


השותפות האיראנית-רוסית-סינית, שהעמיקה והתרחבה בשנים האחרונות על רקע ההתפתחויות בזירה הגלובלית ובראשן המלחמה באוקראינה והמתיחות הגוברת בין סין לארצות הברית, עמדה למבחן במהלך מלחמת 12 הימים. כך, עם סיומה של מערכת "עם כלביא" נשמעה באיראן ביקורת, בעיקר מצד החוגים הפרגמטיים, כלפי רוסיה ובמידה פחותה כלפי סין בגין הימנעותן מהגשת סיוע לאיראן במהלך המלחמה והסתפקותן בגינוי התקיפות הישראליות והאמריקאיות. זאת, במיוחד לנוכח הסיוע הצבאי האיראני המשמעותי לרוסיה מאז פלישתה לאוקראינה בפברואר 2022.

ביקורת זו מצטרפת לטענות, שכבר הועלו בעבר מצד חוגים אלה, בנוגע לצורך להימנע מפיתוח תלות מוחלטת ברוסיה ובסין במסגרת מדיניות "המבט מזרחה", שהצמרת האיראנית אימצה בשנים האחרונות. זאת, על סמך הכרה כי מדינות אלה פועלות בהתאם לאינטרסים שונים, לרבות קשריהן עם ארצות הברית, וכי לא תהססנה להקריב את איראן לטובת קידום אינטרסים אסטרטגים חשובים דוגמת שיפור היחסים עם וושינגטון. המתיחות בין טהראן למוסקבה קשורה לא רק למלחמת 12 הימים אלא גם להתפתחויות אחרות, ביניהן חילוקי דעות לגבי התמורות  בסוריה, ובראשן השיח הרשמי בין רוסיה למשטר אלשרע והמאמצים לשיפור הקשרים בין רוסיה וסוריה, וההתפתחויות בדרום הקווקז, בין היתר לנוכח ההסכם המתגבש בין אזרבייג'ן וארמניה.

לעומת זאת, חוגים המזוהים עם האגף השמרני והרדיקלי בצמרת האיראנית נמנעו מהשמעת ביקורת דומה והביעו הבנה להתנהלות רוסיה וסין. כך, למשל, הצהיר ראש האגף המדיני במשמרות המהפכה, ידאללה ג'ואני, כי איראן לא ביקשה סיוע מרוסיה או מסין במהלך המלחמה, והדגיש כי אין משמעותו של ההסכם לשיתוף פעולה צבאי בין טהראן למוסקבה מחויבות רוסית להצטרף לאיראן בעת מלחמה.

ועם זאת, ההנהגה האיראנית מודעת היטב לכך שאין לרפובליקה האסלאמית תחליף מדיני, צבאי או כלכלי לרוסיה ולסין, במיוחד לנוכח הידרדרות היחסים עם מדינות אירופה והאפשרות להפעלת מנגנון ההדק (snapback) לחידוש הסנקציות על איראן מצד מדינות ה-3E (גרמניה, בריטניה וצרפת, השותפות להסכם הגרעין מ-2015) גם אם קיימת בטהראן אכזבה מהתנהלות רוסיה, ניכר המשך שיתוף הפעולה בין המדינות והוא בא לידי ביטוי, למשל, בביקוריהם במוסקבה במהלך חודש יולי 2025 של יועצו של מנהיג איראן ומזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי הנכנס, עלי לאריג'אני, ושל שר ההגנה האיראני, עזיז נצירזאדה, וכן בתמרון הימי המשותף לשתי המדינות בים הכספי, שהתקיים אף  הוא במהלך חודש יולי.  כן  גוברים הדיווחים (שאינם מאומתים בשלב זה) על אודות כוונת רוסיה לספק לאיראן מערכת הגנה אווירית מסוג S-400 וכוונת סין לספק לאיראן מטוסי J-10 מתקדמים, שהוכיחו עצמם לאחרונה במערכה בין הודו ופקיסטאן. גם בתחום הכלכלי נמשכת התלות האיראנית ביצוא נפט לסין, חרף המאמצים מצד ממשל טראמפ לאכוף את הסנקציות על יצוא נפט איראני. יצוין, כי למרות הסכם שיתוף הפעולה ל-25 שנים, שנחתם בין טהראן לבייג'ינג במארס 2021, השותפות בין המדינות נותרה מוגבלת מאוד וסין אינה מספקת מענה לרוב קשייה הכלכליים של איראן, לרבות צורך בהשקעות בתשתיות.

גם ברמה המדינית, דומה כי סין ורוסיה ממשיכות להעניק לאיראן משענת אסטרטגית, בעיקר באמצעות תמיכתן בה במוסדות הבינלאומיים, דוגמת מועצת הביטחון של האו"ם.  אף  אם רוסיה וסין אינן יכולות לבלום את הפעלת מנגנון ההדק, הן מהוות עדיין מכשול בפני מאמצי ארצות הברית והמערב להגביר את הלחץ על טהראן ולהחריף את בידודה הבינלאומי.

ניכר כי גם מוסקבה מעוניינת לשמר את קשריה עם איראן, בעיקר לאור העובדה שטהראן מהווה בראייתה רכיב משמעותי בשותפות האנטי-מערבית, הכוללת גם את סין וצפון קוריאה. רוסיה צפויה להמשיך לתמוך באיראן מדינית, כלכלית ואולי אף צבאית, כל עוד תמיכה זו אינה מאיימת לפגוע במאמץ המלחמתי הרוסי באוקראינה. עם זאת, צמצום התלות הרוסית בכטב"מים איראניים (לנוכח ייצור עצמי גובר של הכטב"מים ברוסיה עצמה) מפחית את הלחץ הרוסי לסייע להנהגה האיראנית. נראה כי מערכת הקשרים בין שתי המדינות, שהתאפיינה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה במידה רבה יותר של סימטריה לנוכח הסיוע האיראני למוסקבה, מתאפיינת שוב בא-סימטריות, קרי תלות איראנית גוברת ברוסיה בהשוואה לתלות הרוסית באיראן.

רוסיה הופתעה עמוקות ממהלך הפתיחה הישראלי נגד איראן, מהצטרפות ארצות הברית למערכה ומההישגים האופרטיביים המשמעותיים של ישראל וארצות הברית מול איראן. במהלך המלחמה התנהל במוסקבה ויכוח בין החוגים האולטרה-לאומניים, שקראו להגברת התמיכה באיראן, לבין המצדדים בגישה ניטראלית. בכל מקרה, ניכר שרוסיה עדיין מגבשת את עמדתה. לצד שימור הקשרים עם טהראן, הנשיא ולדימיר פוטין עצמו מקיים שיח ישיר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לרבות בסוגייה האיראנית. עמדתה הרשמית של רוסיה עדיין שוללת פיתוח נשק גרעיני בידי איראן. יתר על כן, דיווח בודד (שהוכחש ומהימנותו אינה ברורה) הצביע על לחץ מצד רוסיה על איראן לוותר על העשרת אורניום בשטחה בתמורה לאספקת דלק גרעיני מרוסיה לצרכיה האזרחיים. עם זאת, מחויבותה של רוסיה לפעול באופן משמעותי כדי לבלום את דרכה של איראן לנשק גרעיני מוטלת בספק.

גם בסין הופתעו לרעה מהיכולות שהפגינה איראן במערכה, לרבות מגבלות יכולתה של איראן לגייס את שלוחיה האזוריים לטובתה. בנוסף, בייג'ינג הייתה מוטרדת מאוד מאיומי טהראן לסגור את מיצרי הורמוז, שמימושם עלול היה להשליך לרעה על הכלכלה הסינית. גם האפשרות לערעור היציבות הפנימית בטהראן עוררה חשש בבייג'ינג, משום ששינוי משטר באיראן עלול לסכן את ההסכמים בין שתי המדינות ואולי, בתרחיש קיצוני, אף להוביל להתפרקות איראן ולכאוס, העלולים להשליך גם על גבולותיה של סין. חשש נוסף בסין היה מפני הפיכתה האפשרית של ישראל להגמון אזורי משולל רסן.

לנוכח חולשתה של איראן במערכה העדיפה סין לנקוט עמדה ניטראלית למדי במלחמה והקפידה לא להתערב בה - למגינת לבה של טהראן. בדומה למוסקבה, גם לסין חשוב לשמר את הקשרים עם איראן במסגרת הקואליציה המתנגדת להגמוניה אמריקאית במזרח התיכון. אספקת מערכות נשק והגנה אווירית סיניות לאיראן מוטלת בשלב זה בספק, בין היתר בשל חשש סיני לחשוף את המערכות הסיניות למבחן מול מערכות צבאיות אמריקאיות וישראליות בתרחיש של חידוש הלחימה. עם זאת, לא ניתן לפסול אפשרות כזו לאורך זמן. בכל הנוגע לתוכנית הגרעין באיראן, סין עדיין מתנגדת לפיתוח נשק גרעיני בידי איראן משום שהיא חותרת לשמר עד כמה שניתן את היציבות היחסית באזור המפרץ.

המלצות למדיניות ישראל

המטרה המרכזית של ישראל הינה מזעור הסיכונים לסיוע רוסי וסיני לשיקום יכולותיה הצבאיות של איראן, במיוחד בתחומי הגרעין, הטילים הבליסטיים, חיל האוויר וההגנה האווירית, במקביל למיצוי פוטנציאל ההשפעה הרוסית והסינית על איראן בכיוון של נכונות להסדרה מדינית וויתור על חתירתה לנשק גרעיני. זאת, במטרה לתרגם את הישגיה האופרטיביים של המלחמה להישג אסטרטגי מדיני ארוך טווח, שישלול מאיראן את היכולת לפתח נשק גרעיני (בין אם באמצעות הסדרה מדינית ובין אם באמצעות אכיפה בכוח).

עם זאת, על ישראל מצידה להכיר בכך שבעת הנוכחית, אין היתכנות לתקיעת טריז בין איראן לשותפותיה במוסקבה ובבייג'ינג. לכל היותר, ישראל יכולה להמשיך בשיח עם סין ורוסיה (בתיאום עם ארצות הברית) כדי לנסות ולצמצם את הסיכונים הכרוכים בהמשך שיתוף הפעולה במשולש איראן-רוסיה-סין, ובמיוחד באפשרות לאספקת מערכות נשק לאיראן. במקביל, על ישראל להדגיש בפניהן את התנגדותה הנחרצת להעברת אמצעי לחימה מתקדמים לאיראן ואת נחישותה לפעול נגד כל מערכת נשק שעלולה לסכן את ביטחונה.

_____________

* נייר זה מבוסס על עבודת צוות בהשתתפות ד"ר רמי דניאל, גליה לביא, ד"ר גליה לינדנשטראוס, ג'סי ויינברג, ארקדי מיל-מן, דני סיטרינוביץ, ד"ר רז צימט, אלדד שביט, סימה שיין ופנינה שרביט-ברוך.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
דני סיטרינוביץ
דני (דניס) סיטרינוביץ הוא חוקר בכיר בתוכנית "איראן והציר השיעי" במכון למחקרי ביטחון לאומי. סיטרינוביץ שירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון.

רז צימט
ד"ר רז צימט הוא מנהל תוכנית איראן והציר השיעי במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ועורך שותף של כתב העת "העדכן האסטרטגי". בעל תארים שני ושלישי בהיסטוריה של המזרח התיכון מטעם אוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון בהיסטוריה של האסלאם והמזרח התיכון מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת הדוקטורט שלו עסקה במדיניותה האזורית של איראן בעולם הערבי בשנות ה-50 וה-60. הוא שירת למעלה משני עשורים באגף המודיעין. ד"ר צימט משמש כחוקר גם במרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב וכמרצה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב. הוא מחברו של הספר "איראן מבפנים: מדינה וחברה ברפובליקה האסלאמית" שיצא לאור בשנת 2022.

סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזררוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25
Morteza Nikoubazl/NurPhoto via REUTERS
מרפובליקה אסלאמית לרפובליקה איראנית
הצעירים חוגגים "האלווין", המשטר מציב פסל של מלך פרסי קדום: מהן הסיבות למגמות אלה, שאינן מתיישבות עם זהותה האסלאמית של איראן, וכיצד הן משליכות על עתידה של הרפובליקה האסלאמית?
16/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.